Едно е сигурно: скоро няма да я забравим
Поглеждайки назад, и за отиващата си 2020-а можем спокойно да кажем,
каквото казахме за 2019-а – че бе година на автомобилни трансформации.
Но какви трансформации само: пандемията не просто рязко дръпна ръчната на потреблението; с него се сринаха градени с десетилетия съпътстващи обществено-икономически отношения, крайният резултат от които бе ускоряването на процеси. До степен, в която сюжетите им станаха трудни за проследяване, дори с мощния ресурс на големите анализатори. Ако 2020 година подлежи на обобщаване с две думи извън Covid-19, то това биха били тревожна несигурност.
Резиденцията на Карлос Гон в богатия източен квартал на Бейрут – Ахрафие |
Но да караме поред.
Януари
Както става обикновено в последните години, на CES в Лас Вегас,
производителите и най-големите им доставчици обявиха иновациите си.
Isuzu и дъщерното дружество на Honda за научноизследователска и развойна
дейност Honda R&D подписаха споразумение за провеждане на съвместни
изследвания в областта на тежкотоварния транспорт, базиран на водород и горивни
клетки – тема, по която предстоеше да видим още съюзи.
Към края на месеца коронавирусният взрив в Ухан вече беше предизвикал безпокойство и извън Китай, а PSA бяха стигнали дотам да обмислят евакуация. Свързаното с командировка във Webasto пренасяне на вируса в Германия илюстрира колко заразен би могъл да бъде, а случаите, причинени от един пътник, започнаха бързо да се множат.
|
Февруари
Още в началото на месеца ситуацията в Китай се утежни драстично: затворена
бе провинция Хубей, а западните компании спряха бизнес пътуванията. Много фирми
удължиха затварянето си покрай Лунната Нова година, но на онзи етап всичко
продължаваше да изглежда като локален, временен проблем.
В поредната голяма консолидационна сделка на доставчиците BorgWarner
обявиха придобиването на Delphi
Technologies. Както е обичайно за
прессъобщенията, и в това прочетохме, че придобиването ще укрепи възможностите
и мащаба в предлагането на продукти от задвижващите автомобилни системи и
електрониката.
Организационна реконструкция във Ford подсказа, че звездата на Джим Фарли е пред изгряване.
Входът на гарата в Ухан |
Март
Женевското автомобилно изложение може и да беше отменено като присъствено
събитие, но много автомобили с предвидени световни дебюти бяха представени с
онлайн премиери. Което ме подсеща, че ако автомобилните салони страдаха от
трудности и преди ковид пандемията, то оцеляването им сега ще е още по-трудно.
Джим Фарли (58) |
Сериозността на вирусната ситуация започна да прозира и през месечните
данни от пазара, а производителите бързо започнаха да се съсредоточават върху
укрепването на балансите, гарантирайки си, че разполагат с пари в брой, за да
устоят на това, което вече се очертаваше като безпрецедентна криза.
Пред германската ZDF Херберт
Дийс ни подсети, че популярността на автомобила като продукт за масово
потребление е превърнал гигантския мащаб на индустрията зад него в абстракция:
главният изпълнителен директор на Volkswagen припомни, че колосът „гори“ 2 милиарда евро на седмица под формата на фиксирани разходи – слисваща величина…
Април
Женевският автосалон така и не започна |
Май
Предвид блокирания обществен живот, априлските пазарни числа не са
неочаквани, но са безпрецедентни. Англичаните са се сринали до най-ниските
стойности в следвоенната си история, а Европа – с драматичните 55%. Април явно
бе най-ниската точка през годината, последван от бавно и нееднородно
възстановяване през останалата й част.
Лъч надежда от Китай: първи в спада, те поведоха и възстановяването –
китайският пазар се върна към растеж през април.
Fiat-Chrysler (FCA) съобщиха, че работят с италианското правителство по осигуряването на държавно гарантиран, 6,3-милиарден заем, целящ укрепването на ликвидността им и подпомагане на веригата доставки с оглед рестарт на производството в италианските им мощности.
Във Волфсбург имаха постоянни проблеми с
капацитета |
От Nissan пристигна
потвърждение за затварянето на завода в Барселона (персонал 3000) като част от новия план, фокусиран върху контрола
на разходите и потребностите на основните пазари. Испанският завод бе широко
спряган като съпътстваща жертва в новия им бизнес план, който отхвърли
експанзионистичната стратегия на Карлос Гон.
Юни
Като глътка въздух и стъпка в правилната посока изглеждат първите мерки за
разхлабване на социалната изолация и отварянето на дилърските центрове в някой
европейски държави, които трябва да работят под условие за строги мерки за
сигурност. Тук поне не ги затворихме.
Част от производителите започнаха да съобщават за първите сигнали на ново
явление: възпрепятствани от кризата, много потребители се отказват от
обществения транспорт за сметка на индивидуалния. Това разбира се изобщо не
стига да балансира мащаба на щетите от пандемията, но поне укрепва автомобилния
дух.
Възникнаха първите въпроси и съмнения дали животът и автомобилното потребление
след края на пандемията изобщо подлежат на връщане към старата нормалност,
което надигна прилив от прогностичен консултантски ентусиазъм, чието
постоянство ще пренесем и в следващата година.
Polestar 2 |
Появи се нов модел от Polestar – 2. От шведско-китайският премиум мелез излязоха с твърдението, че колата притежава „стандартен вегански интериор“, което всъщност е умен ход: ето ново решение за онези, на които им е и важно, и трудно да разберат дали автомобилът съдържа компоненти, причиняващи страдания на животните.
Ford и Volkswagen ни уведомиха, че са подписали серия споразумения за разширяване на глобалното сътрудничество в проектирането и разработката на средни пикапи и товарни електромобили. Сбогом, Amarok…
Юли
Ineos Automotive представиха познатия екстериор на Grenadier: с името на любимия лондонски пъб на
собственика Джим Ратклиф и външността на Land Rover Deffender, той бе комуникиран като „трезвият 4х4 за
света“, а за производството му в крайна сметка бе купен френският завод на Smart.
Ford се сблъскват с трудности по доставките за
мексиканското си производство, илюстрирайки още веднъж влиянието на
пандемичната криза върху глобализираните вериги на доставките.
Видимият подем в популярността на услугата за електромобилен наем Spark
в София ме кара да се замислям за режима на новата
нормалност и бъдещето на автомобилния абонамент на един крайно изостанал пазар
като българския, в който я докарахме дотам, че почти цялото национално електромобилно
нанопотребление се изчерпва с флота на една компания.
Ineos Grenadier |
Докато Jaguar Land Rover разработват безконтактен чувствителен дисплей за борба с бактериите, пазарната катастрофа е повече от очевидна в много региони, а у нас, следвайки европейските тенденции, спадът доближи 45%, оголвайки за пореден път недокосната базова проблематика на българската моторизация и свързаното с нея рехаво първично автомобилно търсене.
Август
Ford анонсираха смяна на върха: името на главния им изпълнителен директор остава Джим, смениха се само фамилиите – Хакет бе заменен от Фарли. По общо мнение с поредица значими вътрешноорганизационни мерки и продуктово преструктуриране Джим Хакет свърши добра работа по укрепването на американския фундамент срещу предизвикателствата на бъдещето, ала представянето му така и не успя да трогне инвеститорите – под негово управление акциите им устойчиво линееха.
Spark – противоречивата кошница на българските
електромобилни яйца |
Nissan пък, които до неотдавна изглеждаха в отлична форма, видимо минаваха тревожен период на безредие, чиято кулминация сякаш се оказа напускането на патриарха беглец Карлос Гон. Под натиска на профсъюзите затварянето на завода в Барселона бе отложено с година, но не и отменено.
С новината, че разработват цифров инструмент за пътна сигурност, способен
да предсказва горещи точки на инциденти благодарение на обмен на данни между
свързаните автомобили и умната инфраструктура, Ford демонстрираха силата на данните.
Още един индикатор за времената, в които живеем: подемът на онлайн
пазаруването. Разцветът му отбеляза и миграция към електрическите ванове за
доставка в градските райони. 1800-те, поръчани от Amazon са най-големият ордер, получаван от Mercedes-Benz
до момента.
Септември
Спринтерите на Amazon |
Още едно автомобилно изложение се предаде пред очевидното: Лос Анджелис
отложи ноемврийското събитие за следващия май.
Драмата с изтичащия пясъчен часовник на преходния период от напускането на
Обединеното кралство е събитие, което не подлежи на пропускане. Правителството
на Нейно Величество и Европейският съюз са в напрегнати преговори за търговско
споразумение, което се оказа изключително трудно за постигане. Британската
автомобилна индустрия разбираемо е крайно изнервена от риска за нови тарифни и
нетарифни препятствия, които само ще вадят от равновесие критично важната за
производствените процеси точност на доставките, за потенциално растящата им
цена да не говорим. Договарянето на правилата за произхода се очерта като
особено тежка тема.
Октомври
От Scania се обадиха, че
работят в партньорство по соларно клетъчно покрито полуремарке за захранване на
зарядно-хибриден камион. Първоначалните сметки показват горивни икономии от
5-10% в Швеция и двойно повече в слънчевия испански юг. Ерик Фалкгрим от
„Скания“: „До момента слънчевите клетки са използвани в кораби и каравани, но само
за захранването на спомагателно оборудване, като хладилници и печки, не самата
задвижваща система“.
Соларният хибрид на Scania |
Традиционните автомобилни производители обаче далеч не са миманс на
електрическото шоу: General Motors обявиха новото име на детройтския си завод, навяващо алюзии с „Междузвездни
войни“. Преоборудваният за производство на електромобили и преименуван във „Factory
Zero“ център отразява важността на
тази мощност по пътя на GM
към едно бъдеще с нулеви емисии, нулево задръстване и нулеви катастрофи. Там ще
е домът и на бъдещия електрически Hummer пикап – впечатляващо.
Tesla Giga Berlin – строежът |
Последни в дългата редица
на октомврийското индустриално преструктуриране се подредиха Daimler и Aston Martin: в замяна на германска
технология, която не могат да си позволят, англичаните ще трябва да се разделят
с 1/5 от компанията си.
Ноември
Видимо надъханото с
литиеви йони британско правителство провъзгласи амбициозния си план да ускори
въвеждането на първоначално планираната забрана за продажба на автомобили с
вътрешно горене, изтегляйки я напред с цяло десетилетие към 2030 година. Както
можете да се досетите, чувствата на автомобилни индустриалци и аналитици са
меко казано смесени. Всичко това е част от по-широката зелена визия на
англичаните за постигането на нетен парников емисионен неутралитет към 2050-а.
И докато току-що хвърления
на автомобилната сергия ID.3 на Volkswagen жънеше първите си продажбени успехи, Берлин обяви своя план
за подпомагане на индустриалния автомобилен преход към електрификация,
предназначен да подкрепи националния инженерен и индустриален потенциал – така се прави.
Volkswagen ID.3 |
Декември
Един разумен автомобилен глас: Акио Тойода |
По точно обратния начин,
като антинастояще, ми дойде поредицата новини, касаещи България:
ААП обявиха инициатива за
подмяна на стария ни (над 18-годишен) автомобилен парк,
въвеждането най-после на онлайн регистрация в КАТ и създаването на единен
автомобилен регистър – три мерки, които, взети поотделно, звучат съвсем
смислено. Не им достига обаче нещо, с което се борим вече 30 години: цялостен
стратегически амбициозен контекст. Давам си ясно сметка, че задачата е далеч отвъд усилието и възможностите на хората от автомобилния сектор, но тъкмо те са изправени пред
колапс, ако българският автомобилен парк и пазар продължават да деградират с толкова
бърз и устойчиво необратим темп, така че амбициозността и характерът за
отстояване бъдещето на колите в тая страна се превръщат във въпрос на
оцеляване, не на вкус или предпочитание.
Като поредица плътни крошета
на Антъни Джошуа върху пълната ни несъстоятелност се посипаха новините, че Toyo Tire правят първа копка на близо
400-милионна инвестиция в Сърбия, а малките германски
електромобилисти Next.e.GO
влизат в Гърция със 100 милиона. И тъй като това не бе
достатъчно, за капак дойде, че Tesla продължават дълго отлаганото развитие на
балканската си дистрибуция с напълно логичната Румъния.
Какво да каже човек за повишаване на предпразничното настроение, освен че
това рамкира една българска година, увенчана с провала на посредствеността.
Очевидно повече не можем, а за съжаление сякаш и не искаме, но нека не
разсипваме остатъците от и без това унилото настроение – време бездруго ще й отделим в началото на 2021.
Панорами като тази най-после стреснаха англичаните |
Такива са и пазарните: ноемврийските числа отново са в червено, а месецът е бил
най-тежък в България – кризата на търсенето явно е във втория си етап.
За разтуха да си спомним, че BMW разгласиха съвместната работа с Amazon по облачно базираните данни, а Toyota подсказаха планове за прототип на
електромобил, захранван от батерия с твърд електролит.
Картината на трупащите се камиони – 10 000 на ден между Дувър и Кале – имаше
библейски размах, а с нея дойде и новата вълна притеснения за веригата на
доставките. Англичани и французи все пак се спогодиха, но в това време
паникьосаните правителства на над 50 други държави въведоха ограничения.
Възникна и въпросът дали от тях изобщо има смисъл.
Да се надяваме само, че всичко това не е просто трейлър за предстоящия
кошмар между острова и континента през януари 2021-а: до края на годината все
пак остават няколко дни, а Мишел Барние се врече да работи до последната й секунда,
която така и не се наложи да дочакаме, защото търговско споразумение все пак бе
постигнато. Отрасълът реагира с еднозначно
облекчение: спадът на
напрежението бе моментален, макар че никаква оценка не е възможна без
подробностите, които той ще чака търпеливо.
Да не пропускаме, все пак, че до изтичането на 2020-а има цели пет дни, ала едно е сигурно
– скоро няма да я забравим.
Човекът, който през 2018 директно заяви, че поддържането на постигнатото от Тереза Мей споразумение е като „да полираш лайно“, се радва на своето? |