понеделник, 30 март 2015 г.

Из чаршията: ожесточената битка за второто място продължава

Ford, Opel и Renault  се обстрелват с нови модели



          Mustang ще защитава кандидат премиум претенциите на Ford

Opel и Renault ще хвърлят много усилия в изместването на Ford от второто място в Европа. През 2014-а американците надвиха и двамата си претенденти, а очакванията в сектора са това да се повтори през 2015. В IHS Automotive обаче смятат, че Renault ще изпреварят Opel. 

През януари Карлос Гон каза, че в светлината на очакваната правителствена подкрепа за насърчаване на потреблението и икономическия растеж очаква пазарен ръст в Европа (виж карето)

По отношение на правителствената подкрепа за насърчаване на автомобилното потребление и обновяването на парка България не е в Европа. Двугодишният национален план за насърчаване на електрическата мобилност в България започна и приключи с нулев ефект. Той естествено ще бъде отчетен положително (аргументацията ще е крайно любопитна), но фактите сочат друго: нито една от набелязаните в него „мерки“ не си поставя за цел създаването на така необходимата за прохождането на нова транспортна технология устойчива екосистема, а двугодишният му срок не подлежи на охарактеризиране по друг начин, освен като нелеп. Сили и желание за абсолютно задължителната стратегия явно нямаме, но това не прави ситуацията с архаичния български автомобилен парк и безпомощните институции по-приемлива. И понеже структурните ни автомобилни проблеми нямат еднократните апокалиптични последствия на триметров сняг, мащабно наводнение или свлачище, изглежда не подлежат на внимание. По-лошо: те не подлежат на осмисляне от институциите, призвани да коват националната ни автомобилна политика. Така всяка мисъл за растеж през насърчаване на българското автомобилно потребление изглежда меко казано наивна.

Според аналитиците от Renault се очакват повече масови модели от когото и да било сред европейските им конкуренти, а средната възраст на френската гама ще спадне до 35 месеца през 2015/2016 в сравнение с 39 през миналата година. Предвид силно изразената цикличност в автомобилната индустрия средната възраст на моделите е сред ключовите катализатори на потребителския интерес.

В бележка към инвеститорите от базирания в Лондон сътрудник на Evercore ISI Арнд Елингхорст четем: „Renault свършиха добра работа на труден пазар – успяха да увеличат продажбите си, без да жертват цените – точно това, което инвеститорите искат да видят. Годината трябва да е по-добра от 2014.“


          С Karl Opel ще опита да се настани в освободената от Chevrolet ниша
Според данните от Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA през 2014-а „Рено“ показаха ръст от 9% - най-големият в първата петица; Opel са по петите им със 7, докато обемите на Ford добавиха 5.
И докато обновяването на моделите в запазилия за поредна година първото място Volkswagen не се очертава като много интензивно (очакват се само миниванът Touran и компактния SUV Tiguan), то жегата на обновлението  във Ford, Opel и Renault се покачва. 

Opel атакуват 

Главният изпълнителен директор на „Опел“ – Карл-Томас Нойман предупреди, че през годината марката ще продължи с най-голямата моделна офанзива в историята си: „Целта ни е ясна – завръщане към печалба през 2016-а. За да я постигнем, трябва да подсилим марката си, въвеждайки правилните продукти.“ През януари Рюселсхайм представиха новото поколение на най-продавания си модел – Corsa, а малкият Karl ще замени Agila през май. Само в Обединеното кралство (вторият по големина европейски пазар) от него се очакват по 20 000 годишно – двойно над показателите на произвеждания от Suzuki предшественик.

Атаката ще продължи с въвеждането на нова Astra; Meriva предстои през 2017, а наследник на еднообемната Zafira ще видим година след това. И двата модела ще стъпят върху платформи на Peugeot-Citroen и ще възприемат дизайнерската повеля на деня да приличат повече на кросоувъри (не харесвам думата, но тя е най-краткото описание на многоцелевата симбиоза от няколко автомобилни сегмента, напомняща за джип, без да е). Според Нойман Corsa и Astra ще бъдат решаващ фактор, тъй като правят приблизително половината от продажбите им. 

IHS Automotive обаче очакват ползите от Астра, която ще бъде въведена в края на годината, да се проявят през 2016-а, поради което Opel вероятно ще загуби третото място от Renault, чийто продажби са улеснени от успеха на Captur, бързо превърнал се във втория им най-продаван модел след Clio. Представянето им ще се подобри с въвеждането през юни на базирания върху Nissan Qashqai кросоувър Kadjar и петото поколение на големия ван Espace. Френският продуктов импулс ще продължи догодина с обновяването на третия по продажби в гамата им Megane и мъчно вървящата Laguna. Къртица от производителя сподели, че новият седан ще порастне и ще замени неуспехът с корейски произход Latitude. 


          Renault Kadjar - copy/paste версия на водещия в сегмента Nissan Qashqai
На женевския автосалон през 2014-а отговарящият за Европа Щефан Мюлер сподели амбициозната цел на „Рено“ да са №2 през 2017 г. Пак там Карл-Томас Нойман набеляза по-дългосрочна перспектива за същата цел – 2022-а. 

Ford отговарят 

С появата на най-високата версия на новия Mondeo – Vignale и емблематичния Mustang тази година натискът във „Форд“ ще е нагоре. Оглавилият европейските операции през януари Джим Фарли споделя, че през миналата година пазарните им показатели са надхвърлили общия ръст и очаква тенденцията да продължи. Според него дебютите им отразяват „по-емоционална и луксозна визия“ за синия овал в Европа. Пазарното въвеждане на Mondeo тече в момента, а според компанията той е „най-високотехнологичният автомобил, който марката е въвеждала в Европа“. Така в Кьолн очакват удвояване на годишните му продажби до 90-100 000. Това ще е първият им модел, предлагащ най-високото ниво на оборудване Vignale, както и електрифициран бинзинов хибрид.

В автосалоните на дилърите им през тази година ще видим и два големи модела - еднообемният S-Max и многоцелевият Edge, който след появата си по-късно през годината ще заеме върха на SUV гама им. 

Насрещни течения

Най-силното сред тях е продължаващото навлизане на премиум марките в масовите сегменти и очакваната липса на ръст в Англия. Ford, както и британският близнак на Opel – Vauxhall гледат на острова като на най-големия си пазар (със съответен дял от 13 и 11%) - от него през 2015 се очаква символичен ръст и около 2.49 млн. продажби.

Друг проблем, който несъмнено ще повлияе на представянето им, е колапсът в Русия, където падна и първата жертва – GM реши да изтегли Opel от пазара, който само през последните два месеца на миналата година нанесе на международните производители загуби в размер на 8-900 млн. долара. Големият въпрос е коя е по-голямата загуба – от продажбата на автомобили (до 2000 долара на кола заради спада на рублата) или от напускането на пазара. Това ме подсеща за думите на председателя на Асоциацията на руските автомобилни дилъри Владимир Моженков: „Лесно е да напуснеш пазара, но не е лесно да се върнеш“.

Така описаната ситуация ме тласка към заключението, че правото да се фукаш със среброто е едно, а рентабилността – съвсем друго. По-добре от мен го формулира Тим Ъркет от IHS Automotive: „Битката помежду им е трудна, но още по трудно е балансирането на обемите и рентабилността.“ Нямам какво повече да добавя. 

Сп. "Тема"

понеделник, 23 март 2015 г.

Различен: Lexus NX

„Първата причина, заради която хората сменят колата си, е когато харесат дизайна на нещо друго“


          Откъдето и да го гледате, Lexus NX е скулптура на колела

          Днес започваме от края: Lexus NX е правилният избор, когато ви е писнало. От германците.

Защо е така първо научих от думите на европейския шеф на най-успешния им конкурент, Ален Уйтенхофен: „Глобалното настигане на германската тройка е невъзможно, но ние сме решени да бъдем №4“. Това не са думи на пораженец, а на борбен реалист, доказано от продължението им: „Целта на NX е да поляризира - единственият начин да оцелеем е като се отличаваме. Добрата новина е, че световното ни изследване показа, че 2/3 от попитаните дали биха сменили марката заради NX дадоха положителен отговор. Първата причина, заради която хората сменят колата си, е когато харесат дизайна на нещо друго.“ 

Какво е NX 

Накратко: най-интересният експонат от автосалона във Франкфурт през 2013-а. Дългият 4.63 м. многоцелеви премиум хибрид прилича на скулптура от лят метал: всичко започва от доминиращата вретеновидна предна решетка, заобиколена от вградените в дълбоко изваяната броня светлини – в повечето случаи изцяло диодни. Нататък погледът ви се плъзга по издутите арки на колелата, стремителните хълбоци във вратите, високата линия на стъклата и дръзко изрязаните обемни  задни светлини. Общото излъчване не би могло да бъде по-различно от консервативната германска конкуренция на Audi Q5, BMW X3 и Mercedes GLK. 

С малка разлика в размерите Lexus NX се разполага в гамата им под RX, в средата на сегмента, и допринася сериозно към пазарните резултати: благодарение на него японците постигнаха най-добрия си исторически февруари в Щатите, а в България от края на лятото до февруари са регистрирани общо 44 коли (данни ААП), което подсказва трето място в сегмента.

Ако обърнем скулптурата по гръб, като костенурка, с колелата нагоре, ще видим напълно преосмислената платформа на Toyota RAV4. Тя е подготвена да носи много различната задвижваща система: 2.5-литров бензинов агрегат с мощност 155 к.с., работещ в цикъла на Аткинсън, комбиниран с вградения в общ блок с безстепенната скоростна кутия електромотор с мощност 143 к.с. Версията, която карах има втори електромотор, прибавящ още 68 к.с. в задния мост  - така NX 300h AWD се превръща в неконвенционално возило с двойно предаване. Общата мощност на задвижващата система е 197 к.с.  Както се досещате, тежащият 1905 кг. „Лексус“ не е с нрав на ракета (ако искате повече, обърнете се към крайно любопитната “класическа“ версия 200t, предлагаща 2-литров турбо бензин с 238 к.с., съчетаващ цикъл на Ото и Аткинсън): ускорението до 100 е за 9.2 (7.1 при 200t), а максималната скорост е умерена – 180 км/ч. 

