Очевидното ми поражение
Снимки: Groupe PSA/Focal |
3008
Възложена му бе една основна задача, която днес ретроспективно можем да отсъдим като изпълнена: принципното репозициониране на марката по вертикала. Заданието да е разпознаваем като компактен SUV, не кросоувър, очевидно проработи, а концепцията за елегантния му външен вид, с който да спечели нови привърженици отвъд вече набраната клиентска база се оказа добре премерена.
Важността на 3008: второ място в микса на леките автомобили тук |
На първо място това се дължи на добрия външен вид – макар и не твърде радикално, развитието е факт: между новите, по-агресивни диодни светлинни блокове с характерната им графика и анимирани мигачи е разположена безрамковата предна решетка, сходна с тази на 508, чиято основна цел според дизайнерите е да свърже предните обеми в една флуидна цялост.
Нова е и предната броня с декоративните си вертикални елементи, нови са и задните светлини. Без да е изпълнен в ефектната двутонова конфигурация на 308 GTI, контрастът между специалния бял цвят и черната контрастна графика на пакета Black Pack, включваща 19-цоловите джанти, е истински представителен, подсилвайки изострената, драматична външност, характерна за пежата от последните години, в която скритата С колона е само един от много, действащи във визуален синхрон, елементи. Аз пък по правило се вглеждам и в старанието по сглобката на външните панели – още един аспект, в който 3008 се представя на ниво.
Вътре
Каквото и да ви разправям за външността, интериорът е мястото, където 3008 печели истинските си продажби: вътре е интересно по толкова много причини, че актуализацията в средата на живота само е развила вече изграденото усещане за благоденствие.
От централната конзола до вратата архитектурата се вие около водача и по подразбиране включва най-новата версия на инфоразвлечението с новия й, по-голям екран. Тук е и малкият като щурвал на подводница, но много удобен волан, и високо поставеният и подлежащ на конфигуриране инструментален панел с 12,3-инчов i-Cockpit дисплей с подобрен контраст. Прилича на виртуалния кокпит в Audi и можете да го променяте на вкус според предпочитанията си. Аранжиментът е отличен и за разлика от някои други техни модели видимостта над волана е добра – дума няма, че това е един от най-добрите интериори в сегмента.
Ако има някакво изключение, то е в интеграцията на климатичния контрол в новия, леко бавен, но с отлична графика 10-инчов капацитивен дисплей с малко странна функционалност, която след настройването на температурата не ви връща към предходното меню по подразбиране. Защо, ах, защо не можем да имаме физически бутони?! С управлението на вентилационната система ще общувате значително по-често (една функция back би свършила чудна работа), отколкото с бутоните за отопление на седалките, при които кампанията за автентичност продължава.
Пространството отзад ме изненада: по-широко е отколкото изглежда и мога да седна прилично зад себе си, а гладкият под ще рече, че няма да има тихи войни за пространство, ако се наложи там да седнат трима. Багажникът е голям – с нисък праг и широка електрическа врата.
Последна подробност: производителите имат навика да крият великденски яйца
из интериорите си под формата на игри в дисплеите (Tesla), офорти в стъклата (Jeep) или гравюри в пантите (McLaren) и Peugeot не правят изключение. Радостната малка
изненада под формата на нещо обратно на яйцето е тонът на предупредителната
аларма, която ще чуете, ако отворите вратата при работещ двигател, без да включвате
ръчната, както някои правят често при паркиране, за да са сигурни, че няма да
пуснат стружка на джантите в бордюра. Звукът е така стряскащо пронизителен,
че като нищо ще ви улесни да направите удара, от който е предназначен да ви
предпази: вероятно статистиката е показала, че шофьорите на „Пежо“ са склонни
към често падане от колите си, докато маневрират…
Да тръгваме
SUV-образните неща като 3008 по правило вървят по един от тия два начина:
1) Меко – окачени и опънати като чиния с желе от осми рожден ден, или
2) Сковани до състояние на ад, за да компенсират височината и огромните си ниски колела, трополящи по осеяния с дупки битум.
„Пежо“ обаче са избрали да поемат по деликатната линия между двете: достатъчно мек, за да предложи комфорта, отговарящ на семейния автомобил, но и острота в завиването, на която ще се зарадвате, когато карате сам, унесен по мечтата да сте в главната роля на славното френско ралиджийско минало. Придирчивият волан дарява реакциите на колата с острота и необичайна сръчност, която изглежда напълно естествена при пренасянето на масите в поредица бързи завои.
Мекият акцент обаче личи: малкият волан е жив, клатенето – осезаемо, ала характерът е буден, а воланът бърз, така че внимавайте със скоростните увлечения, за да не претоварите окачването. Подходите ли по-предпазливо към десния педал бързо ще почувствате вещина в спокойната походка на това шаси и по-често ще искате да го разхождате, докато масажната функция „котешка лапа“ работи елегантно върху мускулите на гърба ви.
От всички общо 6 мотора (два бензина, два дизела и два хибрида) на мен се падна 1,6-литровият EP6FDT с мощност 180 коня и 250 Nm въртящ момент на сравнително ниските 1 650 оборота, съчетан с 8-степенен автоматик. Тихият бензин тегли много прилично (8 секунди до 100) олекотеното (1 429 кг) шаси, а осемстепенният Aisin реди предавките с приятно неусетна гладкост. Нещата излизат от контрол само когато изострите поведението си: замислянето след натискането на газта до пода е факт, каквото е и усърдието в поддържането на по-ниски предавки в режим Sport, съпроводени от изкуствено добавената тежест във волана. В такава ситуация ще чуете и сонорния тембър на недоволния, изваден от покой двигател, осъзнавайки, че е най-добре да се оставите на Normal, чийто нрав подхожда много по-добре на цивилния маниер на техниката, каквото е и предното предаване със системата за настройване на толерантността към приплъзване на различни настилки, позната като Grip Control. Тя ще улесни прехода през кал и сняг, но не замества пълнокръвното двойно предаване. Добрата новина е, че даже българското потребление най-после осъзна, че липсата му не е краят на света, стига да не проявите склонност към дълги и необмислени извънмакадамови авантюри. Цялата тази умереност ще ви се отблагодари с разход под прага на 8-те литра, които са едно съвсем човешко постижение за SUV с компактни размери.
В топ 5 е и на сегмента |
При цялата им възходяща популярност имам принципен проблем с препоръчването на разните там джипове, кросоувъри или пък SUV-та – наричайте ги както искате.
Без значение колко сладки биват за каране, или пък виртуозно изпълнени отвътре,
те истински рядко предлагат много повече от хечбека, на който са базирани, освен
по-високата шофьорска позиция и улеснен достъп. И да, имат досадната склонност да съсипват карането.
Peugeot 3008 съумява да внуши полза от добавените си размери, а изненадващо ниското му тегло и базово шаси с прилична гъвкавост не го наказват твърде в сравнение с 308. Като значително по-нов модел от него, 3008 на практика добавя стойност: фейслифтът изглежда добре, какъвто още повече е интериорът, а изобилието от технологии и подпомагащи системи по последна мода (за които не обелих дума, тъй като вярвам, че ще ги прегледате за домашно – има какво да се прочете) впечатлява.
–
Поражението ми е обаче очевидно, признавам: хората харесват SUV-та и ги купуват във все по-големи количества, а броят и разнообразието им шеметно растат. И въпреки, че двойното предаване, освен в много скъпата версия HYBRID4, му липсва, ако сте решили да добавите още един върху асфалта, непременно погледнете Peugeot 3008. В момента е сред най-добрите.
Всичко, което пропуснах, ще наваксате в сайта им.