понеделник, 24 ноември 2014 г.

Из чаршията: Те се продават

Европейският автомобилен пазар до септември расте

 


          MG3 вече се забелязва във Великобритания

Марките
 
Често говорим за европейски пазарни резултати, но скоро не е ставало дума за ставащото в Европейския съюз: септември беше тринайсетият пореден ръстов месец. С продадени 1 267 068 (9.85 млн. от началото на годината) автомобила пазарът през септември отбеляза ръст от 6.1% спрямо миналия септември, а за осемте месеца ръстът е 5.6%. През септември дилърите в Европа са продали половин милион коли повече в сравнение с традиционно най-слабия август. През септември Обединеното кралство беше и най-големият европейски пазар: заради подмяната на регистрационните номера, предизвикала забавяне на част от регистрациите, една от всеки три коли през в Европа през септември беше регистрирана на острова. Усреднената годишна стойност обаче е под 1:5 - англичаните са втори след Германия.

В резултат на тези сезонни особености марките, продаващи се добре на Албиона, се представиха много добре и като цяло. Пример: Великобритания представлява над половината от европейските продажби на Ford, а продажбите на Vauxhall бяха по-големи от тези на Opel на всички останали пазари.

Тежката германска тройка – Audi, BMW и Mercedes-Benz, които обичайно са в силна зависимост от резултатите си у дома, през септември направиха една трета от обемите си в Кралството. Подобна зависимост е още по-осезаема при Jaguar, Land Rover и Bentley – показателят е между 72 и 80% от регистрирациите им. 

След като отбеляза два рекордни летни месеца, Volkswagen Group се връща към обичайния си европейски пазарен дял от 23.6%. Германците обаче остават производителят, добавил най-много към продажбите си в сравнение с миналия септември – около 17 500 коли. На второ място по този показател са Renault-Nissan, докато GM Europe, независимо от септемврийския си ръст, са големият губещ с почти 7000 надолу. Това се дължи на загубата на продажбите от изнасящия се Chevrolet, които за момента не могат да бъдат компенсирани.


          167 таксита Tesla Model S вече обслужват амстердамското летище "Схипол"
Една непозната тук марка - Nanjing MG продължава да бъде най-бързо растящият производител. Ръстът спрямо предишната рекордна година – 2012-а е повече от двоен, при оставащи два месеца до края на годината. Новоизлюпеният им субкомпактен MG3 най-после изведе китайската марка в екрана на радара на британския купувач. Индийската Mahindra&Mahindra също се справя много добре, благодарениe на придобиването на 70% от фалиралия през 2010-а корейски SsangYong. В момента продажбите на двата им многоцелеви модела – по-малкият Korando и по-големият Rexton са почти удвоени.

Tesla на пръв поглед са изненада в челото на губещите спрямо август, но продажбите на Model S стартираха именно през август 2013-а, а поръчаните коли бяха доставяни до края на годината. Иначе по отношение на резултатите си за деветте месеца Tesla продължават да са сред най-бързо растящите марки на континента. Любопитно е, че от регистрираните общо 615 електрически седана 167 са купени от двете таксиметрови компании, обслужващи амстердамското летище „Схипол“, което избра Model S за предпочитано такси, превръщайки се в световно летище №1 по обслужващ парк от таксиметрови електромобили.

За разлика от САЩ, където пет поредни години чупят рекорди, Fuji Heavy Industries, по-известни като Subaru, продължават да се борят с Европа. По всичко личи, че с двойното си предаване и тегло, по-близко до това на джиповете, моделната им гама в момента пасва повече на американците: в сравнение с огромните SUV и пикапи там Subaru минават за икономични. Положението в Европа е обратното: малките местни комбита и кросоувъри ги бият с лекота по този показател. Друга причина за успеха на малка автомобилна компания в Щатите е относителната регулативна хомогенност и потребителски манталитет, улесняващи разработването на подходяща технология и модели за огромния американски пазар. За разлика от Щатите, с шаренията от местни регулации и клиентски предпочитания европейското потребление прилича повече на същито от парчета американско сватбено одеало.


          Фейслифтът на DS3
На ниво марки през септември Volkswagen, Ford и Peugeot са най-големите печеливши по показател абсолютен обем. Благодарение на двойните продажби на новото Quattroporte и още по-добре представящото се Ghibli, Maserati остават най-бързо растящата марка. Италианските премиум автомобилни шивачи, освен от Nanjing MG, са следвани и от Infiniti, благодарение представянето на седана им Q50. Любопитно е, че за първи път от декември 2010-а Audi бяха надпродадени и от двамата си преки конкурени – BMW и Mercedes-Benz. Не че от Инголщат се представят зле, но им липсват силно изразени бестселъри, като X5 и особено GLA.

Skoda продължава да води като марка с най-голям добавен ръст от началото на годината, но Renault и Dacia настигат.

Губещ №1 по всички абсолютни и относителни показатели е Chevrolet, чийто наличности в няколко европейски държави вече пресъхнаха. Ако гледаме на DS като на отделна марка, както Citroen биха искали, абсолютните им загуби са в размер на над 19 000, което се дължи най-вече на стареенето на трите им модела. Фейслифт на най-популярния DS3 видяхме в Париж, но цялото внимание на французите е насочено към пробив на най-големия световен пазар – Китай. След старта на местното производство на хечбека DS5 и седанът DS5 LS те току-що представиха кросоувъра DS6 WR, който заедно с LS е уникален модел за Китай. 

Моделите

Най-силен импулс през септември показва VW Polo, което благодарение на фейслифта си застава на септемврийския подиум до Golf и Ford Fiesta, и е четвърти от началото на годината. Отлично се представя и новата С класа на Mercedes-Benz, надпродала през септември BMW 3 за първи път от ноември 2012-а. Общият им годишен резултат едва ли ще е същият, но за сметка на това в първата седмица на октомври вече ще са изпреварили стареещото Audi A4.

Opel Mokka имаше силен септември, при това далеч не само заради представянето на Vauhxall във Великбритания: благодарение на Италия и Франция разликата с Renault Captur се топи.

Най-добре сред дебютантите се представя VW Golf Sportsvan, който се справя значително по-добре от предшественика си Golf Plus. Успеха му заплашва с канибализация Touran и Tiguan, в резултат на което най-големият европейски производител все още не може да стигне резултатите си от 2013-а и в двата сегмента.


Въвеждането на първия в баварската история ван и автомобил с предно предаване изобщо - BMW 2 Active Tourer вече се справи с резултатите на Merceds-Benz CLA и гледа към В класата.

Септември беше добър и за електромобилите на Renault-Nissan: Nissan Leaf направи рекорден месец и заедно със Zoe се представят по-добре от хибридната конкуренция на Toyota Prius.

Сп. "Тема"

събота, 15 ноември 2014 г.

Доминацията на Х: Toyota Aygo

В макрообектива на младежта и фотолюбителите




Toyota Aygo – големият малък хикс


Да обичам малкия свят се научих от фотографията: с подходящата нагласа, щипка опит и съответно оборудване пред очите ви се разкриват прелестите на кипяща от живот нанодействителност, която е на 105 mm и един статив разстояние от очите ни, приучени на респект към голямото.

Съвместният чешки проект на Toyota и PSA е вече на десет години и микротойотата е второто поколение на общите им усилия. И ако първата Aygo, заедно със Citroen C1 и Peugeot 107, беше неделима част от тризнаците, дори без макрооптика втората изглежда доста различно от тях.

Доминиращият Х

Най-малкият модел в японската гама представлява технологична еволюция на предишня, облечена в радикално различна външност. Aygo е един от видните представители на графичното течение в съвременния автомобилен дизайн: от предната решетка до А колоните виждате не общ силует, а доминиращ хикс; Х-образната тема е ключова за облика на японската микро машина, което личи и по обозначенията на всички нива на оборудване, започващи също с Х.


Бидейки по-дълъг, по-нисък и с по-широка следа от предшественика, новият Aygo е запазил междуосието и наноразмерите си (3,46 мудължаването е с под сантиметър), но е заменил свенливо заобления силует с линии и дръзки ръбове, демонстриращи японска различност без свян. Това впрочем е поредното изпълнено обещание на Акио Тойода, който през 2009-а пое компанията с обет за край на скуката.

Новост е и ниският коефициент на въздушно съпротивление от 0.29 - отлично постижение за толкова къса кола. Графично заострената двуцветна външност е толкова компактна, че почти не забелязвате петте врати, докато не ги отворите. Toyota Aygo е мислена за млади хора и това личи навред: както външността, така и интериорът подлежат на индивидуализация, а различни пакети помагат на хармонията в иначе безкрайните комбинации на елементите им.
Като говорим за външност, да не пропусна, че контрастът между конфликтни линии, цветове, материали и светлинна графика правят общото впечатление през обектива на автомобилния макролюбител доста положително. И далеч от сериозното, защото с Aygo Toyota са се прицелили в младите, които не се вземат насериозно; особено мъжете, които са едва 40% от купувачите му. Друг е въпросът, че у нас тази целева група изглежда по съвсем друг начин, но това очевидно не пречи на завоюването на почти 1/3 от А сегмент.
Вътре доминира трапецовидната централна конзола, изваяна около голям за размерите на малкото табло 7-инчов дисплей, през който навлизате в инфоразвлечение, ориентирано изцяло около умния ви телефон. Това е първата кола в категорията, предлагаща стандартно камера за обратно виждане: не че без нея ще се препънете в препендикулярното паркиране, но нищо не пречи да я има.
В купето преобладават твърдите пластмаси и рециклирания текстил, както и видимите решения за пестене на тегло (колкото и да се стараете, с механични скорости няма да надхвърлите 900-те килограма): от многофункционалния волан, интегриран със скоростомера и оборотомера, така че да се регулират заедно на височина, през открехването на задните стъкла до приятната трицветна тапицерия на монолитните седалки, всичко подсказва пределна икономия. И въпреки твърдостта на пластмасите, дори през макрообектив интериорът е съвсем уместен. Само по-малкият дисплей и наследените от миналото лостове около волана изглеждат вехто, но общото впечатление е свежо.
Когато говорим за нанотеника, трябва да приемаме и нанопоследствията: едрите видове трудно виреят отзад – високата линия на стъклата и облегалките на двете седалки предразполагат към клаустрофобия, но отзад се седи по-добре, отколкото на пейката в предишния модел.

Вътре доминират централният дисплей и ярките цветове
Под предния капак живее познатият 3-цилиндров атмосферен бензин с ангренажна верига. Агрегатът е минал през модерницзация, но е запазил спонтанноста, подобрявайки основните показатели и енергийната си ефективност. Характерният трицилиндров звук на малкия мотор е пренесен, а 69-те му конски сили са достатъчни за любопитния изледовател на градската джунгла. Да, но ускорението му до 100 е за 14.2 секунди – ще кажете, а аз ви парирам с твърдението, че в движение това почти не личи.

Помнещите предишното поколение Aygo няма да познаят скоростната кутия: въпреки недотам гладкото превключване, добре оразмерените предавателни числа с безкрайни 1-ва и 2-ра помагат на щастливо набиращия агрегат да ви дари с характерния си трицилиндров звук. Говорейки за звуци обаче, трябва да отбележим, че Aygo е тиха за толкова малка кола: аеродинамиката потиска завихрянията, а и окачването не шуми. И е меко: късото междуосие се справя прилично с дупките, но плащате данък под формата на  страничен наклон в завой. Воланът е станал по-директен и по-точен, а лекотата му помага за паркиране на невъзможни места.
Общото впечатление, без да е изявен шампион, е за грамотност, обезпечаваща добри шансове за дългосрочно оцеляване сред по-силните представители на градската фауна. На магистрала ситуацията е напълно приемлива при скорости в рамките на ограниченията, но трябва да внимавате за страничния вятър и завихрянията от големите камиони – малък сте и воланът е лек, така че умната с газта.
Предвид начина на измерване, всички разговори за енергийна ефективност в момента са неуместни: комбинираният разход по NEDC е 4.1 л/100 км., но в реалността ще трябва да преглътнете поне 7: въпреки, че е малък, двигателят е атмосферен и подгонен в оборотите на въртящия си момент (4300) започва да харчи. Мислех да кажа нещо и за въглеродните емисии, но като се сетя, че автомобилните ни данъци не се интересуват от тях, отразявайки последния писък на модата от 80-те г. на миналия век, се отказах.
Инфоразвлечението на борда е ориентирано около мобилните приложения и дава приличен контрол върху вторичните настройки, опростената навигация и мрежовата свързаност. Както в много други автомобили, така и тук можете да дублирате визуалната им организацията в дисплея на таблото, а графиката е напълно приемлива. Теоретично това може и да кефи младежта, но практическият ефект от упражнението е много ограничен, основно заради заетостта на шофьора с основните му функции на водач на микро МПС-то с дръзка външност - инфокупонът на борда е за возещите се.
И така
Ако веднъж приемете ограниченията на наноавтомобилизма, ще ви останат само приемуществата му, които в случая на Toyota Aygo могат да се обобщят като игрив минимализъм с отличителна външност.

Това впрочем е всичко, от което човек се нуждае – ярките цветове, необичайните форми и нестандартното поведение са манна небесна за фотографа ентусиаст.
Сп. "Тема"