вторник, 15 септември 2020 г.

За значението на размера: RAM 1500

Когато даунсайзингът е мръсна дума




Понятие, история, пазар

    Не зная дали обръщате внимание, но когато говорим за българския автомобилен пазар често повтарям, че колите пренасят обществените отношения на колелата си. По правило изпадам в това меланхолично настроение, когато става дума за домашната ни автомобилна проблематика, но трябва да знаете, че едва ли има пример с по-голям размах за тая истина от Щатите. Чуйте само…

    Класификация им за категорията „лек камион“ се отнася до превозни средства с товароносимост до 4 000 паунда (1 815 кг.), които в Европа наричаме лекотоварни. Федералният регламент определя като лек камион всяко моторно превозно средство с брутно тегло не повече 8 500 паунда (3 855,5 кг.). Както се досещате, основната им задача е да пренасят хора и товари от едно място на друго, както и да вършат работа извън пътната мрежа, поради което имат по-ниски стандарти за горивна икономия от колите и на теория се използват по-скоро за работни, отколкото за лични цели. Таксономията им включва возила от най-разнообразни породи, SUV включително, а пикапите представляват леки превозни средства, с отворен товарен отсек, отново предназначени за превоз на хора и товари, но по-скоро в града. С времето предназначението им еволюира драстично, но така или иначе вече 100 години пикапът е сложно преплетен в американската градска – за провинциалната да не говорим – култура, а изглежда няма да е преувеличено, ако кажем, че бурният прогрес на северноамериканското общество през ХХ век е пренесен в XXI-и от тия возила, претърпели немислими трансформации във времето.

Та историята започва някъде през Първата световна война, когато американската армия използва първите протопикапи (отблъскващи с недовършения си вид отворени самоходни товарни платформи) за целите на логистиката си. Първи на пазара през 1918-а се изявяват ранните версии на Dodge и Chevy, чийто следвоенен примитивизъм е стигал до там, че Chevy не са предлагали кабина за Model 490 (името е с произход от цената), принуждавайки собственика му да си я купи отделно или скове от дърво или каквото друго има под ръка, за да превърне рамата с двигател и ходова част в използваем камион.

Пак някъде по това време Хенри Форд забелязал предварителния дизайн на военния транспорт и базирал концепцията му на Model T. Резултатът е скромен: малка товарна платформа зад двуместна кабина с мек покрив и четирицилндров бензин с мощност 40 к.с. – така се раждат оригиналният дизайн и облик на съвременния пикап. Днес правнуците на първия „Форд“ са еволюирали до огромно разнообразие от размери и предназначения, а популярността им нарасна безпрецедентно: през 2019 г. те правят 15-на процента от еднотрилионния американски автомобилен пазар, а тази им популярност обяснява старанието, с което големите производители гледат да се харесат в Северна Америка.

От числата става ясно, че днес най-добре продължават да се представят марките на тримата големи (Ford, GM и FCA), за представител на една от които ще говорим днес. Както видяхте, Dodge са в занаята от самото начало, ала родословното дърво на RAM-овете датира от есента на 1980. През 2010-а брандът Ram Trucks се обособява от Dodge, а днес той е опорна точка на печалбите в FCA.

Повече от очевидно е, че тоя тип товарен транспорт е кроен по цивилизационната и инфраструктурна мярка на Щатите, където преобладават големите пространства, широките пътища и евтиният бензин. В земята на бизоните и силното говеждо не се славят с особени симпатии към малкото, а икономията просто не е критерий за оценка. Така този тип возила не са особено уместни в Стара Европа, не просто заради драстичните разлики в начина на живот, потребителската култура и облика на урбанизацията и инфраструктурата, а и заради водещата роля на ЕС в кръстоносния поход срещу изкопаемите горива, в резултат на което европейската автомобилна екостиема става все по-трудно обитаема от такива фосилни динозаври, чийто брутален чар на въглеродно разточителство обаче остава привлекателен за достатъчно, че да крепи континенталното им присъствие потребление.

Овните вече не са просто абстракция: от по-рано тази година датира официалното присъствие на RAM и в България, чийто вносител (IND Commerce) предстои да поеме дистрибуцията и на останалата част от портфейла на FCA.

RAM 1500

    Дълги години рогатата емблема играе ролята на съзидателен рушител в сегмента на еднотонните пикапи: разтоварени от бремето да пазят трона на първенството, „РАМ“ са орисани да рушат. Още през вече далечната 1994-а с предизвикателно мачисткия си външен вид тогавашният 1500 разруши „табуто на кутията“, вдигайки се на оръжие срещу традиционната стилистика. Ford и Chevrolet скоро ги последваха. В средата на следващото десетилетие отново те бяха, които отвориха широко вратата на лукса в най-високите версии. Не след дълго Ford и Chevrolet също намокриха свирките.

Още в първата половина на следващото десетилетие (2013/2014 г.) пак те бяха първи да свалят от конвейера си автоматик с повече от 6 скорости (8-степенният ZF) и да предложат „компактен“ според американските разбирания трилитров дизел. Излишно е да казвам, че макар и отнело им някоя и друга година, Ford и GM отново преписаха домашното от конкуренцията. Всичко това е един заобиколен начин да подскажа, че въпреки абонамента за вечното трето място на американския пазар, те фактически отдавна водят: там където RAM поема, останалите следват.

В такъв напредничав контекст елитът на брадатите лекотоварни сомелиери от Доналд Тръмповия електорат ще изругае, че петата генерация на RAM 1500 е повече еволюционна, отколкото революционна. Не че нещо, ала под класическата триобемна външност и широката талия на едрия по нашите разбирания (5.92/2.09/1.97) камион с тегло над 2.5 тона има усилена и олекотена с 45 кг. рама, работеща в полза на максималния товар (1043 кг.) и допустимо тегло на ремаркето със спирачки от пет и половина тона, което представлява ключов показател за качество в тая порода стоманени коне.

Гледайки внушителната му външност и огромните колесни арки, трудно ще повярвате, че в този демонстративно прагматичен транспорт са взети сериозни мерки за подобряване на въздушното съпротивление: от активните ламели в предната решетка през увеличеното скосяване на челното стъкло и аеродинамично оптимизирания профил на тавана до новия дизайн на задния капак, това  са все инструменти за аерооптимизация. Но не са само те: версиите с шаси на пружини разполагат с активна аеродинамика за намаляване на турбулентността под пикапа (версиите с въздушно окачване просто го свалят). Сгушен под предната броня, това е 6-сантиметров аеродинамичен елемент, който се спуска автоматично при скорости над 56 км/ч и външна температура над 3 градуса. От централата на овните в Мичиган твърдят, че с всичко това са свалили коефициента на въздушно съпротивление от 0,39 на 0,36.

Зад предната решетка, която, въпреки дискретното си оцветяване, на този етап е ентусиазираният ми едноличен фаворит за ново лого на „Топлофикация“, и под агресивно оребрения преден капак живее добре познат герой: 5.7-литровият, осемцилиндров бензин с полусферична горивна камера (оттам е прякора му –Hemi) и активно изключване на цилиндрите. Тъй като 400-те му коня и 555 нютона въртящ момент са една предразполагаща към жажда комбинация, производителят е решил проблема с честите посещения на бензиностанци по стария начин: освен с бензин, те се хранят и от разработена специално за този двигател в Холандия газова уредба с допълнителен резервоар, монтиран в пространството за резервната гума. Цената е между 5 и 10% загуба на мощност (практически неосезаема във всяко отношение) срещу двойна разлика в разходите на 100 километра и набирането на безчет въглеродни добродетели пред Брюксел, да не говорим за допълнителните 100 литра, осигуряващи още поне 500 километра пробег. 

Вместо подробности за тях обаче, предпочитам да кажа още две думи за техниката: това е машинария от добрата стара школа; блокът е чугунен, пълненето е атмосферно, инженерите са теглили една майна на даунсайзинга – 5.7 литра са точно 5.7 литра, а въглеродните им емисии са в границите 330-350 г/км; въртящият момент е автентичен, малко под 4000 оборота, а 8-степенният му преобразувател с овърдрайв на трите най-дълги предавки прехвърля силата към селективно двойно предаване с трансферна кутия от комшиите в Обърн Хилс BorgWarner и заден диференциал с ограничено приплъзване.

Всичко това е поставено върху предно окачване с двойни носачи и 5-точково независимо задно (5-режимното въздушно е опция) и спира с помощта на подобаващи 14,9-инчови дискове. При това го прави с прецизно дозирано усилие и прогресивен ход на спирачния педал – много добре дошло, особено в града. Жалко само, че са пропуснали да сложат auto hold. Тая спирачна мощ е задължителна за транспорт с подобни товарни и теглителни характеристики, ала не е само това: да не забравяме, че едрото добиче ускорява до 100 с хъс, сравним с този на VW Golf GTI (6.4 по-конкретно), а четвърт миля прави за под 15 секунди. Голямото разнообразие от колела е в порядък 18 – 22 цола (скромните 285/45/R22 в моя случай), а клиренсът е достоен за общите пропорции на техниката – 22-26 сантимента в зависимост от версията.

Минаваме назад, където ни очаква правоъгълна товарна платформа с удивителни в изобретателността си и сходни с кухненските шкафове и чекмеджета решения за организация и укрепване на всичко до две европалета, които ще качите без усилие. Много находчива е опцията RAMBOX, която представлява две големи странични багажни кутии, всяка с обем от 210 литра, вградени в стените на товарния отсек, над колелата. Осветени и електрифицирани, те са великолепни складове за торбите от досадния седмичен пазар или хладилните чанти с бирата за дългоочаквания летен уикенд. Пространството е пищно и истински удобно, а всичко завършва с мощните накрайници на изпускателната система, между които, като свръхточно оръжие за масово поразяване, е окачен тегличът.

С очевидната помощ на просветения европейски дизайнерски и производствен инженеринг общото визуално впечатление е за свръхпотентна техника, лишена изцяло от първичния си генетичен примитивизъм в името на комбинация от изтънченост и особено внимание към детайла.

Вътре

    Колкото и импозантен да е с външността си, RAM ме изненада много повече отвътре. Навикнал съм да гледам на американските коли с пренебрежението на европеец, презиращ кичозната презоеканска недодяланост. Не, причината не е в достойните за лимузина планини от пространство в дългата двойна кабина; не е във високата позиция на седене, поставяща ме на едно ниво с колегите от чистотата. Изненадата дойде от внимателния избор на материалите (отлично обработена и подобаващо дебела кожа, мека, качествена пластмаса и метал) и сходното отношение към сглобката им. Пластмасовата евтиния, акомпанирана от омерзително боклучавите лостчета и превключватели са натирени някъде при даунсайзинга: това е един не просто Голям, а и практичен интериор. Същите тия брадати сомелиери от Ръждивия пояс, които познават и по-леката, и луксозна американска продукция, твърдят, че това е най-доброто правено от американска ръка (аз подозирам и намесата на европейска) до момента.

Приемам твърдението им на доверие, но не оставам сляп и за купчината доказателства: първото сред тях е логиката – всичко е разположено така, че се почувствах като пътник във времето назад с поне десетилетие. Големите, двойни кръгли уреди пред мен рамкират 7-инчов аналогово-дигитален хибрид с отлична тематична графика, съобразена с нивото на оборудване. Масивната централна конзола е изградена около голям, 12-инчов портретен, чувствителен екран, около който са подредени големи, ясни физически бутони: разните там капацитивни слайдъри и други дигитални заместващи измишльотини са изпратени пак там – при даунсайзинга; реакцията им е механично ясна и отчетлива – нямаш никакви колебания кое е включено и кое не. Интерфейсът за общуване с колата, макар и малко муден, е логичен, с ясна графика и не налага непременно докосване на дисплея. Недостатък: бутонът за навигация из менютата е от дясно на централната конзола, което в тая кола е синоним на далече. За сметка на това са помислили за подробности като обещаващото, подобаващо илюстрирано, „Where to?“ на мястото на бездушния „Search“ при търсенето на следващата пътна дестинация.

Класическият скоростен лост липсва; на негово място, под копчето за стартера, е разположен голям кръгъл, механизиран превключвател с недвусмислена функционалност, в блок с управлението на двойното предаване. Това е дало свобода на интериорните дизайнери да се развихрят в огромното по всички стандарти пространство между предните седалки, достатъчно за трета. Не са съобразили само, че това принуждава пътуващите да си пишат, вместо да си говорят, но нейсе… Там е разположено и „мазето“: многофункционално, модулно пространство за разполагане на всякакви неща с размер до 15-инчов лаптоп и голяма дамска чанта. Впечатляващото изобилие от пространство дължим и на високо монтираната кабина, без тунел между седалките. Това е причината, когато вдигнете удобните кожени седалки, отзад да се освобождава пространство за около две европерални или малко биче (единицата мярка за вътрешно пространство на фермерите в Уисконсин) – според вкуса и произхода на аудиторията.

В просторните и удобни отопляеми и вентилирани електрически седалки се качвам през електрическите степенки в праговете, помагайки си, ако се налага, с голямата ръкохватка в А колоната. Ключовата дума за позицията на капитана в тоя (извън)асфалтов кораб е „високо“: панорамата е щедра, а обзорът – на нивото на първите етажи на блоковете в квартала. Видимостта във внушителните двусекционни огледала, които често ще сгъвате в града, е разточителна: усещането е за удобно, спокойно превъзходство над болшинството дребен и среден асфалтов дивеч. И преобладаваща теснотия из неуместната и превиваща се под напора на растящия трафик градска инфраструктура, която в България, освен лошото си състояние, има още една типична особеност – липсата на паркинги. Изглежда българин и паркинг са две понятия, които са несъвместими в едно жизнено пространство. Но млъкни сърце…

По-високото ниво на оборудване Laramie предлага комбинация от няколко истински находчиви умнотии, първата от които са електрическите странични прагове, които се спускат с отварянето на вратите, улеснявайки влизането; следващата е електрическата регулировка на височината на спирачния педал, която прави голямата кола лесна за каране и от малки хора, а третата е възможността за електрическо плъзгане на малко прозорче в задното стъкло – това вече спада към групата на детайлите и има най-разнообразни практични предназначения.

