понеделник, 6 октомври 2014 г.

Автосалон Париж 2014: Франция на останалия свят

На спорта французите се противопоставят с икономия



          Citroen DS Divine – турбо с камъни от Swarovski


В навечерието на последното голямо автомобилно изложение за годината – това в Париж, ще хвърлим един поглед отвисоко, за да видим кой с какво и как участва на мондиала в изложбения парк на Порт дьо Версай от 4 до 19 октомври.

Ето версията в едно изречение: французите ще покажат (теоретично) ултраефективни концепции, като Renault Ecolab, докато конкуренцията ще се пъчи с Mercedes-Benz AMG GT, Jaguar XE и Mazda MX5/Miata. 

А сега и по-дългата по азбучен ред: 

Alfa Romeo

Ще борят моделната суша със Spider версията на купето с централно разположен двигател 4С. Въпреки името си това на практика е тарга с малък, подлежащ на ръчно сваляне въглероден покрив. 1,75-литровият четирицилиндров бензин хвърля 240-те си коня на задните колела през трансмисия с два съединителя. Ултралека (895 кг.), италианската тарга вдига 100 за четири секунди и половина. Алфите обещават кръстоносен поход от нови модели, но в момента на щанда им няма кой знае какво за гледане.  


          Audi TT Roadster

Audi 

Октомврийският дебют на ТТ роудстър следва мартенския на купето от Женева. Третото поколение на спортното купе получава нови технологии, включващи т.нар. виртуален кокпит – 12.3-инчов дисплей, комбиниращ инструменталния панел с мултимедията. Моделът ще получи и новите матрични диодни фарове. 

Bentley

Луксозната британска марка с германски генотип ще покаже новия си флагман – Mulsanne Speed, задвижван от скромен 6.75-литров, V8 битурбо бензин с 530 к.с., с който ускорява до 100 за 4.9 секунди и вдига 305 км/ч. Продажбите започват веднага след автосалона. 

BMW

Ще излизат с второто поколение на купеобразния кросоувър Х6 и кабриолета на серия 2. Х6 е малко по-голям от предшественика, ще се произвежда, както досега в Южна Каролина и ще се появи на щатския пазар през декември. Кабриолетът ще започне продажбите си в началото на следващата година. Новата кола ще е малко по-просторна от предшестващата я единица и е с по-голям багажник от нея.
 

          Fiat 500X

Citroen

След вече виждащия се и по улиците в България чудат Cactus на родна земя французите показват концептуалния C4 Cactus Airflow 2L. С помощта на леки материали като въглерод, алуминий и композити екзотичната версия е свалила 100 килограма. Съчетани с прилагането на задвижващата система на PSA със сгъстен въздух Hybrid Air и аеродинамична оптимизация, мерките водят до разход от, хм, 2л/100км. Така идиомът „въздух под налягане“ добива нов смисъл. 

DS 

Най-младата френска марка ще се представи с виждане за бъдещето под формата на концептуалния Divine. Основната задача пред новия външен вид е да разграничи още повече DS гамата от масовите ситроени. Помните, че от 1 юни PSA обособиха марката от „Ситроен“.

Петвратият компактен хечбек е задвижван от 1.6-литров бензинов турбо двигател с мощност 270 к.с. Според авторите си концептуалната кола показва как DS „обединява изтънчеността и технологията“. Поне на мен декорираните с кристали Swarovski светлини, външни панели, табло и врати ми идват леко в повече. Интериорът им приглася с бродерии от ателието на Lesage и три възможности за персонализация.

Fiat

Най-после с нещо за продаване! Малкият кросоувър 500Х ще се присъедини към процъфтяващия сегмент. Близнаци с Jeep Renegade, двата модела ще излизат от завода в Мелфи, а в Европа 500Х ще замести едва кретащия Sedici, представляващ произвеждано в Унгария Suzuki със сменени емблеми. Дилърите го чакат с нетъпрение в края на годината. Най-после край и на половата дискриминация в гамата им с продукт, адресиран към мъжете. 

Ford 


          Honda HR-V


В Париж обновеният Ford Mondeo ще излезе въоръжен с повече и по-ранообразни задвижващи системи, включващи битурбо дизел и първия им електифициран бензинов хибрид. Подпомагана от двойно предаване и система за засичане на пешеходци, най-високата версия Vignale смята да се противопоставя на средните седани от германската премиум троица Audi, BMW Mercedes-Benz. Забавен заради преместването на производството от Белгия в Испания, Mondeo ще навлезе до края на годината, а Vignale – през пролетта. 

Honda 

Хондите се завръщат в напуснатия през 2006-а сегмент на субкомпактните кросоувъри с H-RV. Наричат го прототип, но очакванията са за малки разлики с реалния модел. 

Hyundai 

Корея придава по-динамичен, спортен вид на новия си i20, който чакаме в началото на 2015-а. Той ще се произвежда заедно с i10 в обновения завод в съседна Турция. Отнася се и за версиите с десен волан, които досега идваха чак от Индия. 

Infiniti 


          Infiniti Q80 Inspiration

Ще представи вижданията си за нов флагмански седан Q80, който в идеалния случай да сложи прът в колелата на Porsche Panamera. Infiniti разпространиха фото анонс, на който личи ниският профил на четириместен хечбек с размери, поставящи го „на върха на гамата“. Производствената версия ще се позиционира над Q70 и най-вероятно ще заеме архитектурата със задно предаване на Mercedes-Benz.

Jaguar 

Седанът XE беше показан през септември в Лондон, а публиката в Париж ще има шанса да го огледа масово. Средната лимузина бележи нов опит за навлизане на котките в сегмента, напуснат през 2009-а от нескопосания X-Type. XE е върху нова, лека и алуминиево интензивна платформа и ще се задвижва от ново поколение четирицилиндрови бензинови и дизелови агрегати. Континенталните продажби започват догодина, а Щатите ще го видят през 2016-а, заедно с версията с двойно предаване. 

Kia 

В Париж дебютира третото поколение Sorento – по-дълъг и с увеличена база за повече пространство на трите реда седалки. Височината е леко намалена за по-изискан силует. Без да дават подробности, Kia подсказаха да очакваме нови системи за сигурност. Пазарното навлизане е планирано за началото на 2015-а.  

Land Rover
 

          Jaguar XE

Discovery Sport дава началото на ново семейство лендроувъри, прицелени в заможните купувачи на средноразмерни многоцелеви возила. Главни врагове ще са Audi Q5, BMW X3 и Volvo XC90, а конфигурацията на новия джип ще е 6+1 с размери „не по-големи от тези на съществуващите луксозни SUV“ – казват от „Ленд Роувър“.
Discovery Sport с вмъква в средата на гамата - между малкия Defender и флагманът Range Rover. Базиран на предимно стоманената платформа на компактния Evoque, ще го видим в продажба рано догодина.

Следва продължение. 

Сп. "Тема"

неделя, 28 септември 2014 г.

Тихо: Opel Astra 1.6CDTi

С нов дизел, скоростна кутия и охота



          Под познатата външност на Opel Astra се крие чисто нов алуминиев дизел, достоен за отделна техническа студия

Когато миналата година карах за първи път новия 1.6-литров дизел на Opel, монтиран в Zafira, вечно киселият скептик у мен не ахна: освен по-тихата му работа в сравнение със старото поколение и предполагаемия по-нисък разход, от пръв поглед нямаше много за ах и ох. Моделът, в който бяха избрали да го монтират, също не предразполагаше към чудеса: седеместният ван е автомобил за смирено придвижване на хора с багажа им. Въпреки това беше очевидно, че в Германия са свършили много работа: дизелите са най-потърпевши от новите европейски емисионни изисквания EURO 6, вдигащи летвата до степен, в която дори по-малки двигатели като този по неволя се превръщат в чудо на високата техника. В конкретния случай усилията за подобряване на енергийната и емисионна ефективност са хвърлени във всички посоки и резултатът е убедителна крачка напред в нафтовия даунсайзинг – новото поколение 1.6-литрови дизели вече имат мощностните и теглителни характеристики на двулитровите отпреди десетина години на значително по-ниска емисионна цена. Цената на резултата обаче е висока, тъй като всички мерки предполагат инвестиции в добавени системи, нови решения и материали, което оскъпява крайния резултат. Предвид значителния напредък в бензиновата техника и цените на горивата аргументите на прословутите с ефективността си дизели малко по малко започват да се отдалечават. Което изобщо не означава, че съм ги разлюбил, но за да консумирате приемуществата им, трябва да правите все по-голям годишен пробег. 

По стъпките на Insignia 

Днес обаче няма да сравняваме икономическите и емоционални аспекти в избора на задвижваща система, а ще видим що за продукт е станал Opel Astra 1.6CDTi, както е пълното име на третия модел в гамата на Рюселсхайм, получил малкия нафтов ювелир. 

Започваме от там, че Opel Astra върви плътно по визулните стъпки на Insignia – въпреки по-малкия си размер скулптурната чувственост не му е чужда и общото впечатление е много положително. Толкова положително, че човек се чуди как един от най-красивите триврати хечбекове в момента – версията Astra GTC изобщо е успял да се промъкне през сивата американска бюрокрация, но това е друга тема - днес говорим за практичната версия с пет врати, която, както казах, почти няма проблеми с външността. А когато към белия основен цвят прибавите таван, огледала и джанти в черен лак, от и без това малкото проблеми не остава и помен. Главният дизайнер на „Опел“ Марк Адамс и неговата дружина определено са имали сполука; до степен, в която чакам със свито сърце предстоящото обновяване на модела, което ще бъде в духа на Adam и новата Corsa. 

В купето на Astra също няма пространство за смайване, но това не пречи всичко да е направено добре: с изключение на подлежащата на драстично опростяване централна конзола и графиката на шофьорския дисплей вътре ситуацията е приятна, а и просторна: въпреки скосяването на покрива отзад е широко, а с двойното си дъно багажникът, без да е отличник, е напълно достатъчен. Това, което впечатлява е липсата на шум и вибрации от двигателя в движение. Студен и на празен ход изцяло алуминиевият агрегат леко потропва, но в нормален режим просто изчезва в звуковия фон, където преобладава шумът от вятъра и търкалянето на 18-цоловите гуми с размер 235/45. Освен тих, дизелът е и гъвкав: голяма част от въртящия момент от 320 Nm се появява рано, което позволява лесно изпреварване и предразполага към натиск. Същото правят и 136-те му конски сили, които са най-високата литрова мощност в класа за сега. Увереността расте и заради не прекалено твърдото окачване, осигуряващо едновременно комфорт и усещане за контрол в завой. Това е добре, защото втвърдяването на волана не е съвсем линейно и няколко пъти ме свари неподготвен – какво да се прави, усилването масово е електрическо и това често личи. Общото усещане в движение, без да води в сегмента, е напълно уверено – за разлика от нафтата, Astra гълта километрите охотно. И тук няма да пропусна, че това се дължи и на добрите седалки: удобни и с достатъчно опора, те са част от разтоварващия нрав на колата.

Нови са и шестте механични скорости. С намалено тегло и фрикционни загуби дългите предавки пасват на нрава на мотора, осигурявайки меко и точно превключване и действително ниски обороти: можете да го карате на 1000, без да усещате типичните недоволни вибрации, заради които ви обземат подозренията, че земята под вас е започнала да се разтваря. Вярно е, че над 3500 оборота (които 90% от потребителите ще прескачат само по невнимание) звукът започва да става въздрезгав, но даже и тогава не излиза от контрол – работата е добре свършена.

С такива дадености остава само следващото поколение да свали малко тегло и би имало всички предпоставки да се мери със спонтанността на формално по-слабите дизели на Skoda Octavia/VW Golf.


       Вътре цари познатата комбинация от хармонични линии, удобни седалки и нуждаеща се от редакция централна конзола

Общото предразположение към каране доведе до разход от 7.1 л., който е забавно далеч от теоретичните 3.9 - 4.2, но разчитам, че отдавна сте претръпнали към лишената от допирни точки с реалността методика на т.нар. NDEC цикъл.

Много друго за отбелязване няма, освен че въпреки относителната си сложност интерфейсът за управление вторичните настройки и телефонната интеграция се представят стабилно.
Като изключим приятната външност и меката работа на дизела, Opel Astra не е шампион в нито една друга основна дисциплина, което вероятно се дължи на минаващите вече над пет години от появата му. Това е сред основните причини  за четвъртото място в сегмента в Европа през първото полугодие. В България моделът е в края на десетката, доколкото може да се вярва на данните от ААП, но това не се дължи на продукта, който определено има потенциал за повече. 

Вместо епилог

Ако автомобилните данъци в многострадалното ни отечество имаха нещо общо с модерните времена, в които другите живеят, въглеродните емисии от 104-110 г/км на дизеловата Astra биха защитили напълно цената й от 43 – 46 000 лв. за приятно оборудван екземпляр. По-слабата версия със 110 коня пък пада под символичните сто грама, заради които кметът на най-големия град в една цивилизована страна би ви посрещнал с хляб и сол в национална носия, да не говорим за безплатните права за достъп в центъра и значителните финансови и нефинансови привилегии на съвременната моторизация в комплекта на модерните общества.

По тези въпроси у нас обаче е тихо. Като новия дизел на Opel Astra.