четвъртък, 12 септември 2013 г.

Как върви споделянето?

Навлизането на изцяло електрифицирания персонален транспорт е процес труден, но жив. За разлика от България 

          Autolib

Че експертите по мобилността по света вярват в навлизането на електромобилите в градската среда не е новост. Споделянето на електромобили (ЕV sharing) и най-разнообразните форми на наемането им е процес жив и активно навлизащ из градовете в Европа. Едно от основните му предимства е, че електромобилните ентусиасти ще могат да си получат дозата колесен ток, без да поемат рисковете от притежаването му.

На улеснения достъп до електромобили се гледа като на ключово средство за навлизането на персоналната електромобилност в градската среда. И ако някои от проектите (Zem2All в Малага и европейската инициатива ENEVATE) си поставят целта да изучат влиянието на електромобилите върху градската среда и необходимите предпоставки за масовото им навлизане, доста европейски градове решиха да се отворят към електромобилите през общински програми за наем и споделяне.

Програмите за споделяне на електромобили осигуряват добра възможност да се опитат даровете на електромобилизацията, помагайки същевременно да се разсеят често съпътстващите новите технологии митове. И още нещо: възможността да се порадваш на електромобил през схема за плащане на километър, или пропътувано време, те разтоварва от класическите електрически страхове, като цената на батерията и опасността от преждевременното й разреждане.

С цел оглед на направеното и опит за оценка на потенциала му тръгваме на една опознавателна разходка из градовете на Европа, за да видим къде какво, как и колко.

Autolib – Париж, Франция
  
По един особен начин Париж все още се вписва в Ботевото определение за „Столицата на разврата, на цивилизацията и школата на шпионството...“. И докато писаният преди 142 години „Смешен плач“ няма нищо общо с електрификацията на личния транспорт в града, то Autolib e една от най-старите програми за електросподеляне, датираща от 2011 година, което не нищо друго, освен транспортна цивилизация. 

За краткото си съществуване по програмата са направени над два милиона пътувания с участието на 1800 коли и 4000 специализирани точки за зареждане. Електромобилът Bluecar бе разработен от програмния оператор Bolloré и нарисуван от Pininfarina. 30-киловатовата му литий-метал-полимерна батерия осигурява средно 200 километров пробег в градска среда, а гаранцията й е 400 000 км, което е два пъти и половина повече от гаранцията за батерията на Nissan LEAF. 

Удоволствието да карате Bolloré Bluecar получавате срещу такса от 10 евро/седмица до 120 евро/година, в зависимост от вида на абонаментния план. Той е дневен, седмичен, месечен или годишен и от него зависи таксата на минута, варираща от 0.21 до 0.30 евро. 

Zen Car – Брюксел, Белгия 

Zen Car е зелената мобилна инициатива на белгийската столица, предлагаща за споделяне 4 модела електромобили. Членовете на програмата могат да запазват авансово кола за определен период от време, в чийто край трябва да я върнат на първоначалния паркинг. В допълнение към месечния абонамент от 6 евро, наемът на час е между 5 и 9 евро в зависимост от момента на запазване и вида на колата. Има и дневна тарифа – 49 евро за двуместен и 59 за четириместен електромобил.

Elmo – Талин, Естония
          Андроидният "ключ" на Elmo

От средата на юли общо 24 електромобила се движат по улиците на естонската столица. Услугата за споделяне на електромобили в Талин и Тарту е част от националната програма за електрическа мобилност ELMO и работи в изпитателен режим. Целта на тестовия период е да се събере информация за степента на достъпност, средната продължителност на един наем и най-удобните места за разположение на паркингите.

Наемането на електромобил в Талин изисква две неща: регистрация в сайта на ELMO и наличието на смартфон. Специализирано приложение определя най-близкия електромобил и го отключва. После колата може да бъде оставена на всеки от специализираните паркинги или зарядни станции в двата града. 

Цената в тестовия период е 6 евро за първия час, а всеки следващ се таксува на половина – 3 евро. Цената за денонощие е ограничена до 30 евро. 

Zipcar – Лондон, Обединено кралство
  
Zipcar е американска инициатива за споделяне, достигнала Албиона, както и Испания. Въпреки че не са на разположение навсякъде, компанията предлага както автомобили, така и зарядни хибриди. Глобалният им флот включва Honda FIT и Opel Ampera/Chevrolet Volt. Наемането на Vauxhall Ampera в Лондон, например би струвало около 5 паунда/час (5.81 евро) или 49 паунда/ден (57 евро). 

E-Vai – Милано, Италия

E-Vai е краткосрочна услуга за наемане на автомобили с нулеви емисии и ниска степен на влияние върху околната среда. Паркът им включва 4 различни модела електромобили от масовите производители. Услугата е в тясна връзка с Ломбардските железници – паркингите са разположени до гарите, което позволява на ежедневно пътуващите да имат по-голяма свобода на придвижване. 

Системата им за наемане е лесна: колата се резервира онлайн, или през телефон (докато пътуваш във влака, например) и 20 минути преди наемането получавате SMS с необходимата информация за отключването й. Наемът е базиран на времето, а не на пробега, и е 5 евро/час. За денонощие? 60 евро. 

Move About – Осло, Норвегия; Гьотеборг, Хелзингборг, Швеция и Копенхаген, Дания

           Така изглеждат нещата в Осло
Move About e услуга за споделяне от типа „плати, когато стигнеш“, започнала от Норвегия, а днес функционира в четири града на три държави. Компанията предлага както публични услуги за споделяне на електромобили, така и услуги за корпоративни клиенти и в момента има парк от около 100 електромобила. Половин ден с електромобил в Копенхаген ще ви струва 40 евро, а за цял ден – 67. Наемът за уикенд е 107. 

Car2Go – Амстердам, Нидерландия; Щутгарт и Улм, Германия 

Програмата на Daimler за споделяне, Car2Go предлага над 1000 електромобила в седем европейски и северноамерикански (в САЩ и Канада) града. За да карате един от тях, трябва да си го запазите онлайн, или чрез мобилно приложение, а колата се отваря с членска карта. Тарифите са на минута (0.29 евро), а почасовите и дневните тарифи са с отстъпка (съответно 14.90 и 59 евро). 

Multicity - Берлин, Германия

Програмата за споделяне на Citroen е първата напълно електрическа инициатива в Берлин, предлагаща 350 нови електромобила C-Zero. Подобно на останалите програми, запазването става през интеренет, мобилно приложение, или с телефонно обаждане, а колата се отключва с членска карта. Стандартната тарифа е 0.28 евро/минута, а предплатените пакети предлагат отстъпки. Най-високата дневна цена е 39 евро, включваща електричеството и таксите за паркиране. 

DriveNow – Берлин и Мюнхен, Германия; Сан Франциско, САЩ

           i3 ще влезе в парка на DriveNow по най-бързия начин

DriveNow e съвместна инициатива на BMW и Sixt, предлагаща 130 BMW ActiveE. Карането на едно такова Беемве в Берлин ще ви раздели с 0.31 евро/минута; можете да избирате и измежду почасови пакети. Използвайки DriveNow електромобил за 9 часа (включващи 200 км) ще платите 64 евро.

Бъдещето

Въпреки че всички изброени програми са сравнително нови, споделянето обещава да бъде историята на успеха на електромобилите и ключ към интерграцията им в градовете.

Вследствие на успеха на парижката си програма Autolib се готвят за старт в Лион и Бордо, както и в чужбина – Индинаполис и неназован азиатски град. От BMW също дойде обещание за увеличаване на броя електромобили и включване на новия i3 в програмата на DriveNow незабавно след представянето му.

           Поради липса на желание и капацитет за стратегия у нас 
           господстват хиленето и снимките за спомен
България

В България броят на електромобилите е равен на броя на зарядните станции, а страната няма стратегия за електромобилизация. Преобладават празните приказки, шампанското и снимките за спомен.

Казано накратко – нищо. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар