вторник, 28 август 2012 г.

Експресът: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi

Вече трето поколение на еднообемния семеен ван не спира да смята колко прави 5 + 2

Външният вид на „експреса” излъчва стремителен транспортен шик

Несъчетаемото 

се появи като концепция на автосалона във Франкфурт през 1997-а, а две години по-късно – и на пазара. Тогава Zafira предложи първо поколение система за интегриране на третия ред седалки в колата, без да се налага демонтирането им. Резултатът беше голям успех, който петнайсет години по-късно се изразява в над два милиона продажби, а последвалите конкурентни копия на концепцията показаха, че работата в тази насока си струва. Не след дълго сегментът на средните многофункционални ванове се пренасели от предложения с различна успеваемост, а Opel съхраниха амбицията да останат еталон в сегмента, пълен с возила, предлагащи превоз за седмина с най-различни компромиси.




Колко прави 5 + 2?

Естествено седем. Факт е, че вкарването на трети ред седалки за превоз на чуруликащата част от семейството на къси разстояния се оказа привлекателна концепция, която набързо стана популярна. В какъв процент от времето изобщо ги използвате е отделна работа, но мисълта, че ги имате, когато се наложи, явно действа успокояващо за мнозина. С времето обаче стана ясно, че цената на компромисите е висока: ще я усетите под формата на тегло, размер или пътно поведение, поради което урбанизираните всъдеходи обяснимо бързо прелъстиха публика от вановете. Резултатът на този шарен сегмент в България е скромен пазарен дял от 3%, доколкото „данните” от ААП изобщо си струват вниманието. Въпреки данъчния кредит.

Zafira Tourer

е трето поколение многофункционален пътнически автомобил, предназначен да превози на кратки разстояния петима възрастни плюс две деца, или по-малко пътници с багажа им. Създателите му твърдят, че са търсили стремителното внушение и изчистената елегантност на високоскоростните влакове. И са успели: всичко в дизайна на Zafira Tourer сочи стремително напред: от фаровете през скосеното предно стъкло до пластиката на вратите, линията на стъклата и задния спойлер. Големите арки на колелата побират с лекота 18-цолови колела, а с цвят на черен шоколад „експресът” Zafira Tourer е истински шик. Ще го усетите и по обърнатите към вас глави на улицата.

Най-високата версия - Cosmo предлага комбинация между 165 коня от 2-литров дизел и шест-степенна автоматична скоростна кутия. Дългият 4.66 и висок 1.69 автомобил за фамилен превоз е широк метър и осемдесет и осем и тежи над тон и шестотин.

Вътре се озовавате в интериор с две основни цели: да събере седем души и да продължи очакванията от външността – цели, които са частично постигнати. Защо частично ли?


     Мястото отпред е обилно, но интериорът ме стресна с преднамерена 
     сложност и неподходяща комбинация на цветове и материали
Защото широката вътре Zafira Tourer едновременно привлича и плаши с какафонията от линии, сред които правата определено не е на почит. Вместо това миш-машът от пресичащи се дъги, диагонали, заоблени ъгли и стилизирани геометрични форми явно си поставя за цел де се почувствате предупреден за функционалното изобилие, което предстои. 

Като започнем от подвижния таван на панорамното предно стъкло, преминем през пълния с приятни функционални изненади централен подлакътник и завършим със сгъваемата централна задна седалка, която се превръща в подлакътник за подвижните в две равнини странични седалки, Zafira не спира да предлага. Третият ред места в този клас става само за деца на къси разстояния поради царящата клаустрофобия, която не предразполага към дълъг път. Е, дори това не е малко при дължина под 4.70, подпомогната от голямо междуосие. За сметка на това багажникът е голям и би бил още по-голям, ако седалките, които мнозинството никога не използва, можеха да се свалят. Но това противоречи на концепцията „всичко на борда”. 

На първите два реда обаче цари изобилие: пространството отпред е щедро и дарява с добра панорама; А-колоната е разделена на две и старият проблем със страничната видимост е решен. Положението се е влошило само в посока назад, където заради комбинацията от много тъмно тонирани стъкла и електрохроматично огледало за обратно виждане, с тъмни очила в слънчев летен ден не виждате почти нищо. Производителят трябва да промени характеристиките на огледалото, когато външните стъкла са толкова тъмни. В последствие разбрах, че подозрителното фолиране е поставено допълнително, така че препоръката отпада, но имайте предвид последствията.

Арматурното табло е просторно и допълва графичната интериорна сложност с функционалност, която е в състояние да тласне всеки водач с по-скромен опит към наемането на шофьор: изключително комплексната централна конзола е претрупана с ненужни копчета. Вместо да запазят изчистеността на концептуалния Tourer, дизайнерите и инженерите от Рюселсхайм видимо са гонили рекорд за брой бутони на квадратен сантиметър. 

От тази сложност има изход и той е в добрите интегрирани интерфейсни решения за управление на всички вторични настройки и в Opel биха могли да заемат едно от тях. Всъщност, има нещо като многофункционален бутон с функции и менюта, но около него гъмжи от дразнещи копчета. Добре, че поне дисплеят не е чувствителен на допир, защото на цялата тази сложнотия й липсват само отпечатъци от пръсти. Иначе изобилието от ниши и пространства, част от които умело скрити, е впечатляващо и би могло да отчая всеки родител или крадец - според случая.


В тази конфигурация отзад е много широко, но седалките са плитки
Предните седалки са добри: дълбоки и с настройки, както на опората под коленете, така и зад тила, в тях седите удобно. Същото не може да се каже за задните, защото те са практически плоски – това е цената, която плащате за модулността: не можете да ги сгъвате и местите достатъчно, ако са дълбоки. Поради това, дори в най-щедрата конфигурация (със сгъната централна седалка и преместени навътре странични), отзад изобилства от място, но не се седи добре. Спокойно, това не е проблем само в Zafira, а съпътстваща щета във всички автомобили с подобна функционална гъвкавост. 

Графиката на вътрешното осветление се състои от червени линии във вратите и межу седалките, и действително напомня влак, но мен ме подсети и за касетофоните от края на 80-те години на миналия век, при които светенето и мигането се почитаха повече от звука. Прекалено е: интероирът в скоростните влакове е семпъл и изчистен.

Приключвам вътрешната тема с една дума за качеството и цветовете: въпреки, че пластмасата никъде не дразни, комбинацията от светло и тъмно сиво не подсилва усещането за качество, а перфорираната кожа на седалките е възгруба и пореста. С други цветове и комбинация между добре обработена алкантара и текстил нещата сигурно изглеждат класи по-стилно.

Характерът

Завъртате стартера, включвате на директна и тръгвате. Първите усещания са свързани с тишина, смущавана само от шума на двигателя – той е малко над стандартите на експресния покой. Окачването пък е интересна комбинация между мекота и отлична странична стабилност: колата вози меко, но завива с минимален наклон. Това е постигнато с интересно техническо решение на задното окачване, чиято лекота и компактност очевидно не е за сметка на стабилността.

С двама души двигателят ускорява достатъчно, за да осигури спокойно изпреварване, но с пет плюс двама Zafira има нужда от новия рюселсхаймски дизел с каскадни турбини и 195 к.с., за да не изпробвате как жена ви взема "фа" на трета октава. Възрастта на този личи: под 2 и след 3500 оборота силите му се изпаряват. Скоростната кутия почти не топи от ускорението, но влошава всички останали показатели, което ме подсеща, че отдавна има по-модерни решения от хидравличния преобразувател на въртящ момент.

Разход на гориво? Без да прекалявам постигнах 8.4, което е точно 40% над от лишените от реализъм лабораторни данни, но е прилично предвид жадния автоматик.

Воланът е малко индиректен и твърде лек, но Zafira завива точно.

Всичко това несъмнено предразполага към дълги пътувания, но предполага и няколко забележки:


Zafira Tourer не спира да предлага
Къде е Старт/Стопът? За кола с това оборудване той вече се подразбира. Надявам се още от новата моделна година да го открием в комбинация с модерна трансмисия.

Най-високото ниво на оборудване би трябвало да включва и някаква форма на мрежа в багажника. Да, има релси с подвижни куки за багаж, но мрежата е задължителна в модерна кола с високи организационни претенции. После се оказа, че мрежа все пак има, но е толкова дълбоко скрита из нишите в багажника, че минах без нея. Така е с вановете: за да откриеш всичките им тайни, както на Индиана Джоунс, ти трябват поне четири серии.

Навигационната система не предлага трииизмерна графика, а тази в колата, която карах, буквално полудяваше на десетата минута, въртейки се спонтанно обратно на часовниковата стрелка. Вярвам, че проблемът е индивидуален.

Вместо заключение

Със Zafirа Tourer Opel отново са постигнали много както в техническо, така във функционално отношение в ограничени външни размери.
 
Проблемът на този автомобил е, че в опита да надскочи себе си, без да е отблъскващо скъп, показва и слабости, които не подхождат на возило с претенциите на законодател в класа. 

И добре, че е така, защото, ако настоящите модели бяха идеални, не би имало нужда от нови.

Сп. "Тема"

понеделник, 20 август 2012 г.

SEAT – черната овцa на Volkswagen

По пътя към целта да стане най-голямата автомобилна групировка, Volkswagen не желае постоянно губещ филиал като SEAT.


            Без решителността на VW този завод сигурно би станал лунапарк.



За разлика от борещите се за живот FIAT, Opel и PSA, VW се справя добре със задълбочаващата се европейска дългова криза, отчитайки растящи продажби и печалби, откривайки и нови производствени мощности в обещаващите пазари на Китай и Русия.

Междувременно загубите на SEAT от 2008-а броят вече около милиард евро, а испанският филиал е бил на печалба в само една от последните десет години – рехава работа, която във Волфсбург явно са решени да оправят, независимо от предположенията за предстоящото закриване на марката.

Сринат и смачкан от стегнатия до последна дупка колан на икономиите, испанският пазар е в ситуация на свободно падане: мрачните прогнози за 2012-а стигат до годишен обем от дори под 700 000, което е невиждано от средата на 80-те години на ХХ век. Вижте само: през рекордната 2005-а Испания продаде над милион и половина автомобили, а 2011-а приключи с осемстотин хиляди, което е почти на половина.

В тази ситуация SEAT е единствената от петте големи марки в групата, чийто финансови резултати са в червено – видяхме от публикуваните в средата на лятото финансови резултати.

Фердинанд Дуденхьофер от Центъра за автомобилни изследвания към университета на Дуйсбург-Есен: „SEAT е безспорната черна овца в стадото на VW. Икономически по-смислено е да го затворят и да използват мощностите за другите марки: Skoda покрива същите сегменти и е напълно надежден масов бранд. Защо да държат SEAT?” – пита Дуденхьофер, самият той бивш мениджър в PSA.

Испанският автомобилен производител беше купен през 1986-а с цел подобряване на експозицията към бързорастящия тогава испански пазар. После минаха години в опити да се преодолеят загубите от неусвоения половинмилионен капацитет на основния завод в Марторел: производството в близост до Барселона спадна с близо една трета до 345 000 през 2010-а. 

Преди две години VW поде вълна от съкращения на разходите, а от юни 2011 премести производството на малкия Audi Q3 в Марторел с цел утилизиране на капацитет. Планът на завода е да сглобява сто хиляди Q тройки и други четири моделни линии на SEAT.

Иначе испанските проблеми на „Фолксваген” започнаха в началото на 90-те, когато глобалната рецесия помете продажбите и разби амбициозните цели на германския родител, който инвестира сериозно в завода и развитието на нови модели, като малката Ibiza и седанът Toledo.

Трите възможности

„Имахме три възможности: да ликвидираме SEAT, да съкратим наполовина производството, или да преполовим работниците” – пише патриархът на VW, Фердинанд Пийх, в издадените през 2002-а изключително интересни мемоари - "Auto.Biographie".

Крайното решение е в полза на марката, а работниците са съкратени с една трета до 15 000 в края на 1994-а. Днес работната сила брои 14 хиляди.

Две десетилетия и половина по-късно няма следа от изчерпано търпение във VW, въпреки че от производителя казаха, че се надяват на печалба догодина. Болнавият бранд има най-широката си моделна гама в историята, включваща вече и обновената Ibiza, която прави повече от половината от общите продажби. На парижикия салон през септември се очакват новости и от Leon.

            Новият Leon - продавачът на надежда за SEAT.

„Новият Leon играе решаваща роля в стратегията за растеж на SEAT” – каза идващият от FIAT шеф на германските операции на марката Манфред Кантнер пред Ройтерс. Той споделя, че колата се базира на новата MQB-архитектура на групата, позволяваща широка употреба на стандартизирани компоненти в малкия и среден клас на Audi, VW, Skoda и SEAT. 

За разлика от GM, който пази Opel от навлизане в рентабилните отвъдморски пазари като от огън, VW правилно иска SEAT да се еманципира от кризисната си родина, за да овладее потенциала на Русия и Китай, което и стана по-рано през годината. В SEAT планират до края на 2012-а да открият петнайсет нови автосалона в главните китайски градове, отговаряйки на тенденцията за ръст в търсенето на малки спортни коли от младите китайци.

„VW подсилва ангажимента си към SEAT, свързвайки го здраво с модулната си производствена система и подавайки им отвъдморското спасително въже” – казва Албрехт Денингхоф от базираните във Франкфурт анализатори Silvia Quandt. „Във Volkswagen определено има елемент на „никога не свеждай глава” – продължава Денингхоф, добавяйки, че справянето със SEAT е част от голямата цел да бъде изпреварена TOYOTA като най-голям световен производител до 2018 година.

Отварянето към извъневропейски пазари изглежда е най-добрият метод за качване на обемите. Скоро четох предсказанията на IHS Automotive, че доставките на SEAT биха могли да порастнат с над 75% (до над половин милион) през 2018-а, надскачайки растежа на Ford и Opel повече от двойно.

Междувременно, във Волфсбург не смятат да лежат на лаври: „Не бива да смятаме, че сме превзели височината, или че VW вече е богат и непобедим. Вместо това се нуждаем от ясно виждане за силните страни и рисковете - тогава ще сме в състояние да се справим със слабостите” – завършва като по учебник директорът, отговорен за персонала, Хорст Нойман.

Същевременно дилърската мрежа в Източна Европа не изпада в екстаз при мисълта да предлага SEAT, а там, където тихата съпротива все още надделява, изглежда е време да преглътнат политическите реалности, сред които е фактът, че ще трябва да участват в борбата за живота на малкия испански брат.

четвъртък, 16 август 2012 г.

Из чаршията

Колите из глобалната чаршия от пръвтата половина на 2012: Ford Focus и Hyundai Santa Fe изпъкват през юни.

Ford Focus
След като повечето от данните и фактите от света са ясни, вече можем да направим обобщение на ситуацията из световните автомобилни пазари за първата половина от годината.

Този път фокусът е върху Ford и Huyndai: главното световно пазарно събитие е първото място на Ford Focus в Китай. Американците от „Стъклената къща”* в най-арабския град на глава от населението извън Близкия изток – Диърборн, Мичиган – бележат исторически жалон, оглавявайки за първи път китайските автомобилни продажби, благодарение на 27 160-те продадени фокуса през юни. Така се затвръждава американската доминация на най-големия световен пазар: редом с Ford в първата десетка има общо четири американски модела. Останалите три са Buick Excelle, Chevrolet Sail и Cruze.

Но не е само това: през юни Ford доминира и в Ирландия, Норвегия и Израел.
Hyundai Santa Fe
Друга сюжетна линия от юни е успехът на новия Hyundai Santa Fe, който с 10 423 продажби и 8.4% пазарен дял пое водачеството в родната Южна Корея. Другото любопитно там, е чe за първите шест месеца корейците са допуснали само един чужденец, отново американец, в челната група – Chevrolet Spark. Всичко това е обещаващо за предстоящата кариера на новия Hyundai.

Renault Duster
На трето място, отбелязване заслужават и героичните усилия на Dacia/Renault Duster. След представянето му из Европа през 2010-а, Renault пренесе малкия си многоцелеви всъдеход в Русия и Южна Америка и продажбите там буквално полетяха: исторически рекорд (5170 продадени) в Бразилия  – 16-ти; 14-ти (с 4913 - отново рекорд) в Русия. В Колумбия Duster е най-добре представящият се в групата на пазарните новаци. Струва си отбелязването и постижението на Renault Sandero, който за първи път прескочи 10-хилядната летва – в Бразилия. Изобщо французите се представят добре на даващата си кратка почивка от растеж бразилска авто чаршия.

Две неща за отбелязване от Щатите:
             Dodge Dart

Chevrolet Malibu маркира най-силен месец през последните над три десетилетия (31 402), а Ford Escape отбелязва най-силен месец в историята си (28 500). Поздрав заслужават и новаците в американската автомобилна класация – Cadillac XTS и чаканият с нетърпение Dodge Dart.

Прелитаме в Европа, където Хърватска поставя на първо място VW Up! с впечатляващо постижение – 7.4% пазарен дял, което е най-доброто постижение изобщо досега на новия малък Volkswagen и е най-високият пазарен дял за автомобил в балканската държава от началото на миналата година.

Южна Африка потвърждава успеха на Toyota Etios: след като новият модел кацна на чудесното седмо място през май, само месец по-късно е вече четвърти с 4.1% пазарен дял, което е над двойно повече от следващия модел на Toyota.
Great Wall Volеex

И докато китайските производители не могат да се преборят в родината си, Great Wall постигат две цели: дадоха старт на производството на Voleex C30 в Иран, заемайки 11-то място, а пробитата нашенска статистика го вкарва на десето място.

Еуфорията в най-голямата мюсюлманска държава – Индонезия продължава: след като отбеляза първи в историята месец с над 100 хиляди продажби, огромният азиатски пазар изстрелва Suzuki Ertiga на пето място едва на третия месец от премиерата му.

Holden Commodore
В Австралия пък Holden Commodore, който е най-успешният автомобил цели петнайсет години поред между 1996 и 2010-а и втори през цялото останало време от съществуването си – 1978 – 2011-а, пада на осмо място. Всъщност, това е най-слабият исторически резултат на дойната крава на Holden и нещата в държавата-континент започват да изглеждат притеснително.

Обратно в Европа, във Франция ванът на Dacia – Lodgy продължава да се катери към върха, удвоявайки майското си представяне, вече на 29-то място. Така Dacia вече е петата най-мощна марка след Renault, Peugeot, Citroen и Volkswagen. Впрочем, не е трудно да се предскаже място в топ 10 за Lodgy  през следващата година. Пак във Франция, Dacia Dokker и Peugeot 301 дебютират, а Lodgy се появява и в Румъния на почтеното 37-мо място.
Suzuki Ertiga

У разнебитените гръцки комшии Citroen танцува агресивния си ценови танц и за втори пореден месец класира C3 най-отпред с внушителния пазарен дял от 8.4%. Това е първа сполука за Citroen от миналия век насам, когато през 1998-а беше последно първи в два последователни месеца.

Обединеното кралство пък трети пореден месец вкарва FIAT 500 в десетката, което не е било по силите дори на оригинала през петдесетте години. 

От своя страна Panda отбелязва пълни шест месеца на първото място в Италия. Това се случва на модела едва за втори път в цялата му над тридесетилетна история.

Mazda CX-5, която обсъждахме в миналия брой, се представя впечатляващо в Азиатско-тихоокенаския регион: 11-та в Австралия и 13-та у дома. 

В Холандия Renault Megane бере с пълти шепи правителствените бонуси за ниски емисии, отбелязвайки пореден впечатляващ месец – 5% пазарен дял. Megane бележи и най-високия си пазарен дял в Словения, а в Европа е пети през юни и в десетката на полугодието.

Представянето на изключително успешния Nissan Qashqai бележи нови висоти: с годишен ръст от 16% на фона на свиваща се Европа, малкият японски многобоец е девети сред първите десет. Там е и през юни третата серия на BMW с ръст от 12%.

Honda NBOX
За отбелязване и представянето на Honda NBOX на родна земя, която води в класа на малките и евтини японски коли, познати като Kei cars.

Toyota Innova влиза на седмо място в индийската автомобилна десетка с рекорден пазарен дял от 3.4%; Dodge Grand Caravan се представя най-добре през последните пет години в Канада, което обяснява много от загубата на интерес от страна на Серджо Маркионе към FIAT напоследък – за сега Chrysler компенсира тежкото състояние на давещия се бранд от Торино.

Hyundai ix35 е на отличното пето място в Австрия, а с трийсет и петте си продажби Volvo V40 се появява на шведската автомобилна карта. Skoda Rapid дебютира в родната Чехия, докато Hyundai Accent бие Skoda, Renault и Lada в Украйна.
Skoda Rapid

Според непълните данни на ААП, начело на обзетия от хронична депресия и липса на информация български пазар е Dacia Logan, следван от KIA Sportage и Skoda Octavia.

Приключваме лятна си разходка из глобалното автомобилно тържище с отличното представяне на „малките” големи в Германия: BMW 1 и Mercedes B земат четвърто и осмо място, с което напълно оправдават големите надежди и стратегическото си място в гамата на луксозните германски марки.

Toyota пък произведе 200-милионния си автомобил от август 1935-а. 

*Забележка:
Името, с което е известна централата на Ford Motor Company. Бел. авт.

Сп. "Тема"