сряда, 2 май 2012 г.

up!

Volkswagen продължава нагоре 


VW дълго имаха проблем с намирането на пряк духовен наследник на своя Бръмбар, но в лицето на up! изглежда са намерили формулата на достъпния базов транспорт със световна популярност.

Във Волфсбург гледат много сериозно на  „малкия” си световен проект.

Когато през втората половина на 1945г. Volkswagen вече работи, а до края й произвежда първите 58 Käfer-а, това е класически акт на тевтонска твърдост и индустриален героизъм, предизвикан от разрухата, трудните доставки и хроничната липса на суровини в следвоенна Германия. Заводът, който се намира в британската окупационна зона, дължи много на бившите врагове за възстановяване на производството, първите поръчки и първия си износ - 56 автомобила за Холандия през 47-а. В това развитие на събитията има и огромна доза късмет, тъй като предвиденият за разглобяване и пренасяне на острова завод не заинтересовал никой британски производител, защото автомобилът не отговарял на разбиранията им за моторна кола.

67 години по-късно, във Волфсбург изглежда са преоткрили корените си и формулата за успешен малък и достъпен автомобил.

Въпреки факта, че Golf e във вечната тройка на най-продаваните, той така и не успя да надскочи родния континент и да се превърне в истински световен продукт. Независимо от безспорния си европейски триумф, за някои световни пазари той е твърде малък, а за други – твърде скъп.

Това е минимумът, който можем да очакваме в бъдеще.
За да постигнат лидерската си цел от 10 млн. коли годишно през 2018 г., VW определено имат нужда от превозно средство, способно да пожъне световна слава. С научени уроци след неуспехите на Lupo и Fox, up! навлиза с обновени амбиции в мини-сегмента, където на европейския водач Fiat Panda му предстои тежък сблъсък с най-трудния конкурент в индустрията, който е на път да въведе цяло семейство от малки превозни средства. Нещо повече: Skoda и Seat ще предложат свои версии-близнаци, насочени към първите собственици на нови автомобили в Индия, Китай и Бразилия.

Амбициозният проект, възложен през 2007-а от главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, трябва да се справи с две задачи:
Първата е да помогне на VW  да стане най-големият световен производител; втората – да докаже, че автомобилната индустрия в Европа може да печели от модел в мини-сегмента. Досега това не е било по силите на нито един конкурент и колосът от Волфсбург изглежда най-подходящ да успее.

Сегментът е много перспективен: според IHS Automotive до 2015-а той ще нарастне с 25% до 11,2 милиона, а малкият фолксваген е важен километричен камък по пътя към желаната глобална доминация.

Народният автомобил

Volkwagen стана световна автомобилна суперсила благодарение на успешната концепция на народния автомобил, който за повече от шест десетилетия живот се превърна в олицетворение на достъпния базов транспорт. Това така и не бе по силите на Lupo и Fox, но сега подходът е различен и изгледите за успех от трети опит изглеждат много благоприятни. Up! бе оценен високо от журито на конкурса за автомобил на годината в Европа, където отстъпи само на политически коректния Opel Ampera. В началото на април дойде и глобалното признание: малкият кариерист от Долна Саксония се увенча с приза „Световен автомобил на годината”, с което лидерските му претенции добиха напълно реални очертания.

За всекиго по нещо в новото малко семейство

Според прогнозите на IHS Automotive, с добавянето през 2013-а на вариант с 5 врати и електрическа версия на up! към това, което наричат “Новото малко семейство” на вече предлаганите Skoda Citigo и Seat Mii, малкият VW ще надмине по продажби Panda, Clio и 107.

Seat Mii е испанската надежда за нови привърженици.
Паул Севин, вицепрезидент на Seat по продажбите и маркетинга, се опитва да ме опровергае: „Задачата ни не е толкова в печелившата платформа, колкото в това да я използваме за подсилване на марката и лоялността.” - разбираемо за мениджър от единствената марка в портфейла на Volkswagen, която не познава печалбата.
Лука де Мео – шеф на маркетинга на фолкваген – очаква up! да привлича към марката около 100 000 нови клиенти годишно.

Skoda Citigo - емоционалната чехкиня.
В Skoda пък смятат да разнообразяват фокуса си върху мъжете-шофьори със своята версия Citigo. Шефът на продажбите им Юрген Стакман: „Citigo ни позволява да влезем в по-емоционален пазар с по-емоционални клиенти, което за нас е напълно ново усилие.”

VW up! вече се подготвя с версии за Южна Америка, Индия и Китай, научаваме от Улрих Хакенберг – ръководител на развойния отдел на марката. Всяка страна има своите особености, поради което амбициозният градски завоевател ще трябва да предлага за всекиго по нещо.

Половин милион

Up! определено има потенциал да мобилизира широки слоеве от световното население, споделя Хакенберг и продължава, че моделът е много важна част от план 2018.
Експертите от IHS Automtive смятат, че производството на евтин вариант за ценово чувствителните пазари не е работило никога досега. Според тях това прави колата с амбиции за успех далеч извън Европа, много повече от поредния модел в гамата.

Във Волфсбург разчитат много на развиващите се пазари и очакват над двойно увеличение (до 390 900) на проджбите през 2015-а. В IHS смятат, че това вероятно няма да е достатъчно за да се печели. Според тях минимумът е половин милион.

Дали е така – ще разберем в следващите години, но по всичко личи, че този път на задачата е погледнато повече от сериозно. Междувременно, заради високото търсене, в завода в Братислава вече добавиха трета смяна четири седмици предсрочно.

Цифри

И накрая, малко цифри за ориентация:

Up! е дълъг 3,54, широк 1,64 и висок 1,49 м. Има голямо за размерите си междуосие (2,42м.) и два трицилиндрови бензинови двигателя с мощност 60 и 75 к.с. Интериорът, в който всичко си е на мястото, е едновременно просторен и привлекателен, а в оборудването има предложения, необичайни за побираща се в кибритена кутия кола.
В България базовият take up! започва от 14 990 лв. с ДДС.

Сп. "Тема"

петък, 27 април 2012 г.

Из чаршията


Европа на ток


Карлос Гон: визионер или последовател на Томас Мор?
Прогресът в продажбите на електромобили на континетта логично не впечатлява: производителите направиха всичко възможно за да си попречат сами с грандиозните хиперболизирани маркетингови послания. Те се постараха да качат до небето очакванията на непросветения купувач с възможности и не предлагат нищо адекватно за да ги изпълнят. Както и в любовта, резултатът може да бъде само един - разочарование.

Според базираните в Обединеното кралство Auto Industry Data, през 2011-а в Европа са предадени общо 11 563 леки електромобила, което е 0,09% пазарен дял. Това е някак малко в сравнение с красивата утопия на Карлос Гон, който вижда 10% през 2020 г.
Франция е лидерът на континента с 2 630 предадени, следвана от Германия (2 154) и 5-милионната Норвегия (2 038).

Електрическата флота на Renault.
Парижани си споделят електромобилите на Bollore Bluecar.
Сред производителите води PSA с общо 4 000 продажби във всички сегменти, но това е на път да се промени през тази година: Renault атакуват с нови модели, а в родната Франция Kangoo ZE и Fluence ZE са на първо и четвърто място сред електромобилите. Четири от всеки пет коли на ток, продадени във Франция, са конверсии от конвенционални автомобили: водещите рена са със сменени двигатели, а Peugeot iOn и Citroen C-Zero - Mitsubishi i-MiEV със сменени емблеми. Разработената като електромобил Bollore Bluecar, чийто първи клиент е парижката програма Autolib за почасов наем, е на 217-то място за годината с 399 продажби.

Впечатляваща е EV-ситуацията в Норвегия, където електромобилите имат най-висок пазарен дял в Европа – 1,5%. Там те са освободени от всички еднократни данъци (включително ДДС), както и от пътен данък, такси за магистрали и паркиране. Имат право да карат и в автобусните ленти. Другите преференции включват: бонус от 30 000 крони (ок. 3970 евро), по-нисък ДДС за лизинг на електромобил, освобождаване от ДДС на батериите и ускорена 1-годишна амортизация с цел стимулиране на обмяната на електромобилния парк. И накрая, центърът на Осло е безплатен за електромобилен достъп.

Първото тримесечие на 2012 във Франция и Германия е без електромобили в стотицата, докато в Норвегия Nissan Leaf празнува 603 продажби и 1,7% пазарен дял (12-то място) – най-добрият резултат в света за европейската кола на 2011 година.

В Щатите, Chevrolet Volt e на 147 място с 3 915 предадени; в Япония, където пазарът кипи, води хибридният Toyota Prius със 110 479 продадени. 

В България автомобилите на ток са извън статистиката, както впрочем и самата статистика.

Сп. "Тема"

четвъртък, 26 април 2012 г.

Renault Twizy – сериозната играчка


С наивно име и странен вид, това може да е първото електрическо возило, продаващо се не заради финансовите стимули, а благодарение на достойнствата си.

Първият електромобил с реални достойнства?

 

Че продажбите на коли на ток от двете страни на океана едва влизат в статистиката не е случайност: клиентите се чудят на цените им, които са двойно по-високи от тези на конвенционалните еквиваленти и предоставят най-вече неопределен пробег. Пътят на производителите на електромобили с претенции за практичност води на никъде, поне докато не удвоят пробега и не свалят наполовина цените. Отражение на този проблем бе подходът, който Nissan избра за Leaf: вместо да показват колата по традиционния начин, те подлагаха първите доброволци на подробно интервю с цел да определят възможно най-точно профила им. Leaf трябваше да попадне в ръцете на ранни ентусиасти, за които преждевременното спиране на тока заради насрещен вятър е част от имиджа им на горди технологични авангардисти, а не явен недостатък на ранна технология.
Какво би станало, ако производителите бяха по-скроми в предложенията си? А ако скромността им е въплатена в уникален, достъпен и полезен електромобил, подходящ за пазаруване и водене на детето до училище, но нищо повече? Twizy може би е тъкмо такова превозно средство и вече се продава в по-добрата част на Европа.
Renault вече представи Kangoo Van, а след него идват Fluence и Zoe. Обединените евро-азиатски автомобилисти вярват, че към 2020-а електромобилите ще имат 10% процента пазарен дял, което е минимум двойно над най-оптимистичните прогнози на конкурентите им.
По-късно през годината FIAT, Honda и Ford ще представят своите конвенционални електромобили, а 2013-а е ред на малкия BMW i3 от въглеродни влакна, който не прилича особено на пълноценен автомобил, но е с цена, достойна за BMW.

Пъргав характер

Малкото "Рено" предлага волан и педали...
Та Twizy не е кой знае какво. Поне на вид. На практика представлява двуместен, четириколесен, полузакрит мотоциклет. Пъргавият му характер, съчетан с отлично пътно поведение и чудесна съвместимост с трафика, обаче го превръщат в реална градска съблазън. Малкото возило (дължина 2,34м., ширина 1,24м. и височина 1,45 м.) предлага максимална скорост от около 80 км./ч. и пробег до 100 км. Колата тежи 450 кг. с батериите; стартовата цена е 6 990 евро с данъци + 45 евро/месец лизинг на батерията, покриващ годишен пробег от 7 500 км. От Renault твърдят, че този пробег отговаря на изискванията на мнозинството потребители. Таксата за батерията не радва финансово, но пък разтоварва от несгоди при преждевременен отказ. Базовият Twizy е с директна инверторна трасмисия, дискови спирачки и въздушна възглавница за „шофьора”. Предлага се с две нива на оборудване – Urban с цена 7 690 + 49 и Technic, за което от вас очакват 8 490, плюс лизинга на батерията.
                 
Любима опция? „Врати – 661 евро.

За капак, най-евтината версия може да се кара без книжка в зависимост от местното законодателство.
 
...а също и врати.
Така или иначе, Twizy няма претенциите на нормална кола; не подлежи на държавна субсидия (у нас нищо не подлежи на никаква субсидия) и има всички шансове да привлече купувачи с качествата, независимо от ограниченията си.
Жак Де Селие – управляващ директор на базираната в Брюксел лобистка организация Going Electric – вярва, че електромобилчето ще е хит: „Twizy има голямо бъдеще на европейския пазар със замърсените ни градове и тесни улици. Това обаче няма да стане бързо, защото налагането на революционните концепции на пазара отнема време.”
Де Селие не мисли, че слабите продажби на електромобили са индикатор за липса на търсене. Според него причината е в ограниченото предлагане и сочи за пример Smera от френския нишов производител Lumeneo.

Футуристични чешити с достойнства

На изложението във Франкфурт през миналата година, традиционни марки като Audi и Opel не пропуснаха да се изфукат с мотоциклетоподобни градски автомобили с футуристично-чешитски външен вид.
Де Селие продължава, че пазарът на градски возила ще става все по-важен: „Градските пътувания имат дял от около 80-90% в общия световен пробег. Убеден съм в успеха на градските превозни средства, но се съмнявам, че ще е бърз.”
Д-р Питър Уелс от Центъра за изследвания в автомобилната индустрия към бизнес-училището в Кардиф, се съгласява, че опитът за възпроизводство на електрически еквивалент на традиционния автомобил с тежкото му метално купе е надценен. Според него, малкото и не толкова амбициозно Twizy има далеч повече шансове.
Това вече са електромобили с реални достойнства.

По-достъпни

И други експерти смятат, че коли като тези имат голямо бъдеще, но ще им трябват поне 10 години за да отвоюват осезаемо присъствие.
Автомобилните консултанти Ricardo: „Електрическите автомобили са на път да станат по-достъпни, но все още не са с добро съотношение цена/пробег. Ще отнеме десетилетие преди това да се случи.” И: „Twizy не е пробив. Производителите трябва да правят истински коли за истински хора. Те искат не забавни малки колички, а истински коли с четири врати и багажник за деца, кучета и пазар. Те не искат няколко двуместни Twizy-та, а коли, които се продават с милиони, като VW Golf и Polo. Правенето на малко специализирани коли не решава емисионния проблем.”
Тило Кословски от Gartner Group смята, че електромобилите са все още далеч от истината, а „количките за голф” изглеждат глуповато: „Електромобилите са подранили с едно-две поколения. Нямат пробег и цените са високи, а това са все фактори, които възпрепятстват средния купувач. Повече от всичко друго, тези коли са маркетингово предизвикателство.” Не мога да не се съглася.

Уау!-факторът

Карлос Гон - адмиралът на електрическата флота.
е много важен за да убедиш клиентите, че си струва. Tesla залагат именно на него и за богатите изглежда напълно достатъчен. Проблемът обаче е в достъпността, а и количките за голф не възхищават твърде. Кословски продължава, че за да продаваш повече на младите, имаш нужда от по-малки електромобили, а превозните средства с вид на голф-карт са далеч от традиционния автомобил дори за тях. iPad-поколението все още се нуждае от Уау!-фактор, както и от кола, която не прилича на електрокар и изглежда яко. 

Статус

Де Селие от Going Electric слага точката на днешната ни електро-беседа с думите: „Повечето хора купуват твърде скъпи коли (надхвърлящи нуждите), които отразяват потребността им от статус. Така че ключовият фактор за Twizy ще бъде дали повишава социалния ми статус и репутация на напредничав революционер, или ще бъде отхвърлено като глуповата малка количка.”

Сп. "Тема"