сряда, 14 май 2014 г.

Chrysler - справи ли се Маркионе?

Серджо Маркионе представи новия 5-годишен план за Гергьовден. Да видим обаче как се справи с предишния

         Така вижда нещата във FCA карикатуристът на The Economist

Не беше чак толкова отдавна – 2009-а, когато FIAT поеха контрола над едва дишащия Chrysler и главният изпълнителен директор на групата Серджо Маркионе излезе с амбициозен 5-годишен план за съживяване на фалиралите американци. Съдържанието му накратко: по-добри продукти, ново качество, по-високи продажби и приходи, независимост от правителството през 2014-а.

Да видим как се справиха. 

Продажбите

Обетът пред „Крайслер“ бе удвояване на продажбите от 1.3 млн. през 2009-а до 2.8 през 2014-а. Факт е, че с двумесечната производствена пауза във връзка с процедурата за банкрут 2009-а беше кошмарна. Ако сравним обаче 2014 с 2008-а, когато се продадоха 2 милиона крайслера, получаваме съвсем прилично подобрение с 40% за шест години. През миналата година продажбите на групата удариха 2.4 млн. (9% ръст), а постигането на целта предполага още 17% нагоре през тази. В отчета си за 2013-а те потвърдиха целта, така че в „Крайслер“ очевидно са уверени в силите си. За първите три месеца ръстът в продажбите им е 11%, така че с още малко напън може и да се справят.

Добрата новина е, че зависимостта им от флотски продажби в Щатите е намаляла: от 39% през 2010-а делът на флийта е спаднал до 23 - на нивото на конкурентите GM/FORD. На рент а кар търговията отвъд голямата вода се гледа с известно отвращение, предвид комбинацията от слаби приходи и лош дългосрочен имидж, който навличат на марката, така че подобряването на продажбения микс е много важно.
Оперативна печалба

Целта на плана беше 7.7% през 2014 – резултат, невиждан от последната година преди сливането с Daimler - 97-а. Печалбата им за 2013-а беше на нивото на 2012-а – 4.4% и в тази връзка целите за 2014-а бяха занижени до 5%, което е по-реалистично. Като имаме предвид обаче, че само през 2010-а загубите им бяха над 650 млн. долара постижението е впечатляващо. Този резултат до голяма степен се дължи на заетата от FIAT производствена система (ще я намерите под името World Class Manufacturing), сваляща значително себестойността на производството.

Щатите

          Американска неоготика - Dodge Ram 1500
Една от най-непостижимите наглед цели беше пазарният дял в Щатите: от 8.9% през 2009-а на 13% през тази година. Интересното е, че изглежда ще го постигнат. За това време делът им непрекъснато расте и през първото тримесечие на годината почти стигна това ниво – вече е 12.7%.

В скоби само да кажа, че за сега гамата на марката зависи от продажбите на пикапи и джипове: след смяната на модела RAM 1500 върви отлично, а предстоящият дизел ще поддържа огъня. С новите Cherokee и Grand Cherokee нещата също са добре, но с леките автомобили им е трудно. Малкият Dodge Dart не се представи според очакванията, а ситуацията със седана 200 е подобрение само в сравнение с предишния модел, но далеч от водачите в сегмента му. Доколкото мога да съдя за останалата част от гамата им, тя старее и бързо губи позиции.

Независимостта

Като един от твърде големите, за да бъдат оставени да фалират, Chrysler все пак слязоха от държавната хранилка, спасила ги от логиката на живота - намериха частно финансиране и гледат по-спокойно напред. Делът на мощния синдикат UAW също беше придобит (с което FIAT се лишиха от нови модели за неопределено бъдеще, но това е друга тема) в името на шефското спокойствие. Очаква се по-нататъшното интегриране на двете компании да увеличи икономиите от мащаб – едно доста оптимистично очакване впрочем, предвид факта, че мащабът им (общ порядък от малко над 5 млн. коли) не е достатъчен за извличане на истинските индустриални ползи от размера.

