петък, 5 декември 2014 г.

Колата като периферно устройство

Инфоразвлечението променя и културата на шофиране



          Смяна на маслото през iTunes? Кой знае какво ще могат колите след десетилетие

С производството на все по-сложни инфоразвлекателни системи борбата между доставчиците на мозъка и технологииге зад дисплея в арматурното табло на новата ви кола се ожесточава. Според IHS Automotive Западна Европа – основният регионален пазар за системи, използващи дисплеи с размер над 4.5 инча, ще достигне 3 млрд. евро през 2020 година от 2.5 в момента. В същото време, заради растящото търсене на съдържание и функционалност по подобие на смартфоните, делът на автомобилите, използващи този по-висок клас системи ще нарастне от 20 на 40%.
„Заради увеличаващото се време, прекарвано в трафик, наблюдаваме ръст на продажбите на инфоразвлекателни системи“ – започва старшият анализатор по автомобилна телематика и инфоразвлечение от IHS Automotive Джак Берквист. Една от големите дилеми пред автомобилните производители е изборът на софтуерна платформа.
 
Според IHS Automotive поделението на BlackBerry QNX е глобалният лидер с дял от 44% в пазара на бордови операционни системи. Microsoft са втори, а решенията, базирани на Linux – трети.

Непостоянният пазар
Ford е един от най-големите клиенти на “Майкрософт“, но информация по-рано през годината подсказа, че е вероятно да се обърнат към QNX за третото поколение на инфоразвлекателната си система Sync. От Ford коментират, че решение все още не е взето,  а според Берквист Microsoft се изтеглят от автомобилния пазар: „Microsoft не се борят за нов бизнес.“

Според Сачин Лоуранд - мениджър на автомобилния отдел на един от специалистите в разработката и производството на инфоразвлекателни системи - Harman, Ford са разработили сами голяма част от Sync, което е изключително скъпо: „Днешните системи струват над 100 милиона долара, при това не започваме от нулата. За някой като „Форд“ цената е още по-висока, без да броим неостойностимата болка от проблемите.“

IHS смятат, че въпреки пазарното си водачество QNX едва ли ще е най-големият печеливш от евентуалното изтегляне на Microsoft, що се отнася до западните производители. Вместо това очакванията са повече от тях да опитат Linux базираните системи заради отворения им код и липсата на лиценз: веднъж програмирани за автомобилна употреба, те подлежат на лесен ъпдейт.

          На Tesla й отива: една от най-комплексите инфоразвлекателни системи
          със 17-инчов централен дисплей е в таблото на Tesla Model S
Гледните точки
 
Сред по-високия клас Linux приложения е Genivi – система, разработвана съвместно от BMW и Jaguar Land Rover и базирана на процесорите на Intel.
 
Д-р Волфганг Цибарт – технически директор на Jaguar Land Rover: „Автомобилната индустрия се нуждае от отворени платформи, които не са обвързани с конкретен доставчик и това е основната цел пред Genivi.“ Според Цибарт платформата ще се появи в новата им инфоразвлекателна система от най-висок клас, без да конкретизира сроковете.
 
Както е логично да се очаква, водещият маркетинга и продажбите в QNX – Дерек Кун критикува Genivi: „Сравнена с всичко друго, Genivi е невероятно скъпа – това е самоцелна сензация.“ Според него решенията, базирани на Linux са уязвими от гледна точка сигурност, което впрочем е и част от голяма друга тема за рисковете пред автомобилната автономия, но за нея ще говорим друг път.
 
За момента автомобилните производители нямат нужда да сертифицират инфоразвлекатилните системи по същия метод, по който правят това с уредите в арматурното табло, но с развитието на интеграцията между предназначена за водача информация, системи, отговарящи за сигурността и развлечение, това със сигурност ще подлежи на промяна.
 
Според Лоуранд от Harman основната цел е свалянето на разходите: „Ресурсите, които използвате са много подобни“ – казва той, имайки предвид процесорите, паметта, захранването и контролерите. С увеличаването на мощността на чиповете от автомобилен клас, произвеждани както от Intel, така и от нови производители като Qualcomm, идва възможността за комбиниране на цялата обработка на данни в един, с което се пести и енергия.
 
Бъдещето
 
В продължение на десетилетия радиото е единственият автомобилен инфотейнмънт. След това се появяват касетофоните, с които се разделихме отдавна, и CD плейърите, чието приложение бележи бавен, но необратим спад. Всички те са заменени от умни телефони, памет и стрийминг. Сравнени дори само с преди няколко години, новите коли са чувствително по-свързани с околния свят и тенденцията само ще се засилва.


Най-високият клас информационно развлечение в новия VW Passat включва многофункционален дисплей вместо традиционните уреди пред водача

Постоянно развиващата се потребителска електронна индустрия приучи купувачите на изключително бърз темп на развитие. Хората очакват нови и по-мощни системи всяка година и пренасят очакванията от Apple и Android в автомобилното дилърство, поставяйки дългите продуктови автомобилни цикли на голямо изпитание. Заради комбинация от сложни процеси и технологични обвързаности, развойните цикли в автомобилната индустрия са от три до пет пъти по-дълги от тези в електронната. За крайния потребител това изоставане е най-забележимо при информационно-развлекателните системи.
В известен смисъл превозните средства все повече се превръщат в периферни устройства на умните телефони: по същите причини, заради които родителите забраняват на децата си да сядат на вечеря с телефон, мнозина потребители не желаят да се лишават от получаването на разнообразно съдържание в реално време, само защото карат.

Работата е там, че карането със забити в дисплеите носове ни прави много по-опасни заради тоновете стомана в ръцете ни – последствията и отговорността нарастват.
 
От времето на първите вградени радиоапарати в колите са изминали повече от 80 години. Днес автомобилите са все по-високототехнологични комуникатори – факт, който само удължава предупредителните изречения с общи условия за безопасност, появяващи се на дисплея на инфоразвлекателната система всеки път, когато я включвате. Не ги забравяйте.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар