събота, 12 май 2012 г.

Из чаршията

Toyota не си поплюва

Този март бе исторически за японците в Европа:

Nissan Qashqai достигна седмото място на континента, което е най-добрият резултат, постиган някога от японски автомобил. Думата ми обаче е за Тойота, а Yaris влезе в европейската десятка на най-продаваните автомобили с 22 856 предадени, което представлява пазарен дял от 1,5% - ръст от 18%. За тримесечието малкото японско возило е отбелязало ръст от 13% на фона на спад от 8,8 за марката като цяло. Основната подкрепа идва от Обединеното кралство, където Yaris прекара традиционно силния март на най-високото в историята си осмо място.

У дома положението е розово: две версии на Prius са на първо и трето място.

Prius стана метафора за екологични претенции.

В Щатите Camry и Corolla са сред първите десет, като Camry отбелязва ръст от цели 37% в сравнение с миналата година. Prius се изкачва на привлекателното 12-то място, напредвайки с цели 42%: отвъд голямата вода тачат хибридите.
Бразилия поставя два модела в топ 50: Corolla е 14-ти, а Hilux – 28-ми.
В Арженита си идваме на думата: там Hilux е най-добре продаваният пикап – шесто място за март.

В Китай март вкарва три тойоти в топ 30: Corolla е 9-ти, Camry 19-ти, а Corolla EX – 24-ти.
Corolla е типично олицетворение на азиатската представа за 
световен автомобил.
Индия: два модела, Innova и Etios, са в първите двайсет за тримесечието.
Южна Африка поставя три сред първите десет, а Hilux води убедително.

Саудитска Арабия обича Toyota - 4 модела сред първите десет. Там се води люта битка с Huyndai.
В Израел Corolla е четвърти за тримесечието.
В Малайзия – отново във форма с цели пет модела в най-добрите 20.

В Австралия Toyota царува: 5 модела в първите двайсет за тримесечието и три в първите десет за миналата година, като Hilux е в тройката на този милионен пазар.

Независимо, че Европа има основателни забележки към емоцията на Toyota, представянето й по света е балансирано, благодарение на високата репутация, която прави марката обичана и уважавана навсякъде, където пътищата не могат да те отведат. Ще ги видите от Пакистан (Corolla води убедително) до Исландия (два модела сред първите десет).

Този корав пикап няма спиране, независимо дали става дума за теглене на джет или гражданска война.
Сп. "Тема"

сряда, 9 май 2012 г.

Борбата за Европа

Toyota на поход срещу VW, BMW я въоръжава с дизели.

GT 86 – люто от Toyota?

Toyota, която миналата година беше изпреварена от VW по глобални продажби, напоследък отвръща на удара, при това на домашен терен.

На пазара излизат Yaris, който е първата малка хибридна кола на континента, както и имиджовото спортно купе GT 86. В допълнение, от 2014-а японците от едноименния град в префектура Айчи ще получават дизели от BMW. Всичко това естествено се прави с цел отхапване на пазарен дял, който в случая на най-голямата японска компания спадна с 41% от 2007г. насам. Дидие Лероа - оперативният шеф в Европа: „Обемите на Toyota в Европа са неприемливи. Ние се преструктурирахме, станахме по-гъвкави и всичко, което правим е част от борбения ни дух.”

Това раздвижване е на път да даде резултати, тъй като японците очакват първа печеливша от пет години насам. IHS Automotive виждат ръст на пазарния им дял през тази година и лек спад при VW. В своя напредък Toyota се надява да спре победния марш на германската народна марка, която ускорява за да изпревари и General Motors. Японците загубиха първото място поради комбинирания ефект на гаранционните проблеми през 2009-а и 2010-а, и катастрофалното земетресение, а в момента са трети след GM и VW. Какво да се прави, живеем в цивилизация, в която размерът е всичко, а „голям” и „хубав” са синоними.

Ръководителят на отдела за европейски прогнози на разположения в Оксфорд LMC Automotive – Джонатан Поскит: „Toyota трябва да се фокусира върху просветените европейски клиенти, които вече разполагат с голям избор от нови автомобили.” Очевидно.

Малкият в хибридния отбор ще се пробва в Европа.
Хибридният Yaris, който е пряк конкурент на VW Polo, e част от хибридната войска на Toyota, състояща се още от произвеждания в Англия Auris и Prius, който се доставя от Япония. Производството на малкия бензиново-електрически автомобил започна през април в завода във френския северен град Валенсиен. Алтернативната версия на най-продавания модел на Toyota в Европа се задвижва от комбинация между бензинов двигател с обем от литър и половина, и електромотор, която дава теоретичен градски разход от 3,1л./100км. и въглеродни емисии от 79г./км.

В другия край на скалата е GT 86, който с двулитровия си атмосферен боксер, задно предаване, агресивно озъбена предница и двоен ауспух ще се опита да подлюти азиатското меню, изкушавайки консуматорите на VW Scirocco.

Да впечатлиш съседите

Според Йън Флечър от IHS Automotive, марката видимо не грабва клиентското въображение, а GT 86 “може да е колата, която ще върне клиентите в шоурума.”
При хладния европейски прием на хибридите и срамежливата цел от 15 000 GT 86, в Toyota видимо трябва да се понапънат още за да достигнат заветните един милион коли в Европа, Русия, Турция и Израел през 2013 г., което е с 20% над тазгодишния план от 835 000. От друга страна, кола продаваща се със стотици хиляди едва ли би впечатлила съседите ви.

Изправена пред корава конкуренция и лишена от търсените технологии, на континента марката спадна повече, отколкото в други региони. През рекордната 2007-а японците продадоха общо 9,37 млн. автомобила, 13% от които – в Европа. През миналата, този показател беше 10% от 7,95 млн.

Дизели от BMW

„Силата на Toyota е в хибридните автомобили и това донесе добри продажби в Щатите и държавите, чувствителни към цените на бензина.” – споделя Сатору Такада от базираната в Токио Toward the Infinite World Inc. „Европа вече е доминирана от германските производители заради популярността на дизелите. Източна Европа е регион, където могат да успеят, но всички са се прицелили към тези пазари и конкуренцията там също ще е трудна.” Такада-сан обаче се нуждае от лека корекция: на малкия, беден и лишен от мобилна култура български пазар, субкомпактен хибрид е тема главно за кориците на лайфстайл списанията, а не за продажбените отчети.

Истинско раздвижване е вероятно едва, когато след две години BMW започне да доставя дизелови агрегати. От Бавария се съгласиха на сделката в замяна на сътрудничество в разработването на следващо поколение батерии. Дизелът, който се радва на по-ниски данъци в много европейски страни, зарежда почти половината от продадените в Германия през 2011-а коли.

Трудно можем да кажем каква е ситуацията напоследък в България: нямаме надеждна информация дори за обикновени факти като общия размер на пазара, камо ли за дела на дизелите в него. Обаче можем да направим едно предположение с голямо приближение: при тези тенденции в покупателната му сила и цените на горивата, вероятността от спад е много висока.

Скучновато

Тласъкът на Toyota в Европа съвпада по време с американската офанзива на VW, където японците през миналата година биха с 5:1 – това бе съотношението в продажбите им. Обзетият от мания за величие колос от Волфсбург миналата година отвори завод за 1 млрд. долара в Тенеси, където ще се произвеждат до 150 000 пасата на година.
Подобрените финанси на Toyota в Европа пък са в очевиден контраст с някои от конкурентите. През тази година Ford Motor очакват загуба от около 600 млн. долара, докато през миналата GM записаха -747 млн.

Първата кола от завода във Франция.
Дори след всички подобрения, спечелването и задържането на клиенти от VW ще остане тежка задача. Основната причина е в скучноватото излъчване на моделите на Toyota, което не пленява твърде европейския купувач и не може да бъде компенсирано от високата им надеждност. В това отношение групата Hyundai-KIA е пример за чудесна адаптивност към европейския вкус и резултатите им в Европа впечатляват благодарение на комбинация от надеждна техника и привлекателен континентален вид.

В това отношение, GT 86 е крачка в правилната посока, независимо че за любителите на пикантната автомобилна кухня 200 коня звучат по-скоро разочароващо, отколкото обещаващо. В Япония моделът беше представен в началото на април, а в Европа появата му се очаква рано през лятото. Цената ще е в порядък 30 000 евро.

Сп. "Тема"

четвъртък, 3 май 2012 г.

Из чаршията

Как продава Volkswagen?


Господства еднолично в Европа, а по света се представя балансирано с някои изключения – е краткият отговор. 

За първите три месеца на годината резултатът в ЕС е 12,5% пазарен дял, което представлява ръст от 8,70% за година. Това постижение е още по-впечатляващо на фона на двуцифрения спад на конкуренцията от Франция и Италия. В Обединеното кралство, Франция, Италия и Испания VW има по два модела в десятката, а в Германия Golf, Polo и Passat са на първите три места. 

В Русия Polo е самотен на осмото място, надвит от все още водещите лади.

Jetta е най-продаваният фолксваген в Щатите.
В Индия през март, въпреки сериозния ръст на марката, Polo е чак двадесет и пети, победен с ипон от шампиона и труден партньор Suzuki.

На охладения китайски пазар гледката е впечатляваща: с общо 4 модела сред първите десет, VW води значително пред Toyota. В Япония – точно обратното: извън първите 20.

САЩ: Volkwagen отбелязва най-силен март от 39 години насам с 36 588 продажби, а Jetta e 22-ра. Канада: Jetta е точно в средата на първите тридесет.

Clasico прекрати 8-годишното царуване на Nissan в Мексико.
Мексико: Две версии на Jetta са в десятката за тримесечието, едната от които (Clasico) беше №1 през 2011г.

Бразилия: Три модела в най-добрите десет, а VW Gol беше миналогодишен първенец в страната, доминирана от Fiat. 

Аржентина: На положителния аржентински пазар, от Волфсбург имат четири модела в първите десет.

Австралия: Golf e шестнадесети, Tiguan – 48-ми, а Amarok – 61-ви.

Южна Африка: Две версии на Polo следват първенеца Toyota Hilux, а в топ 20 са още Golf и Amarok.
Amarok e 17-ти в Южна Африка.

Изводът от това балансирано представяне е само един: независимо какво ще чуете от конкуренцията, VW успяват да предложат автомобили, от които пазарите и клиентите по света се интересуват. Някои смятат марката за лишена от страст, а аз мисля, че колкото и да са важни емоциите, в дългосрочен план устойчивостта и усещането за традиция и предсказуемост печелят над преходния чар.

Не случайно на 23 март в завода във Волфсбург отпразнуваха 40-милионния си автомобил, а 2012-а е първата година в историята, в която германският народен производител прескача двата милиона през първо тримесечие.

Сп. "Тема"