Качеството

На първо място в продуктовите задачи на Маркионе беше подобряване на допотопните американски интериори. Постижението е факт: мишият сив цвят, твърдите пластмаси и провинциалната американска меланхолия отстъпиха на свежестта и европейския финес. За разлика от братята от Ford, които се борят с информационно-развлекателната си ситема, Uconnect-ът на „Крайслер“ беше насърчен за безбъговата си интуитивна работа.
          Интериорът на седана 200 вече става за гледане 
Интересен показател е свалянето на разходите за гаранции с впечатляващите 60%, което е повече от ясен знак за ползата от културния шок, който предизвика въвеждането на оптимизираната италианска производствена система, известна с личната ангажираност на всеки работник в крайния резултат.

Дизайн

За интериора вече стана дума, но голям напредък има и във външния дизайн на крайслерите и джиповете. Или поне някои смели крачки напред и встрани от визуалната немощ: Jeep Cherokee е бодра стъпка напред в сравнение с кутията, която замества и изглежда успя да докосне купувачите си. Новият Chrysler 200 е направо на светлинни години от многострадалния вид на предшественика си, а Dodge Durango и пикапът RAM са решителен опит за отърсване от ценностите на северноамериканския съюз между работниците и селяните.

Развитие има и под капаците: бензиновият V6 Penta-star на платформите със задно предаване, вързан с осемстепенен автоматик, ги изведе в челото на мекотата на работа и енергийната ефективност. По американските стандарти вкарването на дизел под капака на пикапа е връх на дързостта, но това се вписва добре в подгряването им да превъзмогнат следващата ерес - дизел в леките автомобили.

Малките мотори при малките модели обаче все още не са на нивото на големите.
 
Дилъри

Чета, че според националния съвет на дилърите на „Крайслер“ за първи път от десетилетие са си спомнили вкуса на парите: подобреното качество на моделите увеличава продажбите и клиентския им трафик; намалява зависимостта от гаранционни ремонти и така бизнес моделът им, разчитал досега само на обслужване, се връща към продажбата на финансови и застрахователни услуги и аксесоари, което видимо вдига духа и мотивацията на дилърите.
 
          Ерес: 3-литровият турбодизел под капака е нечуван в сегмента на
          пикапите в САЩ
По всичко личи, че в последната година от плана на Маркионе повечето цели ще бъдат постигнати или най-малко доближени: качеството и дизайна на продуктите са подобрени значително, продажбите – сериозно повишени, дългосрочната жизнеспособност – осигурена, държавните пари – върнати, а Chrysler – най-после консолидиран в баланса.

Явно периодът, в който Серджо Маркионе може да се чувства като спасител на бял кон в „Крайслер“ изтича. За сметка на това сизифовата задача пред FIAT е толкова голяма, че има пространство за работа пред поне два петгодишни плана.

Като казах план се сещам, че препускайки из гергьовденския списък със задачи за следващия период, забравяйки за миг Ferrari/Maserati, не виждам нищо, което да храни дилърите им в Европа през следващите две години. Дългото отлагане на инвестициите в нови модели в името на по-високи цели е на път да превърне спасяването на Chrysler в саможертва за FIAT.

понеделник, 12 май 2014 г.

Из чаршията: Кривото огледало на българската рецесия

Европа е 8% нагоре през първото тримесечие, мъките у нас продължават
 
 
 
Европа
 
Десетпроцентният скок в автомобилните продажби в ЕС през март – седми последователен ръстов месец – довете до 1,45 млн нови регистрации и 3,25 общо за първото тримесечие – 8,4% ръст.
 
Анализаторите са доволни от положителните тенденции и са единодушни, че процесът ще продължава. Проблемът е, че нивата на отстъпките са все още високи, което ще рече, че възстановяването е слабо и накъсано. С рекордните нива на безработица в Италия и Испания Южна Европа остава слаба, тъй като хората не се чувстват достатъчно сигурни в способността си да плащат месечните вноски за нова кола. Това автоматично води до високи отстъпки на юг, но не само там: финансовото стимулиране на продажбите преобладава дори в Германия. Това е цената на ръста в големите пет европейски пазара – Германия, Обединеното кралство, Франция, Италия и Испания. Южноевропейското възстановяване има и друг контекст – в сравнение с началото на 2007-а Испания и Италия спаднаха на половина, а мерките за стимулиране на обновяването на парка на Пиринеите бяха подновени за четвърти път през януари.
 
Въпреки всичко част от подобрението е реално: малко по малко частните и корпоративните клиенти се завръщат в европейските автосалони за подновяване на стареещите си автомобили. Другата причина за търсенето естествено е изкушението по новите модели.
 
Volkswagen Group регистрират общо над 8% ръст – 5 във VW, почти 10 в Audi, 19 в Skoda и 11 в Seat. Търсенето се дължи на нови модели като Skoda Rapid, комбито на Seat Leon и седанът А3 на Audi. Golf води безапелационно.
 
Регистрациите в PSA растат с 8%: приносът на Peugeot е 10%, а на Citroen – 5. През април французите съобщиха, че заради събраните 120 000 поръчки ще увеличат производствения капацитет за малкия SUV 2008.
 
Скокът в групата на Renault е цели 20% благодарение на близо наполовина по-доброто представяне на Dacia и нарастналите с 12% обеми в „Рено“.
 
На европейска почва американците също растат: Ford Motor – с 13%,  GM – с 5. 9-процентният ръст при Opel/Vauxhall компенсира големия спад на напускащия Европа Chevrolet.
 

Volkswagen Golf – безспорният европейски шампион
В групата на BMW баварската марка компенсира дължащия се на смяната на поколенията в Mini спад; подобна е картината в Daimler, където ръстът на Mercedes-Benz тежи повече от топящия се Smart.
 
Интересът към емблемите в групата на FIAT се е засилил с 2.8%, основният принос за което е на едноименната марка и доста по-малко на Lancia. Липсата на гама дърпа Alfa Romeo сериозно надолу.
 
Нещата са позитивни и в азиатския отбор: Toyota и KIA добавят сериозно. На фона на интереса към новия Qashqai в Nissan e горещо, а макар и от ниски нива Lexus дърпат нагоре с цяла една трета.
 
Подробни данни ще откриете на: http://www.acea.be/press-releases
 
Ценовата война продължава
 
На фона на растящите продажби се разгаря войната на отстъпките. Наскоро Ройтерс цитираха поверително секторно разследване, според което равнището на отстъпките се е вдигнало с цели 12% и средната отстъпка на петте най-големи европейски пазара в момента е 2750 евро на кола. Склонността към сваляне на цените във VW е нараснала с една трета до все още добрите за индустрията 2400 евро, докато при борещите се за оцеляването си французи нивата са 3000 евро при Peugeot и 3750 за Citroen. В подобна ситуация са Ford и GM, докато Renault владеят цените си по-добре – средната им отстъпка е 2350.
 
Оперативният мениджър на Hyundai, Алан Ръшфорд: „Кризата от 2008-а направи потребителите много чувствителни на тема стойност. Нивата на стимулиране в момента са на историческия си максимум.“ Ръшфорд обобщава добре и общата картина на моментната ситуация: „Първото тримесечие показва някои признаци за органичен индустриален растеж, но махмурлукът от икономическите рискове и тактическите действия на автомобилните производители показват, че е твърде рано за празник по повод пълното пазарно възстановяване.“
 
Розовите очила
 
Публиката с популярен интерес към българския автомобилен пазар сигурно вече е видяла данните на Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA, в които България гордо заема второто място по ръст след Португалия – внушителните 37,6% за март и общо 30,4% за първото тримесечие.
 
 
 
Както обикновено източник на информация от България не са регистрациите от Пътна полиция, а приготвените по домашна рецепта данни от Асоциацията на автомобилните производители и оторизираните им представители в България (ААП). Те се предоставят само от членове на организацията (при това не от всички) и заради това често изглеждат странно, особено в сравнение с крайно оскъдните данни за регистрациите от КАТ. Усещането за странност се засилва още в светлината на устойчивата макроикономическа и демографска картина, заради която сме обитател на последните места в ЕС. Българската ситуация не предполага ръст на потреблението, още по-малко на автомобили: населението намалява и застарява, чуждестранните инвестиции спадат стремително, износът - също, младежката безработица е хронична, няма драматичен ръст в разполагаемите доходи и оживление във вътрешното търсене. Като оставим настрана факта, че на фона на вече започналия растеж в ЕС икономическата ситуация в България изглежда още по-притеснителна, бодрите данни за пазарен ръст от една трета са направо нелепи.
 
Хвърлете розовите очила.
 
Държавната тайна
 
Открай време България е мъглив остров на неведението по повод автомобилите: МВР е монополист на данните за регистрациите на нови коли в страната и се възползва от положението си с пълна сила, продавайки публична информация на цени като за катарски инвеститори - ежемесечната справка само за регистрациите на марките поотделно струва петцифрено число на година. В това отношение практиките са сравними с тези на държави, управлявани от режими, гледащи дори на данните за средногодишното количество на валежите като на държавна тайна. Днес обаче няма да се занимаваме с противоречието между Закона за държавните такси и ценообразуването им в конкретния случай и насочваме поглед към числата.
 
Благодарение на адекватните модели и цени без конкуренция Dacia e безспорен шампион. Нещата се заплитат при следващите пет според ААП – Volkswagen, Renault, Toyota, Ford и Skoda, при които данните за регистрациите в КАТ разбъркват класацията значително. Нещата биха станали още по-интересни, ако разполагахме с информацията за свалените от регистрация коли.


Dacia Dokker – вероятният български
Калпавата информация
 
В така очертаната ситуация, информацията от България е много калпава. Не всички всички вносители имат принос в резултата, но всички страдат еднакво: качествен бизнес без надеждна информация е невъзможен. Ниската проба на излизащото  от ААП е предопределена не само от неточните данни, но и от непълнотата им: информация за марките, които не членуват в нея не се предоставя, а някои членове също не я споделят. В този вид числата попадат в ACEA, тъй като КАТ е непревзимаем отвън, и се официализират. Съдете сами: представените в България марки Chrysler, Hyundai, Infiniti, Jeep, Mercedes-Benz, Porsche и SsangYong липсват. А за положението при непредставените не можем и да гадаем.
 
Има и още: освен ирационално скъпа, информацията от КАТ е лишена от задължителната за професионалиста аналитичност. Монополът по дефиниция ражда ниско качество: числата от Пътна полиция стават главно за задоволяване на любопитството на средностатистическия форумен автоманиак, но не стигат за сериозно бизнес планиране и анализ. Вършат работа обаче за проследяване на разлики. Както ще видите от приложената скромна таблица (крайно непълна заради недостига на първична информация), не всички разлики са отрицателни (дължащи се на реекспорт, който се хваща през друга платена справка - за свалените от регистрация автомобили). Причината би могла да бъде алтерантивен внос, или тактическо задържане с цел изглаждане на годишните резултати.
 
На теория претенциите за високи професионални стандарти предполагат нулева толерантност към ситуацията; тук обаче упорито я възпроизвеждаме вече четвърт век.
 
И така: привидният ни пазарен растеж всъщност е отражение на европейския в кривото огледало на устойчивата българска автомобилна рецесия.
 
Сп. "Тема"

сряда, 7 май 2014 г.

Врящият котел на С сегмент

Доминацията на VW Golf вдига качеството на конкуренцията



          Безапелационният водач - VW Golf

Често говорим, че масовите автомобилни производители се сблъскват с двойни проблеми в ключовия С сегмент: от една страна трябва да отвоюват територия от доминантния VW Golf, от друга - трябва да пазят кожата си от агресивното настъпление на премиум марките.
 
Положителната страна на двустранния конфликт е бързият ръст на качеството на автомобилите във втория по големина европейски сегмент. „Пазарът е толкова зрял, че основните конкуренти са все компетентни автомобили. Компактните модели са центъра на европейския пазар“ – споделя шефът на планирането в Nissan Анди Палмър. След осемгодишно отсъствие в края на годината марката на Палмър ще се завърне в сегмента с хечбек. За тези осем години VW Golf беше почти безапелационен водач не само в сегмента си, но изобщо на автомобилния пазар. За първата си пълна пазарна година Golf надпродаде Ford Focus в съотношение 2:1: „Сегментът се дефинира от Golf – размишлява Иън Флечър, старши аналитик в HIS Automotive. Успехът му повиши изискванията на купувачите и днес те очакват надеждност и качество, които в миналото бяха запазени за много по-скъпи автомобили. Поради това  в Peugeot работиха толкова усилено в тази насока при второто поколение 308“.
 
Усилията се отплащат, защото 308 се засилва уверено и по всичко личи, че ще прескочи нивото от 100 000 продажби, с което ще се придвижи напред от шестото място, на което приключи през 2013-а. Така 308 стана не само европейска кола на годината, но през март накара PSA да увеличат производствения капацитет, след като поръчките от октомври насам стигнаха 60 000.
 
Развалят купона

          Премиум претенциите на модели като Volvo V40 развалят купона на
          масовите производители
308 обаче би могъл да слезе и до девето място, ако в списъка на участниците в сегмента добавим и компактните модели на премиум марките. Общите продажби на Audi A3, BMW 1 и Mercedes-Benz A са около 450 000, което е почти колкото броят на продадените голфове (464 313, ако трябва да съм точен), а добавим ли почти 75 000 Volvo V40 навлизаме в порядък 525 000 премиум компактни коли, което по всички стандарти е значителна загуба за масовите производители.

Заедно с натиска отгоре, купонът им развалят и базираните на платформата на Голф модели-близнаци, които често са по-големи и по-евтини от него. Флечър продължава: „Мнозина от хората, с които говоря предпочитат Skoda Octavia и даже Seat Leon, защото това са фундаментално същите коли (като Golf). В това време намиращите се в средата на пазара – Ford, Renault, PSA и GM имат проблем с предлагането на алтернатива.“

Технологията не е панацея
 
След година на спад в продажбите и Ford, и Opel ще заложат на технологично развитие в борбата за връщане на клиентите към компактните им модели.

          С новия Auris Toyota стана важен играч в С сегмент
Четох, че на представянето на обновения Ford Focus изпълнителният директор на Ford Europe Стефан Одел е представил модела като „една от най-усъвършенстваните масови коли на планетата“. Новостите включват последно поколение чувствителна на допир и синхронизирана с умните телефони информационно-развлекателна система, както и развитие на автоматичното паркиране. Бъдещите поколения на Focus ще бъдат още по-технологично ориентирани, споделя Пим ван дер Ягт, директор на европейския изследоветлски център на Ford: до пет години ще представят функция за полуавтономно движение, която ще контролира скоростта и управлението в бавен градски трафик: „Германските и английските купувачи искат все повече технологично съдържание; избирайки го веднъж, те го купуват отново“ – довършва мисълта си ван дер Ягт.

В това време през март в Женева Opel обявиха предстоящото през 2015 г. въвеждане на произхождащата от GM информационно-развлекателна платформа OnStar, предлагаща вграден 4G WIFI. Специалистите обаче предупреждават, че новата технология не е панацея: тя може да бъде отхвърлена, ако не е достатъчно интуитивна за употреба. Изглежда сме стигнали до точка, в която сложността на новите технологии е в състояние да изнерви и отблъска потребителите, ако работата с тях не е проста и ясна.
 


 
Но да беше само това: за масовите европейски и американски марки жегата в сегмента идва и от възраждащите се японци. Миналата година новият Auris подобри представянето си значително, придвижвайки се до петото място зад Renault Megane. Основен принос в успеха са продажбите на хибридната му версия, която продава почти половината от компактния японски модел. В това време икономичният нов 1.6-литров дизел помогна на Honda Civic да влезе в топ 10 на сегмента.

За да отвоюват още пазарна територия, и Toyota, и Honda въвеждат комби версии. В десетката на най-продаваните за миналата година единствен Citroen C4 не предлага подобна модификация, докато сестринската марка вече представи 308SW.
 
          "Голфообразната" Skoda Rapid Spaceback превръща студената война във
          VW Group в гореща
Налягането в сегмента расте и под корейски натиск: KIA Cee’d показа двуцифрен ръст, а i30 на Hyundai заема седмото място.

Всичко това затвърждава репутацията на С сегмент като арена, на която се губят и печелят европейските автомобилни войни. За момента в лагера на привържениците на Golf могат да бъдат спокойни за първото място на любимия си хечбек: „Правилно или неправилно той е онова, което клиентите очакват“ – вдига белия флаг Флечър.

Ситуацията и в германския отбор далеч не е безоблачна - вътрешната борба между марките в групата се ожесточава: комбито Leon ST на Seat и хечбекът Rapid Spaceback на Skoda превръщат студената война във VW Group в гореща.