сряда, 9 май 2012 г.

Борбата за Европа

Toyota на поход срещу VW, BMW я въоръжава с дизели.

GT 86 – люто от Toyota?

Toyota, която миналата година беше изпреварена от VW по глобални продажби, напоследък отвръща на удара, при това на домашен терен.

На пазара излизат Yaris, който е първата малка хибридна кола на континента, както и имиджовото спортно купе GT 86. В допълнение, от 2014-а японците от едноименния град в префектура Айчи ще получават дизели от BMW. Всичко това естествено се прави с цел отхапване на пазарен дял, който в случая на най-голямата японска компания спадна с 41% от 2007г. насам. Дидие Лероа - оперативният шеф в Европа: „Обемите на Toyota в Европа са неприемливи. Ние се преструктурирахме, станахме по-гъвкави и всичко, което правим е част от борбения ни дух.”

Това раздвижване е на път да даде резултати, тъй като японците очакват първа печеливша от пет години насам. IHS Automotive виждат ръст на пазарния им дял през тази година и лек спад при VW. В своя напредък Toyota се надява да спре победния марш на германската народна марка, която ускорява за да изпревари и General Motors. Японците загубиха първото място поради комбинирания ефект на гаранционните проблеми през 2009-а и 2010-а, и катастрофалното земетресение, а в момента са трети след GM и VW. Какво да се прави, живеем в цивилизация, в която размерът е всичко, а „голям” и „хубав” са синоними.

Ръководителят на отдела за европейски прогнози на разположения в Оксфорд LMC Automotive – Джонатан Поскит: „Toyota трябва да се фокусира върху просветените европейски клиенти, които вече разполагат с голям избор от нови автомобили.” Очевидно.

Малкият в хибридния отбор ще се пробва в Европа.
Хибридният Yaris, който е пряк конкурент на VW Polo, e част от хибридната войска на Toyota, състояща се още от произвеждания в Англия Auris и Prius, който се доставя от Япония. Производството на малкия бензиново-електрически автомобил започна през април в завода във френския северен град Валенсиен. Алтернативната версия на най-продавания модел на Toyota в Европа се задвижва от комбинация между бензинов двигател с обем от литър и половина, и електромотор, която дава теоретичен градски разход от 3,1л./100км. и въглеродни емисии от 79г./км.

В другия край на скалата е GT 86, който с двулитровия си атмосферен боксер, задно предаване, агресивно озъбена предница и двоен ауспух ще се опита да подлюти азиатското меню, изкушавайки консуматорите на VW Scirocco.

Да впечатлиш съседите

Според Йън Флечър от IHS Automotive, марката видимо не грабва клиентското въображение, а GT 86 “може да е колата, която ще върне клиентите в шоурума.”
При хладния европейски прием на хибридите и срамежливата цел от 15 000 GT 86, в Toyota видимо трябва да се понапънат още за да достигнат заветните един милион коли в Европа, Русия, Турция и Израел през 2013 г., което е с 20% над тазгодишния план от 835 000. От друга страна, кола продаваща се със стотици хиляди едва ли би впечатлила съседите ви.

Изправена пред корава конкуренция и лишена от търсените технологии, на континента марката спадна повече, отколкото в други региони. През рекордната 2007-а японците продадоха общо 9,37 млн. автомобила, 13% от които – в Европа. През миналата, този показател беше 10% от 7,95 млн.

Дизели от BMW

„Силата на Toyota е в хибридните автомобили и това донесе добри продажби в Щатите и държавите, чувствителни към цените на бензина.” – споделя Сатору Такада от базираната в Токио Toward the Infinite World Inc. „Европа вече е доминирана от германските производители заради популярността на дизелите. Източна Европа е регион, където могат да успеят, но всички са се прицелили към тези пазари и конкуренцията там също ще е трудна.” Такада-сан обаче се нуждае от лека корекция: на малкия, беден и лишен от мобилна култура български пазар, субкомпактен хибрид е тема главно за кориците на лайфстайл списанията, а не за продажбените отчети.

Истинско раздвижване е вероятно едва, когато след две години BMW започне да доставя дизелови агрегати. От Бавария се съгласиха на сделката в замяна на сътрудничество в разработването на следващо поколение батерии. Дизелът, който се радва на по-ниски данъци в много европейски страни, зарежда почти половината от продадените в Германия през 2011-а коли.

Трудно можем да кажем каква е ситуацията напоследък в България: нямаме надеждна информация дори за обикновени факти като общия размер на пазара, камо ли за дела на дизелите в него. Обаче можем да направим едно предположение с голямо приближение: при тези тенденции в покупателната му сила и цените на горивата, вероятността от спад е много висока.