Дори в спортно ориентираната версия F Sport смисълът на този автомобил, е да доставя самочувствие, съчетано с умереност. В движение това се долавя най-напред по почти безшумното градско придвижване: добре, че е странният външен вид, защото разсеян пешеходец просто няма да ви чуе. 

На дълъг път ситуацията е по-различна: при магистрално темпо от разрешените 140 нещата са изцяло овладяни: минимум вятър и звук от търкаляне на гуми, а в серия от неравности осъзнавате добре свършената работата по окачването: двойните носачи отпред (петточков мултилинк отзад) са пренастроени към по-тежкия NX, а допуските им са намалени. Така дори пасивната му версия поема дупките с невъзмутимостта на въздушно; активната добавя още страничен контрол в завой. Шасито е кораво и балансирано, с минимална склонност към недозавиване. В такива „нормални“ обстоятелства NX се отблагодарява, освен с галещо сетивата удобство, и с разход на гориво от около 9. Както знаем, на хартия хибридите са мечта: 5.1 л/100 км комбиниран разход и 117 г/км въглеродни емисии. Знаем също и че данъчната ни система се отличава с елмазената си твърдост към такива мечти.

Качите ли скоростта, типично за хибридите, бензиновият двигател започва да се чува, а разходът стига 13. Всичко това припомня, че си имаме работа с превозно средство, ориентирано към привържениците на кротките шосейни наслади. Те произтичат и от удивлението, което трябва да предизвиквате с външния си вид – със 170 ефектът просто няма да е същия.

Колкото и да е невероятно, сложно звучащата задвижваща система е не просто доказано надеждна, но и лишена от куп традиционни износващи се компоненти, като съединител, стартер, ангренажен ремък, конвенционална трансмисия и т.н.

Увлечен в различността на NX за малко да подмина интериора. А той е не по-малко типичен за стремежа към различност: вместо семплата изчистена функционалност на Audi Q5, да кажем, в Lexus ви посреща изобилие, а общото усещане за убедителност произтича от пищността на формите и цветовете. Изразително изваяната централна конзола, дебелият волан и отличните седалки, тапицирани в червено-черна кожа, работят усърдно за респекта към чувството за детайл: материалите са безспорни, а част от хрумванията (като индуктивното зареждане на умния ви телефон в многофункционалния подлакътник) имат паралелната функция да предразполагат към забравяне на немския. 

Няма да ви отегчавам с подробности, които можете да намерите в сайтовете и брошурите, но общото впечатление е за предизвикателно изискана различност. Наясно съм, че името на обратната й страна е сложност (изобилие от ниши и бутони) и необичайна функционалност (интерфейсът за вторичните настройки се управлява с мишка), но аргументите са силни, включително пространството за седящите под стъкления покрив отзад. Lexus NX е преднамерено поляризиращ продукт: той не се опитва да се хареса на всички. Всеки обаче ще забележи самоуверената му отличителност и тъкмо в това изглежда е сполуката на дизайнера Нобоюки Томацу и главния инженер на проекта Такеаки Като – различността на подопечния им продукт е далеч отвъд външния му вид. 

Вместо епилог 

От гледна точка на конвенционалния нафтопиещ германофил Lexus NX е пълен с недостатъци: ако се вгледаме, ще видим, че автономията му на ток не е от най-впечатляващите; магистралната еуфория напряга сериозно бензиновия двигател, а трансмисията е ленива в комфортен режим и така и не достига мигновените реакции на традиционните автоматични решения на конкуренцията в спортен. Нестандартното двойно предаване не позволява постоянно зацепване; стегнатият, електрически усилен волан е лишен от обратна връзка, а на пътното поведение, при цялото му прецизно изящество, не достига ловкост.


             
На всичко това обаче трябва да се гледа през призмата на съзнателното прицелване към точно определена група клиенти – онези, които търсят отликата от тевтонския чертеж. Тук успехът е несъмнен: „летият“ японски премиум кросоувър е различен от всичко друго на пътя. В това включвам и аудио системата Mark Levinson Clari-Fi, която ще възнагради аудиофилите с една от най-верните интерпретации на 24-битови, 96-килохерцови FLAC файлове, които съм чувал в кола. Това май затвори устата на хроничния мърморко в мен.

Отварям я само за да направя заключението, че NX е автентично различен и това е добра новина. Жалко само за емисионните му приемущества, които, докато не модернизираме автомобилните си данъци, не подлежат на материализиране.

Сп. "Тема"