понеделник, 25 ноември 2013 г.

Германските überмарки

Затворете Ницше, отворете гаража


           Audi RS5 спечели сезон 2013 в DTM

В отношенията между Audi, BMW и Mercedes-Benz има нещо отвъд борбата за бройки и пазарни дялове. От десетилетия германският автомобилен елит си устройва постоянни инженерни дуели чрез спортните си поделения. Голямата награда в надпреварата за технологии на ръба на острието е любовта на малката, охолстваща група автомобилни ентусиасти, плащащи с удоволствие високата премия на суперавтомобилите, повечето от които са най-високи версии на моделите от гамата им.

Тази година от версиите RS на Audi, M на BMW и AMG на Mercedes-Benz се очаква да направят общо около 70 000 продажби на средна цена 100-150 000 евро. Производители и аналитици са единодушни, че печалбите от тези продажби са значителни.

Преди да стане шеф на глобалните продажби и маркетинга в Mercedes през октомври, Ола Келениус беше изпълнителен директор на AMG: „Искаме приносът ни в печалбите на Mercedes да е над средния, което означава по-висока възвращаемост от обикновените модели.“

Тим Ъркет, IHS Automotive: „Субмарките не публикуват отделни данни, но предвид високата стойност на моделите им, базирани на стандартната гама, мога да се обзаложа, че са много печеливши, независимо от високото си инженерно и технологично съдържание.“ Дублирам залога.

Макс Уарбартън от Bernstein Research в Сингапур вярва във финансовите рискове от кавгата за глобалното лидерство: „Високите версии на германските премиум коли са много печеливши, но в последните 10 години рентабилността им е непостоянна - имаше периоди, в които продажбите бяха недостатъчни за покриване на разходите за разработка.“ 

Моторните спортове 

Субмарките, за които говорим днес, са тясно свързани със спортните отдели. M-отделът на BMW например тръгна през 1972-а като специализирано спортно поделение.

Производителите се дуелират в германоцентричния шампионат DTM, борбата в който ги стимулира да развиват висши технологии в задвижващите системи, електрониката и материалите. Развитието там се пренася в RS, M и AMG, а после мигрира и в стандартните модели на тевтонските колоси.

Вече повече от десетилетие BMW влага ултралеки въглеродни влакна в панелите на M интерпретациите си, които пък са вложени изцяло в купето на наскоро представения електромобил i3. Президентът на BMW M GmbH Фридрих Ничке: „BMW е спортна марка, а М – спортното й острие.“ Голямото предизвикателство според него е в подобряването на енергийната ефективност на всяко ново поколение с 30%. „Искаме също да намаляваме теглото и с всяка нова кола да въвеждаме между една и три специални новости.“ 

Рожденикът AMG 

На 46, роденият като частна инициатива AMG, е най-старата от трите спортни субмарки. През 1999-а „Мерцедес-Бенц“ придобиха контролния пакет, а през 2005 – цялата компания.


           Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive вдъхновява и други транспортни 
           жанрове
„Магическата комбинация между трилъчевата звезда и трибуквеното съкращение правят AMG марка, която хората желаят и искат да имат", продължава Келениус. Според него мечтата за AMG е проста: „Искаме да сме най-желаната спортна марка в света“. Целта пък е да получи още по-забележими позиции в моделното семейство на Mercedes: „Искаме да сме новатори, движещата сила в спортния сегмент – това е ролята ни в техническите отношения с Mercedes.“ Стремежът към лидерство на спортното поделение е очевиден: то експериментира и въвежда новите технологии, навлизащи след време в гамата.

Делът на AMG в продажбите е само 2% и задачата е да се повиши. На 45-я им юбилей бе начертана амбициозна стратегия – ръст от 20 000 през 2012 г. до 30 000 през 2017-а. За целта спортната фамилия ще посрещне 50-годишнината си с 30 модела от 22 в момента - новите нямат предшественици.

От трите субмарки гамата на AMG е най-голяма – деривати липсват само при В и GLK; персоналът им също е най-голям: 1200 души работят в звена за дизайн и развитие и функционират като бързоразвиваща се малка компания под крилото на Daimler. Най-големият им пазар разбираемо са Щатите, следвани от Западна Европа (Германия води) и Япония. Както във всяко друго отношение, през последните десет години Китай от нулата е влязъл в топ пет, а проходимите им версии направо експлоадират в Русия. 

Ръстът на Quattro 

В повечето случаи популярното Quattro не се прилага във високите субверсии на Audi – там е място за значката RS. Ъркет смята, че RS не е субмарка точно в смисъла на M и AMG“. Според него объркващите имена не им пречат, тъй като Quattro, M и AMG са „изключителен актив за компаниите си.“

За разлика от конкурентите, линията RS има ограничено присъствие извън Европа; САЩ и Китай получиха тази част от гамата в последните две години.

„В Германия и Европа сме добре познати и много известни. Голямото ни предизвикателство е задокеанската експанзия със значителен потенциал за развитие в САЩ и Китай, а също Близкият изток и Русия“ – споделя управляващият директор на Quattro, Франциск ван Меел. Той очаква големият RS7 да стане хит в Европа, Китай и Щатите. Audi използват състезания в Китай, Корея и Тайван за подобряване разпознаваемостта на Quattro. 

Свръхдизелите 

Мнозинството от продаваните M, AMG и RS модели използват бензинови двигатели, но BMW имат дизели от висок клас, а Mercedes предлагат AMG на ток със 751 к.с. конвенционален еквивалент. BMW пък разполагат със седан и комби версии M550d, както и X5 и X6 (за който говорихме) с шестцилиндров тритурбодизел, даващ 381 коня. С него джипове с тегло над 2 тона ускоряват до 100 за малко над 5 секунди.

На въпрос дали дизелите се вписват в М гамата Ничке отговаря: „8 и 12-цилиндровите дизели са тежки за нас, но новият шестцилиндров редови с три турбини ни даде възможността да имаме много лек дизел. В крайна сметка решихме да не ги предлагаме в ядрото на гамата, а да обособим подкатегорията M Performance, насочена към клиенти на дизели от висок клас и двойно предаване.“

Според IHS Automotive BMW постъпват умно с обособяването на дизеловите и някои бензинови версии като M Performance, тъй като това създава ниша под М за най-високите версии на основните им модели, също както S е разположена под RS в гамата Audi. 

В миналото AMG предлагаха дизели, но ги спряха. Келениус не вижда място за тях в мисията на субмарката, тъй като добавят много тегло отпред и куп компромиси с пътното поведение: „Не сме догматици, но сме изцяло за удоволствието от шофирането.“

В „Ауди“ смятат, че RS няма нужда от дизели, тъй като предлагат S версии по подобие на M Performance, но са готови с отговора – Electric Biturbo. 

Бъдещето 

Audi, BMW и Mercedes-Benz са крайно амбициозни за мощните си брандове, а постигането на целите им е вън от съмнение, заради комбинация между растящото търсене и нагласа, сходна с тази на свръхчовека на Ницше - не признават външни норми и ценности, а ги създават.


           В BMW всичко започва през 1972-а с модела 3.0CSL
И за да не ме обвините в пристрастие, темата закрива Тим Ъркет - убеден в престижната самостойност на субмарките, предлагащи стил, удобство и високи постижения: „Тези коли пасват идеално на млади, динамични и заможни клиенти, а „Ауди“, БМВ и „Мерцедес“ тепърва започват усвояването на развиващите се пазари. Потенциалът е наистина огромен.“

А сега затворете Ницше и отворете гаража.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар