четвъртък, 3 май 2012 г.

Из чаршията

Как продава Volkswagen?


Господства еднолично в Европа, а по света се представя балансирано с някои изключения – е краткият отговор. 

За първите три месеца на годината резултатът в ЕС е 12,5% пазарен дял, което представлява ръст от 8,70% за година. Това постижение е още по-впечатляващо на фона на двуцифрения спад на конкуренцията от Франция и Италия. В Обединеното кралство, Франция, Италия и Испания VW има по два модела в десятката, а в Германия Golf, Polo и Passat са на първите три места. 

В Русия Polo е самотен на осмото място, надвит от все още водещите лади.

Jetta е най-продаваният фолксваген в Щатите.
В Индия през март, въпреки сериозния ръст на марката, Polo е чак двадесет и пети, победен с ипон от шампиона и труден партньор Suzuki.

На охладения китайски пазар гледката е впечатляваща: с общо 4 модела сред първите десет, VW води значително пред Toyota. В Япония – точно обратното: извън първите 20.

САЩ: Volkwagen отбелязва най-силен март от 39 години насам с 36 588 продажби, а Jetta e 22-ра. Канада: Jetta е точно в средата на първите тридесет.

Clasico прекрати 8-годишното царуване на Nissan в Мексико.
Мексико: Две версии на Jetta са в десятката за тримесечието, едната от които (Clasico) беше №1 през 2011г.

Бразилия: Три модела в най-добрите десет, а VW Gol беше миналогодишен първенец в страната, доминирана от Fiat. 

Аржентина: На положителния аржентински пазар, от Волфсбург имат четири модела в първите десет.

Австралия: Golf e шестнадесети, Tiguan – 48-ми, а Amarok – 61-ви.

Южна Африка: Две версии на Polo следват първенеца Toyota Hilux, а в топ 20 са още Golf и Amarok.
Amarok e 17-ти в Южна Африка.

Изводът от това балансирано представяне е само един: независимо какво ще чуете от конкуренцията, VW успяват да предложат автомобили, от които пазарите и клиентите по света се интересуват. Някои смятат марката за лишена от страст, а аз мисля, че колкото и да са важни емоциите, в дългосрочен план устойчивостта и усещането за традиция и предсказуемост печелят над преходния чар.

Не случайно на 23 март в завода във Волфсбург отпразнуваха 40-милионния си автомобил, а 2012-а е първата година в историята, в която германският народен производител прескача двата милиона през първо тримесечие.

Сп. "Тема"

сряда, 2 май 2012 г.

up!

Volkswagen продължава нагоре 


VW дълго имаха проблем с намирането на пряк духовен наследник на своя Бръмбар, но в лицето на up! изглежда са намерили формулата на достъпния базов транспорт със световна популярност.

Във Волфсбург гледат много сериозно на  „малкия” си световен проект.

Когато през втората половина на 1945г. Volkswagen вече работи, а до края й произвежда първите 58 Käfer-а, това е класически акт на тевтонска твърдост и индустриален героизъм, предизвикан от разрухата, трудните доставки и хроничната липса на суровини в следвоенна Германия. Заводът, който се намира в британската окупационна зона, дължи много на бившите врагове за възстановяване на производството, първите поръчки и първия си износ - 56 автомобила за Холандия през 47-а. В това развитие на събитията има и огромна доза късмет, тъй като предвиденият за разглобяване и пренасяне на острова завод не заинтересовал никой британски производител, защото автомобилът не отговарял на разбиранията им за моторна кола.

67 години по-късно, във Волфсбург изглежда са преоткрили корените си и формулата за успешен малък и достъпен автомобил.

Въпреки факта, че Golf e във вечната тройка на най-продаваните, той така и не успя да надскочи родния континент и да се превърне в истински световен продукт. Независимо от безспорния си европейски триумф, за някои световни пазари той е твърде малък, а за други – твърде скъп.

Това е минимумът, който можем да очакваме в бъдеще.
За да постигнат лидерската си цел от 10 млн. коли годишно през 2018 г., VW определено имат нужда от превозно средство, способно да пожъне световна слава. С научени уроци след неуспехите на Lupo и Fox, up! навлиза с обновени амбиции в мини-сегмента, където на европейския водач Fiat Panda му предстои тежък сблъсък с най-трудния конкурент в индустрията, който е на път да въведе цяло семейство от малки превозни средства. Нещо повече: Skoda и Seat ще предложат свои версии-близнаци, насочени към първите собственици на нови автомобили в Индия, Китай и Бразилия.

Амбициозният проект, възложен през 2007-а от главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, трябва да се справи с две задачи:
Първата е да помогне на VW  да стане най-големият световен производител; втората – да докаже, че автомобилната индустрия в Европа може да печели от модел в мини-сегмента. Досега това не е било по силите на нито един конкурент и колосът от Волфсбург изглежда най-подходящ да успее.

Сегментът е много перспективен: според IHS Automotive до 2015-а той ще нарастне с 25% до 11,2 милиона, а малкият фолксваген е важен километричен камък по пътя към желаната глобална доминация.

Народният автомобил

Volkwagen стана световна автомобилна суперсила благодарение на успешната концепция на народния автомобил, който за повече от шест десетилетия живот се превърна в олицетворение на достъпния базов транспорт. Това така и не бе по силите на Lupo и Fox, но сега подходът е различен и изгледите за успех от трети опит изглеждат много благоприятни. Up! бе оценен високо от журито на конкурса за автомобил на годината в Европа, където отстъпи само на политически коректния Opel Ampera. В началото на април дойде и глобалното признание: малкият кариерист от Долна Саксония се увенча с приза „Световен автомобил на годината”, с което лидерските му претенции добиха напълно реални очертания.

За всекиго по нещо в новото малко семейство

Според прогнозите на IHS Automotive, с добавянето през 2013-а на вариант с 5 врати и електрическа версия на up! към това, което наричат “Новото малко семейство” на вече предлаганите Skoda Citigo и Seat Mii, малкият VW ще надмине по продажби Panda, Clio и 107.

Seat Mii е испанската надежда за нови привърженици.
Паул Севин, вицепрезидент на Seat по продажбите и маркетинга, се опитва да ме опровергае: „Задачата ни не е толкова в печелившата платформа, колкото в това да я използваме за подсилване на марката и лоялността.” - разбираемо за мениджър от единствената марка в портфейла на Volkswagen, която не познава печалбата.
Лука де Мео – шеф на маркетинга на фолкваген – очаква up! да привлича към марката около 100 000 нови клиенти годишно.

Skoda Citigo - емоционалната чехкиня.
В Skoda пък смятат да разнообразяват фокуса си върху мъжете-шофьори със своята версия Citigo. Шефът на продажбите им Юрген Стакман: „Citigo ни позволява да влезем в по-емоционален пазар с по-емоционални клиенти, което за нас е напълно ново усилие.”

VW up! вече се подготвя с версии за Южна Америка, Индия и Китай, научаваме от Улрих Хакенберг – ръководител на развойния отдел на марката. Всяка страна има своите особености, поради което амбициозният градски завоевател ще трябва да предлага за всекиго по нещо.

Половин милион

Up! определено има потенциал да мобилизира широки слоеве от световното население, споделя Хакенберг и продължава, че моделът е много важна част от план 2018.
Експертите от IHS Automtive смятат, че производството на евтин вариант за ценово чувствителните пазари не е работило никога досега. Според тях това прави колата с амбиции за успех далеч извън Европа, много повече от поредния модел в гамата.

Във Волфсбург разчитат много на развиващите се пазари и очакват над двойно увеличение (до 390 900) на проджбите през 2015-а. В IHS смятат, че това вероятно няма да е достатъчно за да се печели. Според тях минимумът е половин милион.

Дали е така – ще разберем в следващите години, но по всичко личи, че този път на задачата е погледнато повече от сериозно. Междувременно, заради високото търсене, в завода в Братислава вече добавиха трета смяна четири седмици предсрочно.

Цифри

И накрая, малко цифри за ориентация:

Up! е дълъг 3,54, широк 1,64 и висок 1,49 м. Има голямо за размерите си междуосие (2,42м.) и два трицилиндрови бензинови двигателя с мощност 60 и 75 к.с. Интериорът, в който всичко си е на мястото, е едновременно просторен и привлекателен, а в оборудването има предложения, необичайни за побираща се в кибритена кутия кола.
В България базовият take up! започва от 14 990 лв. с ДДС.

Сп. "Тема"

петък, 27 април 2012 г.

Из чаршията


Европа на ток


Карлос Гон: визионер или последовател на Томас Мор?
Прогресът в продажбите на електромобили на континетта логично не впечатлява: производителите направиха всичко възможно за да си попречат сами с грандиозните хиперболизирани маркетингови послания. Те се постараха да качат до небето очакванията на непросветения купувач с възможности и не предлагат нищо адекватно за да ги изпълнят. Както и в любовта, резултатът може да бъде само един - разочарование.

Според базираните в Обединеното кралство Auto Industry Data, през 2011-а в Европа са предадени общо 11 563 леки електромобила, което е 0,09% пазарен дял. Това е някак малко в сравнение с красивата утопия на Карлос Гон, който вижда 10% през 2020 г.
Франция е лидерът на континента с 2 630 предадени, следвана от Германия (2 154) и 5-милионната Норвегия (2 038).

Електрическата флота на Renault.
Парижани си споделят електромобилите на Bollore Bluecar.
Сред производителите води PSA с общо 4 000 продажби във всички сегменти, но това е на път да се промени през тази година: Renault атакуват с нови модели, а в родната Франция Kangoo ZE и Fluence ZE са на първо и четвърто място сред електромобилите. Четири от всеки пет коли на ток, продадени във Франция, са конверсии от конвенционални автомобили: водещите рена са със сменени двигатели, а Peugeot iOn и Citroen C-Zero - Mitsubishi i-MiEV със сменени емблеми. Разработената като електромобил Bollore Bluecar, чийто първи клиент е парижката програма Autolib за почасов наем, е на 217-то място за годината с 399 продажби.

Впечатляваща е EV-ситуацията в Норвегия, където електромобилите имат най-висок пазарен дял в Европа – 1,5%. Там те са освободени от всички еднократни данъци (включително ДДС), както и от пътен данък, такси за магистрали и паркиране. Имат право да карат и в автобусните ленти. Другите преференции включват: бонус от 30 000 крони (ок. 3970 евро), по-нисък ДДС за лизинг на електромобил, освобождаване от ДДС на батериите и ускорена 1-годишна амортизация с цел стимулиране на обмяната на електромобилния парк. И накрая, центърът на Осло е безплатен за електромобилен достъп.

Първото тримесечие на 2012 във Франция и Германия е без електромобили в стотицата, докато в Норвегия Nissan Leaf празнува 603 продажби и 1,7% пазарен дял (12-то място) – най-добрият резултат в света за европейската кола на 2011 година.

В Щатите, Chevrolet Volt e на 147 място с 3 915 предадени; в Япония, където пазарът кипи, води хибридният Toyota Prius със 110 479 продадени. 

В България автомобилите на ток са извън статистиката, както впрочем и самата статистика.

Сп. "Тема"