„Подредихме“ прилича на по-уместния им нов девиз
Въведение
Още преди години, когато се запознахме, Dacia Duster
ме срази с начина, по който носеше победната си скромност: макар и поставена
върху техника от миналото, тази кола имаше всички качества да вкара в беля
всеки ниско позициониран SUV
на пазара. Дори няма нужда да говорим за някои от по-бедните, но развиващи се
региони на Северна Африка, Централна Азия и Близкия Изток, защото веднага ще се
сетя, че брендираният под различни емблеми на групата Renault-Nissan Duster принуди дори
волните северни хайлендъри да му свалят шапка, избирайки го за кола на годината
в Шотландия през 2012-а.
Така, постепенно, в начинанието, стартирало като голям риск в края на миналия век, нещата вече действително изглеждат добре, още повече, че за оперативните маржове в „Дачия" се
носят легенди, причиняващи обилно слюноотделяне у конкуренцията, а присъствието
на вече 44 пазара в четирите края на компаса отдавна ги е глобализирало.
Постоянните ръстове в Европа докараха пазарния им дял до над трите процента, докато у нас, доколкото изобщо е редно да се вярва на данните от ААП, за четирите години от последната ни среща числата на Duster са се развили повече от двойно: от 421-та предадени през 2013 до 958 през 2017-а. Всичко това идва да покаже, че дори най-малкият намек за подценяване на гражданите на Миовени в днешни дни би бил проява на обикновено невежество.
Постоянните ръстове в Европа докараха пазарния им дял до над трите процента, докато у нас, доколкото изобщо е редно да се вярва на данните от ААП, за четирите години от последната ни среща числата на Duster са се развили повече от двойно: от 421-та предадени през 2013 до 958 през 2017-а. Всичко това идва да покаже, че дори най-малкият намек за подценяване на гражданите на Миовени в днешни дни би бил проява на обикновено невежество.
Да поогледаме
В румънската гама Duster отстъпва по продажби само на радикално успешния, семпъл Sandero, ала диференциалът (20-на процента) е напълно непропорционален на двойната разлика в цената им. Така уж непретенциозният, малък SUV е не просто сред най-популярните модели в портфейла, но приключи четвърти в сегмента си в Европа, при това без да е консумирал дори първия прилив от новия модел.
В румънската гама Duster отстъпва по продажби само на радикално успешния, семпъл Sandero, ала диференциалът (20-на процента) е напълно непропорционален на двойната разлика в цената им. Така уж непретенциозният, малък SUV е не просто сред най-популярните модели в портфейла, но приключи четвърти в сегмента си в Европа, при това без да е консумирал дори първия прилив от новия модел.
Представен във Франкфурт миналата
есен, Duster II е
претърпял много освежаваща, еволюционна промяна: все така базиран на добрата
стара платформа B0, компактният
джип е запазил външните си размери практически непроменени. Което не може да се
каже за външността: заоблените повърхности от панелите на предшественика са
осезаемо изострени; дизайнът определено носи аромат на свежест, с добавени оптични
дрънкулки, присъщи на по-породистия транспорт, но все така разпознаваем като „Дачия“.
Предната решетка е по-разтеглена, а новите диодни фарове (индивидуализираната светлинна графика вече е по силите и на видовете от основата на автомобилната хранителна верига) придават определено по-широк и цивилизован поглед. Двуцветните 17-цолови джанти и правоъгълните задни светлини, напомнящи ми подозрително на Jeep Renegade, ме докарват до заключението, че екипът от дизайнери, в които има и българско участие (националната чест е достойно защитена от базирания в Париж 38-годишен софиянец Емануил Клисаров), е свършил първокласна работа по развитието и зрелостта на една по същество добре позната гледка. Най-приятно от всичко сякаш е вдигната странична линия на стъклата, която придава щипка авторитет на цялостното оптично впечатление.
Предната решетка е по-разтеглена, а новите диодни фарове (индивидуализираната светлинна графика вече е по силите и на видовете от основата на автомобилната хранителна верига) придават определено по-широк и цивилизован поглед. Двуцветните 17-цолови джанти и правоъгълните задни светлини, напомнящи ми подозрително на Jeep Renegade, ме докарват до заключението, че екипът от дизайнери, в които има и българско участие (националната чест е достойно защитена от базирания в Париж 38-годишен софиянец Емануил Клисаров), е свършил първокласна работа по развитието и зрелостта на една по същество добре позната гледка. Най-приятно от всичко сякаш е вдигната странична линия на стъклата, която придава щипка авторитет на цялостното оптично впечатление.
Вътре промяната е още по-осезаема:
твърдата като пемза и с евтино лустро пластмаса е факт от миналото. На нейно
място е влязъл матиран еквивалент, оформящ нещо далеч по-приятно и
представително: инструментите са големи и ясни, дисплеят е по-висок и дискретно
ориентиран към мен, а централната конзола е направо приятно логична и подредена;
воланът е нов, седалките са по-дълги и дълбоки, за моя радост няма и помен от ухаещите
на сиромашия бутони от края на миналия век. Вътре изобщо е станало някак
обитаемо; не че преди на беше, но средата вътре вече внушава известна
самоувереност: синът на обитателите от покрайнините е направил смела крачка
към центъра.
Само да дръпна очакванията ви за тирантите: не, Dacia Duster не е станала изтънчен
гражданин – както от материалите, така и от седалките може да се иска още
много, но предвид факта, че най-скъпото в ценовата листа така и не надхвърля 40 000
с ДДС, започвам да се питам не съм ли прекалил с разглезването напоследък?
– Какво, правиш се на ударен за значително подобрената звукоизолация ли? А защо мълчиш за изненадата си от звука на затваряне на вратите и далеч по-приличния студен старт на дизела? Не те е срам, уважаеми, шикалкавиш с недомлъвки – кълца ме на ситно вътрешният глас. Мълча и гледам гузно – прав е.
– Какво, правиш се на ударен за значително подобрената звукоизолация ли? А защо мълчиш за изненадата си от звука на затваряне на вратите и далеч по-приличния студен старт на дизела? Не те е срам, уважаеми, шикалкавиш с недомлъвки – кълца ме на ситно вътрешният глас. Мълча и гледам гузно – прав е.
От иначе непроменената двигателна
гама скочих право на добре познатия из цялата фамилия на Renault-Nissan 1.5-литров дизел с 6
ръчни скорости (автоматикът
с два съединитела е само с предно), свръхкъсата първа, от които компенсира липсата на понижаващи
предавки в двойното предаване. За
сравнително скромните си показатели дизелът е гъвкав, с прилично овладяна дупка,
доколкото му позволяват силите (110
к.с./260 Nm). Не е
свенлив при натискане, ала каран с въглеродно интензивната проклетия на десния
ми крак, е склонен да харчи – 7.9. Във всички останали по-смирени
ситуации подлежи на сваляне поне с литър.
Познатото от предишния модел тръгване на втора не се е променило, както и нравът на мекото и все така предразположено към страничен наклон окачване. За разлика от тишината в движение, която е изведена на ново ниво: критиката по отношение на мерките за шумоизолация е чута, по-дебели са и стъклата. Добре.
Приятна новост е и електрическото усилване на волана: бързо и с голямо облекчение схванах, че блатистото, индиректно усещане от сервото е в историята. На негово място се е разположила по-директна и управляема увереност, далеч на така тегава на въртене. Самото усещане на допир с волана вече няма нищо общо с диаметъра и дебелината на великденските тави на баба: в ръцете ми е нещо с много по-високо качество и значително по-приятно на допир. Регулируем и в дълбочина – Еврика!
Друг аспект от приятните изненади, с които този път бях щедро награден, е аудиото: не стига, че най-после декодира FLAC-а на ведрия Is It Love that We’re Missin от Jook Joint на Quincy Jones, ами по-тихият интериор ти позволява да осъзнаеш, че звукът е станал по-детайлен и изобщо по-пълноценен. Не, отново не запращайте очакванията си в небето, ала саундът определено надхвърли шаячните ми очаквания.
Достойнствата на пакета
Познатото от предишния модел тръгване на втора не се е променило, както и нравът на мекото и все така предразположено към страничен наклон окачване. За разлика от тишината в движение, която е изведена на ново ниво: критиката по отношение на мерките за шумоизолация е чута, по-дебели са и стъклата. Добре.
Приятна новост е и електрическото усилване на волана: бързо и с голямо облекчение схванах, че блатистото, индиректно усещане от сервото е в историята. На негово място се е разположила по-директна и управляема увереност, далеч на така тегава на въртене. Самото усещане на допир с волана вече няма нищо общо с диаметъра и дебелината на великденските тави на баба: в ръцете ми е нещо с много по-високо качество и значително по-приятно на допир. Регулируем и в дълбочина – Еврика!
Друг аспект от приятните изненади, с които този път бях щедро награден, е аудиото: не стига, че най-после декодира FLAC-а на ведрия Is It Love that We’re Missin от Jook Joint на Quincy Jones, ами по-тихият интериор ти позволява да осъзнаеш, че звукът е станал по-детайлен и изобщо по-пълноценен. Не, отново не запращайте очакванията си в небето, ала саундът определено надхвърли шаячните ми очаквания.
Достойнствата на пакета
Знам, че се повтарям, но не ми
пука:
Да, Dacia Duster II остава технически семпла техника; да, тя все
така обитава основата на автомобилната хранителна верига. И да, от всяка една гледна точка
очакването за завладяване на нови висоти от технология и комфорт е най-меко
казано пресилено. Никой в Румъния обаче не си поставя подобни цели.
Вместо това дневният ред в доставянето на надежден, базов транспорт (който вече е и приятен за окото), достъпен за възможно повече представители на по-бедната част от земното население, е изпълнен с истински респектираща компетентност.
Dacia Duster остава недостижим за конкуренцията базов ценови и технологичен пакет, който този път е направил уверени крачки напред във всички посоки. До степен, в която румънският маркетинг трябва да помисли сериозно върху нов девиз на марката. „Подредихме“ звучи като прилично начало за творчески размисъл.
И да, има такава кола.
Много повече ще откриете, ако поразровите сайта им.
Вместо това дневният ред в доставянето на надежден, базов транспорт (който вече е и приятен за окото), достъпен за възможно повече представители на по-бедната част от земното население, е изпълнен с истински респектираща компетентност.
Dacia Duster остава недостижим за конкуренцията базов ценови и технологичен пакет, който този път е направил уверени крачки напред във всички посоки. До степен, в която румънският маркетинг трябва да помисли сериозно върху нов девиз на марката. „Подредихме“ звучи като прилично начало за творчески размисъл.
И да, има такава кола.
Много повече ще откриете, ако поразровите сайта им.