1966-а е паметна в най-новата френска история: с внимателно подбрани думи в писмо до тогавашния американски президент Линдън Джонсън, Шарл Дьо Гол обявява изваждането на Франция от обединеното командване на НАТО. Последствията са мащабни - закриване на щаба на НАТО в Париж и американските военни бази във Франция. Този непознат по нашите ширини акт на национално достойнство и до днес е тотем на френската стратегическа независимост и отказ от приемане на американска доминация. Щатите са слисани от тази смелост, но нямат друг избор, освен да се подчинят на непоколебимата френска воля.
Днес, 46 години по-късно, един френски лъв е принуден да води разговори с недолюбваните американци за съвместното им стратегическото оцеляване.
От няколко седмици следя медийните превъплъщения на този корпоративен танц на чифтосването, който в началото беше отречен с известна надменност, но напредъкът в разговорите за френско-американски пакт е очевиден, според агенциите Bloomberg и Reuters.
Неназовани източници, близки до събитията, твърдят че Peugeot-Citroen планира продажба на права върху акции на стойност 1 млрд. евро като част от сделка с General Motors. Различните източници споменават за водене на преговори и готовност от страна на GM за покупка на между 5 и 7% от френския производител. Един от тях споменава, че семейство Пежо, притежаващо 30% от акциите на базираната в Париж компания и 48% от правата на глас, е дало съгласието си за участие.
Друг близък до споразумението източник казва, че планираният съюз с GM предполага преструктуриране в двете компании и включва закриване на заводи и работни места. Двете страни все още работят върху детайлите и не смятат да ги разкриват през следващите седмици и дори месеци по политически съображения, включващи предстоящите президентски избори във Франция на 22 април и 6 май.
PSA и GM планират съюз, който може да включва разработка на двигатели и съвместно производство на автомобили в Европа като част от програмата на американците за възстановяване на хронично губещия Opel.
"Това показва колко лоша трябва да е ситуацията им." - коментира Ерик Хаусър, аналитик от Crdit Suisse в Лондон. Предлагането на права би обезценило акциите им с около 30% и съчетани с разпродажбата на активи "бъдещите приходи са фундаментално накърнени" - добавя той. Цената на PSA в момента е около 3,6 млрд. евро.
GM и PSA естествено са отказали коментари.
Мнението на много анализатори в сектора е, че двете компании са принудени да съкращават капацитет и работни места, и гледат на пакта като на шанс за получаване на политическата подкрепа да го направят. Политическа намеса и силни профсъюзи са постоянна пречка пред опитите им за съкращения на работни места и производствен капацитет
за да обуздаят разходите си. Франция е известна със своя свръхдокачлив индустриален патриотизъм, а съществуващите договори в Opel забраняват съкращения до 2014 г.
Според други, GM гледа на банката на PSA като на още един източник за финансиране на продажбите в Европа.
Очакванията на LMC Automotive от Обединеното кралство са за утилизация на едва 62% от капацитета в PSA и 74% в Opel. Известно е, че производителите на автомобили рискуват загуби при процент по-нисък от 90, според Фердинанд Дуденхьофер от Центъра за автомобилни изследвания в университета Дуйсбург-Есен.
Peugeot, чийто корени са в началото на XIX век, все още се контролира от семейство Пежо. Сегашният председател на компанията Тиери Пежо е пра-пра внук на Южен, който управлява компанията заедно с братовчед си Арман, когато през 1891 г. произвеждат първия си автомобил. Тиери е придружен в борда от роднините Ролан, Робер и Жан-Филип Пежо, както и от Мари-Хелен Ронкорони. Продажбата на дял на GM ще бъде съпътстван от възпиращо евентуалното враждебно придобиване споразумение.
"Те искат да демонстрират близко партньорство, не просто индивидуален проект като този с BMW, който един ден може да приключи." - казва Юрген Пайпер от базираните във Фарнкфурт Bankhaus Metzler. "Мечтаният партньор BMW явно не е заинтересован, поради което са отишли при GM. Това е съюз на нуждаещи се."
Peugeot си сътрудничи от десетилетие с BMW в разработката на малки бензинови агрегати за Mini и споразумението беше удължено миналата година.
Peugeot си сътрудничи от десетилетие с BMW в разработката на малки бензинови агрегати за Mini и споразумението беше удължено миналата година.
Продажбите на Peugeot и GM през 2011 спаднаха съответно с около 9 и 2%.
За съжаление, перспективите за промяна не са оптимистични в светлината на пета поредна година на пазарен спад и суверенен дълг, ерозиращ потребителското доверие в Европа.
Високо въглехидратна диета? |
Няма коментари:
Публикуване на коментар