Стартер

   Натискам. Нищо, освен събуждането на оборотомера. Завъртам на D и поемам плахо из душната градска теснотия. Заради усърдните пасивни и активни мерки за вибро и шумоизолация, гъргоренето на г-н Hemi V8 е с някак абстрактен, подземен произход и е парктически недоловимо при скорости до 40.

Газ до пода. След известен трансмисионен размисъл и сваляне на 3-4 предавки, според скоростта, тежкото желязо полита безцеремонно напред под съпровода на сподавен, властен рев; трицифрените числа в скоростомера растат с предизвикваща адреналин охота, а автоматикът реди предавките неусетно, стремейки се към най-ниските възможни обороти. Воланът е логично индиректен (3 оборота от-до), а успехът да маскират размера с усещане за лекота е забележителен. Освен на камерите и подпомагащите му системи, донякъде се дължи на факта, че на пътя RAM закусва с всякаква стомана с дължина под 5 метра и обядва с тези, които я надхвърлят. Дребните тревопасни ванчета и хечбекове се разбягват ужасени веднага щом ви забележат, а от големите лимузини проявяват рядка по тия места вежливост, според мен дължаща се и на известна скрита завист. Към размера. Каквито и да са причините, изпреварването, когато не пренасяте пълни палета и не теглите коне, е шеговито упражнение. Но нека сега още да се разберем: толкова много метал на едно място по чисто физически причини просто не е в състояние да притежава спортен нрав; по-скоро бих го определил като лежерен мързел, който се раздвижва само при крайна необходимост, така че озаптете спортните очаквания.

Воланът може да е индиректен, ала е точен, поради което и за миг не се смущаваш къде си спрямо идващия в насрещния тесен завой камион. Внимавайте с режима на задното предаване: при предозиране на газта на излизане от завой – заради леката си задна част, когато не е натоварен – RAM-ът е естествено предразположен към свръхзавиване, което системите за стабилност бързо овладяват, но преди това може да ви свари неподготвен – свиква се.

Каквото и да говорим обаче, върху асфалта пикапът е безапелационно голям: усещането е сходно със загубата на представа за размер, когато си потънал в креслото на А380 над океана; това обаче с нищо не променя фактите. Започваме с повсеместното объркване от пропорциите в околната среда и постоянното внимание на обитателите й към обречените ви на пълен крах опити за дискретност; продължаваме с топката в стомаха, която ви се образува мигом след като се одързостите да предпочетете гаража на мола пред паркинга му. Разстоянието до кабелите и тръбите в тавана му е около два пръста от перката на антената; дистанцията до застрахователното събитие е с размера на малка неравност в бетона или сбъркан допуск в окачването на лампите – б-р-р-р. Стига да намерите място, 360-градусовият обзор на камерите и подпомагащото спиране улесняват точното наместване на амбициозното добиче, но никога не пропускайте да планирате излизането му. И да, малкият за размерите му радиус на завой е от голяма помощ в тия деликатни упражнения.

На магистрала хидротрансформаторът се стреми да поддържа всичко в оборотен коридор 1500-3000, подсещайки ме за широкото плато на въртящия момент, така че плуването в дълбоките асфалтови води определено не е повод за паника от разхода на гориво, дори с висока скорост. Всички тези впечатления са придобити с цената на разход в порядък 16-17 – всъщност много добре предвид всичко показано на пътя и извън него.

Когато камионът е празен или с лек товар, той поема неравностите с гъвкава еластичност, без усещане за свръхтежест в кривите; фактът, че листовите ресори са избегнати си казва думата. Да, има и подскачане, и клатене, и страничен наклон, и високи неокачени маси; има и няма как да няма при возило с такова тегло и център на тежестта. Ала са грамотно контролирани (още по-добре от въздушното окачване, допускам) – упражнение, в което принос определено има и добре претегленият му волан. Както e редно при всичко движещо се, поставено на рама, острите гребени по това, което неясно защо все още наричаме магистрала „Хемус“ е свързано с добре познатите надлъжни сеизмични вълни от вторичните вибрации – затихват бързо, както бързо идват и следващите, и ядът от състоянието й, и знаете...

МНЗ предупреждава: размерът и възможностите на RAM 1500 излъчват повелителна, самоуверена потентност, която не се нуждае от доказателства и предполага етика и разум в употребата си – консумирайте я отговорно.

Накрая две думи за аудиото. Така и не разбрах секрета зад неспособността на Harman Kardon да се наложат като сериозно име в домашното аудио за ценители и безпрецедентния им успех в автомобилното. В „хола“ свирят 19 говорителя (10-инчов супербас включително), захранвани от 900-ватово крайно стъпало клас D. Звуковата картина е едновременно мащабна и детайлна – без грам нужда от доказване през олелията на агресивен материал. Прелитат покрай мен километрични знаци и заедно слушаме мекия, лакиран Stratocaster на Марк Нопфлър. Главният художествен ръководител на Dire Straits пише за настроенията на тъжните, самотни мъже; пише модерен келтски фолк за древна държава, която никой от нас не е познавал, но я копнее дълбоко в сърцето си. В собствения си неокласически свят Марк има око и за злоупотребата с късмета.

Вдъхновената от автобиографичната книга на пилота от Формула 1 Марк Донъхю, "The Car Was the One" от албума му Get Lucky ме отнася назад като машина времето: маестрото реди историята от 192-килохерцовия FLAC (DSD-та не се разпознават), аз си мисля, че Road America е все там – на Highway 67 в Уисконсин; там са и мостът, и горите, и оная черна лента, и всичко – както е било през златната епоха…

Майната му на даунсайзинга

    Във времената на обърканата ни, болнаво изнежена урбанизираност, на стоте и едно сексуални самосъзнания, на веганските стекове с червена леща, овесени ядки и пиперен кашу сос, на светлото дигитално настояще и безвъглеродното електромобилно бъдеще част от автомобилната индустрия оказва ожесточена съпротива, демонстрирайки духа и неподлежащата на заместител мощ на телешкия стек, женската целувка и гладкия като коприна осемцилиндров бензин с вътрешно горене и фаталните му за психичното здраве на евробюрократа въглеродни емисии. Ала с душата на истинската кола, открояваща човека като индивид; кола с по много плът и много кръв. Кола и с планини от недостатъци от нашата страна на океана, сред които цената и загубеният й по пътя първоначален замисъл на просто товарно возило.



   Парадоксално някак обаче RAM 1500 е чистокръвен премиум продукт. И не размерът му е най-съществен, а обстоятелството, че без замисляне запраща мнителността и всичките ми подозрения, заедно с мен самия и анемичния ми европейски даунсайзинг, там, където ни е мястото: на майната ни.

По сайта им все още се работи



четвъртък, 3 септември 2020 г.

Пейзажът BG 08/2020

Докъде я докарахме

   Ето ги и пропорциите, на които дължим състоянието на днешна автомобилна България

    Ако в края на юли ситуацията на европейския автомобилен пазар приличаше повече на бавно и колебливо връщане към нормалността, то още тогава стана дума, че голяма част от нея се дължи на комбинацията между задържаното, отложено търсене (Обединеното кралство е един от примерите) и щедрите правителствени субсидии (Германия и Франция се откроиха), на фона на чиято шарена картина ние сме една направо жалка гледка.

   Комбинацията между политическа и икономическа криза предразполагат към устойчивост на пазарния спад
Ала мина време и, точно според очакванията на мнозина, заделените правителствени средства за подкрепа на автомобилното търсене започнаха да се изчерпват, а с тях – да се възраждат въпросите за реалния размах и облик на кризата. Първите симптоми за връщане към реалността дойдоха от Франция, 20-процентният спад в която се дължи на изчерпването на националната програма за насърчаване на първите 200 000 транзакции от обмена на високоемисионни стари коли с по-чисти нови и употребявани. И ето, че денят на сбъдването на предварителните опасения настъпи, а след него предстои да следим каква е августовската картина наоколо и по света.

   Това са брутните регистрации
Както и да го представяме, пред автомобилния сектор се очертават дълги и неравномерни месеци на преструктуриране и възстановяване във всяко отношение (от преосмисляне на веригите на доставките до производствения капацитет, организационната структура и продажбените канали), които ще зависят от толкова много фактори, включително този дали сме успели да си научим уроците от миналите месеци.

Към цялата шарена палитра от последствия у нас трябва да прибавим и заредената с големи количества политическа нестабилност ситуация, чийто неизвестен за сега край обещава само едно: месеци на изпитание, в които ще се наложи да мобилизираме всичките си разполагаеми запаси от ум, можене и характер. Ще ни трябват, защото кризата навлиза в депресионния си етап, а с него на дневен ред вече излязоха въпросите на неизбежното преструктуриране – уменията за което по неизбежност ще се превърнат в ключов компонент от конкурентните предимства на пазарните участници. Едно е напълно сигурно: чакат ни едновременно трудни и интересни времена, в които, освен тактическите си организоционно-екзистенциални въпроси, задължително ще трябва да погледнем хоризонта и да помислим какво желаем: България да остане в ролята на детето със специални образователни потребности и контейнерът за автомобилен боклук на Европа, или са ни останали там някакви амбиция и самоуважение та решително да поискаме промяна.

А така изглежда вътрешното търсене. 
Заради структурата на продажбите ни 
(липсват електромобили) не успяхме да 
се възползваме подобаващо и от периода 
на относително пазарно възстановяване 
в Европа – реекспортът не нарасна 
пропорционално
И не е като да нямаме причини: обърнете внимание как изглежда повърхностният паралел между продажбите на нови и употребявани автомобили. Спадът при новите е с над 40% по-висок от този при употребяваните. Причините естествено са много и наред с очевидните (ниската ни покупателна сила, липсата на потребителска култура и тежкия дефицит на смислени модернизационни регулации и обновителен импулс в автомобилния ни парк) има внушителна подводна част на айсберг, в която са радикално различните оперативни и организационни стандарти на участниците, обитаващи практически различни вселени, както и характера на паричните потоци в тях, които без съмнение са мощен фактор за осезаемо по-ограничения им спад. 

Не мисля, че имаме нужда от по-убедителна илюстрация за необходимостта от създаването на българска моторизационна стратегия от настоящата и същевременно не знам дали исторически сме били по-неподготвени да я направим: долната мъртва точка в способността на институциите да участват в процеса (дори елементарната форма инициатива е отвъд възможностите им) е достигната отдавна, а външният импулс за промяна е толкова рехав, че днес няма да му обърнем внимание – тази ситуация обаче все някога трябва да приключи. Най-малкото защото автомобилите у нас имат критично висок дял в транспорта на стоки и хора и състоянието на автомобилния парк е гръбначен прешлен в качеството на транспортната ни система, а с него и на националната сигурност. Те буквално движат обществените отношения на колелата си – истински странно е, че все още не сме осъзнали това обстоятелство с цялата му сериозност. И ако в срива има логика, то дефицитът на инстинкт за самосъхранение ми е напълно непонятен. До степен да започна да съжалявам, че съм толкова назад с материала на социалната антропология.

   Всички яйца в една кошница. При електромобилите е просто:
търсенето се изчерпва със Spark. Никак не добре  

И така: ако има нещо ново под българското августовско слънце, то е, че юли сякаш концентрира крехкостта на отложеното търсене и очерта очевидната неизбежност на държавната намеса в сектора с оглед стартиране на добре осмислен (да видим от кого) процес на обновление в автомобилния ни парк, който е – няма какво да го увъртаме – в състояние на тежка историческа катастрофа.

Продължаваме нататък с месечното пазарно темпо, което през август загуби въздух далеч не само под натиска на лятната сезонност, а и заради вътрешнополитическото ни напрежение – една ситуация, логично тласкаща мнозинството потенциални потребители към отлагане на всички възможни разходи, без които могат.

 Любопитно изключение представляват електромобилите: стоте шкоди CITIGOe IV фактически изчерпват електромобилно ни търсене, с което не просто сигнализират липсата на първичен интерес (с нея се борят субсидиите, каквито ние нямаме и развитието на зарядната инфраструктура, за чиято плътност стана дума неотдавна), но излъчват и ясен сигнал за трансформациите в клиентските нагласи, свързващи тока като задвижваща енергия с транспорта като услуга (TaaS) като преобладаваща форма на употребата му. Всичко това под категоричния общ знаменател на търсене в най-евтиния електромобилен сегмент, печалбите от който в момента са предимно в сферата на репутацията и публичния имидж. 

   Приливната вълната на дизеловия скрап е все по-висока
При това само в София, което пък онагледява тежките диспропорции на бедността. Spark несъмнено изживяват подем, ала обликът му е такъв, че само илюстрира изостаналостта ни: един оператор, в един град, с който се изчерпва не просто националното ни електромобилно потребление, но представлява около 1/3 от електромобилния ни парк изобщо. Непълноценно от всяка гледна точка, включително продажбените приходи на вносителя (които във флотските сделки по правило са символични, но пък – знам, така е – допринасят за изпълнение на цели); крайно недостатъчно и за промяна в облика на днешния ни автомобилен пазар със структура доминирана от дизеловия скрап, чийто безконтролен внос и неизвестно техническо състояние представляват най-обикновен индикатор за пауперизация и предпоставка за всички отрицателни обществено-икономически последствия, които можете да си представите. Чисто човешкият срам от пейзажа включително.

   Докато бездействието ни продължава, възрастовата структура ще остане меко казано лоша

четвъртък, 27 август 2020 г.

Европа отлепи от дъното, ала отрасълът ще трябва да отслабне

Автомобилен пазар в криза

   Снимка: ACEA

    Независимо от масово обявяваните загуби, европейските автомобилни производители изглежда като да избегнаха най-лошите предсказания за коронавирусна катастрофа. Това обстоятелство обаче едва ли ще им помогне да се разминат с болката, защото секторът има твърде много заводи и работници, за да обезпечи дългосрочното си оцеляване.

Само преди няколко месеца автомобилните продажби бяха в ситуация на свободно падане. Някъде тогава консултантите от Alix Partners прогнозираха спад от почти 1/3 (32% по-конкретно) до 14.1 млн., докато песимизмът у LMC Automotive бе по-малък – -25%. Актуалните прогнози сочат, че най-лошото в продажбите сякаш е отминало, ала притесненията от втора пандемична вълна предизвикват съмнения.

Последните прогнози на LMC Automotive, от началото на седмицата включително, очакват малко по-добри продажби („само“ -24%), което може и да не изглежда много, но като се сетя, че доскоро всяка следваща прогноза бе по-мрачна от предходната, а хората в индустрията стискаха палци да са ударили дъното…

Глобалната картина обаче е дълбоко нюансирана: „Продажбите на леки автомобили през 2019-а бяха малко над 90 млн., а юлските показатели сочат, че пазарът работи на нива от почти 97% от миналогодишното. Предвид естеството на пандемичния шок, възстановяването е изненадващо силно.“

Дотук добре, но продължават: „Основният въпрос обаче е дали тези продажбени параметри подлежат на удържане. Западноевропейските пазари произведоха „нормален“ юли, въпреки че той бе подкрепен от умерено силни стимули.“ Причината е в обстоятелството, че правителствената подкрепа, която е най-силна в Европа, ще е с ограничена продължителност. И когато мерките за насърчаване на търсенето и заетостта приключат, може да се отключи нов макроикономически спад, който да навреди на базовото автомобилно търсене. Така фактът, че Западноевропейският автомобилен пазар се намира в дълбока криза остава непроменен, въпреки повишеното потребителско доверие и мерките за насърчаването му.

Да видим какво мислят другите.

Свръхкапацитет

    В Центърът за автомобилни изследвания (CAR) в Дуисбург-Есен вярват, че спадът ще спре някъде около -25%, но той все пак ще създаде сериозни проблеми, най-вече заради хроничния регионален свръхкапацитет. И въпреки мерките за преструктурирането му след финансовата криза от 2009, разходите остават твърде високи и големите загуби рискуват да се превърнат в ендемично зло, освен ако не се затворят предприятия и не се съкратят работни места. В последния им доклад по темата четем: „Вярваме, че в следващите 12-18 месеца ще има значително намаляване на капацитета в европейската автомобилна индустрия. За Германия очакванията ни за съкращаване на работни места с оглед приспособяването й към търсенето са в порядък 100 000.“

В свое становище от юли Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) призова ЕС и държавите му членки да активизират политическата, икономическата и практическата си подкрепа в помощ на индустрията, която представлява над 7% от БВП на съюза.

Отново през юли японците от Mitsubishi съобщиха, че се изтеглят от Европа. Това възпламени мисли по индукция, че други малки оператори на европейския плацдарм, като Mazda и Subaru, също биха могли да обмислят бъдещето си в региона.

В това време сливането между PSA Groupe и FCA изглежда ще е приключено в началото на следващата година, а европейските операции на Fiat ще легнат под микроскопа. Няма начин първа точка в дневния ред да не бъде намаляването на разходите. Напомням само, че през март Fiat, които исторически са контролирали до половината от италианския пазар, удариха дълбокото историческото дъно с дял от 9.9%, което на икономически език означава само едно: спешна нужда от пропорционалното им мащабиране, ако ще оцеляват.

Французите от Inovev излязоха с три сценария за 2020-а, като този за спад от 25% е предпочитан. Двата по-лоши са за 30 и 35% в случай, че правителствената подкрепа пресъхне и се надигне втора пандемична вълна.

Сериозен риск от понижаване

    LMC Automotive имат сходни виждания: „Тъй като вирусът е все още в обръщение, сериозният риск от нови огнища на Covid-19 остава. Всякакви локални огнища несъмнено ще изискват някаква форма на ограничителни мерки, които биха действали като удар върху текущото регионално възстановяване. Забавянето в регистрациите и натрупаното търсене от предишните месеци продължават да изкривяват последните данни – обстоятелство, затрудняващо определянето на реалното базово ниво на пазарно търсене в момента. При все това в региона със сигурност се забелязват признаци на подобрение.“

Трудно е за вярване, че само преди половин година пазарните синоптици се надяваха на европейски спад от едва около 5%, но вирусната паника и съпроводилите я свръхмерки ускориха затварянето на производството и дистрибуторската мрежа, което ги тласна към песимизъм.

Буквално преди часове Феликс Моге от Roland Berger написа, че подобна трансформация чака и сектора на доставчиците: „Covid-19 има ефект на ускоряване на промените, които индустрията вече преживява. Освен че е оформен от общото икономическо състояние, видът на трансформацията, която секторът ще преживее, както и скоростта на промените, зависят много от преобладаващата политика. Ето защо ние вярваме, че регионалният фокус ще си проправи път във веригите на доставки. Така те ще могат да се съкратят тук-там, консолидирайки се в една или повече географски области, но това е така защото компаниите изпитват стратегическата нужда от повече гъвкавост, така че да действат по-бързо в криза.“ И продължава, че потенциал за растеж се вижда в електрическата мобилност, ала и там тенденциите са противоречиви: „Там, където виждаме потенциал за тласък на растежа, е водената от инициативи на равнище ЕС електрическа мобилност, както и национални програми за субсидиране като тази в Германия. Като се има предвид, че някои страни като САЩ взимат решения, водещи в точно обратната посока, е трудно да предвидим как тези тенденции ще се развият в крайна сметка.“  

По-рано тази година Roland Berger излязоха със списък от пет ключови индустриални последици, произтичащи от моментното развитие в САЩ, Китай и Европа, които днес припомням, гледайки и към отрасъла на автомобилните ни доставчици, които със сигурност следят много напрегнато тенденциите, за които днес говорим. Ето ги:
  • Притиснати от спадащите кешови резерви и неблагоприятните търговски тарифи, автомобилните производители ще трябва да намалят глобалния си индустриален отпечатък;
  • Тъй като потреблението ще се ориентира към по-малко и по-евтини автомобили, производителите ще наблюдават по-ниски обороти и маржове в дилърските си мрежи;
  • Стремежът към намаляване на разходите ще ускори индустриалната консолидация;
  • Новите политики ще създадат климат на противоречив ход към електрификация в САЩ и Европа, докато китайската доминация ще расте;
  • Софтуерът ще става все по-значим инструмент за намаляване на разходите.

В това време, докато индустрията се бори за глътка въздух, вероятно ще има един голям печеливш – купувачът. Причината е, че производителите на всяка цена трябва да се отърват от складовите си наличности и да поддържат жизнеспособността на дистрибуторите си, поради което склонността към разтоварването им ще придобие сериозен размах.

Още проблеми в пейзажа

    Един от тях е в обстоятелството, че разработката и производството на едно моторно превозно средство е скъпо начинание с несигурна възвращаемост. Производителите обикновено оправдават бизнес казусите на платформи и задвижващи системи през многогодишен времеви хоризонт, защитаващ вътрешните им норми на възвращаемост (IRR).

Настъпилото в последните години съкращаване на жизнените цикли, въвеждането на нови технологии, мотивирани от бързо утежняващото се във времето регулаторно бреме и адаптацията към нова функционалност (електрификация, сигурност, подпомагащи системи и други функционални удобства в колите) затрудняват производителите в инвестиционната им възвращаемост от продуктите. В това време клиентските предпочитания стават все по-фрагментирани, което пък затруднява постигането на целите по линия обеми. Това логично води до по-високи разходи и хроничен натиск върху рентабилността.

Очакванията за повишаване на конкурентния натиск вследствие на навлизането на китайските производители вече не са приказка за лека нощ, а явление от близкия хоризонт. И както не само днес говорим, много компании работят на пазари, разтресени от икономически и пандемични сътресения, поради което мнозина прогнозират негативният ръст да продължи до 2024-а, което пък, преведено от автомобилен език, означава, че перспективите за печалба от нови продукти продължават да се стесняват, докато конкурентите се състезават в придобиването на клиенти.

Средният разход за привличане на потребители и раздвижване на склада в сектора е 8 – 12% от оборота. И независимо от произхода на тия средства (преки приходи или намаляване на разходите в производствения процес), съкратеният жизнен цикъл на продукта и произхождащия от него стремеж към възможно най-бърза реализация на складовите запаси имат фундаментално вредно въздействие върху имиджа на марките и рентабилността на производителите. Да, ключовата дума е „отслабване“.


  При целия ми иначе могъщ оптимизъм няма начин пак да не цитирам LMC Automotive от 24.08.: „Правителствените стимули са в употреба на редица пазари, особено в Европа, като разпространението им другаде е по-малко. Когато сроковете на стимулите изтекат, или заделените средства привършат, търсенето ще отслабне. С избледняването на някои от временните положителни фактори поддържането на пазарни нива, близки до тези от 2019-а, ще бъде трудно.“

  Каква е картината на един малък и лишен както от платежоспособно потребление, така и от базова институционална заинтересованост, автомобилен пазар като българския ще говорим повече само след дни – още в началото на септември.