Да ни се чуди човек какво още чакаме
Не знам как е с вашето субективно усещане за време, но тази година моето изглежда
доста ускорено. Толкова ускорено, че докато данните за първото европолугодие на
2021 все още се пекат, ще имаме възможност да надникнем в себе си и как по-конкретно
изглежда ретроспективната картина на така нареченото възстановяване на
автомобилния ни български пазар шест месеца след началото на годината.
Ние естествено отразяваме европейските пазарни процеси, които, за разлика
от забележителната американска сила, демонстрират подобряване, от което обаче ти е някак трудно се вдъхновиш.
Проста илюстрация на казаното е паралелът с 2019, от която все още
изоставаме с над четвърт, а сближаването на месечните юнски показатели се дължи
и на разликата в броя на работните дни, които тази година са с два повече от
2019-а; пренастроим ли числата, изравнявайки ги, процентната разликата ще
нарасте почти тройно. Сходен тренд личи и в реекспорта (в регистрираната му версия), който в последното десетилетие бе важен
инструмент за дискретна подкрепа от страна на производителите към жизнеспособността
на дистрибуторската мрежа. България може да е малък пазар, но поддържането на
присъствието в него винаги излиза по-евтино от завръщане след евентуалното
му необмислено напускане. Тази година обаче процентът на регистрирания
реекспорт е спаднал с изпреварващ темп, което е очевидна илюстрация за
обстоятелството, че толерантността на производителите към всеки процент загубен
марж е исторически изчерпана и пазарните ни участници ще се изправят пред
реалностите на действителния ни вътрешен мащаб. Който по всички показатели е в
рамките на статистическите европейски грешки и с наближаването на изборния ден
въпросът къде е бъдещето на българската моторизация става все по-критично актуален.
Каквото и да се окаже то, на следващото правителство (редовно, иска ми се) ще се наложи да се сблъска челно с темите на местната автомобилна проблематика, а аз пък много се надявам предстоящите неизбежни решения да бъдат вземани с поглед към (и дори отвъд) хоризонта, а не с нос, забит в краката. За стратегия иде реч – правилно ме разбрахте. Такава, каквато досега не сме имали: с трайност две поколения и с добре осмислено и адаптирано към националните ни особености съдържание, към което сме в състояние методично да се придържаме. Очевидно ще се наложи да усвояваме умения, каквито досега не сме демонстрирали, но не знам някой някога да е твърдял, че различен резултат подлежи на постигане с едно и също поведение. Българската автомобилна катастрофа е толкова тежка, че не остана никакво място за широко затворените ни очи пред последствията от нея. Basta – звучи чудесно и на италиански, да?
В този порядък не бива да се изненадваме, че по отношение регистрациите на нови автомобили на 1000 души изоставането ни дори от дунавските съседи се е ускорило: ако българският показател от 5,1 през 2019 е спаднал до 3,2 (-37,25%), то румънският спад е от 8,3 на 6,5 (-21,68%) и така за една година разликата със съседите се е отворила толкова, че от близо 63% от тях сме паднали до под половината.
–
Да ни се чуди човек какво още чакаме.
Няма коментари:
Публикуване на коментар