Скучновато

Тласъкът на Toyota в Европа съвпада по време с американската офанзива на VW, където японците през миналата година биха с 5:1 – това бе съотношението в продажбите им. Обзетият от мания за величие колос от Волфсбург миналата година отвори завод за 1 млрд. долара в Тенеси, където ще се произвеждат до 150 000 пасата на година.
Подобрените финанси на Toyota в Европа пък са в очевиден контраст с някои от конкурентите. През тази година Ford Motor очакват загуба от около 600 млн. долара, докато през миналата GM записаха -747 млн.

Първата кола от завода във Франция.
Дори след всички подобрения, спечелването и задържането на клиенти от VW ще остане тежка задача. Основната причина е в скучноватото излъчване на моделите на Toyota, което не пленява твърде европейския купувач и не може да бъде компенсирано от високата им надеждност. В това отношение групата Hyundai-KIA е пример за чудесна адаптивност към европейския вкус и резултатите им в Европа впечатляват благодарение на комбинация от надеждна техника и привлекателен континентален вид.

В това отношение, GT 86 е крачка в правилната посока, независимо че за любителите на пикантната автомобилна кухня 200 коня звучат по-скоро разочароващо, отколкото обещаващо. В Япония моделът беше представен в началото на април, а в Европа появата му се очаква рано през лятото. Цената ще е в порядък 30 000 евро.

Сп. "Тема"

четвъртък, 3 май 2012 г.

Из чаршията

Как продава Volkswagen?


Господства еднолично в Европа, а по света се представя балансирано с някои изключения – е краткият отговор. 

За първите три месеца на годината резултатът в ЕС е 12,5% пазарен дял, което представлява ръст от 8,70% за година. Това постижение е още по-впечатляващо на фона на двуцифрения спад на конкуренцията от Франция и Италия. В Обединеното кралство, Франция, Италия и Испания VW има по два модела в десятката, а в Германия Golf, Polo и Passat са на първите три места. 

В Русия Polo е самотен на осмото място, надвит от все още водещите лади.

Jetta е най-продаваният фолксваген в Щатите.
В Индия през март, въпреки сериозния ръст на марката, Polo е чак двадесет и пети, победен с ипон от шампиона и труден партньор Suzuki.

На охладения китайски пазар гледката е впечатляваща: с общо 4 модела сред първите десет, VW води значително пред Toyota. В Япония – точно обратното: извън първите 20.

САЩ: Volkwagen отбелязва най-силен март от 39 години насам с 36 588 продажби, а Jetta e 22-ра. Канада: Jetta е точно в средата на първите тридесет.

Clasico прекрати 8-годишното царуване на Nissan в Мексико.
Мексико: Две версии на Jetta са в десятката за тримесечието, едната от които (Clasico) беше №1 през 2011г.

Бразилия: Три модела в най-добрите десет, а VW Gol беше миналогодишен първенец в страната, доминирана от Fiat. 

Аржентина: На положителния аржентински пазар, от Волфсбург имат четири модела в първите десет.

Австралия: Golf e шестнадесети, Tiguan – 48-ми, а Amarok – 61-ви.

Южна Африка: Две версии на Polo следват първенеца Toyota Hilux, а в топ 20 са още Golf и Amarok.
Amarok e 17-ти в Южна Африка.

Изводът от това балансирано представяне е само един: независимо какво ще чуете от конкуренцията, VW успяват да предложат автомобили, от които пазарите и клиентите по света се интересуват. Някои смятат марката за лишена от страст, а аз мисля, че колкото и да са важни емоциите, в дългосрочен план устойчивостта и усещането за традиция и предсказуемост печелят над преходния чар.

Не случайно на 23 март в завода във Волфсбург отпразнуваха 40-милионния си автомобил, а 2012-а е първата година в историята, в която германският народен производител прескача двата милиона през първо тримесечие.

Сп. "Тема"

сряда, 2 май 2012 г.

up!

Volkswagen продължава нагоре 


VW дълго имаха проблем с намирането на пряк духовен наследник на своя Бръмбар, но в лицето на up! изглежда са намерили формулата на достъпния базов транспорт със световна популярност.

Във Волфсбург гледат много сериозно на  „малкия” си световен проект.

Когато през втората половина на 1945г. Volkswagen вече работи, а до края й произвежда първите 58 Käfer-а, това е класически акт на тевтонска твърдост и индустриален героизъм, предизвикан от разрухата, трудните доставки и хроничната липса на суровини в следвоенна Германия. Заводът, който се намира в британската окупационна зона, дължи много на бившите врагове за възстановяване на производството, първите поръчки и първия си износ - 56 автомобила за Холандия през 47-а. В това развитие на събитията има и огромна доза късмет, тъй като предвиденият за разглобяване и пренасяне на острова завод не заинтересовал никой британски производител, защото автомобилът не отговарял на разбиранията им за моторна кола.

67 години по-късно, във Волфсбург изглежда са преоткрили корените си и формулата за успешен малък и достъпен автомобил.

Въпреки факта, че Golf e във вечната тройка на най-продаваните, той така и не успя да надскочи родния континент и да се превърне в истински световен продукт. Независимо от безспорния си европейски триумф, за някои световни пазари той е твърде малък, а за други – твърде скъп.

Това е минимумът, който можем да очакваме в бъдеще.
За да постигнат лидерската си цел от 10 млн. коли годишно през 2018 г., VW определено имат нужда от превозно средство, способно да пожъне световна слава. С научени уроци след неуспехите на Lupo и Fox, up! навлиза с обновени амбиции в мини-сегмента, където на европейския водач Fiat Panda му предстои тежък сблъсък с най-трудния конкурент в индустрията, който е на път да въведе цяло семейство от малки превозни средства. Нещо повече: Skoda и Seat ще предложат свои версии-близнаци, насочени към първите собственици на нови автомобили в Индия, Китай и Бразилия.

Амбициозният проект, възложен през 2007-а от главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, трябва да се справи с две задачи:
Първата е да помогне на VW  да стане най-големият световен производител; втората – да докаже, че автомобилната индустрия в Европа може да печели от модел в мини-сегмента. Досега това не е било по силите на нито един конкурент и колосът от Волфсбург изглежда най-подходящ да успее.

Сегментът е много перспективен: според IHS Automotive до 2015-а той ще нарастне с 25% до 11,2 милиона, а малкият фолксваген е важен километричен камък по пътя към желаната глобална доминация.

Народният автомобил

Volkwagen стана световна автомобилна суперсила благодарение на успешната концепция на народния автомобил, който за повече от шест десетилетия живот се превърна в олицетворение на достъпния базов транспорт. Това така и не бе по силите на Lupo и Fox, но сега подходът е различен и изгледите за успех от трети опит изглеждат много благоприятни. Up! бе оценен високо от журито на конкурса за автомобил на годината в Европа, където отстъпи само на политически коректния Opel Ampera. В началото на април дойде и глобалното признание: малкият кариерист от Долна Саксония се увенча с приза „Световен автомобил на годината”, с което лидерските му претенции добиха напълно реални очертания.

За всекиго по нещо в новото малко семейство

Според прогнозите на IHS Automotive, с добавянето през 2013-а на вариант с 5 врати и електрическа версия на up! към това, което наричат “Новото малко семейство” на вече предлаганите Skoda Citigo и Seat Mii, малкият VW ще надмине по продажби Panda, Clio и 107.

Seat Mii е испанската надежда за нови привърженици.
Паул Севин, вицепрезидент на Seat по продажбите и маркетинга, се опитва да ме опровергае: „Задачата ни не е толкова в печелившата платформа, колкото в това да я използваме за подсилване на марката и лоялността.” - разбираемо за мениджър от единствената марка в портфейла на Volkswagen, която не познава печалбата.
Лука де Мео – шеф на маркетинга на фолкваген – очаква up! да привлича към марката около 100 000 нови клиенти годишно.

Skoda Citigo - емоционалната чехкиня.
В Skoda пък смятат да разнообразяват фокуса си върху мъжете-шофьори със своята версия Citigo. Шефът на продажбите им Юрген Стакман: „Citigo ни позволява да влезем в по-емоционален пазар с по-емоционални клиенти, което за нас е напълно ново усилие.”

VW up! вече се подготвя с версии за Южна Америка, Индия и Китай, научаваме от Улрих Хакенберг – ръководител на развойния отдел на марката. Всяка страна има своите особености, поради което амбициозният градски завоевател ще трябва да предлага за всекиго по нещо.

Половин милион

Up! определено има потенциал да мобилизира широки слоеве от световното население, споделя Хакенберг и продължава, че моделът е много важна част от план 2018.
Експертите от IHS Automtive смятат, че производството на евтин вариант за ценово чувствителните пазари не е работило никога досега. Според тях това прави колата с амбиции за успех далеч извън Европа, много повече от поредния модел в гамата.

Във Волфсбург разчитат много на развиващите се пазари и очакват над двойно увеличение (до 390 900) на проджбите през 2015-а. В IHS смятат, че това вероятно няма да е достатъчно за да се печели. Според тях минимумът е половин милион.

Дали е така – ще разберем в следващите години, но по всичко личи, че този път на задачата е погледнато повече от сериозно. Междувременно, заради високото търсене, в завода в Братислава вече добавиха трета смяна четири седмици предсрочно.

Цифри

И накрая, малко цифри за ориентация:

Up! е дълъг 3,54, широк 1,64 и висок 1,49 м. Има голямо за размерите си междуосие (2,42м.) и два трицилиндрови бензинови двигателя с мощност 60 и 75 к.с. Интериорът, в който всичко си е на мястото, е едновременно просторен и привлекателен, а в оборудването има предложения, необичайни за побираща се в кибритена кутия кола.
В България базовият take up! започва от 14 990 лв. с ДДС.

Сп. "Тема"