Бикът, хванат за рогата
С поне две
удивителни – въведение
Въпрос, на който мисля вече отговорихме още миналия октомври при опита за
принципно разнищване на концепцията и един от най-парадоксалните й
представители, но да
повторя: погледнато напълно обективно, то представлява една определено
привлекателна картина.
Духът на M8 Competition Gran Coupe е най-новото преображение на четирите
врати, имащи за цел да насочат шофьорските вълнения във фокуса на голям спортен
автомобил от висока класа, съчетавайки го с очакванията за реалната му
ежедневна употреба.
Дали ще предпочетете класическия дизайн на голямото купе или по-изтънчената
му помоему версия с 4 врати е в огромна степен въпрос на вкус, но едно е
сигурно: потреблението на големия премиум пазар предпочита четирите врати пред
двете, поради което и Mercedes-Benz пенсионираха S-класата купе, без да са планирали наследник. Така под красивия, изтеглен профил
на Gran Coupe се укрива механична идентичност с купето,
единствената разлика с което, както уточнихме, са размерът и теглото (+95 кг).
Лилавата аметринова външност на колата е обогатена с обичайните добавки от
въглеродно армираната пластмаса на екстериорния пакет M Carbon, включващ външните аеродинамични елементи
– от бронята до дифузьора. Капакът на двигателя е допълнителна възможност.
Зад 20-цоловите двуцветни джанти, „Тип 81М“ ценителят ще разпознае матовото злато в апаратите на карбоново-керамичните спирачки, което е още един дребен наглед намек за сериозните намерения на тая импозантна техника, подсилващ аурата на енергичната й същност.
С каквито и фрази да го усуквам, дори в най-скромния си външен цвят,
какъвто днешният определено не е, това е кола, правеща изявление – с най-малко
две удивителни. А ако се абстрахираме от леко пренатегнатата задна част,
съдържаща буквално всичко от чертожната дъска с букета на дизайнерските спортни
настроения, базовата форма в профил е действително красива.
Нататък
Отзад коланите са три, но разделените от масивна централна конзола кресла
от самолетен тип са две – разкраченият трети ще оцелее едва на кратки
разстояния. 440-литровият багажник е малко по-голям от този в купето и е щедър, макар че късият капак и прага му стесняват достъпа, но това едва ли тук е най-същественото.
Трите големи екрана с М ориентирани режими, хедъп дисплеят включително, както и безбройните бутони за специфичните настройки, и много качествените материали, осигуряващи приятните сетивни усещания при допир, са по-съществени – от кожата, карбона и метала не е пестено. Високо е и стандартното оборудване, към което са ви нужни само няколко опции, сред които е озвучаването от B&W, за което няма как да не отворим дума в края.
Обратно на очакванията, общото впечатление е за позната на всеки актуален
собственик съвкупност елементи и мотиви в гамата на BMW; не, подносът му не е претъпкан с екзалтираност и
изненади – просто спокойната прагматика на елитарна ефективност, с която всичко
вътре действа. Достатъчно специален ли е за цената си – питате. Досущ, но няма
да ви разплете чорапите – отговарям.
Излитаме
Надлъжният S63 битурбо V8
тук е настроен на 625 коня, а
нютоните на въртящия му момент са могъщите 750. Дългото им плато (1 800 – 5 860 оборота) е съчетано с апетит за високи обороти (максималната мощност е на 6 000, но
развърта до 7 200), налагащ
специални мерки за твърдост при укрепването в контактните точки със структурата
на колата, което води до много директно прехвърляне на мощността към
задвижването, на което пък дължим и първичното усещане за острота в завой.
Силата на агрегата се прехвърля към спортното двойно предаване с отчетлив баланс назад през доказания 8-степенен хидротрансформатор на ZF, а общата им задача за ускоряване (до 100 за 3.2 сек., до 200 – за 11) и контрол на почти идеално разпределените върху двата моста над два тона стомана никак не е проста в тия гранични режими. Това налага обезпечаването на мотора с втори охладителен кръг, както и допълнителен маслен картер за осигуряване на мазането при екстремни надлъжни и напречни натоварвания; отделен е радиаторът и за охлаждане на трансмисионното масло. Самата трансмисия е с логика, подлежаща на контрол през бутон в скоростния лост, с чиято помощ се дозира агресията при точките на превключване.
В превод на човешки език това означава изобилие от потенциал за енергично
каране, простиращ се от напълно управляемо смирение до изискваща усилие за обуздаването й първична,
жадна, дива ярост, съпроводена с адекватно сподавен акомпаниращ рев от
сдвоените стомилиметрови накрайници на изпускателната система. Това е кола, на
която при влизане покорно предаваш шофьорската си книжка за съхранение: бърза е,
дори, когато караш бавно.
Возенето е прилично в комфортните настройки и леко тропливо в спортен режим, с усещането за
известна дистанцираност от асфалта. Такава явно е базовата задача на големите и
дългокраки GT-та: прикриват
успешно теглото и размера си с цената на частична жертва на директна острота.
Положителната страна е в кадифено-кремавата прецизност, с която се справя с
вертикалните амплитуди по занемарения битум на Отечеството на скорост и в режим
Comfort.
По бавния и разнебитен
градски паваж усещането е крехко и донякъде шумно, което не подсказва
достатъчно широк диапазон от самоличности в шасито – летвата от конкуренцията
на сънародниците е вдигната много високо.
На мокро комбинацията е направо животоспасяваща, създавайки шаси, което се
държи стабилно, дори в екстремни ситуации. Изключването на предния мост обаче е
трик, предназначен изцяло за затворени трасета, защото дрифт с нещо надхвърлящо
петте метра на пътя е направо лудост, но с правилно зададени режими M8
Gran Coupe радостно ще ви възнагради с половин
оборот презавиване – още в спортния режим 4х4.
