Шансът да блесне е сега
Въведение
Нека започнем с това, че в европейския пикап сегмент, за разлика от азиатския, Isuzu са сравнително малък и екзотичен играч. Никак обаче
няма да сбъркаме и ако продължим изречението, че пикапите в Европа принципно са
малък и екзотичен сегмент: неспособността на континенталния пазар на малките
камиони да сбъдне надеждите отпреди няколко години, увеличавайки размера си,
принуди част от производителите да го напуснат, оставяйки Ford и Toyota да доминират една автомобилна порода, в
чийто европейски топ 5 са държави като Гърция и Унгария със сериозен дял от
лекотоварния сегмент изобщо.
Така неизвестно откъде появилият се някъде около 2017-а оптимизъм не успя
да се преобрази в сегментен ръст и ориентираните към авантюрите на свободното
време Mercedes-Benz
X-класа и Renault Alaskan прекратиха
преждевременно живота си. Обявеното затваряне на завода на Nissan в Барселона на практика ще означава край и
на Navara.
Пред сходна съдба най-вероятно е
изправен и L200 на Mitsubishi, подсказвайки, че опитът европейците да бъдат
приласкани към пикапите се оказа несполучлив – те явно предпочитат да пренасят
багажите си с ванове. Което всъщност не е чак толкова лоша новина за
избралите да останат в нишовия товарно-развлекателен сегмент, сред които е и
третото поколение на днешния ни герой.
Isuzu D-MAX
С преобладаващо традиционния, утилитарен имидж на Isuzu от представеното през 2011 второ поколение обаче
сякаш е свършено, защото следващата генерация D-MAX RG01 пристигна с освежените претенции да представлява
един различен звяр. И ако съдим по представянето му в Югоизточна Азия и
Австралия, където пожъна исторически непозната пазарна сполука и обра наградите
на годината, те изглеждат напълно защитими.
Намек за увеличената амплитуда на окачването ще откриете в черните кантове на големите колесни арки, а увеличения на 240 мм пътен просвет означава, че по-рядко ще драскате страничните си прагове.
Вместо това се зарадвайте на електрическата си шофьорска седалка, контрастните
шевове в таблото и аудиосистемата с 9-инчов цветен дисплей и безжична смартфон
интеграция – все елементи от стремежа на японците с третото поколение на
популярния си пикап да приласкаят по-авантюристичната извадка от коренното
градско население. Стъклата и в четирите врати са електрически, круиз контролът
– адаптивен, а подпомагащите системи – на нивото на последната мода от леките
коли. Е, да, с черните си брони и стоманени колела по-ниските нива на
оборудване го дават някак по-аналогово, но днес ще подминем хладните страсти на
флотското потребление, оставяйки го на добре изградените му навици.
И така: контрастно шити, големи и удобни за дълъг път, седалки; прилични на
допир пластмаса и метал, Apple CarPlay и AndroidAuto (така вградената навигация
не ви липсва); общо осем
дръжки, за които да се хващате и десет ниши за чаши и бутилки. Дотук много
добре, дори отлично, но интерфейс за общуване с колата в най-добрите японски
традиции на старанието и чувството за детайл (качествен дисплей с безкрайни ситни икони и
невъзможни за уцелване в движение менюта) и чувство за традиция (аудиото
възпроизвежда файлове само в MP3 формат, но затова пък в жабката намерих DVD).
Извън пътя и по него
Стартирате двигателя през стандартното му безключово запалване и той се
буди със сухо и твърдо дизелово тракане, което скоро преминава в сравнително
приемлив на звук празен ход. В движение обаче присъствието му отпред остава
осезаемо, особено когато ускорявате: шумът под предното стъкло не е съпроводен от пъргавина (12,5 сек.
до 100), а автоматикът е
плавен, но старателен в свалянето на предавките дори при умерено набиране, което бързо
вдига оборотите, а с тях и шума.
Веднъж напуснал танковите кални коловози и докоснал асфалта с дълбокия си
грайфер с размер 265/60 R18
осъзнавате, че първичната потентност на шасито (двойни носачи отпред и греда с листове отзад) извън пътя се преобразува в по-малко простима
твърдост върху него. 1.9-литровия дизел тегли прилично за размера си, но не може да се
мери по гладкост с пряката японска конкуренция: въпреки мерките за намаляване
на шума, вибрациите и твърдостта, той остава тракащ на празен ход и доминиращ
всичко под товар.
За щастие D-MAX е между 100 и 300 кг по-лек от тях, което прави по-малкия му двигател и по-ефективен (разходът му е под 10), без да жертва трите тона и половина тегло на ремаркето. При нормална употреба мощност няма да ви липсва, но не разчитайте на бързо вмъкване в пролуките на кръговото или чевръсто изпреварване – целите пред тая техника са фундаментално други.
Знам, обсъждането на динамични показатели, когато става за камион с цена в
подножието на 80 000, звучи доста пресилено, и ако го правим, то е само заради
ентусиазма на Isuzu да
подчертаят мерките, предприети в подобряване на асфалтовото му пътно поведение.
Двойните предни носачи са с повдигнати рамена за подобрен контрол при
търкаляне, а направеното по задната греда с листови ресори би следвало да
цивилизова поведението без товар. Свършената работа е осезаема: рамата може и да изпраща типичните си надлъжни тектонични вибрации по серийните неравности върху
доисторическия ни битум с претенциозното име „магистрала Хемус“, ала дори с
високо темпо колата не трепва по права линия, а задният й мост не подскача
неудържимо по шедьоврите на Пътната агенция.
Приветствие към кон – вместо епилог
Да сме честни към Isuzu: крачката напред в сравнение с предходното поколение на D-MAX е значителна и осезаема. Всички варианти
са ценово позиционирани под доминиращите сегмента хегемони и като се абстрахираме от
някои дреболии всичко в този нов японски работен кон е на нивото на останалите,
особено стане ли дума за истински същественото – здравина, използваемост и издръжливост.
Употребете го по предназначение и ще схванете, че D-MAX е продукт с висока стойност, който извън пътя сериозно ще ви впечатли. Дори накичен с всички опции семейната му уикенд приложимост остава малко под въпрос, но нека пак да се попитаме: колко на брой са гражданските SUV-та с подобни качества и съпоставима стойност?
Така че нека да приветстваме непретенциозния, достъпен и безропотен работен
кон, дори на един малък и негостоприемен за пикапите пазар с намаляващо
предлагане като България – шансът му да блесне тук е именно сега.