понеделник, 21 януари 2013 г.

Кьошетата на 2013-а


Кои ъгли да оглеждаме най-често през започващата година


           В Европа кризисният прилив е толкова висок, че трайните промени на автомобилната карта са неизбежни.


Началото на 2013-а е - тъкмо време да надникнем в някои от посоките на кръстовището „Автомобилна индустрия“. Без претенции за изчерпателност.

Никой не очаква от Европа добри новини през 2013-а; от България – още по-малко. От лагера на оптимистите предричат спад от 5 процента, а в България като начало се надяваме просто на надеждна информация от пазара. Ситуацията у нас е смешно-страшна и абсурдът все някога трябва да приключи. Иначе нямаме никакви основания да очакваме растеж – напротив, докато сивият океан на вторичния пазар ще достига нови дълбини. 

Въглеродът 

През юли ЕС одобри предложението за спад на въглеродните емисии от автомобилите до 95 гр/км* през 2020 г. Това е значително под целта от 130 гр до 2015-а и предизвика незабавен сблъсък между германци, французи и италианци относно приложението на стандарта, защото целите ще бъдат индивидуални.


           Ограничената серия на германския свръххибрид е от 918 коли.
Тевтонците лобират за промяна във формулата, базирана на теглото на колите, а произвеждащите по-леки коли французи и италианци отбраняват като опълченци съществуващия механизъм, не искайки да чуят за още усилия. Тази година ще слушаме повече за „наклона на кривата“, определяща разпределението на спада по марки. Въпросната крива беше обект на спор и преди пет години, когато Меркел и Саркози стигнаха до решение, от което Франция загуби. Ако отново политиците ще трябва да приключват сделката, нова победа за Берлин никак не е сигурна, тъй като Франсоа Оланд е по-ангажиран с делата на PSA от дистанцирания си предшественик. 

Дилърите 

От първи юни търговията на дребно с автомобили ще се регулира от общите европейски конкурентни правила вместо от т.нар BER режим (от Block Exemption Regulation – Регламент за блоково изключване), въведен през 2002-а и прокламиран като универсален пазарен лек, сходен с пенкилера.

Моментът обаче е добре дошъл за рекапитулация на дилърските мрежи: процесът на пропорционално свиване, съпроводен с разчистване на слабите и болните е оздравителен, но не завиждам на хората от регионалните офиси, които ще носят бремето на лошия вестител. И все пак процесът е неизбежен: организмът ще оцелее, само ако свали тегло и се лиши от мъртвите клетки.

Производителите ще спечелят, защото получават повече права за прекратяване, възможности за съпротива срещу продажбите на различни марки (т.нар. multi-branding) и забранява на дилърите да продават франчайзите си.

По ирония на съдбата мултибрандовите дилъри бяха в ядрото на кампанията BER, а Марио Монти натискаше в полза на предлагането в името на „поставянето на клиента на шофьорската седалка“. Времето ще покаже кой на кое място ще седне при новия режим, но е излишно да предупреждавам българските си колеги, защото, предполагам, вече знаят ролите си поименно (или скоро предстои да ги научат).

Шефовете 

Подобно е положението с договорите на Филип Варен (PSA) и Дитер Цече (Daimler) - те изтичат, а подновяването им виси на представянето спрямо Renault и архисъперниците Audi и BMW. Повече през юни и декември. 

Електромобилите

           В „Рено” ще опитат да докажат електролюбивата си теза със Zoe.

Предстои да разберем дали в Европа има истинска охота за тях: „Рено“ пускат първия регионален масов електромобил - Zoe. Той не е преработен съществуващ модел, тъй като французите държат на индивидуалността му – ситуация, подобна на Toyota Prius. През 2011-а европейците купиха общо около десет хиляди возила на ток и около осем хиляди за първото полугодие на 2012-а, което е ръст от много ниска база. Zoe има еднакъв потенциал, както да създаде ниша, така и да се строполи, което би било тежък удар за 150-хилядния му производствен капацитет. Главното е в ръцете на правителствата, отговарящи за стимулите и развитието на инфраструктурата. От действията на нашето не се разбира какво точно има в ръцете му.

Любопитно: „течението на затоплистите“, макар и плахо, но сякаш започва да проявява първи признаци на колебание в сценария за злия въглероден двуокис, а пред глобалния водевилен театър е разлепен нов афиш – този за страшния въглероден трифлорид (NF3). Той, уважаеми зрители, е новият враг на синьото кълбо.
Не знам колко сезона ще издържи представлението – може би до достигането на трилионни обороти от нови индустрии, базирани на религиозната склонност на публиката към масова психоза, или докато държавната помощ на задлъжнелите общества не потече към новите авангардни предприемачи…

Хибриди2 

Тук нещата набират скорост, защото Ferrari и Porsche излизат на сцената с електрифицирани бензинови суперавтомобили. Първият италиански хибрид ще замести Enzo и ще дава над 900 конски сили на необявена още цена. От Щутгарт също доливат ток в бензина: ограничената серия на техния 918 Spyder ще предлага почти 800 коня и ще започва от 645 000 евро в Европа и 845 000 долара в Щатите.

Жегата 

около спора за безопасността на новия автомобилен охладител - HFO-1234yf расте: при симулирани краш тестове в Daimler откриха, че смес от него и масло от компресора на климатика могат да се запалят от горещия двигател, отделяйки смъртоносен газ под предния капак. Според предварителните проверки на международната автомобилната инженерна асоциация SAE всичко е наред. Охладителят се произвежда от американските конгломерати Honeywell и DuPont и е единствен по рода си, отговарящ на новите европейски климатични указания. Коктейлът от цена пет пъти(!) над тази на предшественика и евентуален недостиг от съображения за сигурност ще нагорещят много крамолата за автомобилното охлаждане. 

Инвентарите 

Според „Морган Стенли“ Европа приключва 2012-а с над 4 милиона непродадени коли. Запасите са стигнали до усреднените продажби за 84 дни. В Щатите този показател е 70, в Бразилия – 44, а в Китай – 40. В писмо до инвеститорите банкерите се чудеха, че производителите не са премели складовете в края на старата година, което води до т. нар. „махмурлук“ в началото на новата. Те вярват, че пресищането от коли ще ги принуди да свалят капацитета с над 10%. По този повод се очаква тактически спад в производството през първото полугодие. 

Корейците

           Свободата на корейския внос в Европа е осигурена; обратното – не.

KIA и Huyndai така и не се подадоха на европейската меланхолия: марките показават двуцифрен ръст на спадащия пазар, но дори напористите корейци бяха притиснати към обуздаване на ентусиазма:
През есента „Хюндай“ отложиха с една година (2016) достигането на планираните пет процента пазарен дял, а „Кия“ удължиха, пак до 2016-а, срока за постигането на заветните три.

Темата за асиметричното прилагане на новото споразумение за свободна търговия между ЕС и Корея обаче не подлежи на отлагане. 

Свръхкапацитетът 

С цел адресиране на проблема и овладяване на ескалиращата ценова война, трима производители обявиха затварянето на общо пет завода. Проблемът е, че няма да го направят през тази година. Казано иначе, FORD, OPEL и PSA ще продължават да се борят с финансите си. Така 2013 няма да облекчи свръхкапацитета, заради което утилизацията му ще падне още - до 75%. Припомням, че за да печели един завод трябва да е натоварен минимум 80%.

Странното е, че производителите с най-ниски показатели – FIAT (51%) и Toyota (58%) мълчат по темата, а FIAT дори обявиха романтичен план за съживяване на заводите си в рамките на пакта с „Крайслер“. 

Голфът 

Любопитно дали новият голф ще успее да се опълчи на тенденциите. Това би било голямо постижние, но да не забравяме, че не говорим за нишов модел, а за най-продавания автомобил в Европа. Той завърши годината добре - със спад под пазарния и не е трудно да се предскаже, че ще е сред малкото светли петна на мрачния автомобилен пейзаж. 

България 

Ще бъде едно от тъмните.


           В България (и на Балканите) Great Wall също имат много за доказване.

Причините са многократно предъвквани, но нищо не пречи да ги припомним:

Автомобилен парк с ужасна структура - следствие от четвърт век бездействие и трайна липса на воля и капацитет за формулиране на държавна политика за управлението му;

Тежко болен автомобилен пазар, затиснат под отломките на рухналото потребление във финансово стабилната бедна държава;

„Литекс Мотърс”, навлизащи в решителен етап от проверката за жизнеспособност;

Вторичен пазар извън всякакви норми от 21-ви век;

Никакви реално работещи решения и мерки за насърчаване на модерна автомобилизация; и още по-лошо – нищо положително на хоризонта;

Смачкани пазарни участници, приемащи съдбата си с примирението на обречени, съществена част от които - отвъд ръба на фалита.

Първи юни наближава…


                                                                                                                                                                   
*Това е еквивалент на 3.6 л./100 км. разход. Сега разбирате на какво се дължи гротескното разминаване между лабораторните данни и реалността, с което се забавляваме цяла година. (Бел. авт.)


Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар