История
Създадена през 1966-a, Automobile Dacia S.A. е
наречена на едноименната римска провинция Дакия, заемаща голяма част от
териториите на днешна Румъния.
Освен като бивши граждани на империята северните ни съседи са и известни франкофони, поради което не е чудно, че цялата им гама – както исторически, така и днес – е базирана на технологията на Renault.
Освен като бивши граждани на империята северните ни съседи са и известни франкофони, поради което не е чудно, че цялата им гама – както исторически, така и днес – е базирана на технологията на Renault.
Логично, през есента на 1999-а
французите купиха 51% от компанията по линия на приватизацията, а впоследствие
увеличиха дела си и днес вече френската „Дачия” създава почти 3% от брутния
вътрешен продукт и почти четиринайсет хиляди преки работни места отвъд Дунав.
Настояще
Времената се менят и тази година
вече не е преувеличено да се каже, че във финансово отношение Renault се държи
все още над водата именно благодарение на отбора от Миовени. С продажби от над
343 000 коли през 2011-а „Дачия” жъне стремителен успех от Бразилия до
Русия. В ЕС пазарният им дял вече гледа към трите процента, а Duster е в
третата десетица на моделите по продажби на континента.
У нас пазарният им ръст през
последните две години е между 10 и 15% (почти 17 през тази), а според различните
данни (ААП и АСЕА) и с неизбежните екстраполации делът им е в порядък 7-9%.
Марката е във възход именно
заради спадащата покупателна сила и добрата си репутация, което е отлична
новина за около хилядата Dacia
Box дилъра.
Изобщо философията да се предлага
опростен и надежден базов транспорт за всички очевидно се вписва отлично в
тежкото икономическо настояще и е добра предпоставка за очертаващото се трудно
бъдеще.
Скромният Lodgy
Lodgy е първа стъпка в неизследваната
досега територия на вановете, която със сигурност ще накара настоящите
господари на сегмента в България (той е малък впрочем – под 3%) - Chevrolet и Opel - да положат извънредни усилия.
Продуктът на новия завод на
Renault в Танжер е в центъра на този сегмент: с дължина от 4.50, ширина 1.75,
височина 1.68 и междуосие 2.81
метра той може да побере до 7
души и да качи до 665 килограма в огромния си товарен отсек, достигащ до
над 2600 литра при сгънати седалки.
Dacia Lodgy има силно развито чувство за визуално приличие: това е честен автомобил без претенции, който доставя точно това,
което обещава.
|
Външният вид на Lodgy предсказва
развитието на следващото поколение модели и е стъпка напред във всяко
отношение: големите радиаторна решетка и светлинните групи, съчетани с чисти
линии, накараха дори мен - скептика, да одобри гледката. Това е ван, който
съхранява и развива добродетелите на скромността: формата е подчинена изцяло на
функцията и внушителното остъкляване заедно с ниската линия на стъклата ми
напомнят кабинка на лифт, но лифтовете също са продукт на промишления дизайн и
често изглеждат много добре. Важното е, че с всеки следващ
модел „Дачия” осезаемо излиза от визуалната анонимност - белег за оформяща се
самоличност и растящо самочувствие.
Основната задача на Lodgy е да
привлече практични купувачи от безкрайния по обем пазар на употребявани
автомобили: с цена от 18 667 лв. без ДДС за най-малката 7-местна версия
това е напълно осъществима задача дори на пазар, чието потребление деградира
под натиска на стремително спадащата покупателна сила. Най-високата версия с
цялото възможно допълнително оборудване достига порядък от 33 000 с ДДС.
Голямата „Дачия”
ще ви изненада с много просторен
вътрешен обем: това е първият автомобил в сегмента, в който седите прилично на
третия ред, без да се налага да спирате за раздвижващи упражнения и калиброване
на вестибуларния апарат на всеки сто километра. Да, интериорът е скромен по
мерките на останалите, но за марката това е крачка напред във всяко отношение:
усещането за приемливо качество и подобрени материали е изведено на нови
висоти. Освен това не бях карал кола с толкова висок таван, че без проблем да
изпия до дъно водата от бутилка литър и половина.
