50 години не стигат
Снимки: BMW AG |
Вместо въведение
Преди всяко автомобилно състезание винаги има един свещен миг на
мотивационна концентрация, в която всички – от многомилионните звезди зад
волана до последния механик в бокса – се събират, за да чуят мълчаливи думите
на шефа на отбора.
Не знам какво си казват в боксовете на М поделението на BMW вече 50 години, но съм сигурен в едно –
припомнят си какво ги кара да работят. А то е нещо много просто: колкото и
различни да са били колите и техните пилоти в тия петдесет години, всички те
обичат ускорения пулс, адреналина, онова особено настръхване, което изпитват
пред всяка стомана с надпис „М“. Толкова e просто, че може да се каже с една-едничка дума: страст.
X4 M Competition
Няма и три години, откакто BMW хвърлиха M Competition версията
на Х4 в битка с Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Mercedes-Benz
AMG GLC 63 Coupé и Porsche Macan GTS,
а виждаме промени. Промените са знак за динамиката на свръхнапрегната
конкуренция в сегмента на бързите SUV-та, а дълбочината им – по-амбициозна от това, което сме свикнали да
виждаме от BMW по време на
техните LCI (от Life Cycle
Impulse – импулси на жизнения
цикъл), както ги наричат там.
Както е при по-практичния X3 M
Competition, X4 M получава доста осезаема стилова промяна с
напълно нова предна броня с вертикални въздухозаборници, малко по-голяма предна
решетка с обща рамка и преработени адаптивни светлини с по-плоски модули и
специфична М диодна графика отпред.
„БМВ“ твърдят, че новата предна броня намалява аеродинамичния „лифт ефект“ на повдигане с висока скорост, повишава охладителната ефективност на двигателя и предните спирачки. Стиловите промени, включващи отровно жълтото от Сао Пауло, помагат за визуалното разграничаване на М версията от останалата част в портфейла на втората генерация Х4, което получи собствена, по-мека стилова актуализация.
Промените в задната част не са чак толкова набиващи се на очи: по-силно
структурирана и с нова графика е LED матрицата на светлините; нов лъскав черен спойлер и обновена долна част с
преработен дифузьор, обграден от две двойки кръгли изпускателни накрайници. М
преработката на автомобила включва нова гама ковани, черни, 21-цолови джанти
892М, всяка от които с 2 килограма по-лека.
Би следвало да сте съвсем наясно, че с подобен външен вид не просто плюете на дискретността в присъствието си на асфалта, но следва да очаквате точно обратното: да се преобразите в звездата на уличния театър с всичките му положителни и не чак толкова последствия, простиращи се от одобрителното мучене на банда еуфорични тийнейджъри, през паническото бягство вдясно на асфалтовите кротки тревопасни, веднъж съзрели ви в огледалата за обратно виждане, до откровено заплашителното поведение на удавените в коварния си адреналин клети мотористи. Две думи няма, че това е кола с извънредно предизвикателен външен вид, предразполагащ към мобилизацията на пълния резерв от разум, воля и морал на каращия.
Достойно място под предния капак е заел преработеният вариант на 3-литровия
редови битурбо шестак S58 с
нов кован колянов вал и промени в други компоненти, както и софтуера. Мощността
остава същата (510 к.с.), но пиковият въртящ момент е увеличен с
50 Nm до 650 в диапазон 2750
– 5500 оборота, управлявани от рекалибриран 8-степенен хидротрансформатор от ZF с планки за превключване в дебелия
спортен волан и напълно променливо двойно предаване M
xDrive, съчетаващо ползите от
четирите водещи колела с доказаните динамични добродетели на водещия заден мост.
Е, и?
Прехвърлям крак през спортния праг в шофьорската врата и вътре откривам
редица детайлни промени, най-забележима сред които е новият 12,3-инчов дисплей
на BMW Live Cockpit Professional, заменящ квазианалоговите инструменти от предходния модел със специфична М
дигитална графика. Централно монтираният 12,3-инчов чувствителен на допир
централен дисплей получава последна версия на операционната система с обновени
менюта, облачно базирана сателитна навигация и функция за актуализиране по
въздуха. Новият head-up
дисплей с М специфични елементи е опция.
