сряда, 18 април 2012 г.

Crisis? What crisis?*

Този Rolls-Royce Phantom I Tiger Car от 1925 г. е поръчан от Великия владетел на Кота – Негово височество Умед Сингх Втори. Шаси № 23RC е с уникално оборудванe за голямата страст на махараджата – ловът на тигри, в който често е придружаван от крал Джордж V. Легендарният Ролс е с водоустойчив салон от крокодилска кожа, ловни прожектори, кутии за амуниции и индикатори за наклон, а на задната броня се монтира малко оръдие. За борба със случайно срещнати врагове на властта, на специален лафет, теглен от колата, е монтирана картечница. От пасажерската страна има малък сейф, в който владетелят носел достатъчно пари, за да компенсира семействата на убитите по време на лов помощници. Тяхната задача била да удрят храстите с дълги пръчки, издавайки звуци, за да насочат дивите котки в обсега на господаря. Ако по време на лов някой от тях бъде убит от тигър, семейството получава компенсация в рупии - еквивалент на годишната дажба ориз
Фразата, приписвана на лейбъристкия министър-председател на Обединеното кралство през 1976-1979г. Джеймс Калахан, става популярен идиом за неспособноста на кабинета да си даде сметка за сериозното положение на страната в края на 70-те. Заслугата на автора на заглавието - журналист от вестник Сън - за това премиерът да загуби адресната си регистрация на Даунинг стрийт 10 е несъмнена. И въпреки, че тези думи никога не са били доказано изречени, те стават символ на „Зимата на недоволството” (1978-1979), която все още предизвиква тръпки у всеки правоверен лейбърист.

За разлика от Калахан, най-богатите 0,01% в Индия спокойно могат да зададат същия въпрос без да рискуват нищо от високия си обществен статус. Тъкмо напротив: Bentley и Rolls-Royce разчитат именно на тази целева група в похода си към Индия – един исторически важен пазар за тежките марки от бившата империя. И въпреки, че собствениците и на двете отдавна не са поданици на Нейно величество, никой не се съмнява в репутацията им.

Пред Bentley, която е част от групата Volkswagen, предстои разширяване на дилърската мрежа в страната – нейният втори по важност азиатски пазар след Китай.

          Rolls-Royce Phantom II Continental 1934,Звезда на Индия”, кръстен на
          едноименния 563-каратов сапфир от махараджата на Ражкот -
          Такорсахеб Дхармендрасинхджи.
          За този автомобилен еквивалент на яйцата на Фаберже, преди
          78 години са платени малко над 705 000 долара. През 2010 г. внукът на
          махараджата откупува колата и я връща в семейството
Притежаваният от BMW Rolls-Royce пък най-вероятно ще утрои броя на автомобилните си бутици в приказната земя на махараджите - дом на най-младия собственик на седана Ghost със стартова цена 29 милиона рупии (427 000 евро).
И докато Световната банка прогнозира, че мнозинството индийци ще продължават да живеят под прага на бедността, инвестиционната група CLSA Asia-Pacific очаква броят на милионерите от 173 000 през 2010-а да достигне 403 00 през 2015 г.

Индийските новобогаташи търсят кола, която да се различава от вече разпространените BMW и Mercedes” – казва Дипеш Ратхор, управляващ директор на аналитиците IHS Automotive в Индия. „Ръстът на върха на пирамидата е много по-бърз от този в основата й, така че предстои да видим много нови милионери в Индия.”

През март Bentley спонсорира традиционното забавление на махараджите от преди век – поло-турнирът „Indian Masters” – като част от усилието си да прелъсти елита на нацията. Марката с дилъри в Делхи и Мумбай търси развитие в посока Хидерабад и Ченай.