Вътре е просто и функционално, а материалите и ергономията са
еволюирали.
|
Всичко останало в това
моторизирано въплъщение на скромността е направено с чувство за приличие:
местата за съхраняване не са чак толкова много, но стигат; седалките от третия
ред не влизат в пода, но се демонтират или се сгъват. Изобщо дългите разстояния
с хора и/или багаж очевидно не са проблем.
За посветените в ергономичните
традиции на марката мястото на копчетата за стъклата ще е новост, а евтината и
интуитивна навигационна система с трицифрена цена – приятна изненада. Хубаво е
да видиш сред уредите на таблото и опростен бордови компютър, макар и без
датчик за външна температура, причината за което така и не разбрах.
Добре де, страничната видимост
отпред е леко ограничена от А-колоните, а шумът в купето при магистрално темпо
е висок заради недобрата аеродинамика (и частично спестената по теглови и
ценови съображения шумоизолация), която е причина и за неустойчивост при
страничен вятър, но говорим за продукт, който и без това надхвърля очакванията
за цената си.
Пътникът
На път Lodgy се държи доста грамотно: двигателят 1.5DCi (107 к.с.) е
много тих и еластичен благодарение и на шестте предавки, които допринасят за
реален разход от 6.1. Той пак е около 40% над измерените в лабораторни условия
4.4, но е отличен за кола с тези дадености. Да не забравяме, че същият
агрегат, явно оценен от Mercedes-Benz,
влиза под капака и на новата А-класа.
Воланът е лек и прецизен при
ниски скорости, но на магистрала става индиректен, а свалянето на предавки при
ускорение е задължително, но въпреки това нямате усещането, че карате голям куб
на колела. Принос за това има и ниското тегло от под тон и триста килограма.
Окачването пък е от евтината
страна на спектъра – меко и недостатъчно стабилно в завой, но да не забравяме,
че целта на този автомобил е да ви пренесе от точка А до точка Б - без
глезотии, но и без големи жертви.
Е, климатроникът не е по силите
й, но „Дачия” има достатъчно добри страни, които да харесате - електрически
стъкла с копчета, мигрирали от централната конзола във вратите, или сензори за
паркиране, които са задължителни при тези размери.
Скромност = красота?
Определено.
С Duster през 2010-а и Lodgy сега
Dacia видимо излиза от категорията регионални нишови производители и се
превръща в глобален автомобилен играч с гама, от която много традиционни масови
марки имат всички причини за дългосрочно притеснение.
Примери: благодарение на „Дачия”
на поглъщащия вече рекордните над 400 хиляди коли месечно експортен бразилски
пазар „Рено” за първи път в 113-годишната си история надмина продажбите в родината*. В самата спадаща с над 11% Франция марката вече е в топ
пет, а Lodgy – в топ десет при моделите.
Не е трудно да предположим, че в
България този автомобил, ако няма проблем с наличностите му, ще се придвижи без
усилие в челото на сегмента, а няма да се изненадам и ако го увеличи
значително. Renault-Nissan не
са словоохотливи по отношение на целите си, но стремежът да оглавят сегмента би бил
естествен.
В тази кола мястото няма свършване.
|
Факт е, че „Дачия” не е идеалният
ван за всеки: семейство с деца, свикнали на DVD за из път и кутии в самолетен
стил, да се огледа другаде. Придирчивите глави на семейства с изтънчени
очаквания и тежък десен крак – също. Те и без това не са целеви клиент.
Но ако искате надежден базов
транспорт за безмилостна експлоатация в трудни условия, на който да се
доверите, от Lodgy ще получите стойност без аналог.
*Забележка: В Бразилия „Дачия”
е брандирана като „Рено“ (бел.
авт.).
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар