Ключовата дума днес е намаляване
Въпреки че терминът, обозначаващ най-общо климата на дадена епоха, се
приписва на Хегел, истинският му произход е някъде във времето на немските
романтици и просветители, в чиято роля днес виждаме европейските комисари,
които напоследък се постараха да не забравим, че романтично-просветителския
императив на днешното ни време има едно име – емисии, а ключовата дума,
свързана с тях, е намаляване.
Как точно ще изглежда бъдещето без двигатели с вътрешно горене след 2035-а
все още изглежда рано да се каже, ала автомобилните производители се
надпреварват да ни представят романтично-просветителската си представа за утре
под формата на висока приливна електромобилна вълна днес.
iX3
Карам направо, без мотаене, защото обектът на вниманието ни днес е
брат-близнак на дизеловата, бензиновата и хибридната версия на най-продавания
мюнхенски модел – Х3.
По своята същност BMW iX3 олицетворява смяна на курса в баварската електрическа мобилност, при
това далеч не само защото е първият им експортен китайски продукт, излизащ от
завода в Шънян.
Това е ход, който предстои да наблюдаваме все повече през предстоящите
години, тъй като в „БМВ“ ще пускат електрически модели, базирани на настоящите
платформи, както впрочем е с производствената версия на i4, която разчита на CLAR-базирана адаптация от последната четвърта серия.
Използването на съществуваща архитектура в момент, когато конкурентите им
са заети да се хвалят с предимствата на собствените си електрически платформи,
може и да звучи като компромис, но това е само на пръв поглед, защото CLAR
поначало е замислена да носи батерии
и електромотори, така че решението да се използва именно тя е просто и
праволинейно.
Петото поколение система eDrive доставя мощност от 210 киловата и 400 нютона въртящ момент през
едностепенна трансмисия и електромеханичен диференциал с три режима на шофиране,
базирани на принципната гъвкавост на постоянно възбудения електромотор.
Въпреки скромния си въртящ момент и мощност, впрочем (максималната е на 6000 оборота, докато постоянната
е 80 кВт) в старта от място
не липсва спешност: iX3 ускорява
до 60 за 3.7 сек. С нарастването на скоростта и аеродинамичното съпротивление
обаче производителността започва да спада и достигането до 100 отнема 6.8
секунди – около 0.7 по-бавно от хибридното xDrive 30e с двойно предаване.
Та ако приемем, че на електрическата хикс тройка й липсва пикова производителност, то тя е повече от компенсирана с механичен финес, защото дори по електромобилните стандарти моторът и тяговата му електроника са наистина безшумни. При по-значимо темпо ще чуете как вятърът облизва корпусите на огледалата и как грайферът на гумите взаимодейства с асфалта – това най-вече заради широките 245/275 20-цолови колела с леките и аеродинамични джанти, свалящи коефициента на съпротивление с 5%. Ако все пак го искате, можете да добавите синтетичен звук, действащ в унисон с работата на крака върху педала – на разположение в два от режимите на каране.
При цялата дълбока технология, скрита зад спирачния педал, физическото усещане за него е много добро: твърд, лесен за дозиране и най-важното – линеен във въздействието си.
Воланът с фиксирано число е тежък според обичая – обстоятелство, което дава
на водача мигновена увереност: когато силите на задвижване в предните кола са
0, електромеханичната му настройка е много точна и успява да пренесе доста
информация за ставащото под колелата, с което твърдо, но прецизно настроеното
окачване се справя в условия на абсолютна тишина.
Така iX3, благодарение на
моменталния въртящ момент, е пъргав из града – с относително малък радиус на
завой и талант за бърза смяна на посоката.
На дълъг път обаче е където тегловото пристрастие към задната ос
действително блести; там е и най-приятно да го караш. В управлението му има
една обща флуидна плавност, маркираща iX3 сред най-добрите електрически кросоувъри в момента. Няма да си кривим
душата, че общата му динамика винаги ще е ограничена от значителното тегло, но
дори при тези дадености на борда се предлага достатъчно, за да стопли душата
на шофьора-ентусиаст.
Трябваше с това да започна, но нейсе: показан за първи път в леко забулен вид на пекинския автосалон през 2018-а, iX3 се придържа плътно към външността на брат си Х3. Да, в екстериора има някои промени, броните, омекотената предна решетка, сините оптични акценти, както и самите аеродинамични джанти, разбира се. Което не се вижда, са комплексните мерки за аеродинамична оптимизация, включващи долната част, благодарение на които коефициентът на въздушно съпротивление е свален до 0,29. Те обаче не променят нито познатия характер на колата, нито пропорциите й.
Като изключим специфичната за електромобила графика в таблото и
превключвателите на различните режими, вътре всичко също е добре познато – с
някак умишлено смирено премиум излъчване. Това прилича на вторичен отзвук от
стремежа към устойчивост на всеки етап от проектирането в тази кола – от
намаляването на дела на редките елементи до контрола на произхода и добива на
лития и кобалта за батерията. Самата тя отнема 40-тина литра от капацитета на
багажника (510 литра), но той така или иначе е по-голям от този
на зарядния хибрид.
Духът на времето – да обобщим
И така, в момента BMW iX3 е позициониран над Volkswagen ID.4 или Mercedes-Benz EQA, но
под по-големите и по-мощни Audi
E-tron и Mercedes-Benz
EQC.
Духът на времето днес е такъв, че ако сте решили, че вече можете да преглътнете
мисълта за електромобил, разполагате с парите (около 140 000 по ценова листа) и времето да го изчакате, би било
неразумно да не му хвърлите едно внимателно око. Не, той няма да е нито
най-мощният, нито най-бързият в класа си, но е безспорно балансиран, приятен за
каране и с пробег, който няма да ви пренапрегне.
Но преди всичко намалява значително въглеродните ви грехове, чада мои – нали ключовата дума днес е намаляване. А тя, както твърдят все по-категорично напоследък анализите, води както до повишената готовност за приемане дори на тази му за сега несубсидирана у нас цена, така и до преобразуване на структурата на печалбата на производителя, вече тясно обвързана с цената на една нова валута – емисиите.
Което пропуснах, ще откриете в сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар