Германската столица е поле на ожесточена схватка между BMW и Mercedes в новата пазарна дисциплина
„споделяне на коли”.
Малките умни* коли
на големия модерен град.
|
Производителят на Merecedes-Benz разполага
от миналия месец в Берлин с най-големия флот на услугата си за краткосрочен наем -
Car2go, с което надмина значително предложението на архиконкурента BMW - DriveNow.
Привличането на берлинските шофьори е част от
по-мащабно усилие да се спечелят чрез услуга сърцата на градските потребители, компенсирайки
спадащия интерес към притежанието на кола в големите западноевропейски градове.
Тенденцията
BMW
отвръща на удара.
|
Първо, автомобилите стават все
по-качествени, което удължава живота им и се отразява отрицателно на
мотивацията за по-честа подмяна. В допълнение, техническият напредък във всяко
следващо поколение е все по-малък, тъй като съществуващите технолигии са повече
или по-малко на предела на развитието си. Паралелно с това технологичните
пробиви имат нужда от време, за да заприличат на реални алтернативи. Освен
това, в последните години стана практика фейслифтове да се представят за нови
модели, с което цикличността се съкрати двойно, но същевременно потребителската
култура нарастна, просветените клиенти се еманципираха и поведението им стана
по-трудно за управление с традиционните пазарни методи. Благодарение на това
средната възраст на западноевропейския автомобилен парк нарастна от над 5 до
над 7 години през новия век.
Второ, подобряващата се
инфраструктура и обществен транспорт все по-пълноценно изземват функциите на
автомобила, а борбата на централните и местни власти с единодушно заклеймения въглероден
двуокис откровено пъди конвенционалните коли от градските центрове с все по-драстични
ограничения за достъп и паркиране.
Програмата за споделени електромобили Autolib преобразява
парижкия пейзаж. |
Та тези тенденции принуждават
производителите да търсят поддържащи потреблението алтернативи, за една от
които говорим днес. Тя се нарича „Споделяне на коли” (Car sharing), а BMW и Daimler развиват тази градска мобилна услуга,
тарифирайки наема на минута, в отговор на растящия клиентски интерес. По данни
на консултантите от Frost & Sullivan, членството в подобни програми за споделяне на транспорт се очаква
да достигне 15 милиона през не толкова далечната 2020 година, стартирайки от
седемстотин хиляди в края на миналата.
„Появата на конкуренция е
естествена” – споделя Роберт Хайнрих, шефът на Car2go. “Показва, че имаме правилната
бизнес-идея и намерението ни категорично е да останем лидер.”
За отбора на Daimler тази услуга
- както и при DriveNow с цена 29 евроцента на минута - е инструмент за отвоюване
от BMW на водещата роля в луксозния автомобилен сегмент до края на десетилетието. Постигането на тази цел е базирано
на разширяване на популярността на марката, особено сред младите.
Тест-драйв
„Споделянето на коли е платен
тест-драйв” – казва Стефан Братцел от Центъра за автомобилен мениджмънт към
Университета по приложни науки в Бергиш Гладбах. „То отваря вратите към
клиенти, който не мислят за покупка и подпомага имиджа.”
Аналитикът от Frost &
Sullivan Вишвас Шанкар ме подкрепя: „Автомобилните производители се прицелват в
мобилните услуги заради задръстването, разходите по собствеността и променящото
се отношение към колите, водещо до спад в продажбите на зрели пазари като
Западна Европа и Северна Америка. Те инвестират в бъдещето.”
Отговорът на BMW
След старта на Car2go в Улм през 2008-а, BMW
отговориха с DriveNow – съвместно начинание с рент-а-кар компанията Sixt
- през миналата. BMW планира
да изпревари Daimler в услугите като логично продължение на лидерството
от 2005 г. във високия автомобилен сегмент. Главният изпълнителен директор на баварската група Норберт Райтхофер:
“Визията ни е ясна: да сме водещ доставчик на премиум продукти и услуги
за индивидуална мобилност.”
Услугата на BMW, която се
предлага в Мюнхен и Дюселдорф, има много да догонва: Car2go се предлага вече в
дванайсет града, включително с електромобили в Амстердам и Сан Диего. Плановете
са да се добавя по един град на месец и така да се достигне до двайсет държави
в Европа и Северна Америка, където ще се изправи срещу друг играч в сектора -
Zipcar. Бизнес-упражнението на Daimler, което възнамерява да започне да печели
след две години, си е поставило за цел 50 града в Европа и 30 отвъд океана до
2016-а.
Прекият сблъсък
Двете услуги варират от базирано
в специализирани пунктове споделяне до отворен цикъл на наемане в произволна
точка от зоната на обслужване.
Прекият сблъсък в Берлин е тест
за способността на Car2go да възвърне водачеството си. Daimler са агресивни: 1 000
бяло-сини смарта конкурират парижката програма Autolib за най-голям парк в
света и така „заливат” петстотинте беемвета и минита на врага.
Обслужваният периметър на Car2go e 250 км2, което
е повече от двойно над сто и двайсетте на DriveNow. По този начин
клиентите на двете програми,
които предпочитат да си спестят неволите на притежанието, се увеличават
непрекъснато.
Фокусът на Car2go върху
двуместния Smart е потенциален ограничител за привлекателността на услугата. Ориентацията
при BMW е към по-спортни четириместни автомобили – от откритото Mini до малкия
градски всъдеход Х1.
„Споделянето на коли трябва да е
изящно” – казва Михаел Фишер, говорител на DriveNow в Берлин. „Това е нишова, все
още нова услуга и ние искаме да сме устойчиви, но лайфстайл-аспектът също е
важен.” В момента в Берлин те имат
около 9 500 потребители, като потенциалът се оценява на около 80 хиляди в
следващите две-три години, продължава Фишер.
Глобално програмата DriveNow e амбицирана да спечели 1
милион клиенти до 2020-а, а първият град извън Германия ще бъде добавен
по-късно през годината.
Заради липсата на място в малкия
Smart, Car2go и DriveNow най-вероятно ще имат различни консуматори, което само
ще разшири обхвата на услугата и клиентската й база.
Поуката
По
програмата Mu by Peugeot можете да вземете всичко, произвеждано от
французите. През 2011-а те подписаха договор с Deutsche Bahn за навлизане в Германия. |
В това отношение потребителските
нагласи по нашите земи са разбираемо различни: вехтата в транспортно и инфраструктурно
отношение родина допусна стихийно навлизане на автомобилите, а притежанието на всяка
ранна форма на моторен колесен транспорт все още се приема като безалтернативно
средство за придвижване и оцеляване в примитивна с враждебността си среда.
С тези разбирания рискът предложението
за споделяне на автомобил у нас да се възприеме погрешно като намек за кражба е
голям и ще трябва да почакаме още, докато стане факт от ежедневието. Не по-рано
от раждането на първото поколение, за което колата няма да е обществен феномен,
а обикновен елемент от транспортния пейзаж.
*Игра на думи от Smart (англ.) – умен.
Сп. "Тема"