понеделник, 26 октомври 2015 г.

Из чаршията: Доброто старо комби

То спасява масовия европейски среден сегмент от линеене



VW Passat Variant - европейският доминатор на масовото средно комби

По различни поводи неведнъж сме говорили, че сегментът на средноразмерните коли в Европа изживя устойчив упадък.

Напоследък обаче ситуацията върви към стабилизиране: IHS Automotive очакват коравото представяне на комби версиите на VW Passat и Ford Mondeo, заедно с лекото съживяване при седаните, да закрепи сегмента в порядък 600 000 годишно до 2018-а. Миналата година JATO Dynamics отчетоха 543 607 продажби, но дума за сравнение с продадените през 2011-а 866 000 не може и да става. 

Комби среден размер

Въпреки натиска от премиум и SUV сегментите, комбинацията между практичност и добра цена  пази популярността на комбитата. Анализ на IHS Automotive показва, че делът им в сравнение с изходните 30% през 2000 г. вече се е удвоил, надминавайки 60. 

Аналитикът Иън Флечър: „Сегментът е под натиск през последното десетилетие, но заради пространствената си практичност и с качествата си на работен кон комбито устоява на свиването“. Данните на IHS показват, че миналата година работната версия на Passat е имала дял от 79% в продажбите на европейския пазарен лидер. Една от ключовите причини е силно изразеното предразположение към комбита на германците – 90% от сегмента; останалите 10 са седани и хечбекове. Два други силни пазара са Италия и особено Швеция, където съотношението е опряло практическия таван - 95/5.

В останалите държави разпределението е по-симетрично: 37% (95 000 общо) във Великобритания, която е и най-големият пазар на Ford Mondeo, чийто хечбек също е популярен на Острова. Въпреки това моделният му микс се опира на 52% комби.

Испания е друга история – там любовта е на страната на седана (42%) пред комбито (28%), а във Франция ситуацията изглежда по-балансирана – 52% комби, 41% седан, останалото – хечбек. Тъкмо неубедителното представяне на хечбековете във Франция изглежда е сред причините за решението в Renault да се лишат от петварата версия на току-що представения и в България наследник на Laguna и Latitude - Talisman.

Пазарното въвеждане на ключови модели тази година донесе свеж полъх – 12% ръст през първо полугодие (329 549 - JATO). Новият Mondeo на Ford влезе в началото на годината и до средата й расте с 57% (41 215), с което си гарантира третото място. В това време така също новият Passat дръпна нагоре с 40% (111 292), с което гарантира традиционното си първо място. Другият важен нов модел е актуалният Superb на Skoda, излязъл на тепих D през лятото. С разлика от само 109 коли е много вероятно тъкмо той да измести от четвъртото място най-добре представящата се в момента френска кола - Peugeot 508. 

Средните комбита и България 

Няма начин да пропусна България, където по данни на ААП D сегмент е пети по големина с пазарен дял от 7.6%. Поради непълнотата на информацията и неподходящата сегментация на някои модели не съм в състояние да поднеса дори първите десет както трябва, но това са българските реалности, върху чиято промяна трябва много да работим.

Така или иначе VW Passat води сегмента с почти двоен ръст, въпреки че делът на Variant е много далеч от средноевропейския - едва 41%, но му стига, за да бъде най-високия сред предлаганите у нас модели. На второ място е Skoda Superb, която тепърва ще усвоява пълния си пазарен потенциал. Тук комби делът е под 1/3 и така единствено при вече спрения Accord на Honda виждаме баланс в полза на Tourer-a за сметка на минималните абсолютни стойности. Двама ключови играчи в лицето на Ford и Toyota не дават информация за комби вариантите на Mondeo и Avensis – още един индикатор за малък пазарен потенциал.

При всички случаи особеностите на местната потребителска култура (D лимузина се смята за по-престижен избор от комби), ниската покупателна сила и произтичащата от нея концентрация на вниманието върху работните ванове и по-малкия всъдеходен клас  отклоняват комби потреблението в сегмента, където реални, масови икономически аргументи в момента имат само марките на VW Group. 

Липсва и натискът от страна на премиум емблемите: присъствието на D комбитата в продажбите на Audi и BMW се характеризира със солидарна символика, обяснима със същите фактори, а при Volvo пък, където комбито е втора природа, я няма аналитичната информация.

По две причини Mercedes-Benz са любопитен казус: първата е липсата на данни към ААП, а втората - традиционно символичното представяне на С-клас в продажбите им, да не говорим за Т версията му. Отново по същите причини С-класата е несправедливо канибализирана от по-големите си събратя в щутгартската гама. 

Умножение

Шкода“ - последните мохикани на генеричното име Combi
В последните години производителите работиха здраво, за да съхранят необходимия мащаб в условия на топящи се продажби. За първи път в историята на Ford се застъпват два модела в един клас - Fusion и Mondeo; самоличността на сребърния медалист Opel/Vauxhall - Insignia отвъд океана е Buick Regal. Passat и Superb споделят добре познатото платформено трибуквие MQB, на което се опира и компактният Golf. Във френско-японския алианс Talisman и Nissan споделят общата CMF C/D архитектура (Kadjar/Qashqai), а компонентното споделяне с базирания на същата платформа голям Espace e в порядък 30%

„Това е много предвид големите разлики в двата автомобила“ – споделя мнението ми отговарящият за конкурентността в „Рено“ Тиери Болор. От него научаваме, че новият френски седан ще се предлага глобално – търсенето на световна пазарна експозиция става все по важно в контекста на спадащо домашно търсене, принудило някои да изнесат багажа от територията.

Honda вече го направиха с Accord, а IHS провиждат, че до края на десетилетието Toyota Avensis и Citroen C5 ще го последват. Шефката на „Ситроен“ Линда Джаксън сподели със специализираната преса, че Citroen би произвеждал седана си за Китай, но не е сигурна за Европа: „Ще го бъде ли по други региони? Не знам отговора“. Резултатите му от полугодието показват 28-процентен спад. Сегментът се намира под напрежение и от високите остатъчни стойности и често привлекателните месечни вноски на премиум марките.

Доброто старо комби гарантира съхраняването на системната важност на D сегмент, особено заради бизнес потреблението, което разпознава актива в добавеното му пространство.

Това ме кара да изразя принципна солидарност с наблюденията на Флечър: „Като гледам, някои го използват почти като работен ван“.

С едно малко изключение – България.


Двуобемната версия на Renault Talisman ще се забави и в България

понеделник, 19 октомври 2015 г.

Еволюции: Peugeot 208 1.2 PureTech

Добре премереният му фейслифт ускори собствената ми еволюция



Грапавата текстура на новите матови сиви цветове подчертава играта на светлосенките

Напоследък се върнах три години назад в миналото и прочетох какво съм писал след първата си среща с Peugeot 208. Констатирах, че звуча като платено съобщение от конкуренцията: с изключение на някои второстепенни решения, громя френския субкомпактен хечбек от всички възможни политически гледни точки – човек остава с внушението, че в Сошо са пуснали първата кола в историята си през 2012, а не през 1889 година. 

Днес си давам сметка, че най-голяма роля в спонтанния ми скептицизъм изигра радикалното арматурно табло, в което тогава се препънах - усещането за неудобна обувка искрено и много ме изнерви. 

Еволюция

Но мина време – карах първо 2008, а след него 308/SW и извървях личната си еволюция към проумяването на простата истина, че шокът е програмиран: „Пежо“ имат нужда от собствен път, по който просто тръгнаха, особено след драматичните промени в собствеността, а назначението на Карлос Таварес донесе увереност в правилния му избор. 

Така за три години от малката двеста и осмица се продадоха около милион коли, а тези дни следим пазарното въвеждане на традиционното за средата на моделния цикъл освежаване.


Peugeot 208 - по курса на умерената интериорна персонализация
Важно ми е да започна с това, че Peugeot си проправят бавно, но сигурно партина към изкачването на средната цена на транзакциите си. В това действие има дълбока бизнес логика, но за обикновения потребител най-важно е дали тя е защитена с продуктите им. Краткият отговор този път е да, а сега ще ви разкажа и защо. 

По-зрял външен вид
Не че нещо драстично се е променило, но измененията в предната броня и решетка, развитите светлинни графики, двуцветните джанти и новите матово сиви цветове с грапава текстура създават усещане за зрялост, графично подсилена от по-изразителните светлинни контрасти между ръбове, обеми и равнини. По-голямата част от графичната сложнотия, която възненавидях в началото е там, но визуалното внушение е по-убедително – дългият 3.97 хечбек излъчва повишена самоувереност. 

