четвъртък, 5 юли 2012 г.

Ciao, Sergio!

На 85 почина Серджо Пининфарина - кръстникът на италианския автомобилен дизайн

„Една от основните функции на дизайна е да добави красота и естетична идентичност към обекта – идеал, преследван винаги от човека.”


Роденият през 1926 г. в индустриалния север на Италия Серджо Пининфарина е автор на едни от най-красивите автомобилни форми в историята.

Италия и автомобилното братство по света скърбят за един от творческите си гении, белязал повече от половин век висша индустриална естетика.

Марио Монти – Министър-председател на Италия: „Вроден талант, съчетал красотата и качеството на италианския дух.”

„Геният му освети историята на автомобила” – FIAT в Twitter.

Серджо Маркионе - Главен изпълнителен директор на FIAT и президент на Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA: „Без него Ferrari не биха били това, което са.”

          Ferrari 410 Super America - 1957
Маркиз Лука Кордеро ди Монтедземоло – президент на Ferrari: „Изключителна личност, неразривно свързана с нашата история и успех, Серджо беше един от най-важните застъпници на „Made in Italy” по света.”

„Италия загуби един от най-престижните си посланици, а Мазерати – един голям приятел.” – Харалд Вестер, изпълнителен директор на Maserati.

Пининфарина води компанията със здрава ръка, следвайки традицията на стил и елегантност, обновявана непрекъснато с най-високите стандарти на нововъведения и хармонична красота” – част от изявлението на компанията му.

          Ferrari 250GTE – 1960
Син на Джан Батиста Фарина – производител на файтони и основател на дизайнерското студио през 30-те години на миналия век, Серджо завършва инженерство в торинската Политехника и започва работа в семейната фирма - Carrozzeria Pinin Farina. Много бързо се включва във всички аспекти на бизнеса – от автомобилния дизайн, през инженеринга до производството. Решен да промени традиционната функционална представа за автомобилите, Серджо добива световна слава с прекрасно изваяните ферарита – от 410 Superamerica през Enzo до F12 Berlinetta.

Животът му в дати:

1926: На 8 септември в Торино, в семейството на Джан Батиста Фарина, се ражда Серджо. 

          Peugeot 404 - 1960
1950: Завършва торинската Политехника и се включва в семейния бизнес.

1961: Президентски декрет сменя фамилното име на Пининфарина – в знак на уважение и признателност към постиженията му и в духа на името на компанията. На пиемонтски диалект прякорът на баща му Джан Батиста - „Пинин” означава „малкият”.

1965: Убеждава Енцо Ферари да въведе концепцията на централно разположения двигател – зад шофьора, пред задната ос. Така се ражда Ferrari Dino Berlinette Speciale, представена на парижкия салон през октомври.

1966: След смъртта на баща си оглавява компанията.

1972: Открива първия аеродинамичен тунел в Италия.
          Ferrari Dino – 1965

1974-1977: Става професор по автомобилен дизайн в торинската Политехника.

1979: Пининфарина вече е холдинг.

1979 – 1988: Това е другото му лице - Серджо е член на Европейския парламент от Алианса на либералите и демократите. Като политик той води неуморна битка за силна и обединена Европа. 

1986: Пининфарина е на италианската фондова борса. Открит е нов завод край Торино.

          Cadillac Allante – 1987
1991: Създадена е “Pininfarina Deutschland GmbH”.

2003: Пининфарина и Volvo създават съвместно предприятие, което произвежда кабриолета С70.

2005: Произведен е за пожизнен сенатор на Италианската република – чест, с която са удостоявани само граждани с изключителен обществен принос.

2006: Заедно със сина си Андреа, Серджо е обявен за почетен прзидент на компанията.

2008: Андреа загива в мотоциклетна катастрофа.
          Ferrari Enzo - 2002

2009: В трудните икономически времена, банките-кредитори поемат реалния контрол върху Пининфарина в името на спасяването на компанията.

2012: На 3 юли Серджо Пининфарина почива в Торино.

          Mitsubishi Colt – 2006
За повече от пет десетилетия, автомобилният маестро е творил не само за Ferrari: марки като Alfa Romeo, Bentley, Cadillac, Chevrolet, Citroen, FIAT, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Lancia, Maserati, MG, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot,  Rolls-Royce, Tata и Volvo се наслаждават на сътрудничеството с този съвременен витрувиански човек. 

Но не са и само автомобилите: промишленият дизайн на студиото е родил неизброими проекти, сред които автобуси, влакове, яхти, продуктов дизайн, архитектура и интериори. Пининфарина работи и като консултант по проекти за устойчива мобилност.

През бляскавата си кариера Серджо Пининфарина е удостояван с десетки почетни награди, включително четири научни степени в изящните изкуства и индустриалния дизайн.

          Bolloré Bluecar Pininfarina – 2008
Трудните последни години от личния и публичния му живот бяха белязани от семейни трагедии и борба за оцеляването на бизнеса, който все още се притежава от семейството, но реалното управление е в ръцете на банки. 

Напоследък дори обяви очакванията си за добри финансови резултати през тази година, които така не дочака.

           Alfa Romeo 2uettottanta - 2010

Мечтателите умират, но мечтите им живеят: Серджо Пининфарина дочака сбъдването на дизайнерската си мечта - да създаде непреходна красота.

В навечерието на Олимпийските игри Италианският културен институт в Лондон организира изложба в чест на студиото Пининфарина - автор и на 12 150-те олимпийски факела за Торино 2006.

Ciao, Sergio!


сряда, 4 юли 2012 г.

Витрувианските хора

Дизайнът на свещените автомобилни крави - Ferrari, Lamborghini и Pagani е ренесансова смесица от високи технологии и художествена изтънченост

 

 

Италианската Terra dei Motori, или „Земя на двигателите”, в Провинция Емилия-Романя е свещено място за просветените автомобилисти. Тук са разположени три от най-почитаните икони в храма на четириколесната религия - Ferrari, Lamborghini и Pagani.
Продукт едновременно на художествено майсторство и индустриално инженерство, тези суперавтомобили се произвеждат в известните райони Маранело, Сант'Агата Болонезе – родина също и на едноименния спагети сос – и Кастелфранко Емилия.

Творенията на съвършената механика, способни да вдигат над 330, изискват не само силни двигатели и висши инженерни умения, но трябва да притежават и характеристики, придаващи функция и естетика на формата.

Тук е мястото и на Флавио Манцони, Филипо Перини и Хорацио Пагани. Водещите дизайнерските екипи на Ferrari, Lamborghini и Pagani са натоварени със задачата да развиват стилово своите марки, придържайки се към сухите хомологационни изисквания, и всеки има уникален подход към тази сложна задача.

Дигитална глина и художествен финес

Финесът на глината - Ferrari F12 Berlinetta
„Не можеш да направиш никакъв дизайн, ако не включиш функционалност и технически характеристики във формата” – твърди Манцони, който работи в дизайнерското студио на Ferrari от 2010-а. За тази цел художествената група на марката от Маранело използва комбинацията от глина и дигитални технологии за развитие на дизайна: „Това е перфектната комбинация между виртуалното моделиране и ръчния финес, от който Ferrari се нуждае” – казва Манцони.

Първият резултат от работата им беше F12 Berlinetta, показана на автосалона в Женева.
„Успяхме да запазим централния дифузьор и формата на отвора му, а „въздушният мост”, беше много добра идея за създаването на сила на прилепяне. Така създадохме 10% по-голямо притискане отпред с 3% по-ниско съпротивление” – завършва Манцони.
Домашният дизайнерски екип се ползва и от сътрудничеството на уважаваното творческо ателие на Пининфарина, което е създало повече от двеста ферарита за над 60-годишното им плодотворно сътрудничество.

Виртуалният метод

Lambo LP-700-4 – дигиталният бик
Процесът на съревнование и сътрудничество е познат и у съседа-конкурент – производителят на суперспортни автомобили Lamborghini. Фирменият дизайнерски отдел - създаден през 2003 г. и оглавяван от Перини от 2006-а – използва тази практика рутинно, призовавайки мощния дизайнерски ресурс на Volkswagen (собственик от 2010-а и на известното студио Italdesign) при разработката на автомобилите си.