Всичко, от което се нуждаете, е избор на конкретните си предпочитани настройки и запомнянето им през двата червени бутона в горната част на волана (регулируеми са параметрите на окачването, двойното предаване и системите
за стабилност, звукът от изпускателната система и усилието върху спирачния педал) и така и няма да се наложи да опрете до задното
предаване, освен ако не решите да изпилите комплект гуми в ден на писта,
каквато в България все още няма. Най-общо казано, тази е от колите, които без никакво
напрежение доставят огромни дози скорост, но колко е добре това изглежда въпрос на индивидуална отговорност и преценка.
Споделяйки тия впечатления, няма как да не призная, че при определени
обстоятелства имаме работа с много впечатляваща техника: 4.4 V8 използва двойката си двуструйни турбини с
реална ефективност, а тласъкът при изпреварване в средния диапазон разширява
зениците на каращия като на котка в нощен лов. Трябва да е ясно обаче, че
инженерният бриф пред колата не е да достига до крайности в плашенето или радостта,
но веднъж установили колко бързо скоростта се повишава от разрешените в града
50 до висини далеч отвъд закона, трябва най-малкото да пощадите шофьорската си
книжка. Защото със самото си присъствие на пътя M8 Competition Gran Coupe има свойството да плаши наравно хищника-авантюрист и кроткото, безвредно тревопасно,
които буквално се разлитат, веднъж съзрели острия й лазерен поглед в огледалата.
Остават само любопитните смелчаци и нерядко заядливи мотористи, които
най-безсрамно я оглеждат; да не говорим за тийнейджърите от квартала,
най-ентусиазираните сред които при вида й замучават – кахърно, с томителната страст на
млади водни биволи, разгонени от гледката на най-готината мацка в класа през
ключалката на съблекалнята в салона по физическо.
Проблемът на тази кола е, че аурата на широко скроения й волен нрав е обречена да блести най-ярко в дълбоките води на германски аутобан, където несъмнено ще
осъзнаете колко впечатляваща би могла да бъде. Тук или асфалтът ни не е достатъчно
гладък, или дистанциите ни са твърде кратки за дългите й крайници, да не
говорим за душещите свободната воля ограничения на скоростта, с които се налага
постоянно да внимавате.
Няма начин да пропусна няколко думи за аудиото от Bowers & Wilkins, организирано около 16 говорителя („пищялките“ с куполи от синтетичен диамант и супербасовете под предните
седалки включително), скрити
и частично осветени зад 8 видими алуминиеви решетки с познатия мотив от
Редицата на Фибоначи, подобряващ звуковата им дифузия. За захранването им се
грижи 10-канален, 1 400-ватов усилвател в режим 7.1.2.; системата е без CD плейър. С подходящ материал и качествени
файлове (най-добре FLAC
до 24-192) много бързо схващам, че пианото звучи така, сякаш
някой гали слоновата кост в колата; вокалът е чист и жизнен, а ударите върху
барабана резонират дълбоко и вярно. Един от принципните показатели за качество
на аудиото от висок клас е отсъствието на чувство за умора при слушане с
реалистични звукови нива – има само увлечение.
Както e с албума On
Vacation на Боб Джеймс и Тил
Брьонер, които се срещат в жилищното студио La Fabrique, разположено в
200-годишното имение в Сен Реми дьо Прованс във Франция през 2019. С
намерението да се отпуснат, докато свирят, те мислено пренасят себе си и
слушателите в пространства и места, до които искат да пътуват на почивка. Внимателно
подбраният сетлист от оригинали, кавъри и стандарти включва композицията на
Брьонер „Lemonade“, представляваща вълнуваща и нежна самба с Джеймс на електрическото пиано,
в която тромпетът и ефирния вокал на автора са фрази, получени направо от
Майкъл Франкс.
В лабораторията на М – да обобщим
Това не е най-добрата Серия 8 Gran Coupe – ето казвам го; дизелът е много по-завършен, не така напрегнат, цялостен транспорт.
Но: макар и със сдържана предизвикателност, изглежда много спретнато; предлага полезно организирано, уютно и добре обмислено пространство с отлични
материали и, слава богу, истински бутони, представяйки се на голяма обща
висота. Притежава динамичния характер на купето в една субективно по-красива форма,
разковавайки летвите на спортния си GT бриф без капка колебание. Нямайте и грам съмнение, че трансконтиненталната
разходка в него ще е голямо удоволствие.
Единият от моите проблеми е, че гран купето е кола, която впечатлява в
изолация: това е свръхефективна и потентна пратка, доставена с хладен ум и
чисти ръце; пълна с мускули и намерения, ала лишена от театър отвъд абсолютната
си сила – малко като синтетична ракета. Има и проблясък на емоция, не се
съмнявайте, но нищо, което да те хване за сърцето. И да стисне.
Резултатът й по точки е много солиден, но пространството се обитава от
плеяда качествени конкуренти, изискващи много сериозно внимание – това е
другият. Вкупом всички те обаче заслужават поклон само заради упорството да
удържат традиционните радости от карането пред чудовищния натиск на стерилната
въглеродна инквизиция.
–
И така, в Мюнхен са хванали бика за рогата, но вместо огнения си traje de luces тореадорът е облякъл бялата престилка, а от
животно за борба бикът се е превърнал в инструмент за ефективност. И арената му
не е в Саламанка. А някъде в лабораторията на М.
Подробностите ще откриете в сайта им.