Интериор, който най-после разбрах 
Всичко в него е същото, но с нови материали и развити елементи на персонализация средата е облагородена. Не че разнообразието е достигнало висотите на Mini или DS, но посоката е ясно доловима. Свързаността е направила още крачки напред в посока на онагледяването на умния ви телефон върху централния дисплей; добавена е функционалност, която ви кара да се двоумите дали не е по добре да седнете на дясната седалка вместо зад волана. Като казах седалка, да не пропусна, че в Peugeot 208 седите в едни от най-добре направените в малкия автомобилен сегмент седалки. 

Подпомагащи системи
Кажете „здравей“ на активното градско спирачно подпомагане, което намалява щетите от разсеяността зад волана при скорости до 30 км/ч. На помощ се притичат вече превърналите се в стандарт подпомагане на паркирането и камера за заден ход – две джаджи, първата от които препоръчвам най-горещо като инструмент за борба с успоредното паркиране. 

Нов автоматик 
Истинската новост в малкото „Пежо“ обаче е комбинацията между 3-цилиндровия, 1.2-литров турбо бензин с мощност 110 к.с. и 6-степенна автоматична скоростна кутия от правилния доставчик – японците от Aisin, снабдяващи и Mini. Така се сбогуваме с трудната предистория на френските автоматици, които поставяха хората от маркетинга в крайно деликатно положение при всеки групов тест драйв: налагаше да търсят сложни словосъчетания, за да ограничават щетите от чувството за автоматична трансмисионна недостатъчност, да го наречем така по-меко. Този път мога само да кажа браво – отдавна трябваше да го направят. 

Тайният проект 

Когато подкарате колата по българските пътища, бързо разбирате, че електрическото усилване на волана има значително модифицирана карта за управление, която е добавила тежест, фокус и контрол при завиване – усещане, което се засилва от прилично овладения страничен наклон на иначе възмекото окачване, което заради 17-цоловите гуми се оказа чувствително към т. нар. „Ефект Павлова“ – серийни пътни неравности, съчетани с богат избор от незаобиколими дупки с различна дълбочина в условия на липсваща маркировка и указателни табели за историческа забележителност. Всичко е така спонтанно, че подозирам съществуването на таен проект за сътрудничество между регионалното, културното и туристическото министерства за съхранение на българската инфраструктурна памет в името на ръста на културно-историческия туризъм. И добре, че е той, защото иначе едва ли бих обърнал внимание, че усилването на спирачките не е съвсем линейно – „захапването“ им е по-осезаемо в началото на хода на педала, след което намалява – свиква се.

Автоматикът качва предавките бързо и с охота, а въртящият момент от 205 Nm е в широк диапазон от 1500 до 5500 оборота, което не ви превръща в ракета, но ентусиазмът за развъртане до червения сектор на оборотомера прави карането определено по-ангажиращо. Ако забелязах някакъв недостатък, той е по-скоро в леко натрапчивия под напрежение трицилиндров звук и потрепването на старт/стопа, но и двете са изцяло в рамките на приемливото.

С този си нрав двеста и осмицата глътна без замисляне стоте километра завои по пътя до забравеното от трафика КПП Стрезимировци. Да, без съмнение електрическото усилване на волана върви в комплект с липсата на обратна връзка от шасито, а окачването е малко по-меко, отколкото харесвам, но придвижването с 208 продължава визуалните усещания от срещата с тази кола – развитието е по пътя на зрелостта. За разход в тези времена на глобално недоверие към тестовите цикли не е прилично да говорим, още повече, че добре знаете и личното ми отношение към тях, но за протокола: в условия, безкрайно далеч от лабораторния динамометър, показващ средно 4.5, малкото „Пежо“ с новия си автоматик даде 9. Моят стил на каране обаче не беше точно икономичен; да кажем, че стойности около 8 са постижими без особени лишения.

Ако не казвам нищо за наместването зад волана, то е защото най-после успях да открия модуса на разбирателство между човека и машината – упражнение, в което ми помогнаха както добрата графика на дисплeите (въпреки изобилието от подменюта за вторичните настройки), така и приятно стегнатият и детайлен звук на JBL, който най-после възпроизвежда аудио с по-висока разделителна способност от категорията на FLAC и компетентността му е безспорна за толкова малка кола.


Епилог 

Peugeot 208, особено във версията 1.2 с автоматик, представлява решителна крачка напред в правилната посока на най-големия европейски автомобилен сегмент. И ако европейските му резултати през първата половина на 2015 са идентични с 2014 г., което представлява фактически спад, то ситуацията в България е доста по-различна: според данните от ААП ръстът до септември е 1/3.

И това ако не е еволюция…