Махараджите поръчват

          Bentley Continental GT 2012 в традиционната охра
Rolls-Royce, който популяризира колите си на поло-турнира „Махараджата на Джодхпур”, твърди, че връзките им с индийските крале укрепват. За четирите десетилетия до обявяването на независимостта на бившата колония през 1947-а, Великите владетели представляват мнозинството притежатели на доставените 1000 Ролс-Ройса. Това я превръща в един от най-големите следвоенни клиенти - смята Херфрид Хасеноехрл, оглавяващ бизнес-развитието на марката за Индия, Шри Ланка и Бангладеш.
Според IHS Automotive, броят на продадените суперлуксозни автомобили, включващи Ferrari, Aston Martin, Lamborgini, Bentley и Rolls-Royce, ще нарастне от 180 през 2011-а на 800 през 2020. „Ултралуксозните автомобили са продукти на стремежа, тъй като носят социално признание” – казва Лалит Чудари, директор в Performance Cars - дистрибутор на Aston Martin в Индия.

Най-младият

          Ловът на тигри е забавление, достойно само за велики и благородни мъже
Според последния доклад за световното богатство на Merrill Lynch и Capgemini, групата на индийците, притежаващи над 1 млн. долара инвестиционни активи, е нарастнала най-бързо сред дузината страни с най-много милионери през 2010г. Между тях е и най-младият 24-годишен клиент на Rolls-Royce.

Rolls-Royce има необикновени отношения с Индия; в действителност ние гледаме на нея като на втори духовен дом” - продължава Хасеноехрл.

Марката от Гудууд, Западен Съсекс с дилърства в Делхи и Мумбай, планира тази година нови изложбени салони в Хидерабад и Чандигарх. А това, че 70% от всички произведени автомобили с емблемата „Духът на екстаза” са все още в движение, е само още една причина за очаквания успех.

Рекордите падат

Световните доставки на Rolls-Royce нарастнаха с 31% до 3 538 автомобила, чупейки рекорда от 1978-а със 191, а Китай стана най-големият им пазар 3 години предсрочно.

Bentley, които очакват това да им се случи през настоящата година, отбелязаха ръст от 37% през миналата, доставяки 7003 ултралуксозни возила.

          На субконтинента спортният имперски благородник Aston Martin е у дома си
По-обикновените” сред елита – Audi, BMW и Mercedes – също напредват. Goldman Sachs очакват ръст от 32% в доставките на автомобили от висок клас през следващата година. Така Индия ще изпревари Русия и Испания.

Бездната расте

Индийското благоденствие се дължи на шесткратен икономически растеж от 1993-а насам, поставящ страната на трето място в Азия след Китай и Япония, но тенденцията откроява и растяща бездна в доходите. Във финансовата година, приключила в навечерието на празника Рама Навами на 1 април, очакваният ръст на автомобилния пазар е между 0 и 2%, което е най-ниският резултат в последните девет години. Според Асоциацията на индийските автомобилни производители, в страна, която продава повече от 80% от автомобилите на кредит, най-високите от три години насам лихви топят търсенето.


Според IHS Automotive обаче, продажбите в суперлуксозния клас са имунизирани от промелнивата икономическа картина благодарение на една „нова” тенденция – суетата: „В миналото хората не искаха да се хвалят с богатството си, тъй като това привличаше вниманието. Днес нямат нищо против да го харчат и не се притесняват да го демострират” – завършва Дипеш Ратхор.

За разлика от сложните проблеми на европейските предприемачи, приказните принцове от страната на Буда са изправени пред простата дилема: Bentley или Rolls-Royce. Често решението е просто като дилемата – и двете.

*Криза? Каква криза? (англ.)


Сп. "Тема"

четвъртък, 12 април 2012 г.

Из чаршията


Накъде, Европа?

Определено надолу. За първите два месеца на годината резултатът в ЕС е -8,3%. Прогнозите за спад в края на миналата година варираха между 5 и 7% и вече са надхврълени. Разбира се, още е рано за изводи. Ще наблюдаваме.

За сега тримата медалисти в продажбите на континета изглеждат така: VW Golf, VW Polo, Ford Fiesta. Фолксвагените прекарват пети пореден месец на върха, а през февруари Focus е в тройката за втори път през последните 40 месеца.
Golf е специален случай и заслужава още едно изречение: през XXI век той е европейски годишен бестселър цели 7 пъти, последните четири от които поредни. През останалите пет Peugeot 206/207 води три пъти, а Opel  Astra - два.

Приветливата Panda е малкият пояс на Fiat.
Нататък десятката за 2012-а продължават Ford Focus, Renault Clio, Opel Corsa, VW Passat, Peugeot 207, Opel Astra и Fiat Panda. Сред десетте само Focus и Passat отбелязват ръст, като интересното при Focus е, че той се дължи основно на иначе стремително спадащата Франция. От петте най-големи само Германия е стабилна, докато Испания, Англия и особено Франция и Италия спадат.

Подиумът в Германия е монополизиран от VW за пети път през последната година с моделите Golf, Polo и Passat. В Испания води Seat Ibiza пред Nissan Qashqai и Peugeot 207, а в Обединеното кралство Ford е на първите две места с Fiesta и Focus; трети е Golf. Във Франция нещата изглеждат така: за девети пореден месец води Renault Clio, а предвид представеното на 29 март ново Peugeot 208, двеста и седмицата се радва на последните си дни, заемайки второто място; трети е Citroen C3. На Апенините за пети път през последната половин година триумфира новата Panda на Fiat; втори е Punto, а Lancia Ypsilon е трета. 

Компактният хибрид на Lexus – CT200h е в 
основата на впечатляващ ръст.
От марките в първата десeтка, ръст отбелязват само Audi и Mercedes, а сред всички се открояват Lexus с почти 115% ръст, както и супергрупата Bentley, Bugatti, Lamborgini, които през февруари показват изумителните почти 200%, а за двата месеца – 85.
Сред държавите най-впечатляващ е ръстът на Румъния – 54%; следват я Унгария с 31,8% и Естония (21,2%). Най-тежко падат Португалия, Гърция и Франция.

За съжаление, данните на Jato изключват България, което е поредният симптом на тежко боледуващия ни пазар.

Сп. "Тема"

сряда, 11 април 2012 г.

Opel Ampera/Chevrolet Volt: философия на компромиса


Когато в навечерието на автосалона в Женева журито на „Автомобил на годината в Европа” награди кола със зелени амбиции за втори пореден път, си казах: „Какво пък, хем прагматичен, хем политически коректен избор.” 

Автомобилостроенето е виновник

Призьорът от 2011-а - Nissan Leaf имаше претенциите да зарадва пуристите с чисто електрически пробег, но истината, че за сега технологията има серозни недостатъци, които не се компенсират от предимствата, не остана скрита. И действително, политическият натиск за сваляне на въглеродните емисии в автомобилния транспорт на Европа е чудовищен: на последната мартенска среща в работната група Cars 21 към Европейската комисия, Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) излезе с презентация. В нея се прави логичният извод, че намаляването на въглеродния отпечатък от транспорта в дългосрочен план не може да бъде постигнато само по пътя на технологиите. В процеса трябва да са ангажирани участниците на всички нива в комплексната транспортна система. Сега обаче, политиците са нарочили автомобилостроенето за виновник, което просто не отговаря на истината. Чудя се защо не се питат какво става в железопътния, морския или въздушния транспорт. Колцина си дават сметка, че един Boeing 747 в полета си до Австралия изхвърля директно в атмосферата повече въглероден двуокис, отколкото цeлия керван на F1 за един сезон? А какво ли излиза от един Ro-Ro кораб с електромобили от Япония? И колко ли замърсява един влак с 15 000 тона въглища от мините в Колорадо?

Първото поколение електромобил с удължен пробег 
стана кола на годината в Европа.
Opel Ampera се появи в интересен исторически момент: автомобилният сектор е притиснат между острата нужда да се преструктурира, за да осигури устойчивото си бъдеще и същевременно да инвестира колосални средства в технологии за намаляване на парниковите емисии. За тях в момента се вярва, че предизвикват глобално затопляне със сложни негативни последици, а в борбата за защита на поредната религиозна крайност отиват огромни ресурси с разнообразни и неподозирани странични ефекти.
Не ме разбирайте погрешно: електромобилите са един от видовете транспорт на бъдещето и действително са начин за намаляване на замърсяването. Трябва да е ясно обаче, че все още са далеч от оптималното съотношение между предимства/недостатъци и цена, а и далеч не са единственият начин да избегнем дяволския въглероден двуокис. Куп други технологии се намират в различен етап на развитие и съвсем не е ясно коя ще надделее в дългосрочен план. Добре е да осъзнаем, че токът просто има предимството в първите 100 метра от маратонска дистация.

