Audi RS5 спечели сезон 2013
в DTM
|
В отношенията между Audi, BMW и Mercedes-Benz има нещо
отвъд борбата за бройки и пазарни дялове. От десетилетия германският
автомобилен елит си устройва постоянни инженерни дуели чрез спортните си поделения.
Голямата награда в надпреварата за технологии на ръба на острието е любовта на
малката, охолстваща група автомобилни ентусиасти, плащащи с удоволствие
високата премия на суперавтомобилите, повечето от които са най-високи версии на
моделите от гамата им.
Тази година от версиите RS на Audi, M на BMW и AMG на Mercedes-Benz се очаква да направят общо около 70 000 продажби
на средна цена 100-150 000 евро. Производители и аналитици са единодушни,
че печалбите от тези продажби са значителни.
Преди да стане шеф на глобалните продажби и маркетинга в Mercedes през октомври, Ола Келениус беше
изпълнителен директор на AMG: „Искаме приносът ни в печалбите на Mercedes да е над средния, което означава по-висока
възвращаемост от обикновените модели.“
Тим Ъркет, IHS Automotive:
„Субмарките не публикуват отделни
данни, но предвид високата стойност на моделите им, базирани на стандартната
гама, мога да се обзаложа, че са много печеливши, независимо от високото си
инженерно и технологично съдържание.“ Дублирам залога.
Макс Уарбартън от Bernstein Research в Сингапур вярва във финансовите рискове от кавгата за глобалното
лидерство: „Високите версии на германските премиум коли са много печеливши, но
в последните 10 години рентабилността им е непостоянна - имаше периоди, в които
продажбите бяха недостатъчни за покриване на разходите за разработка.“
Моторните спортове
Субмарките, за които говорим днес, са тясно свързани със спортните отдели. M-отделът на BMW например тръгна през 1972-а като специализирано
спортно поделение.
Производителите се дуелират в германоцентричния шампионат DTM, борбата в който ги стимулира да развиват
висши технологии в задвижващите системи, електрониката и материалите.
Развитието там се пренася в RS, M и AMG, а после мигрира и в
стандартните модели на тевтонските колоси.
Вече повече от десетилетие BMW влага ултралеки въглеродни влакна в панелите на M интерпретациите си, които пък са вложени изцяло в
купето на наскоро представения електромобил i3. Президентът на BMW M GmbH Фридрих Ничке: „BMW е спортна марка, а М – спортното й острие.“
Голямото предизвикателство според него е в подобряването на енергийната
ефективност на всяко ново поколение с 30%. „Искаме също да намаляваме теглото и
с всяка нова кола да въвеждаме между една и три специални новости.“
Рожденикът AMG
На 46, роденият като частна инициатива AMG, е най-старата от трите спортни субмарки. През
1999-а „Мерцедес-Бенц“ придобиха контролния пакет, а през 2005 – цялата
компания.
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive вдъхновява и други
транспортни
жанрове
|
„Магическата комбинация между трилъчевата звезда и трибуквеното съкращение
правят AMG марка, която
хората желаят и искат да имат", продължава Келениус. Според него мечтата
за AMG е проста: „Искаме да
сме най-желаната спортна марка в света“. Целта пък е да получи още
по-забележими позиции в моделното семейство на Mercedes: „Искаме да сме новатори, движещата сила в спортния
сегмент – това е ролята ни в техническите отношения с Mercedes.“ Стремежът към лидерство на спортното
поделение е очевиден: то експериментира и въвежда новите технологии, навлизащи
след време в гамата.
Делът на AMG в продажбите
е само 2% и задачата е да се повиши. На 45-я им юбилей бе начертана амбициозна стратегия
– ръст от 20 000 през 2012 г. до 30 000 през 2017-а. За целта спортната фамилия ще посрещне
50-годишнината си с 30 модела от 22 в момента - новите нямат предшественици.
От трите субмарки гамата на AMG е най-голяма – деривати липсват само при В и GLK; персоналът им също е най-голям: 1200 души
работят в звена за дизайн и развитие и функционират като бързоразвиваща се
малка компания под крилото на Daimler. Най-големият им пазар разбираемо са Щатите, следвани от Западна Европа (Германия води) и Япония. Както във всяко друго отношение, през
последните десет години Китай от нулата е влязъл в топ пет, а проходимите им
версии направо експлоадират в Русия.
Ръстът на Quattro
В повечето случаи популярното Quattro не се прилага във високите субверсии на Audi – там е място за значката RS. Ъркет смята, че „RS не е субмарка точно в смисъла на M и AMG“. Според него
объркващите имена не им пречат, тъй като Quattro, M и AMG са „изключителен актив за компаниите си.“
За разлика от конкурентите, линията RS има ограничено присъствие извън Европа; САЩ и
Китай получиха тази част от гамата в последните две години.
„В Германия и Европа сме добре познати и много известни. Голямото ни
предизвикателство е задокеанската експанзия със значителен потенциал за
развитие в САЩ и Китай, а също Близкият изток и Русия“ – споделя управляващият
директор на Quattro, Франциск ван Меел. Той очаква
големият RS7 да стане хит в Европа, Китай и Щатите. Audi използват състезания в Китай, Корея и Тайван за
подобряване разпознаваемостта на Quattro.
Свръхдизелите
Мнозинството от продаваните M,
AMG и RS модели използват бензинови двигатели, но BMW имат дизели от висок клас, а Mercedes предлагат AMG на ток със 751 к.с. конвенционален еквивалент. BMW пък разполагат със седан и комби
версии M550d, както и X5 и X6 (за който говорихме) с шестцилиндров тритурбодизел, даващ 381 коня. С
него джипове с тегло над 2 тона ускоряват до 100 за малко над 5 секунди.
На въпрос дали дизелите се вписват в М гамата Ничке
отговаря: „8 и 12-цилиндровите дизели са тежки за нас, но новият шестцилиндров
редови с три турбини ни даде възможността да имаме много лек дизел. В крайна
сметка решихме да не ги предлагаме в ядрото на гамата, а да обособим
подкатегорията M Performance, насочена към клиенти на дизели от висок клас и
двойно предаване.“
Според IHS Automotive „BMW постъпват умно с обособяването на дизеловите и
някои бензинови версии като M Performance, тъй като това създава ниша под М за най-високите
версии на основните им модели, също както S е разположена под RS в гамата Audi. “
В миналото AMG предлагаха
дизели, но ги спряха. Келениус не вижда място за тях в мисията на субмарката,
тъй като добавят много тегло отпред и куп компромиси с пътното поведение: „Не
сме догматици, но сме изцяло за удоволствието от шофирането.“
В „Ауди“ смятат, че RS
няма нужда от дизели, тъй като предлагат S версии по подобие на M Performance, но са готови с отговора – Electric
Biturbo.
Бъдещето
Audi, BMW и Mercedes-Benz са крайно амбициозни за мощните си брандове, а постигането
на целите им е вън от съмнение, заради комбинация между растящото търсене и
нагласа, сходна с тази на свръхчовека на Ницше - не признават външни норми и
ценности, а ги създават.
В BMW всичко
започва през 1972-а с модела 3.0CSL
|
И за да не ме обвините в пристрастие, темата закрива Тим Ъркет - убеден в престижната самостойност
на субмарките, предлагащи стил, удобство и високи постижения: „Тези коли пасват
идеално на млади, динамични и заможни клиенти, а „Ауди“, БМВ и „Мерцедес“
тепърва започват усвояването на развиващите се пазари. Потенциалът е наистина
огромен.“
А сега затворете Ницше и отворете гаража.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар