четвъртък, 26 април 2012 г.

Renault Twizy – сериозната играчка


С наивно име и странен вид, това може да е първото електрическо возило, продаващо се не заради финансовите стимули, а благодарение на достойнствата си.

Първият електромобил с реални достойнства?

 

Че продажбите на коли на ток от двете страни на океана едва влизат в статистиката не е случайност: клиентите се чудят на цените им, които са двойно по-високи от тези на конвенционалните еквиваленти и предоставят най-вече неопределен пробег. Пътят на производителите на електромобили с претенции за практичност води на никъде, поне докато не удвоят пробега и не свалят наполовина цените. Отражение на този проблем бе подходът, който Nissan избра за Leaf: вместо да показват колата по традиционния начин, те подлагаха първите доброволци на подробно интервю с цел да определят възможно най-точно профила им. Leaf трябваше да попадне в ръцете на ранни ентусиасти, за които преждевременното спиране на тока заради насрещен вятър е част от имиджа им на горди технологични авангардисти, а не явен недостатък на ранна технология.
Какво би станало, ако производителите бяха по-скроми в предложенията си? А ако скромността им е въплатена в уникален, достъпен и полезен електромобил, подходящ за пазаруване и водене на детето до училище, но нищо повече? Twizy може би е тъкмо такова превозно средство и вече се продава в по-добрата част на Европа.
Renault вече представи Kangoo Van, а след него идват Fluence и Zoe. Обединените евро-азиатски автомобилисти вярват, че към 2020-а електромобилите ще имат 10% процента пазарен дял, което е минимум двойно над най-оптимистичните прогнози на конкурентите им.
По-късно през годината FIAT, Honda и Ford ще представят своите конвенционални електромобили, а 2013-а е ред на малкия BMW i3 от въглеродни влакна, който не прилича особено на пълноценен автомобил, но е с цена, достойна за BMW.

Пъргав характер

Малкото "Рено" предлага волан и педали...
Та Twizy не е кой знае какво. Поне на вид. На практика представлява двуместен, четириколесен, полузакрит мотоциклет. Пъргавият му характер, съчетан с отлично пътно поведение и чудесна съвместимост с трафика, обаче го превръщат в реална градска съблазън. Малкото возило (дължина 2,34м., ширина 1,24м. и височина 1,45 м.) предлага максимална скорост от около 80 км./ч. и пробег до 100 км. Колата тежи 450 кг. с батериите; стартовата цена е 6 990 евро с данъци + 45 евро/месец лизинг на батерията, покриващ годишен пробег от 7 500 км. От Renault твърдят, че този пробег отговаря на изискванията на мнозинството потребители. Таксата за батерията не радва финансово, но пък разтоварва от несгоди при преждевременен отказ. Базовият Twizy е с директна инверторна трасмисия, дискови спирачки и въздушна възглавница за „шофьора”. Предлага се с две нива на оборудване – Urban с цена 7 690 + 49 и Technic, за което от вас очакват 8 490, плюс лизинга на батерията.
                 
Любима опция? „Врати – 661 евро.

За капак, най-евтината версия може да се кара без книжка в зависимост от местното законодателство.
 
...а също и врати.
Така или иначе, Twizy няма претенциите на нормална кола; не подлежи на държавна субсидия (у нас нищо не подлежи на никаква субсидия) и има всички шансове да привлече купувачи с качествата, независимо от ограниченията си.
Жак Де Селие – управляващ директор на базираната в Брюксел лобистка организация Going Electric – вярва, че електромобилчето ще е хит: „Twizy има голямо бъдеще на европейския пазар със замърсените ни градове и тесни улици. Това обаче няма да стане бързо, защото налагането на революционните концепции на пазара отнема време.”
Де Селие не мисли, че слабите продажби на електромобили са индикатор за липса на търсене. Според него причината е в ограниченото предлагане и сочи за пример Smera от френския нишов производител Lumeneo.

Футуристични чешити с достойнства

На изложението във Франкфурт през миналата година, традиционни марки като Audi и Opel не пропуснаха да се изфукат с мотоциклетоподобни градски автомобили с футуристично-чешитски външен вид.
Де Селие продължава, че пазарът на градски возила ще става все по-важен: „Градските пътувания имат дял от около 80-90% в общия световен пробег. Убеден съм в успеха на градските превозни средства, но се съмнявам, че ще е бърз.”
Д-р Питър Уелс от Центъра за изследвания в автомобилната индустрия към бизнес-училището в Кардиф, се съгласява, че опитът за възпроизводство на електрически еквивалент на традиционния автомобил с тежкото му метално купе е надценен. Според него, малкото и не толкова амбициозно Twizy има далеч повече шансове.
Това вече са електромобили с реални достойнства.

По-достъпни

И други експерти смятат, че коли като тези имат голямо бъдеще, но ще им трябват поне 10 години за да отвоюват осезаемо присъствие.
Автомобилните консултанти Ricardo: „Електрическите автомобили са на път да станат по-достъпни, но все още не са с добро съотношение цена/пробег. Ще отнеме десетилетие преди това да се случи.” И: „Twizy не е пробив. Производителите трябва да правят истински коли за истински хора. Те искат не забавни малки колички, а истински коли с четири врати и багажник за деца, кучета и пазар. Те не искат няколко двуместни Twizy-та, а коли, които се продават с милиони, като VW Golf и Polo. Правенето на малко специализирани коли не решава емисионния проблем.”
Тило Кословски от Gartner Group смята, че електромобилите са все още далеч от истината, а „количките за голф” изглеждат глуповато: „Електромобилите са подранили с едно-две поколения. Нямат пробег и цените са високи, а това са все фактори, които възпрепятстват средния купувач. Повече от всичко друго, тези коли са маркетингово предизвикателство.” Не мога да не се съглася.

Уау!-факторът

Карлос Гон - адмиралът на електрическата флота.
е много важен за да убедиш клиентите, че си струва. Tesla залагат именно на него и за богатите изглежда напълно достатъчен. Проблемът обаче е в достъпността, а и количките за голф не възхищават твърде. Кословски продължава, че за да продаваш повече на младите, имаш нужда от по-малки електромобили, а превозните средства с вид на голф-карт са далеч от традиционния автомобил дори за тях. iPad-поколението все още се нуждае от Уау!-фактор, както и от кола, която не прилича на електрокар и изглежда яко. 

Статус

Де Селие от Going Electric слага точката на днешната ни електро-беседа с думите: „Повечето хора купуват твърде скъпи коли (надхвърлящи нуждите), които отразяват потребността им от статус. Така че ключовият фактор за Twizy ще бъде дали повишава социалния ми статус и репутация на напредничав революционер, или ще бъде отхвърлено като глуповата малка количка.”

Сп. "Тема"

четвъртък, 19 април 2012 г.

Из чаршията

Incredible India      

Индийският пазар подгрява, а Tata Nano е един от символите на 
мобилния минимализъм.
Така твърди страната за себе си, когато се рекламира като туристическа дестинация. В това няма нищо преувеличено и важи изцяло за автомобилния й пазар.

През 2011-а са продадени рекордните 2 309 874 автомобила, въпреки че за фискалната 2011-2012, която приключи на 31 март, ръстът е около нулата.
Вече три десетилетия Suzuki се справят отлично с малките коли.
Като гледа пазара и класацията за продажбите по модели, човек си обяснява любовта на VW Group към Suzuki, както и неохотата им за раздяла след поредицата цивилизационни недоразумения в краткия германско-японски брак по сметка. Първите две места и общо пет от първите десет, са запазени от индийския филиал на японците.
На субконтинента Maruti Alto е бестселър за седма поредна година с ръст от 3% и 311 367 предадени, следван от Maruti Wagon R и Huyndai i10.

Като стана дума за VW, те отбелязват рекордна година със 140% ръст и 78 408 продажби, а Polo е на 21-во място.

От високата германската тройка – BMW, Mercedes и  Audi се представят, както следва: 9 412, 7 430 и 5 511. Но може още: дилърите споделят, че от всички клиенти, които могат да си позволят кола от висок клас, само една четвърт купуват.

През първите два месеца от 2012 Maruti вече са на първите 4 места, а чак пета е Tata Indica. Февруари остана паметен за Suzuki: те предадоха 10-милионния си автомобил за 29 години присъствие на пазара. Шефът на Maruti Suzuki India - Шинцо Наканиши щастливо усмихнат отбеляза, че този невероятен резултат е следствие от две истории на успеха – този на страната и този на производителя, който се справи най-добре от всички със задачата да предложи правилните продукти. И това ако не е повод за високо самочувствие...

Honda Brio отбелязва най-добрия си месец досега на 33-то място.
Но не е само Suzuki. Други производители също отбелязват рекорди през февруари: Honda Brio, Mahindra XUV500, Skoda Rapid и Tata Venture също надхвърлят най-добрите си резултати.

С общо 260 053 регистрации, февруари е най-силният месец в автомобилната история на страната изобщо, а за двата месеца са продадени общо малко над половин милион коли.

Наистина incredible India.            

Сп. "Тема"

сряда, 18 април 2012 г.

Crisis? What crisis?*

Този Rolls-Royce Phantom I Tiger Car от 1925 г. е поръчан от Великия владетел на Кота – Негово височество Умед Сингх Втори. Шаси № 23RC е с уникално оборудванe за голямата страст на махараджата – ловът на тигри, в който често е придружаван от крал Джордж V. Легендарният Ролс е с водоустойчив салон от крокодилска кожа, ловни прожектори, кутии за амуниции и индикатори за наклон, а на задната броня се монтира малко оръдие. За борба със случайно срещнати врагове на властта, на специален лафет, теглен от колата, е монтирана картечница. От пасажерската страна има малък сейф, в който владетелят носел достатъчно пари, за да компенсира семействата на убитите по време на лов помощници. Тяхната задача била да удрят храстите с дълги пръчки, издавайки звуци, за да насочат дивите котки в обсега на господаря. Ако по време на лов някой от тях бъде убит от тигър, семейството получава компенсация в рупии - еквивалент на годишната дажба ориз
Фразата, приписвана на лейбъристкия министър-председател на Обединеното кралство през 1976-1979г. Джеймс Калахан, става популярен идиом за неспособноста на кабинета да си даде сметка за сериозното положение на страната в края на 70-те. Заслугата на автора на заглавието - журналист от вестник Сън - за това премиерът да загуби адресната си регистрация на Даунинг стрийт 10 е несъмнена. И въпреки, че тези думи никога не са били доказано изречени, те стават символ на „Зимата на недоволството” (1978-1979), която все още предизвиква тръпки у всеки правоверен лейбърист.

За разлика от Калахан, най-богатите 0,01% в Индия спокойно могат да зададат същия въпрос без да рискуват нищо от високия си обществен статус. Тъкмо напротив: Bentley и Rolls-Royce разчитат именно на тази целева група в похода си към Индия – един исторически важен пазар за тежките марки от бившата империя. И въпреки, че собствениците и на двете отдавна не са поданици на Нейно величество, никой не се съмнява в репутацията им.

Пред Bentley, която е част от групата Volkswagen, предстои разширяване на дилърската мрежа в страната – нейният втори по важност азиатски пазар след Китай.

          Rolls-Royce Phantom II Continental 1934,Звезда на Индия”, кръстен на
          едноименния 563-каратов сапфир от махараджата на Ражкот -
          Такорсахеб Дхармендрасинхджи.
          За този автомобилен еквивалент на яйцата на Фаберже, преди
          78 години са платени малко над 705 000 долара. През 2010 г. внукът на
          махараджата откупува колата и я връща в семейството
Притежаваният от BMW Rolls-Royce пък най-вероятно ще утрои броя на автомобилните си бутици в приказната земя на махараджите - дом на най-младия собственик на седана Ghost със стартова цена 29 милиона рупии (427 000 евро).
И докато Световната банка прогнозира, че мнозинството индийци ще продължават да живеят под прага на бедността, инвестиционната група CLSA Asia-Pacific очаква броят на милионерите от 173 000 през 2010-а да достигне 403 00 през 2015 г.

Индийските новобогаташи търсят кола, която да се различава от вече разпространените BMW и Mercedes” – казва Дипеш Ратхор, управляващ директор на аналитиците IHS Automotive в Индия. „Ръстът на върха на пирамидата е много по-бърз от този в основата й, така че предстои да видим много нови милионери в Индия.”

През март Bentley спонсорира традиционното забавление на махараджите от преди век – поло-турнирът „Indian Masters” – като част от усилието си да прелъсти елита на нацията. Марката с дилъри в Делхи и Мумбай търси развитие в посока Хидерабад и Ченай.

Махараджите поръчват

          Bentley Continental GT 2012 в традиционната охра
Rolls-Royce, който популяризира колите си на поло-турнира „Махараджата на Джодхпур”, твърди, че връзките им с индийските крале укрепват. За четирите десетилетия до обявяването на независимостта на бившата колония през 1947-а, Великите владетели представляват мнозинството притежатели на доставените 1000 Ролс-Ройса. Това я превръща в един от най-големите следвоенни клиенти - смята Херфрид Хасеноехрл, оглавяващ бизнес-развитието на марката за Индия, Шри Ланка и Бангладеш.
Според IHS Automotive, броят на продадените суперлуксозни автомобили, включващи Ferrari, Aston Martin, Lamborgini, Bentley и Rolls-Royce, ще нарастне от 180 през 2011-а на 800 през 2020. „Ултралуксозните автомобили са продукти на стремежа, тъй като носят социално признание” – казва Лалит Чудари, директор в Performance Cars - дистрибутор на Aston Martin в Индия.

Най-младият

          Ловът на тигри е забавление, достойно само за велики и благородни мъже
Според последния доклад за световното богатство на Merrill Lynch и Capgemini, групата на индийците, притежаващи над 1 млн. долара инвестиционни активи, е нарастнала най-бързо сред дузината страни с най-много милионери през 2010г. Между тях е и най-младият 24-годишен клиент на Rolls-Royce.

Rolls-Royce има необикновени отношения с Индия; в действителност ние гледаме на нея като на втори духовен дом” - продължава Хасеноехрл.

Марката от Гудууд, Западен Съсекс с дилърства в Делхи и Мумбай, планира тази година нови изложбени салони в Хидерабад и Чандигарх. А това, че 70% от всички произведени автомобили с емблемата „Духът на екстаза” са все още в движение, е само още една причина за очаквания успех.

Рекордите падат

Световните доставки на Rolls-Royce нарастнаха с 31% до 3 538 автомобила, чупейки рекорда от 1978-а със 191, а Китай стана най-големият им пазар 3 години предсрочно.

Bentley, които очакват това да им се случи през настоящата година, отбелязаха ръст от 37% през миналата, доставяки 7003 ултралуксозни возила.

          На субконтинента спортният имперски благородник Aston Martin е у дома си
По-обикновените” сред елита – Audi, BMW и Mercedes – също напредват. Goldman Sachs очакват ръст от 32% в доставките на автомобили от висок клас през следващата година. Така Индия ще изпревари Русия и Испания.

Бездната расте

Индийското благоденствие се дължи на шесткратен икономически растеж от 1993-а насам, поставящ страната на трето място в Азия след Китай и Япония, но тенденцията откроява и растяща бездна в доходите. Във финансовата година, приключила в навечерието на празника Рама Навами на 1 април, очакваният ръст на автомобилния пазар е между 0 и 2%, което е най-ниският резултат в последните девет години. Според Асоциацията на индийските автомобилни производители, в страна, която продава повече от 80% от автомобилите на кредит, най-високите от три години насам лихви топят търсенето.


Според IHS Automotive обаче, продажбите в суперлуксозния клас са имунизирани от промелнивата икономическа картина благодарение на една „нова” тенденция – суетата: „В миналото хората не искаха да се хвалят с богатството си, тъй като това привличаше вниманието. Днес нямат нищо против да го харчат и не се притесняват да го демострират” – завършва Дипеш Ратхор.

За разлика от сложните проблеми на европейските предприемачи, приказните принцове от страната на Буда са изправени пред простата дилема: Bentley или Rolls-Royce. Често решението е просто като дилемата – и двете.

*Криза? Каква криза? (англ.)


Сп. "Тема"