Странностите на отзивчивата уравновесеност
Снимки: Lexus Europe |
Най-после – вместо въведение
По дефиниция млади автомобилни марки като Lexus нямат достатъчно дълъг
живот, за да участват в концептуализацията на много от настоящите типове
превозни средства. Случаят с луксозния им SUV RX обаче е различен: премиум брандът
на Toyota смее да твърди, че е в ролята на пионер.
И с основание. Когато излезе през 1998 г., първото поколение Lexus RX (XU10) дебютира в пространство, което по-късно щеше да стане известно като сегмент на луксозните SUV-та, обитавано само от автомобили с рами: Mercedes-Benz M-класа, Range Rover P38A, а в Северна Америка и чудовищният Lincoln Navigator бяха все „стълби“. Със самоносещото си шаси и възможност за избор между предно и двойно задвижване дизайнът на Макото Ошима демонстрира какъв обем може да се спести с възприемането на конструкция, подхождаща на лек автомобил. По-късно, през 2005 г., RX 400h стана първият в сегмента сериен премиум хибрид, с което се превърна в безспорния водещ модернизатор на возилата от луксозния джипообразен вид.
И сега, навлизайки в своето пето моделно поколение, RX започва да се
разклонява: бензиновите V6, които задвижваха автомобила преди това, бяха отхвърлени в полза на нови, по-ефективни
четирицилиндрови агрегати. По-любопитно обаче е пристигането на две изцяло нови
RX производни, стоящи редом с познатия „самозаряден“ бензинов хибрид. Plug-in
хибридът RX 450h+ е по-очакваната разновидност – там Lexus възприемат и
усъвършенстват задвижващата технология от Toyota RAV4 PHEV.
Дизайн и концепция
Ако попитате дизайнерите му какво са искали да кажат, те ще отговорят в следните насоки:
Подобно на Lexus NX преди него, както и на Toyota RAV4, и Highlander, RX се движи върху разширена и структурно подсилена версия на платформата на Toyota GA-K. Това осигурява 60 мм добавено междуосие и повече пространство в интериора в рамките на запазената обща дължина. Освен различните пропорции, промените в платформата на RX носят около 90-килограмов теглови бонус, дължащ се на увеличената употреба на алуминий и стомани с висок клас на якост.
Всяка мисия по предефинирането на това колко шофьорска привлекателност може
да излъчва един бензиново-електрически автомобил от мащаба на Lexus RX е обречена на изначален риск, произтичащ
от избора на силовия й източник. Това е пълноразмерен, 4,89-метров, 5-местен SUV с тегло почти 2,2 тона, от който „Лексус“
очакват да продават много, не някакво специално изключение, предназначено да
направи свежо и категорично изявление.
500h съчетава преден, напречно монтиран, 2,4-литров четирицилиндров турбо бензин
с максимална мощност 272 к.с., електрически мотор-генератор с 87 к.с. и
шестстепенна автоматична скоростна кутия с втори задвижващ мотор със 103 коня
(по-мощен от монтирания в 350h или 450h+) в задния мост. Захранването за тези електромотори
идва от разположена под задните седалки нова никел-метал хидридна батерия с
ниско съпротивление, предназначена за бързо зареждане и разреждане. Общата
системна мощност е 371 к.с. с 500 Нм въртящ момент в диапазон 2-3000 об./мин. –
числа, които едва ли ще привлекат тълпи от бивши собственици на Porsche Cayenne
или Range Rover Sport.
Да влезем
В преследване на материалното изобилие, сетивната привлекателност и
високото субективно възприятие за качество „Лексус“ имат благородната традиция да
надхвърлят европейските представи за луксозен клас. Новият RX е доказателство,
че японските автомобилни занаятчии я продължават и то с очевиден успех по
отношение на това колко здрави и солидни биха могли да бъдат елементите в новия
интериор и колко качествено сглобени могат да изглеждат като краен резултат.
Най-новото философско течение в интериорното оформление на марката, което те
наричат „Tazuna“ (японската
дума за юзда, с която обясняват стремежа към максимално интуитивна връзка между
шофьора и колата), има за цел
да постави цялото управление в лесен обсег за водача, за да държи ръцете си на
волана и очите си на пътя възможно най-дълго – едно похвално намерение, реализирано
успешно в някои отношения, макар и не във всички.