Многофункционалният спортен волан и здраво прегръщащите тялото и интересно капитонирани кожени седалки с осветено М лого са наследени от предходния модел, но нова е централната конзола от M4 Competition с нейния по-къс лост, нов въртящ контролер iDrive, обновен достъп до функциите Drivelogic и червен бутон на стартера.
Централните вентилационни отвори и управлението на климатика са също преработени на вид и функционалонст, а аудиото от Harman Kardon е станало стандартно. Най-общо, средата за каране в тая амбициозна кола е направила крачка напред във възприятието за качество.
Предвид скосяването на покривната линия и големия трансмисионен тунел, не
бих нарекъл разполагането отзад точно щедро, но 525-те литра в багажника са
добре организирани и с напълно достатъчна гъвкавост.
Разбитият битум по пътищата на татковината ни е незаобиколим атрибут от
шофьорските несгоди и на най-миролюбивите участници в движението, но аз не
престанах да упорствам в търсенето на гладък асфалт, с чиято помощ да се
порадвам на бижуто под предния капак. S58 продължава да бъде звездата на спектакъла в тая
кола: с удивителната си линейна мускулна сила, чисти реакции и забележителна
гъвкавост чак до червената отметка на 7200 този образцов бензинов агрегат
гарантира висока класа на усещания зад волана, даже в икономичния си градски
режим.
Превключете в Sport+ на по-свободен път и шестте цилиндъра с два едноструйни компресора доставят мощен тласък в средния диапазон, съпроводен от мигновено и усърдно развъртане до червено – много внимавайте да не ви свари неподготвени при натискане на десния педал до пода, когато ще се срещнете с превъзходна решителност, съпровождана от внушителния звук на сложната му изпускателна система, чийто авторитет е не така първичен, ала остава достоен на преживяването, въпреки двата филтъра за твърди частици и четирите катализатора.
В резултат тежкият 2,01 тона X4 M Competition ускорява до 100 за 3,8 секунди – с 0,3 по-бързо от преди, с което това става най-бързо ускоряващият M SUV мюнхенски обитател. Те, разбира се, с радост ще ви коригират, защото имат своя таксономия, според която това е SAC (Sports Activity Coupé), така че умната с терминологията пред гражданите на Бавария. За сравнение обновеният Macan GTS на Porsche e с половин секунда по-бавен, а най-съобразителните вече осмислиха, че с такива предпоставки шофьорската книжка на каращия е изложена на постоянен риск от конфискация.
8-степенната скоростна кутия междувременно се справя великолепно с
увеличения въртящ момент – гладко и с впечатляваща, реална вещина. Това усещане
за повелителност в пътния авторитет на техниката е подкрепено от гранитните
основи на сцеплението, идващо от спортния xDrive с вградения му активен заден диференциал.
В дует с по-стегнатия контрол на каросерията, воланът е доволно по-тежък,
отколкото в стандартните Х4, а извънредното сцепление, позволяващо широк
диапазон на контрол, когато условията позволяват, резултира в управляемост,
съпоставима с най-добрите М автомобили.
Всичко това с цената на ежедневна твърдост: усилията на BMW да подобрят толерантността на окачването
към нервния асфалт са довели до по-меки реакции на ударите му, а шумът от
гумите е спаднал. При все това той запазва ниската си толерантност към серийни
неравности в града – нрав, който подлежи на подобряване извън него, но
присъщата безцеремонна твърдост не подлежи на игнориране.
Всичко това с цената на слисващ за теглото и възможностите на тая техника разход в диапазон 11,2 – 14,2/100.
Да обобщим
Нямайте никакво съмнение: прескачащият с лекота отметката от 200 000
фейслифт на X4 M Competition е автомобил за малцинство от най-сериозни ценители. Държи се тъкмо според
очакванията за висок М4 – с отлични реакции, висока, леснодостъпна
производителност, увлекателна прецизност и внушаващ доверие контрол.
Той е отражение на придобития за половин столетие богат технически опит, а
при правилните условия е способен на опустошителна скорост и покоряваща
неутолимост на палитрата усещания зад волана.
Заради своята цена, преднамерен дефицит на финес извън гладкия асфалт и
известни компромиси с вътрешното пространство, най-вече отзад, това няма да е
колата, с която мнозина биха искали да живеят.
Но не се наемам да отгатна кой би устоял на прелюбодеянието с нея, за което
думата отново е една: страст. И 50 години определено няма да й стигнат.
Досадните подробности ще научите от сайта им.