понеделник, 7 март 2016 г.

Волфсбургският кандидат II: VW Passat Alltrack

В сухата моделна гама нахлуха волен дух и въображение



Волната душа на Alltrack е естетично акцентирана с оптичен кит от добри материали и двуцветни колела


Въведение
 
Когато преди година време Volkswagen Passat стана кола на годината в Европа, водата в сегмента на добрите стари средноразмерни лимузини беше започнала да застоява: джиповете - простете, видовете SUV и кросоувър - жънеха пазара с пълни шепи. Но мина време, появиха се системно важни нови модели и настроението в европейския D сегмент през 2015-а започна да се връща, ознаменувано от годишен ръст, надхвърлил двойно пазарния.

Няма какво да го усукваме: основен принос за обръщането на тенденцията има осмото поколение на модела, за който днес говорим, а мнението ми за него не е подало и милиметър. 

12 месеца по-късно, напук на бурите в автомобилния колос, Passat превзе терена си без напрежение: с продажби от почти 222 000 той наложи абсолютна хегемония. Положението, макар и в несравним мащаб, е подобно  и в България, а в края на годината в гамата пристигна и Alltrack. 

Гражданинът на Хавана 

Alltrack представлява козметичен, технологичен дериват на Variant и наследник на първото поколение, поради това днес ще огледаме най-вече разликите. 

Започвам с уникалния за модификацията цвят – оранжевият металик Habanero, в който хирургичната прецизност на геометричните линии, плоски повърхности и остри ъгли прелива в авантюристичната лежерност на мощните колесни арки и добавения отличаващ оптичен грим. Външният му израз е в значително развити контрастни брони и прагове, и добавената качествена метализирана пластмаса със стоманени фрагменти, внушаваща усещане за ориентиран към свободното време на авантюриста транспорт. Като изключим това, че асоциациите ми с цветната архитектурна еклектика на кубинската столица клонят повече към нюансите на светло кафявото и бежовото, ярко оранжевото прави и без това хармоничното премиум комби с нисък център на тежестта и къси надвеси наистина красиво.

Вътре ме посрещна добре познатата изчистена, естетично-функционална среда с акценти от стомана и алкантара - от вложките в праговете до логото „Alltrack“ в облегалките на предните седалки и централната конзола. Тайната на неостаряващите форми на Passat е проста като придържането към принципа „по-малкото е повече“: всичко във външността и вътрешността на Alltrack е сведено до минималния възможен брой функционални елементи.

Настройването на колата по собствените ви телесни пропорции (независимо от ръста) не е проблем, а дълбоките предни седалки създават климат на контрол без напрежение. Зад тях спокойно можете да настаните двама с ръст над 1.80, без да усещате нервните им колене в гърба си. 

Усещането за разтовареност се подсилва от върховия двигател в гамата: с 240-те си конски сили и 500 Nm въртящ момент двулитровият битурбо дизел е звезда и извън „Фолксваген“. Оптимизиран и усилен за тежките си режими на работа, този четирицилиндров дизел предлага новости, достойни за специално внимание, само една от които е двумасовият му маховик с центробежно махало, благодарение на което от вибрациите в купето не е останало почти нищо. Звукът му е приятно плътен, но сподавен – дори при пълна газ, което работи в посока на добре познатия властно вежлив нрав на волфсбургския кандидат. 

Базиран на новата модулна дизелова система MDB агрегатът се предлага само с двойно предаване и 7-степенна скоростна кутия с два съединителя. Двойното предаване е с многодисков Haldex съединител, който в зависимост от сцеплението преразпределя до 50% от въртящия момент към задните колела. Гъвкавостта на реактивната система, ориентирана около предното предаване, се подсилва от увеличения с 28 мм пътен просвет и присъщия само на Alltrack извънпътен режим. Той оптимизира работата на газта, трансмисията и системите против приплъзване така, че да допускат известно превъртане на колелата върху хлъзгави настилки, дозирайки въртящия момент и спирачното усилие с оглед помощ при изкачване и спускане. 

Но не се лъжете: това е кола, носеща повече самочувствие на пътя, не извън него.

Цената на добавената символична проходимост е в увеличената склонност на Alltrack към страничен наклон на иначе хармоничното пасивно окачване с увеличена амплитуда. Ако обаче добавите активния му компонент за динамичен контрол на твърдостта на амортисьорите DCC на практика няма да усетите разлика с движещото се като по релси ниско комби. 

Крайният резултат от всичко това беше безгрижно движение с лятно темпо по завоите на утъпкания сняг към Мальовица и усещане за сцепление, за което, освен на умната техника, трябва да благодарим и на зимната шарка на Hankook: корейските гуми (към които винаги съм изпитвал известно пренебрежение) ме свариха неподготвен с превъзходна управляемост върху сняг и тишина на сух асфалт. 


Индивидуализираната с акценти и материали функционална сдържаност
на интериора е за пример
Обилната функционалност и свързаност на най-високия клас инфоразвлечение, ориентирано около 8-инчов, чувствителен на допир дисплей, е озвучена от стегнатия и детайлен звук на датчаните от Dynaudio, а звуковите файлове с висока разделителна способност са много на място в тихото купе на Alltrack – контрастът между наситената като външния цвят, неутрална звукова динамика и тихите пасажи е радост за ухото на аудиофила. Процесорът на мултимедията е бърз, на което се дължи и бързата функционалност и навигация в добре познатите, подредени менюта на вторичните настройки.

Вместо епилог
 
Ако в Passat Alltrack има някакви компромиси в сравнение с традиционния Variant, то на първо място е по-малкият с 11 литра заради задното предаване багажник с безконтактно отваряема електрическа врата. Приемете, че няма да забележите разликата, а пространството, широкият и нисък праг на товарене, двойното дъно и лесното сгъване на задните седалки я компенсират изцяло.
 
Вторият компромис е свързан с добавените 55 килограма живо тегло (1776 общо), които водят до символично повишен разход на гориво, който в моя случай беше в порядък 8.9. Имайки предвид безцеремонната тяга, с която дизелът дърпа повдигнатото комби през бързата като мисъл скоростна кутия, свадливия нрав на каращия и студения сезон, това е отличен резултат. 

Третият компромис е свързан с цената: с около 3500 лв. над тази на сходното комби, тя е предопределена от добавената стойност на свободолюбието и е обичайна за дериватите в гамите на всички производители. В най-високата си конфигурация VW Passat Alltrack достига 105 000 с ДДС, което в държава със средни доходи като нашата, прилича много на повод за въоръжено въстание. 


Ако обаче претеглим истинските достойнства на техниката, погледнем цената на аналогичните модификации в братовчедите от Audi и вземем предвид факта, че реалните транзакции се извършват на нива доста под номиналите в ценовата листа, ситуацията никак не е революционна. На всичкото отгоре се предлагат и три по-малки мощности – 150, 190 и 220 к.с., чийто цени са осезаемо по-ниски. 

Alltrack добавя онази екзотична подправка, от която антибактериалната със стерилната си подреденост гама на Passat няма пряка пазарна потребност (едва 18 продадени у нас през 2015-а), но волният дух и въображението му много й липсваха.  
 

понеделник, 29 февруари 2016 г.

Из чаршията: България – зимно преброяване

Някои съображения за 2015-а преди да я архивираме с поглед напред 



Иде ли краят поне на информационната зима?

Допускам, че вече познавате мнението ми, поради което този път карам направо - към данните на МВР за автомобилните регистрации в България през 2015 година. Ако се абстрахираме от това, че са платени, неточни, непълни, ненавременни и неритмични, останалото е наред. 

Регулациите 

Дори след година на известно раздвижване автомобилният ни пазар не е излизал от несигурността си: от трупаните с десетилетия системни проблеми през хаоса покрай недомисленото въвеждане на „Данък уикенд“ и доставките на регистрационни табели до неизвестните около приложението на измененията в Директива 2007/46/ЕС, третиращи типовото одобрение на превозните средства, облаците на хоризонта се сгъстяват. Причината е, че има сегменти, в които сертифицираните по този начин автомобили правят до 80% от продажбите и всяка регулаторна промяна води до нова несигурност в и без това устойчивата в лабилността си по всички линии среда.  

Всичко това от една страна ме кара да държа на януарските си думи; от друга –  информацията от МВР за регистрациите през 2015-а, както обикновено, озадачава със съдържанието си и отново се питам в какво състояние е базата им данни на двайсет и седмата година от т.нар. преход и защо досега са се мотали с модернизацията й.

Въпреки, че това е една от най-аналитичните справки от МВР, които съм виждал, в нея е пълно с пропуски (извън заданието от ААП), нуждаещи се от корекция преди решението за редовното й публикуване. Добре е да са наясно, че тя подлежи на ритмична ежемесечна актуализация от самото начало - не разполагат с нови 27 години да го схванат

Примерите 

1. За целите на промяната в категория N1 вносител X прави еднодневни регистрации на автомобили в държава от ЕС, където TÜV NORD издават N1 сертификати, осигуряващи данъчните им облекчения в България. След това те  - нови и по двата критерия на ЗДДС: доставени много преди шестия месец от датата на първата си регистрация и с пробег далеч под 6000 км (под 60 на практика) - се внасят у нас. В базата данни на КАТ обаче, заради прекратените си регистрации, тези возила влизат като употребявани и отпадат от справката. Едно от преките последствия е, че вносителят влиза в напрегнат обяснителен режим с производителя, наложен от шизофренната ни информационна среда, в която данните и от двата източника – ААП и МВР, макар и по различни причини, не вършат работа. 
Както правилно се досещате, всички, минали по тази стандартна процедура, катастрофират в същия проблем.

2. В информацията от МВР представляващите марка Y откриват сериозно разминаване с реалността:  от нея необяснимо изчезват коли - сертифицират ги в България, следователно причината е друга. 

Двата примера се отнасят за количества в порядък стотици и подсказват, че след приемането на проекта за правителствено решение за отваряне на данни (и без промени в последния момент, моля – запазете ред 74) някой ще трябва да поработи здраво заедно с МВР върху качеството на данните им. Министерството очевидно не може да се справи само с информационния си масив и има нужда помощ. Но трябва да я поиска.
 

Сборовете по категории, дори в този им вид, подсказват, че N1 е 
основен консуматор на растежа през 2015 г. Промените в Директива  
2007/46/ЕС вещаят напрегнато очаквани промени
Друг аспект от регулаторния хаос е, че леките (по същество) автомобили с този сертификат плащат годишния си данък на всеки започнат тон товароносимост, което намалява дължимата сума с десетки пъти, превръщайки я в сериозен финансов аргумент за целия им експлоатационен период. Същевременно обаче този режим лишава фиска от приходи; казано иначе, това не е устойчивият начин да „промъкнем“ няколко хиляди нови автомобила през през иглените уши на враждебното си законодателство.

Като добавим и вехтата конструкция на автомобилните ни данъци по модела на недвижимите имоти (новите плащат повече), получаваме бедна на калории регулаторна каша. Философията на данък МПС изглежда се корени някъде в средата на ХХ век – времето на динамичната ни автомобилизация, когато притежаването на автомобил е било ясно откроим стратификационен маркер. През 80-те към него пришиваме катализатора, а напоследък и електромобилите. Така днешната ни автомобилна данъчна еклектика е вече на около 60 години и представлява част от системния проблем, нуждаещ се от решение.

Продължавам да се питам какво чудо трябва да стане, за да рационализираме ситуацията в духа на насърчаване на модернизацията и енергийната ефективност на автомобилния ни парк? 

Как мислите, може би не е лоша идея да приемем истинска национална стратегия за автомобилизацията и мобилността си? Или ви звучи твърде радикално и свързано с непосилните усилия за промяна, поради което по-добре да си останем в топлия, комфортен задух на последни във всяка позитивна европейска класация?

Пазарът 

При всички уговорки за пропуските, които биха разместили първата десетка, информацията от КАТ все пак предоставя възможност за по-ясна преценка на вътрешното търсене. Тя потвърждава очевидното: системно незначителният български нов автомобилен пазар е експортно ориентиран към европейския. Това за пореден път пролича особено силно през четвърто тримесечие на 2015 г., когато на хартия (разбирайте данните от ACEA с произход ААП) и за радост на нямащите понятие от материята медии българският ръст изглеждаше впечатляващо, а голяма част от него всъщност представляваше износ, подхранван от европейското търсене.


Водещата десетка изглежда по един начин така и по друг, ако се 
изчистят грешките в методиката на МВР
Така годишната динамика при леките автомобили е символична, а преобладаващ двигател на ръста на вътрешното търсене естествено са средствата за превоз от N1. Както обикновено, информацията не дава възможност да дълбаем по сегменти, но картината е ясна. 

Колкото до тежко болния ни вторичен пазар, той подлежи на спешно въвеждане в XXI век, тъй като вредността му в този вид е пропорционална на средната възраст на свободно продавания у нас евроскрап и огромната скрита цена, която обещството плаща за пасивността си към такава структура на автомобилния парк.


Прогнозата 

Постоянни единствено в системната си непоследователност, ние неспирно доказваме вътрешно присъща неспособност за дефиниране и управление на обществените си отношения. В подобна среда прогнозите за българския автомобилен пазар заприличват на практикуването на екстремен спорт и като всеки екстремен спорт са въпрос на известно безразсъдство. 

Въпреки това обаче, предвид температурата на европейските прогнози и собствената ни фундаментална уязвимост, най-добронамерено бих залял разгорещените чакащи на перона на мощния пазарен ръст с ободряваща кофа студена вода.