Комбинирани с head-up дисплея за осигуряване на лесно многофункционално управление
на навигацията, круиз контрола и други системи, без да откъсвате очи от пътя,
чувствителните на допир повърхности върху спиците на волана работят наистина
добре. Жалко е само, че сходна логика не е приложена в общуването с новата
информационно-развлекателна система с 14-инчов чувствителен екран, която няма свой
отделен курсор: всичко в нея, плъзгането и ровенето из дълбоките менюта
включително, е на една ръка разстояние.
Интерфейсът за общуване с колата настрана, интериорът на RX е доминиран от
всеобхватното усещане за внимание към детайлите – от привлекателния избор на
всички материали до електромеханичните дръжки на вратите и интелигентния
централен подлакътник с капак и двойни панти, така че да се отваря към всяка
страна – и откриването даже на един-единствен евтин елемент се оказа мисия
невъзможна. Особено внимание, както винаги, заслужават спортните предни
седалки, чиято превъзходна ергономия се дължи отчасти на специфичната
технология на запълване с пяна под налягане на вече ушитата кожена седалка.
Междувременно, въпреки че бордовото пространство не е на нивото на
най-комфортните луксозни SUV, добре организираният багажник с около 460 литра обем
и обширното пространство на втория ред правят практичността на RX трудна за
критикуване, освен ако, разбира се, не са ви притрябвали критично седем места.
Да го покараме
Приемам за показателно, че Lexus са избегнали зарядния хибрид в задвижването
на върховия си модел: според мен подсказва стремеж на инженерите към по-ниско
тегло и по-вълнуващо, но все пак в границите на разумното, представяне с оглед
ползи от друг тип. Че за сумата от над 200 000 можете да се обзаведете с
по-бързо SUV е абсолютно
сигурно; въпреки това RX 500h изглежда достатъчно мощен, за да предизвика
интерес: ускорението от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди през 2023-а вече не стига,
за да го маркира като автентично спортна кола, но ускорение от 50 до 110 за 5,5 подсказва една
идея повече за истинската й сила.
По-същественото в случая обаче е, че си имаме работа с хибрид, който ви
позволява да избирате предавките сами: изберете по-висока, дърпайки от ниски
обороти, и моментално ще почувствате силата на електромоторите, които намаляват
субективното усещане за тежест у колата, карайки я да се чувства истински
отзивчива и енергична.
Похвално е, че „Лексус“ са хвърлили толкова много труд, за да монтират
конвенционален автоматик във върховия си хибрид, но е малко разочароващо, че са
забравили за изцяло ръчния му режим. Независимо дали използвате изцяло (M) или
частично (D) ръчен режим на скоростна кутия, трансмисията на RX ще се задейства
отвъд ограничителя в долната част на хода на десния педала. Превключването с
лостовете във волана е положително, макар и не винаги твърде бързо. Сама по
себе си обаче възможността за избор на предавките и усещането, че хибридът се
подчинява на порива да се порадвате на престоя си зад волана прави осезаема
разлика.
Осезаема разлика правят и многобройните системи за активна безопасност и
шофьорско подпомагане, които ви оставям да разучите самостоятелно, тъй като
изброяването им е много досадна справочна работа, която в сайта им са свършили
прекрасно. Държа да спомена, че част от тях са влудяващо досадни, каквото е
предупреждението за превишаване на скоростта, издаващо звуков сигнал, дори
когато сте с километър над предписанието от знака. Активира се автоматично след
всяко стартиране, няма пряка връзка към изключването й и не виждам реалния й
принос, освен в увеличаването на и без това напрегнатия информационен поток.
Сходен по досада, но с пряк бутон поне, е auto hold-ът, който не помни, че го искам постоянно
включен, поради което трябва да го активирам след всяко палене. Най-топли чувства
предизвиква всеки път и задължителното преминаване на операционната система
през разпит за съгласие за обработка на личните ми данни – въпреки, че съм
свързал колата с профила си в приложението My Lexus, където вече изрично съм го дал. Всичко това
показва, че постоянно нарастващата сложност на операционните системи най-често
е за сметка на интуитивността във взаимодействието с тях, а опциите за ъпгрейд
вършат работа само отчасти.