„Интериорът на LB 834 Aventador беше почти изцяло направен от студиото (на VW) в Потсдам” – разказва Перини. Освен това, работна група от четирима души в Italdesign е ангажирана непрекъснато с проекти на марката.

Виртуалният дизайнерски метод на Lambo – за разлика от традиционното скициране и глинени модели – е различен от този на Ferrari и дизайнерите в  Centro Stile работят по всички аспекти на колата – от екстериора до вътрешните детайли.
 „Вярвам, че дизайнерът трябва да зне как да свърши цялостната работа, а не само отделна област от нея” – споделя Перини. „Имам дизайнер, работещ върху вътрешността на предните фарове, но отговаря и за екстериора.”

И докато дигиталната работа значително съкращава времето за разработка и одобрения на проектите, хомологацията остава голямото ограничение. „Всички знаят иконите Miura, Diablo, Countach, Murciélago и  Aventador. Създаването на нещо, което да отговаря на този чудовищен имидж е предизвикателство. В сравнение с 60-те сега имаме много повече предизвикателства, свързани с безопасността на пешеходците.”

Формата на вятъра - ренесансова смес от изкуство и наука

           Витрувианският човек Хорацио Пагани
От другата страна на везните, Пагани следва традиционния дизайнерски подход. Роденият в Аржентина създател на Pagani Automobili се смята за модерен ренесансов човек и определя същността на дизайнерския език на марката като „смес от изкуство и наука”.

Спортните автомобили го запознават с Хуан Маноел Фанджо, а началото на кариерата му започва като механик в Lamborgini, но Хорацио иска да работи за себе си и преди двайсет години основава Pagani Automobili, а през 1999-а се ражда и Zonda C12.

Започнатият пък преди повече от седем години проект Huayra е създаден от 4 700 индивидуално проектирани компонента. За да оцените това по-добре, процесът по развитието на Ferrari F12 Berlinetta отнема деветнайсет месеца. И докато Пагани планира да произведе 25 екземпляра на "Хуайра" през тази година, то Lamborgini доставиха 1 602, а Ferrari – 7 195.

Започнахме от бял лист хартия” – обяснява Пагани. След това той дигитализира рисунките, а външен доставчик произвежда пълноразмерен макет. „Отнема много време, когато започваш от първата скица.”

„Искахме да придадем форма на вятъра.” – казва поетично той в една видеопрезентация на компанията.

           Формата на вятъра – Pagani Huayara
Пагани, който в момента тества модела за съответствие с изискванията на NHTSA (Американската администрация по безопастност на пътното движение) в подготовка на колата за американския пазар, е срещнал много ограничения. Хомологацията на този суперспортен шедьовър е планирана за края на годината, което отлага пристигането му на американска земя с още половин година чак до края на 2013-а – доказателство, че ренесансовият полет на италианските автомобилни мечти се нуждае от здрави корени на земята.

Сп. "Тема"


сряда, 27 юни 2012 г.

Nissan Juke Nismo представен на Льо Ман

Първото публично представяне на спортната версия на Juke бе на щанда на Nissan по време на прочутото състезание - между 13 и 17 юни



 
През започващото лято искам да разведря сериозното бистрене на автомобилна политика с малко внимание към интересни коли, които се появиха напоследък. За малко да забравя, че освен проблеми, автомобилната индустрия се грижи да ни предлага и прекрасни продукти, на част от които ще обърнем внимание в предстоящите броеве.

Днес ще се порадваме на чудноватия Juke, който още с появата си предизвика интересен коктейл от недоумение и ентусиазъм, довел го до трийсет и първо място по продажби на континента за пръвото тримесечие.

Крайният производствен вариант на тунингования малък кросоувър направи своя дебют на най-прочутото световно автомобилно състезание – 24-те часа на Льо Ман, рамо до рамо с радикалния Nissan Delta Wing и Juke-R.

Вече показван като концепция на изложенията в Токио и Женева, това е първа идея за спортния генотип на Nismo, който ще премине от пистата на пътя в началото на следващата година. Nissan стана пионер в сегмента на малките кросоувъри с представянето на Juke преди две години и заявява амбиция да задържи водачеството с тази радикална спортна версия.

Nismo e разработен от отдела за моторни спортове и персонализация в Япония, и добавя разпознаваема индивидуалност, съчетана със спортно ориентирано пътно поведение и характер, към стандартните модели на Nissan.

Какво е Nismo?

Nismo e абревиатура на Nissan Motorsports International Co. Ltd и произхожда от активното участие на марката в моторните спортове. Това е отделът за спортен тунинг на стандартните автомобили, с който разполага всеки уважаващ себе си производител. Задачата на Nismo, като всеки тунинг, е да съчетае техническите новости със спортен нрав, с което да добави страст към традиционните автомобилни ценности. Създаден през 1984 година, Nismo в момента осигурява участие на високо ниво на марката в GT-шампионата, Световния шампионат за издръжливост (WEC), 24-те часа на Льо Ман, както и Льо Ман сериите в САЩ и Европа.

Отделът разработи и забележителния Leaf Nismo RC, който през миналата година дебютира на Льо Ман и така стана първият изцяло електрически състезателен електромобил.

Радикален

Nissan Juke Nismo съчетава чудноватия радикален дизайн на базовия автомобил, представляващ съчетание от линии на спортно купе и SUV, със спортния характер на тунинга. Той представлява аеродинамичен кит, добавящ излъчване на ефективна динамика и мощ. Състои се от по-ниски предна и задна брони, по-изразени арки на колелата, прагове, модифицирана предна решетка и заден спойлер с цел по-добър контрол на въздушния поток. Така аеродинамичните подобрения увеличават притискането, без да променят коефициента на въздушно съпротивление, подобрявайки стабилността на Nismo-версията. Подходящи нови 18-цолови джанти и по-широки гуми подобряват общата стабилност и сцеплението, и естествено напомпват допълнително визуалното присъствие на иначе малкия чудак.

Nissan предизвика огромен интерес с Delta Wing на Льо Ман, въпреки че колата отпадна рано от състезанието.
Нататък подобренията се преместват под предния капак, където е монтирана версия с повишена мощност на познатия 1,6-литров двигател с директно впръскване и принудително пълнене. Вдъхновението тук идва от наистина революционно изглеждащия състезателен Delta Wing, който гледахме на пистата през миналия уикенд, снабден с идентичен двигател със същия обем и мощност от 300 к.с. Добавено е втвърдено окачване и модифицирано сервоуправление за по-директно и спортно каране, както и векторно управление на въртящия момент за подобряване на поведението в завой.

Nismo-вариациите продължават вътре, където воланът, педалите, бутоните на таблото и тапицерията на вратите са преосмислени с оглед на по-силно спортно внушение. Волевият характер на возилото няма да е достатъчно подострен без велурените спортни седалки с червен шев, предлагащи допълнителна странична опора.

Изпълнителният вицепрезидент, отговарящ за глобалното продуктово планиране, Анди Палмър: „Представянето на Juke Nismo затвърждава нашата отдаденост към предоставянето на достъпни за всички иновации и силни усещания. С радикалния си дизайн и пионерски подход, той е естествен избор да бъде сред първите модели, получаващи типичните характеристики на нашите Nismo специалисти.”

Впрочем, историята на спортния Juke започна през миналата година с представянето на Juke-R, който беше планиран като еднократна концепция, а завърши на конвейра като ограничена серия заради големия интерес.

Миналият уикенд Juke Nismo стоеше редом до духовния си предшественик, с което отвори нова глава в историята на японската емблема, специализирана в миграцията на спортните нисани от пистата на пътя.

Juke Nismo ще се произвежда заедно с цивилния си брат в завода в Съндърланд, Англия, а продажбите в Европа се планират за началото на януари следващата година.

Повече детайли и технически подробности ще бъдат предоставени с наближаване на представянето му, а въвеждането в Япония и САЩ ще е на по-късен етап.

Сп. "Тема"