Балансиран компромис

Всичко в Ampera е подчинено на компромиса.
Ampera e почти изцяло продукт на европейската инженерна мисъл, въпреки че заедно с Chevrolet Volt се произвежда в завода на GM в Уорън, Мичиган. Представената в Женева през 2009-а кола с двойна самоличност има претенциите да бъде първият практичен семеен еко-автомобил, предлагащ само предимства: комбинацията от батерия и генератор лишава водача от традиционната тревога за пробега, а за въглеродните емисии се твърди, че са 27 гр./км. Разход на гориво - 1,2л./100 км? Да, в лабораторни условия. На практика тези показатели винаги са по-високи и зависят от много фактори - от стила на каране до атмосферните условия. Общ пробег – над 500 км.? Ще видим.
Независимо, че заради Т-образната батерия е жертвано централното място отзад, това е донякъде приемлива цена за гордостта да се закичиш с почетния знак „авто-еколог” за заслуги към нисковъглеродния транспорт. Във всяко друго отношение Ampera е изненадващо балансиран за автомобил, в който всичко е подчинено на компромиса.

Фанфарите са в калъфа

Друг аспект от появата на автомобила на пазара е неговото търсене. В деня на обявяването на Ampera/Volt за кола на годината в Европа, излезе съобщението, че производството е спряно заради спад в търсенето и натрупани наличности.
Volt има нужда от четири часа за зареждане.
А този спад е напълно обясним: от една страна, ранният електромобилен ентусиазъм беше охладен от разминаването между обещания и реалност. От друга, бурните обществено-икономически времена естествено свалят потребителското доверие и портфейлите се затварят заради очакваните трудности, което води до отлагане на покупките. Иначе целта на Opel в Европа тази година е 10 000 продажби, което прави около 80 промила пазарен дял. До момента има 7 000 поръчки, което говори за реализъм.

Високите цени са друг показател за ранния етап от развитието на технологията и също допринасят за резултати, които са далеч от пожелателните изявления. Като резултат част от фанфарите са в калъфа: темпото на навлизане на електромобилите в Европа се забави, а GM явно не вярват, че в чист вид те са в състояние да предложат приемливо съотношение между практичност и цена. Поради това залагат и на бензинов агрегат с мощност 150 к.с., който работи главно като генератор, а в краен случай може да се използва и по традиционния начин. Всичко това, естествено, зависи от тежестта на десния ви крак.

Приятна екзотика

Във високовъглеродната ни родина тази кола с очаквана цена в порядък 90 000 лв. ще е голяма рядкост на пътя. В допълнение към ниската покупателна сила на българския пазар, придобиването на нискоемисионни автомобили не се насърчава от държавата, което автоматично ги изважда от вниманието на малцината заможни клиенти. Да не говорим, че притежаването на такъв автомобил, освен на възможности, е въпрос и на култура, а създаването на комбинацията от двете – въпрос на дълъг път, по който само обещаваме да тръгнем. 

Схема на задвижването.
За сега нито администрацията, нито застрахователите се впечатляват особено от удължения пробег на новия ви електромобил. За същите пари спокойно можете да имате две пълноразмерни „конвенционални” 5 - 7-местни возила, които могат повече от обещаните от Ampera 161 км./ч. и предлагат, както ниски емисии, така и предсказуема остатъчна стойност.

Всичко това обещава, че Ampera/Volt още дълго ще е екзотика в България. Естествено, екзотика приятна, която тепърва ще следим: любопитен съм да я пробвам в реалното ежедневие, както и да видя колко ще се продадат до края на годината, за което също ще ви държа в течение. Интересен ще е и подходът на GM: първите пазари с реален потенциал ще въвеждат колата с обет за евтино обслужване, подкрепен от бонуси „в натура”.

Иначе, посланието е ясно: предлагаме ви първо поколение компромис между технология и екология (така, както я разбираме в момента) на единствено възможната на този етап цена.

А обзетият от гносеологичен интерес към автомобилите философ би обобщил, че от метафизична гледна точка Ampera е маркер на онтологичната тревожност не толкова с технологията, колкото с цената си.

Сп. "Тема"