понеделник, 24 февруари 2014 г.

Dacia Duster: няма такава кола

Достойнството ви е гарантирано. Дори при среща с извънземни


          Семплата убедителност на Duster е вън от съмнение

Третият вид 

Ако случайно попаднете в близост до зона, в която извънземни кацат на Земята, не бягайте. Не звънете и на 112. Приятелски настроените зелени човечета ще са умни, добронамерени и пълни с въпроси, така че преглътнете шока от вида им, зарежете враждебността, предразсъдъците и приемете на драго сърце поканата да станете за кратко техен гид.

Ако по веригата на случайностите сте един от тези 421 български клиенти на Duster през 2013 г. (данни ААП), не се притеснявайте и смело ги разходете със земното си превозно средство.

Факт е, че до скоро, независимо дали сте землянин или инопланетянин, едва ли бихте повярвали, че за под 35 000 лева с ДДС е възможно да се купи нов джип с прилични размери и външност, от която да не ви е срам. Нещо повече: този не само би могъл да ви превози от точка А до точка Б с извънземните ви гости, но и сериозно да накара цялата компания на борда да се запита съществува ли в действителност такова нещо, или явлението е виртуално.

Представен през 2010-а на автомобилното изложение в Женева, румънският компактен многоцелеви автомобил бе оценен като удар в десетката от едни и  „къса клечка“ от други, което не му попречи до края на годината да направи 67 000 продажби, а до края на 2013-а – малко под половин милион, без да броим резултатите му с емблемата на Renault в Русия, Индия или Южна Америка. Dacia бързо се превърна в сериозен пазарен играч, страховит конкурент и едно от най-печелившите звена в Renault-Nissan. 

Практична кутия 

По мерките на новите ви извънземни приятели Dacia Duster сигурно напомня артефакт от Палеоархая, но вашите очи виждат у нея една убедително изглеждаща и практична кутия на колела, чийто единствени конкуренти обитават вторичния пазар.

Факт е, че след есенния фейслифт Duster е заприличал много повече на автомобил със самочувствие, който без никакво съмнение има какво да предложи. Земният ми разум подсказва, че в рамките на дължина от 4.32 м. и височина 1.63 тежащият 1325 килограма 1.5-литров дизел със 110 коня, голям багажник и двойно предаване всъщност представлява пълноразмерен автомобил в състояние да се справи с лекота с транспортните задачи на средностатистическо семейство.


          Вътре – кожа и гранит
Извънземните ви спътници вероятно ще възприемат липсата на йонен двигател, суперсветлинна скорост и енергиен щит като недостатъци, присъщи на техниката от древността, но вие не се комплексирайте, защото дори с най-високо си оборудване Duster е без ценови аналог - така „Дачия“ са заградили обитавания само от тях сегмент.

Тук му е мястото да кажем, че качвайки се на борда попадате в среда, която няма да ви уплаши, напротив: формите са нормални, дори прилични; даже личи известен стремеж към семпла елегантност и много място за вас и зелената компания отзад. Е, включите ли в изследването на повърхностите и ръцете си веднага ще усетите гранитно твърда пластмаса и тънък волан с голям диаметър и недостатъчни настройки, но когато най-високата възможна цена, включваща навигационна система и отопляеми кожени седалки, спира на 37 000 лева усещането за късата клечка моментално се превръща в триумф на здравия разум над извънземния.

Вътре ще откриете още къси и плитки седалки с недостатъчна опора, ръчен климатик и механично регулируеми на височина светлини, но и практични места за съхранение, бордкомпютър и дори възможност за интеграция на умния си телефон. 

Прилив на адреналин 

Завъртането на ключа в зимна утрин ще ви запознае с идващия сякаш от дън земя суров звук на студен дизел. След като загрее разбирате, че шумоизолацията просто не е на ниво и продължавате да го чувате през цялото време, въпреки тихия му нрав в сестринската френска марка, откъдето произхожда.

Вторият прилив на адреналин идва при потегляне: първата скорост е толкова къса, че колата се препъва в нея - очевидно замества липсващите понижаващи предавки. Така бързо става ясно, че тръгването на втора, когато не предстои атака на склон с ъгъл поне 20 градуса, е по-добрата идея.

Двигателят обаче е много грамотен и тегли пълната с изненади лека колесна техника достойно. Няма начин да блеснете пред извънземни със скорост, не ще и дума, но и магистралното темпо от 140 няма да е проблем, въпреки че нещата там стават малко шумни заради комбинация от символична шумоизолация и вятър.

Започнете ли да завивате пък си давате сметка, че индиректният волан, мекото окачване и седалките нямат за задача да владеят големи странични натоварвания – настройките допускат голям и невдъхващ увереност страничен наклон, но още на излизане от завоя се сещате, че с климатик и двойно предаване с три настройки возилото започва от малко над 27 000 лв. с ДДС и усмихнатият реалист уверено надделява неуморния мрачен мърморко.

Ще е много пресилено, ако кажа, че телефонната интеграция ме очарова; всъщност беше пълна с бъгове (които сигурно ще изчезнат със следващия софтуерен ъпгрейд), но останалата функционалност на бордовия инфотейнмънт се държа добре, а качеството на музиката дори надхвърли шаячните ми очаквания. 

Пакет с достойнства 

Duster е продукт на технология от миналото и семпли технически решения, с които няма да удивите представителите на инопланетната цивилизация, напротив: много по-вероятно е да решат, че са попаднали в тематичен парк на Палеозоя, но пък вие ще знаете, че за непосилни за другите марки пари карате нова кола, предлагаща дори дневни светлини, датчик за външна температура и ограничител на скоростта.


Както от земна, така и от извънземна гледна точка оценката на проходимата „Дачия“ е неделима от цената й. Акт на идеализъм ще е да очаквате чудеса от технология и комфорт, но и никой в Миовени не си е поставял подобна цел. Вместо това идеята е била да се осигури на колкото е възможно по-широки слоеве от земното население достоен, надежден базов транспорт, при първата среща с който не само няма да побягнат, но ще останат приятно изненадани. 

Dacia Duster е завършен пакет с много достойнства, при това на такава цена, че нищо чудно в края на кратката ви съвместна разхода извънземните от задната седалка да полюбопитстват как звучи „няма такава кола“ на румънски. Nici o astfel de masina! - ще им отговорите гордо вие.

петък, 21 февруари 2014 г.

Още материал за вицове в рубриката „Разход на гориво“



Чета напоследък, че холандският вносител на Toyota е обект на съдебен иск за преувеличаване на данните за разхода на гориво на хибридните си модели. Прелюбопитният иск е повдигнат от холандската фондация Fuel Loss, а поводът за него са големите разминавания между твърденията на производителя и реалността, особено при хибридните модели като Prius, Auris и Yaris.

С помощта на данни от компания-оператор на карти за зареждане, специализирани сайтове и Кралския холандски автомобилен клуб е изследван разхода на гориво на 158 автомобила от различни марки. Крайният резултат от изследването е 31,7 – процентът на разминаване между твърденията на производителите и реалността. Прессъобщението им цитира пример с Yaris Hybrid, който според Toyota би трябвало да изминава 28.3 км. с един литър гориво, но собствениците му направили едва 17,4. От фондацията се обаждат и на няколко дилъра на марката, част от чийто търговци твърдят че колата може да измине 27 км. с един литър, докато други признават, че 18 са далеч по-реалистични.

Заключението на Fuel Loss е, че дилърите преднамерено заблуждават клиентите си, а целта на иска е обезщетение за финансовите загуби от по-високите разходи за гориво. Въпреки, че в преувеличаване са обвинени всички производители, фондацията избира тъкмо „Тойта“, защото са най-големият автомобилен производител и най-големите разминавания са хванати тъкмо при хибридите, повечето от които са техен продукт.

Във Fuel Loss се надяват на същия успех, като в случаите с Hyundai-KIA и Ford в Щатите. Там клиентите на C-Max получиха обезщетения в размер между 325 и 550 долара, а отговарящата Агенция за защита на околната среда (EPA) завиши официалните данни за разхода на гориво на модела. Всичко това заради вратичка в правилата, позволяваща версии с различни задвижващи системи, базирани на една платформа да получават еднакви тестови резултати.

Искът към Hyundai-KIA е следствие от „процедурни грешки“, допуснати във вътрешния тест за разход на гориво: оказало се, че между тестовете на EPA и официално разпространяваните от производителя данни има разминаване. Така и корейците си платиха за преувеличението. 

Toyota твърдят, че – както всички останали производители - са коректни при измерванията на колите си за Европа и покриват стандартите. Говорителят им заяви, че са наясно с евентуалните разлики между европейската тестова методика (NDEC) и реалните резултати на пътя. 

Въпросната методика е толкова далеч от реалността, че възпроизвеждането на резултатите в реални условия е практически невъзможно. E, из специализираната преса периодично (най-вече в разгара на масовото ваканционно оглупяване през лятото) се появяват инфантилно-наивистични истории за героичните постижения на групи щастливи, потни и дехидратирани ентусиасти, които с цената на живота си и с помощта на попътния вятър при стръмно спускане се доближават до числата в брошурите. Приемам тази комуникационно-сиромахомилска изобретателност в най-лошия случай с приятелска усмивка. 

В Брюксел знаят отлично проблема и поради това в момента усилено се работи по параметрите на новата тестова процедура, очаквана през 2017-а. Дотогава за клиентите остава утехата, че числата от NDEC са само приблизителна „сламка“ - теоретичен сравнителен ориентир за представянето на различни марки и модели.

Та в Toyota не би трябвало да са особено впечатлени от холандския иск, тъй като единствената им „вина“ е, че са спазили процедурите. Отговорността за неадекватната методика е другаде.

Поука: При положение, че минималната невъзстановима такса за завеждане на групов иск е 49 евро, а комисионната – до 30% от размера на присъденото обезщетение, адвокатите отново се очертават като единствените печеливши.

вторник, 18 февруари 2014 г.

Peugeot-Citroen/Dongfeng - сериалът продължава

Докато по БНТ тече поредното повторение на „Шатовалон“, една 200-годишна френска семейна автомобилна компания преживява събития, достойни най-малко за History Channel



Очаква се по-късно днес французите от Peugeot-Citroen и китайският Dongfeng Motor да се споразумеят за капиталово сливане – част от процеса по набирането на 3 млрд. евро, което ще сложи край на двувековния контрол на семейство Пежо върху едноименната компания.

Предстои подписването на необвързващ меморандум за разбирателство, по силата на който вторият по големина китайски производител и френското правителство ще инвестират по 800 млн. евро срещу 14-процентни дялове в компанията от Сошо – разказват източници, пожелали анонимност. Според тях предстои продажба на акции и на старите акционери, които ще закръглят сумата на набрания капитал на 3 млрд.

С този механизъм над 200-годишната френска семейна компания, започнала с производство на инструменти и кафемелачки, се надява да оцелее след изтичането догодина на 7-милиардната държавна гаранция, поддържаща жизнените й процеси.

Компанията, изпреварила серийното производство на Ford с 22 години (1891-а) и преживяла две световни войни и няколко глобални кризи, е собственост на семейство Пежо с 25% от акциите и 38% от правата на глас, които предстои да бъдат сведени до недаващ право на самостоятелно вето дялов паритет с правителството и китайците.

Вътрешните хора продължават, че PSA планират продажбата на нова емисия акции на цена 7.50 евро – отстъпка от 41% от вчерашната им цена от 12.79.

От Dongfeng са отказали коментар с обяснението, че ще говорят утре, а след тежка семейна среща вчера, на която Тиери отново се е противопоставил на плана, днес бордът на компанията ще го одобри, а официалното изявление ще е утре.

Съмнения и разделителни линии

Peugeot-Citroen са сред най-тежко ранените от европейския пазарен срив и живеят само благодарение на временната държавна гаранция.  

Прословутият мироглед на френската самодостатъчност ги лиши от стратегически партньорства с BMW и Mitsubishi в миналото, а разделителните линии минават през семейството и продължават сред анализаторите, съмняващи се в логиката зад сделката и подкрепящи продажба на финансовата им структура или печелившата Faurecia.

Въпросите продължават и в посока на ползите за Dongfeng, инвестиращи част от свободния кеш и еквивалентите му (почти 4 млрд. долара според юнския им доклад). Китайски източник споделя, че междинното споразумение ще включва и технологично сътрудничество, но секторните анализатори се съмняват в ентусиазма на PSA да споделя технологии, които биха могли да повдигнат марката им Fengshen. 

Dongfeng са последни на китайската опашка за придобиване или участие в конкуренти: през 2010-а Zhejiang Geely Holding купи Volvo, а SAIC Group – корейските SSangyong. Geely се потиха много, за да склонят шведите към споделяне на технологии и получиха само частични познания по пенсионирана платформа и ангажимент за съвместна разработка на архитектура за малка кола.  

Йеил Жанг от базираните в Шанхай Automotive Foresight: „И всичко това, въпреки че Geely има 100% от Volvo. Опитайте да убедите Пежо да споделят, когато имате само малък дял – успех.“

Дали Dongfeng ще видят френска технология или не предстои да разберем, но Peugeot се надяват да получат ключ за вратите на Югоизточна Азия, която до момента е terra incognita за тях: данните на LMC Automotive показват, че през 2013-а в най-големия им пазар – Малайзия французите са продали едва 6500 коли, което прави около процент дял.

Това обаче не всичко. Има и друга сюжетна линия - паралелните преговори за съвместно дружество с испанската Banco Santander, което да постигне ефекта на държавните гаранции след изтичането им.

Но за днес толкова - сериалът продължава.