Властта все още развращава
Снимки: BMW AG |
Последният път, когато бях на среща с тогава новата G20, успях надлежно да пофилософствам на тема високата
летва на очакванията, които дългото и много успешно родословие на третата серия
на BMW поставя пред последния
си модел.
Три години по-късно пред нас е най-продаваната Серия 3 за всички времена:
въпреки въздействието на всякакви световни кризи и амбициите на вечните й
утвърдени конкуренти, до момента са продадени около 1,2 милиона; тя има
14-процентен дял в глобалните продажби на мюнхенската марка, а в шкафа с
трофеите й влязоха и нови.
В това, че тройката води D премиум сегмента на пазари като Щатите, Китай и Европа вече отдавна не е изненада, а че оценките на високите автомобилни сомелиери останаха в района около петте звезди е постижение, способно да впечатлява дори вечно наежени скептици като мен.
Ако нещо не е счупено И така, с целия този успех зад гърба на най-популярния им модел, можете да
разберете защо BMW са избрали сдържания подход към освежаването в средата на
живота му: ако нещо не е счупено, не го поправяй, знаете, е стара
англосаксонска поговорка с доказана отдавна мъдрост. В днешния случай ключовите
визуални разлики включват по-ясно структурирани повърхности и линии в освежената
с нова броня предна част, съдържаща голям, шестоъгълен централен въздухозаборник и широко
разположени отвори на вертикалните въздушни завеси; напълно преработени и
функционално обогатени по-тънки фарове, както и предна решетка с нов дизайн –
за щастие не по-голяма. Отзад акцент са леко разширените обеми около колесните
арки, отново светлините и преосмислената задна броня с по-категорично
акцентирания дифузьор, разположен между черните трапецовидни накрайници на
изпускателната система. Така описаният пакет с класически триобемен профил е с
отлично челно съпротивление Cd x A – едва 0,26. Стилен акцент са полираните черни
кантове на предната решетка, капаците на огледалата и задния спойлер – все част
от визуалните акценти на една откровена спортност, която в моя случай включвашe
черно акцентираните М светлини, червените
спирачни апарати на усилената M Sport спирачна система и контрастните шевове на предпазните колани в духа на
цветовете на BMW M GmbH.
Вдигайки дума за коланите, пренасяме се вътре, където промените са доста
по-сериозни. Най-забележима е появата на двата дисплея (12,3 + 14,9`), обединени в широк, леко извит общ панел
с висока разделителна способност, познат от iX и Серия 2 Active Tourer. Това ни отвежда директно към версия 8 на
операционната система, което пък означава изчистено от бутони табло, чийто
минимализъм се допълва от новия дизайн на централната конзола: скоростният
превключвател също се е преобразил в нещо, наподобяващо кръстоска на лост с
плъзгач, което те кара да държиш волана с две ръце много по-често, отколкото си
свикнал.
Добрата новина за адвокатите на механичния бутон, сред които съм и аз, е,
че звукът се регулира с механично копче, а добре познатото iDrive навигационно колело си остава много добре
дошло на борда на дискретно фейслифтираната тройка. Самият екран е бърз и
отзивчив, функционалните му плочки са достатъчно големи за точно натискане в
движение, а графиката им е страховита. Комбинацията от актуализации по въздуха,
в които BMW са сред водещите
производители, Apple CarPlay, Android
Auto и отличната навигационна
функционалност би следвало да не оставят пространство за мрънкане на борда.
Най-общо казано, голямото подобрение е интериорът: безрамковият, извит екран добавя един реално елегантен щрих към среда, която остава сред най-добре премерените в сегмента, благодарение на отличното си оформление, ергономичност, субективно възприятие за качество и материали. Нищо не се е
променило по отношение на общия
пакет и пространството, така че можете да качите двама възрастни отзад
удобно, а 480-литровият багажник ще е уместен
за семейна употреба; организацията
му е също на ниво.
Далеч по-важно от играта на числата е обстоятелството, че M340i, макар и да е с
доста по-малко от пенливите 510 на лунатика M3, всъщност е правилната М кола по
всички начини, които имат някакво значение. Както обикновено, в допълнение към стандартните варианти на Серия
3, тя получава специфична М настройка за всички важни части, окачването и
неговите адаптивни амортисьори, монтираният отзад електронен блокаж на
диференциала, софтуерът на скоростната кутия и контрола на стартирането
включително. Двойното предаване xDrive също сервира повече склонност към задния
мост, така че на хартия тук има всички предпоставки за онази М магия, която всички
чакат с нетърпение.
В движение
Разбира се, тя не разочарова. Карах къде ли не из отечеството: от различно
качествени по-бързи или по-бавни участъци от това, което у нас смело наричаме
„автомагистрала“ до гладкия асфалт по извития черен гръбнак на тичащите между селата
пътища, които свършиха основна работа в открояването на диапазона от таланти в
тая кола.
Характерът в движение е онова специфично пространство, в което Серия 3
винаги е стояла с една глава над останалите, почти без значение кой силов вариант
ще изберете. И все пак седанът M340i е несъмнено най-добър от всички в
балансирането между превъзходния механичен финес на дългото
пътуване и неутолимостта в мимолетния шофьорски кеф на ентусиаста.
Дори в стандартния Personal режим (Normal явно
се смята за твърде елементарно самообяснителен) колата се усеща стегната и
отзивчива. Воланът й е лек, но и достатъчно осезаем, за да го почувстваш
разумно ангажиращ и комуникативен, дори в по-бърз ритъм, и само при подходящо
енергично каране по-тежката реакция Sport става по-вдъхновяваща. Тъкмо
за тия мигове на въодушевление е предназначена и функцията Sprint, в която трансмисията има за цел да
предава ултрабързо ускорителните тласъци на агрегата в средния диапазон, което
превръща карането на тези 1 810 килограма метал в онова специфично усещане за
развращаваща духа, греховна власт, с което се познаваме така добре.
И стептроникът се буди малко в спортен режим, но, давайки усещане за повече
контрол, ръчната игра през предавателните числа по правило е по-забавна. Да го
похвалим също, че държи избраната предавка, дори и при достигане на
ограничителя, а Sport Plus се напряга още повече – с по-слаб контрол на
сцеплението и повече ентусиазъм в пукането и бумтенето от ауспусите.
Говоря аз всичко това, ала дългият и гладък среден диапазон на редовия шестак
е с такъв характер, че няма никаква нужда да му извивате врата, за да получите
най-хубавото. Казвам си го честно: независимо дали извличате всичко от недрата
му, или просто се мотаете, наслаждавайки се на дискретното ръмжене и
непринудени реакции, това е просто едно прелестно инженерно творение.
M340i дискетно ме подсеща да си знам, че въпреки някои впечатляващи четирицилиндрови и батерийни алтернативи, поискам ли каймака от всяка пътна дисциплина, кралят й притежава шест цилиндъра. Веднъж примирил се с тая политически некоректна мисъл, не ми остава нищо друго, освен да се прибирам, а M340i се завръща към нрава си на изтънчен спътник: двигателният шум притихва, скоростната кутия маскира превключванията перфектно – мога просто да се поотпусна, концентрирайки се върху приятността на возенето и аудиото от Harman Kardon, което върти първия албум Moonlight на амбициозните италиански фюжън активисти от Drift Lab…
Освен това е изненадващо удобен, не леко твърд, както го намерих
първоначално: адаптивното M Sport окачване и 19-цоловите мишлени Pilot
Sport 4S изглеждат като истинския трик за
подобрения комфорт на возене, справящ се с острите гребени и хлътнали капаци на
дренажните шахти почти без тревога или суетене – само малко стегнатата
вертикална амплитуда на активния амортисьор и дискретното потропване върху крайностите на незаобиколимите
ни градски мрълявщини.
Ах, да, за малко да пропусна, че цялата тази палитра впечатления дойде с
цената на разход в порядък 9,4-10,1/100 – едно високо реално постижение, което
не ми остави време да се фокусирам върху пълния набор подпомагащи
шофирането, паркирането и маневрирането системи от Ниво 2 на автономия по SAE
J3016, които оставям да прегледате самостоятелно – просто днес е ден за каране
без външна помощ.
Да обобщим
Тук ми е лесно – ще съм кратък: най-общо казано, BMW Серия 3 остава високата летва, каквато винаги е била. Не просто M340i xDrive, а цялата й гама е петзвездна работа, без особено съмнение. Сега е станала още една идея по-лъскава и по-технологична, но девизът в крайна сметка е непроменен: ако нещо не е счупено, не го поправяй. Мда, не съм щастлив да го призная, но развращението от властта й е по-рафинирано от всякога; и това ако не е лукаво инженерно вероломство…
Всичко, което днес пропуснах, както обикновено подлежи на наваксване в сайта им.