Ръст да, но недостатъчен
С подобряването на доставките на ключови компоненти и полупроводници
автомобилният пазар в Европа расте най-много от пролетта на 2021-а: с 26-те
процента плюс от март отметнахме осми пореден ръстов месец, а с април в
България те станаха и девет. Оптимистичната картина се дължи основно на
поръчките, натрупани в най-тъмните дни на доставната криза и ниската
сравнителна миналогодишна база.
И докато напрежението от недостига на части постепенно спада, борбата на
производителите сега е с повишените нива на инфлация и забавящите се икономики –
все фактори, от които се очаква да натежат върху търсенето, докато индустрията
се бори със свръхсложния и скъп електромобилен преход.
LMC Automotive от април: „Облекчаването на ограниченията на доставките
засили темпото им до клиентите; заради изпитваните от държавите рецесионни условия,
които ще се отразят на основното търсене, рисковете от спад остават.“ Към това
мога само да добавя, че качеството на българската политико-икономическа среда
трайно и устойчиво ни пречи да блеснем на този напрегнат фон, а
институционалната ни посредственост не обещава нищо повече от пакет писани на
коляно – некадърно и с натрапчив привкус на лобизъм – разпоредби за
електромобилизация (вместо
декарбонизация), която няма
да постигне нищо повече от задълбочаващи се автомобилни диспропорции във вреда
на и без това ниското общо качество на моторизацията ни под равнодушния поглед
на незаинтересованата вътрешна и външна публика. В това време анализите на
общественото мнение показват, че много европейци искат климатично действие, но ентусиазмът намалява с нарастване на
нуждата от промяна в начина им на живот. Любопитно какво ли би показал подобен анализ
тук.
Но да не звуча песимистично: въпреки ниската сравнителна база, девет
поредни месеца на ръст са категорично позитивен тренд, на който дължим и
приближаването към резултатите от 2019, макар съмненията ми в крайното
изравняване още през тази година, най-вече заради обилието от фактори,
потенциално работещи в обратната посока, да остават. Да видим.
Всичко това, плюс неубедителното представяне на вторичния пазар, води до известно, макар незначително и неустойчиво, подобряване в съотношението на продажбите между нови и употребявани автомобили (всички тези сравнения са с данните от 2022). По сходни причини плахо, но устойчиво за сега се вдига делът на реекспорта: усилията на производителите да затворят всички системни пролуки за този нежелан от тях ерозионен процес очевидно не са в състояние да постигнат 100-процентов успех.
Любопитно е, че в продажбите по видове гориво се наблюдава тенденция на
повишаване дела на бензиновите автомобили, докато електрифицираните спадат –
една пълна, но логична противоположност на ставащото в ЕС. Причината е съвсем
проста: към април средната цена на нов електромобил в ЕС е 50 890 евро – 30%
над средната за бензиновия му еквивалент.
Никак не е радваща картината на българските регионални диспропорции, в
която делът на София в новите регистрации продължава да расте, докато петте
града след нея спадат. Освен, че не са тайна за никого, нерешените ни базови обществено-икономически
проблеми се виждат и през данни като тези; личи дори по липсващата консистентност в тях.
Делът на червеното мастило в регистрациите на нови автомобили видимо намалява, а Hyundai и Volkswagen продължават да водят в ръстовете сред първите десет. До изчерпване на заможната прослойка потребители на Tesla, гледащи на себе си като на прогресивни обитатели на върха на хранителната верига, които могат и без субсидии, резултатите на Model Y очевидно ще вървят нагоре, особено когато цената му спада толкова чувствително.
Колкото до вътрешното търсене, докато тук не осъзнаем фундаменталния смисъл
и всестранни обществени ползи от обновяването на намиращия в катастрофално общо
състояние български автомобилен парк и продължаваме да не забогатяваме,
неговият характер ще остане слаб – една особеност, която трайно ни позиционира
извън картата на инвестициите в реалното автомобилно производство.
Три дачии и две тойоти в топ 10 по продажби не са изненада за никого;
наличието на електромобил сред тях – също, нищо че делът само на Spark в продажбите му до момента е близо ½.
Точно обратното е положението при пълния му електромобилен антагонист – Tesla
Model Y, който е преобладаващо
индивидуален избор.
В тази връзка пазарният дял на електромобилите продължава да расте с
двуцифрен темп, макар и все още далеч под еднопроцентния праг на минимална
забележимост в автомобилния ни парк. Рано или късно ще стигнем и до тази отметка,
но не тя, разбира се, е най-важното, а имаме ли намерение изобщо да мислим
сериозно върху настоящето и бъдещето на българската моторизация. Докато не
свършим тази неприятна работа, при това по един относително качествен начин, не
може да се очаква нещо принципно различно.
Устойчивото ни бездействие води и до устойчиво лоши резултати в
структурата на българския автомобилен парк по видове задвижване: походът на
дизелите и самогазифицираните бинзини вече брои близо 2,3 от почти 4-милионния
ни парк – вид тежка катастрофа.
Чиято възраст, благодарение на същите причини, отдавна и устойчиво ни е превърнала в автомобилното сметище на ЕС – едно обстоятелство, от което по нищо не личи да ни е срам.
Няма коментари:
Публикуване на коментар