Автомобилният
дизайн никога не е бил толкова разнообразен.
Емисионните изисквания го усложняват
|
Сложният
профил на Peugeot Exalt
|
Автомобилният
дизайн е на кръстопът: в търсене на
собствен визуален език марките родиха
небивало разнообразие. Въпреки това
тенденцията към постоянство е осезаема,
което притеснява шефовете. Главният
дизайнер на VW Group Валтер
де Силва вини аеродинамиката. Той смята,
че колегите му са под напрежение да
създават подпомагащи по-ниските
въглеродни емисии форми, годни за
аеродинамичния тунел. Резултатът според
него ще са визуално по-сложни коли,
отрупани с излишна екстериорна графика:
“На аеродинамичния тунел не му пука за
имиджа на марката“.
Колегата
му, водещ дизайна на Ford Europe, Мартин Смит
не мисли така: „Начините да създадеш
аеродинамичен автомобил са много: вижте
последните мерцедеси – те са много
ефективни и изобщо не изглеждат като
направени от тунела.“
Техният
събрат от Mercedes-Benz проф.
Гордън Вагенер споделя, че новата С-класа
изразява най-добре дизайнерската му
философия, наречена от маркетинга
„чувствена чистота“: „Колата има само
една линия, останалото са ефирни
повърхности. Вече не правим клиновидни
автомобили – това е малко остаряла
форма от края на 90-е; вдъхновени сме от
ерата на аеродинамичния дизайн през
30-те.“
|
Отличителната
предница на Toyota Aygo
|
Постоянство
Откакто
наследи Петер Пфайфер през 2008-а, Вагенер
систематично предефинира облика на
марката и днес влиянието му се усеща в
модели като CLA, GLA и
S-класата. Постоянството
във външния вид на мерцедесите обаче
не е новост. Сам Ливингстън от базираните
в Обединеното кралство Car Design
Research: “Осъзнато или не,
индустрията започва да разбира, че
дизайнът не е просто определен изглед,
а олицетворение на дадена марка.“
Mercedes, BMW и Audi
прилагат това разбиране, възпроизвеждайки
обща естетика в по-малки и по-големи
автомобили. Според Ливингстън с желанието
на марките да оставят отпечатък върху
развиващите се пазари тази тенденция
само ще се засилва.
Част
от дизайнерите не гледат на това като
на развитие. Един от най-суровите критици
на сегашното състояние на автомобилния
дизайн, бившият маестро на BMW Крис
Бенгъл твърди, че се робува
на предопределените представи за това
как трябва да изглежда автомобилът и
липсва кураж за надмогването им: „Въпросът
не е в това къде сме били и къде искаме
да стигнем. Ще стегнем дотам, че колите
ще се карат сами, но нека го приемем и
преодолеем.“
Тенденции
във външността
Докато
чистотата е модното дизайнерско клише,
плоските повърхности на VW Golf
започват да отстъпват на по-обемни и
чувствени форми, а пластично обработените
повърхности се срещат все по-често.
Ключовата придобивка е в създаването
на емоционална връзка с купувача.
|
Хибридната визия на Hyundai
Intrado
|
Съдейки
по видяното в Женева, можем да откроим
две тенденции, разказва Крис Бенгъл:
„Едната е графичната ориентация на
автомобилния дизайн, разчитаща повече
на силата на формите като такива,
отколкото на общата сила на обхващащата
ги графика. Другата е в изтеглянето на
повърхностите от обемите отвъд тях и
възприемането им като плоскости.“
Така
графичната ориентация е най-забележима
в обработката на предницата на на новата
Toyota Aygo и вратите на Citroen
C4 Cactus, докато т.нар. „плаващи
повърхности“ са представени във
визуалната лекота на двата нови i
модела на BMW.
Концептуалният
Hyundai Intrado пък съчетава
плаващи и обемни повърхности и дори
прословутите с консерватизма си VW
намекнаха за предстоящи промени с T-ROC,
добавяйки непознати досега в гамата им
специфично обработени повърхности:
„Известни сме като марка с чист,
неостаряващ дизайнерски подход от
линии, следващи определен графичен
език“ – разказва шефът на дизайна Клаус
Бишоф. - И въпреки, че оставаме верни на
себе си, му придаваме ново измерение и
емоция.“
Светлини
Светлините
остават все така важни комуникатори на
марковата идентичност, въплащавайки
технологичното развитие на продуктите
й. В последните години Audi
например въведоха диодните линии в
светлините на всичките си модели –
стъпка, която мнозина последваха. Новата
тенденция е намаляването им. Според
Ливингстън те ще станат основен, ако не
и главният отличителен белег на колите
от XXI век: „Големите
светлини ще започнат да изглеждат
демоде“ – смята той. В момента между Audi
и BMW тече надпревара кой първи в индустрията ще овладее
следващия рубеж – лазерните светлини,
чийто дебют се очаква в модел през
втората половина на годината.
Материали
|
Интериорът
на Mini Clubman
|
Автентичност
е името на друга модна дума в дизайнерските
среди: кожата и дървото все още са в
основата, но премиум марките проявяват
нова склонност към употребата на т. нар.
„устойчиви материали“.
„Имаше
период, когато, ако искаш да си в луксозното
автомобилно пространство, в интериора
ти трябваше да има кожа и дърво“ –
споделя Адриана Монк, консултант и бивш
интериорен дизайнер в Lincoln, Jaguar и
Land Rover. - Днес трябва да
разказваш екологична история, иначе не
си надежден.“
Влакна от подлежащи на
рециклиране култури, екологичен текстил
и техники за дъбене на кожата съжителстват
с нови, по-технични материали като
алуминий, въглерод и синтетични полимери.
Третирането на дървото вече е друго –
комбинациите от отворени пори до
необработени повърхности са безкрайни,
докато кожите са представени в различно
обшиване и тоналности на
обработката. Градациите можем да видим
в кожената перфорация на BMW 2
и сините седалки на VW
T-ROC.
Заето
от висшата мода и интериора, прошиването
започна да слиза от скъпите модели към
масовите. Така Mini избраха
да си поиграят с тези тенденции, въвеждайки
зърнести акценти и Х-образна шарка в
светлосините седалки на концептуалния
Clubman. „Олекотените интерори
създават усещането за устойчивост“ –
вдига завесата Ханс-Петер Вундерлих,
шеф на интериорния творчески екип в
Mercedes. - Ако откриете
дизайнерски език, който разделя обемите
и работи с плаваща геометрия и форми,
създавате усещане за дишаща светлина,
а светлината е винаги устойчива.“
|
Виртуалният
кокпит на Audi TT
|
Намаляването
на броя на превключвателите и бутоните
пък отразява тенденцията към опростяване,
засилваща усещането за пространство.
Двутоновите арматурни табла с долна
половина по-светла от горната, както и
конзолно окачените на централния тунел
„плаващи“ седалки също работят в полза
на илюзията за пространство.
Проблеми
И
докато дизайнерите намират нови решения
на много интериорни и екстериорни
задачи, борбата с гладката интеграция
на умните устройства - телефони, таблети
и всякакви други потребителски уреди
в колите - продължава. Въвеждането на
интерфейса CarPlay на Apple
в модели на Mercedes, Volvo и
Ferrari хвърли нова доза
дърва в огъня на дискусията дали
чувствителните на допир дисплеи са
подходящи за автомобилна употреба.
Мнозинството се съгласява, че вградените
системи за област, в която повечето
производители повече или по-малко не
се справят: „Ситуацията е изненадващо
лоша – продължава Ливингстън. - За младия
човек, попаднал в кола с висока
спецификация, това е основен източник
на разочарование.“
В
естетичен план свободно окачените
централни дисплеи преобладавт в колите
на BMW и Mercedes,
докато отговорът на Волфсбург е т. нар.
„виртуален кокпит“, при който панелът
с уредите функционира като навигационен
и информационно-развлекателен дисплей.
Дебютът на това решение е в третото
поколение Audi TT. Вариации
на темата има и в концептуалните VW
T-ROC и Skoda Vision C.
Бъдещето
|
Интерфейсът
на Apple – AirPlay във
Ferrari
|
Формулира
го най-добре Ханс-Петер Вундерлих:
„Комбинация от системи за гласов и
жестов контрол. Не казвам, че няма да
има елементи на чувствителност на допир,
но основното въздействие върху колата
трябва е със система, позволяваща
независим от зрението контрол.“
Сп. "Тема"