Производителят определя специфичния си нрав съвсем конкретно: Lexus Driving
Signature. Означава, че автомобилите му са настроени за плавни, а не внезапни
промени на посоката; с контролирано шаси, но не твърди или агресивни; с обилно
усещане от управлението, ала и с гладка прецизност, не с пресилена живост. И
най-сетне: предсказуемост в завой, последвана от балансирана, уравновесена и стабилно
точна линия на излизане от него.
Ако всичко това ви звучи някак умерено и едва дискретно възмездяващо, то е
и справедлив начин да се опише работата на RX 500h върху елегантно извиващия се
черен гръбнак на пътя. Усещането е меко пружинирано, напомнящо това, което можете
да оприличите на каране в стил американска магистрала. Това е вид галоп, достатъчно
фин, за да остане незабележим на скорост върху по-добри повърхности, позволявайки
му да абсорбира и средни по размер неравности. Сложните междуселски пътища с
най-представителното от напречните ръбове и хлътналите улеи в родината са
мястото, където внезапно усещате размера и теглото на RX, докато той се суети върху пружините си. Когато
им се наложи интензивно да работят за поддържане на каросерията под контрол, адаптивните
амортисьори и 21-цоловите колела изглежда изчерпват отговорите си по-рано,
независимо от избрания режим: предпазват колата от клатене, подмятане и силен
наклон, ала допускат подхвърляния на главата.
Тук му е мястото да кажа няколко думи за аудиото на борда, което традиционно се доставя от Mark Levinson и е ориентирано около система с 21 говорителя и 7.1-канална архитектура. От единственото USB-A на борда се върти 24-битов FLAC на Chatterland от амбициозния първи албум на италианския фюжън квартет Drift Lab. „Лесни“ за слушане, те са блестящи техници, които, вместо да натрапват уменията си (чистият звук, елегантната фраза и великолепната техника в китарата на Матео Манкузо са просто удивителни), ме водят през един прекрасно нюансиран звуков пейзаж, който дава възможност на системата да разгърне убедителността си – както в тихите нюанси на детайла, така и в размаха на голямата сцена при реалистични звукови нива. Един от най-добрите индикатори за качество на звука е отсъствието на умора при дълго слушане и случаят тук е именно такъв. Ще измърморя недоволно само от крайно ограничените възможности за настройване, сведени единствено до най-необходимото, но много далеч от опциите за по-прецизно управление на нивото на супербаса, централния канал или съраунда, както би подхождало на един по-претенциозен звук за ценители. На икуалайзъра пък явно се гледа като на синоним на ерес – изглежда са решили да не изкушават шофьора с настройки и са сбъркали, мен ако питат.
Да обобщим
Може да прозвучи странно на пръв поглед, ала възможността да избираш
предавка е малка на глед промяна, която прави голяма разлика в шофьорските
преживявания с този алтернативен хибриден премиум SUV. Шестстепенната му
автоматична скоростна кутия е част от една задвижваща система, която никак не е
лишена от положителни моменти. По никакъв начин характерът му не е прекомерен
или див, напротив: гладък е и лесен за взаимодействие; достатъчно мощен абсолютно
и относително, за да накара една голяма и тежка кола да се почувства бодро;
приятно отзивчив, достъпно еластичен и същевременно достатъчно ефективен, за да
се чувства едновременно като отговорен избор през 2023 г. и адекватно
алтернативен манифест за социалния статус на стопанина си.
Мерено с такъв аршин, задвижването на Lexus RX 500h може да се счита за
успех, докато изолацията на интериора, материалното богатството и субективно възприеманото
качество, както и по-общите му показатели за луксозен автомобил, са истински запомнящи се.
За онези, които потенциално биха се разделили със своите беемвета и мерцедеси
заради този Lexus, вероятно ще изглежда жалко, че шасито на RX е така комфортно
и естествено фокусирано в предното си задвижване. 500h F Sport+ предлага достатъчно
от всичко, така че поклонникът на RX да се почувства добре от умното си ново решение.
Не съм напълно сигурен обаче, че уравновесеното му неспортно позициониране ще е
достатъчно да преработи увлечението по част от много по-динамичните му
конкуренти.
Подробностите за Lexus RX ще научите в сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар