вторник, 13 март 2012 г.

Седмият в шестицата на отличниците


Моята болка по липсващите данни за българския пазар на нови автомобили напоследък намери лек в сравнението с шестте най-напреднали автомобилни пазари по света, чиято класация определено показва, че не сме сами в бедата: на планетата има кътчета, където положението е сравнимо и дори по-лошо от нашето, и ако искаме да обменим опит в предоставянето на модерна статистика за дейността на един сектор, спокойно можем да екипираме подходящо група родни ентусиасти и да ги изпратим да изучат местния опит на духовните си съмишленици, който после да приложат на благодатната ни почва.

Всяка от тези държави е първа сред равни по актуалност и аналитичност на пазарната информация, както и по качество на автомобилния си парк. Затова ще карам по азбучен ред.

1. Афганистан


           Работното място на афганистански колега
Това е мястото, към което поемат в последния си път душите на старите короли. Различни културни пластове от този легендарен с издържливостта си модел на Toyota могат да се видят по кабулските улици, чието състояние предполага най-популярно превозно средство да е Луноход 1. Иначе средната възраст на парка видимо е много близка до изпратения през 1970-а осемколесен лунен електровсъдеход.

Toyota Corolla съставя 90% от леките автомобили в страната, а историческите екземпляри, които пъплят по все по-задръстените столични улици най-често са с пробег над 300 000 км. Новите коли са рядкост и видимо включват голям брой Toyota Hilux. Най-големият афгански автомобилен дистрибутор естествено е на Toyota: започналият с 64 прeдадени през 2006 г. Afghan Auto Ltd продава на този музеен пазар 401 коли през 2009-а. По-нататък дирите на статистиката се губят в праха по минираните пътища на изстрадалата планинска земя...

2. Ирак


           Toyota води и в Ирак
Трудно е да се говори за автомобилен пазар в унищожената от война държава. По метода "визуален анализ" се отличават Toyota Hilux, Hyundai Accent и Great Wall Dear (реплика на стар Hilux); Toyota Corolla, Chevrolet Aveo, Hyundai Sonata и Great Wall Sailor (стара генерация Nissan Frontier) също са видимо популярни. Явно китайската марка навлиза амбициозно,  а иранското Peugeot 405, известно под името Iran Khodro Samand, също се радва на топъл прием. Либерализираният внос на употребявани автомобили (изглежда черпят с пълни шепи от съюзническия български опит) от Европа осигурява щедър приток на стари опели: Astra, Vectra и Omega са масово явление по това, което е останало от улиците на големите градове. Забравете статистиката.

3. Северна Корея 


           Бодър билборд от страната на любимия вожд
Списъкът няма да е пълен без този автомобилен отличник.
Улиците на Пхенян са широки и не толкова празни, колкото можете да очаквате. В последната година колите видимо се увеличават: Pyeonghwa Motors е единствената държавна компания, имаща право да произвежда и продава автомобили. Звучният Pyeonghwa Samchunri, базиран на Toyota Hiace от 1989-а, се произвежда по лиценз на Brilliance China Auto. Това е най-продаваният автомобил в страната на Ким Ир Сен, следван от Pyeonghwa Hwiparam II, който представлява Brilliance BS4 със сменени емблеми. Произвеждащата в порядък стотици на година Pyeonghwa Motors дори отчете печалба през през 2009-а.
През 2006 е премиерата на луксозният Pyeonghwa Junmа, който с дизайна си, напомнящ стара E-класа на Mercedes, е любим на средния партиен кадър. Висшето партийно ръководство гласува единодушно за звездата с три лъча, въпреки голямата червена петолъчка на номерата им. Много популярна в столицата е оборудваната като скъпо такси за краен случай и поддържана с подръчни средства заради недостиг на части стара румънка - Dacia 1310. 

Състоянието на автомобилния парк естествено е такова, че задоволява все по-нарастващите транспортни нужди на населението.

4. Либия


           Либийски революционен пикап Mitsubishi в ролята на лафет
Панорамата от големите градове на разделената и опустошена след гражданска война северноафриканска страна, показва Chevrolet Opta, старо поколение Mitsubishi Lancer, Toyota Hilux и Mitsubishi L200. Водещата им позиция на пазара явно е от години, съдейки по популярността на различните генерации модели. Улиците са пълни с Daewoo Cielo и Nubira, както и Huyndai Accent от 90-те години на миналия век, което подсказва за отминало корейско господство. А пикапите на Toyota и Mitsubishi станаха медийни звезди заради двойното си предназначение. Тук се вълнуват единствено от данните за износа на петрол.

5. Сирия


           Автомобилният завоевател на древната сирийска земя носи герба на Kia
Напредващата по пътя на арабската пролет и гражданската война страна е предала пътния си суверенитет на корейското автомобилно владичество: Hyundai Elantra е на всяко кръстовище, което подсказва поне 10% пазарен дял на представения през 2006 година модел. 

Друг кореец, радващ се на дори по-голяма популярност, е Kia Cerato Forte, която оформя голяма част от трафика по улиците на Дамаск. Третият видимо най-успешен модел из владенията на семейство Асад също идва от Корея - Kia Rio. 
За повече пазарна информация - Башар.


6. Хаити


           Разликата между живота и смъртта в Хаити обикновено е пикап
Доколкото е останало нещо от колите в тази срината от нищета и катастрофално природно бедствие съседка на Доминиканската Република, то е пикап Nissan, като Frontier определено се набива на очи. Мощното земетресение през януари 2010 изглежда е извело напред и Ford Ranger, което потвърждава факта, че пикапите са основно помощно средство в бавното възстановяване на една от най-бедните страни в света. Друга хаитянска традиция е свързана с високопроходимите Suzuki/Chevrolet: Vitara и Grand Vitara са честа гледка по улиците на Порт-о-Пренс, заедно с Daihatsu Terios, Mazda BT-50, Toyota Hilux, Hyundai Tucson и отново Mitsubishi L200. Коли и тук не се броят.




           С такава структура на автомобилния парк националната сигурност на България е заплашена и без войни или 
           природни бедствия

За разлика от споменатите държави, напредъкът на България по пътя на информационния мрак в автомобилния сектор е сравнително младо явление. За сметка на това - без видимо да воюваме, или да сме покосени от природно бедствие - догонваме първенците в класацията с похвален и даващ отлични резултати ентусиазъм. А кога ли ще се насладим на паметния миг, в който нисковъглеродните автомобили придобиват забележим пазарен дял по нашите земи?

Или може би вече се е случило, но не сме забелязали поради липсата на информация?

По всичко личи, че ще изпитаме тази непосилна за обикновения човек радост някъде след изпращането на Луноход 2.

понеделник, 5 март 2012 г.

Opel Ampera сваля напрежението

В навечерието на откриващия се утре автосалон в Женева, Opel Ampera/Chevrolet Volt се окичи с титлата "Кола на годината в Европа" за 2012 г. 

Автомобилът с двойна самоличност и алтернативно задвижване ще укрепи духа и ще свали за кратко напрежението в Opel, който е пред сериозно преструктуриране, целящо оптимизация на европейските операции на GM.

Електромобилът с удължен пробег, чиято стартова цена е 42 900 евро, няма да остави дълбока диря на пазара в България заради отсъствието на държавна политика за въвеждането на нисковъглероден транспорт и липсата на финансови стимули. Истинската му функция обаче е да създава допълнителен интерес към гамата на Opel и клиентски трафик в автосалона на своя одобрен Ampera-дилър - Дженеръс Ауто.

Ще запомним и съвпадението, че по-рано днес GM обяви временно спиране на производството на двата автомобила в завода в Уорън, Мичиган заради нараснали наличности, дължащи се на спад в търсенето.

Среброто тази година е за амбициозния мъник Volkswagen Up!, а Ford Focus получи бронза.


Колата с щепсел и генератор предизвика радост посред стреса у дома.

сряда, 29 февруари 2012 г.

Френско-американски пакт със специално германско участие

1966-а е паметна в най-новата френска история: с внимателно подбрани думи в писмо до тогавашния американски президент Линдън Джонсън, Шарл Дьо Гол обявява изваждането на Франция от обединеното командване на НАТО. Последствията са мащабни - закриване на щаба на НАТО в Париж и американските военни бази във Франция. Този непознат по нашите ширини акт на национално достойнство и до днес е тотем на френската стратегическа независимост и отказ от приемане на американска доминация. Щатите са слисани от тази смелост, но нямат друг избор, освен да се подчинят на непоколебимата френска воля.

Днес, 46 години по-късно, един френски лъв е принуден да води разговори с недолюбваните американци за съвместното им стратегическото оцеляване.

От няколко седмици следя медийните превъплъщения на този корпоративен танц на чифтосването, който в началото беше отречен с известна надменност, но напредъкът в разговорите за френско-американски пакт е очевиден, според агенциите Bloomberg и Reuters. 

Неназовани източници, близки до събитията, твърдят че Peugeot-Citroen планира продажба на права върху акции на стойност 1 млрд. евро като част от сделка с General Motors. Различните източници споменават за водене на преговори и готовност от страна на GM за покупка на между 5 и 7% от френския производител. Един от тях споменава, че семейство Пежо, притежаващо 30% от акциите на базираната в Париж компания и 48% от правата на глас, е дало съгласието си за участие.
Друг близък до споразумението източник казва, че планираният съюз с GM предполага преструктуриране в двете компании и включва закриване на заводи и работни места. Двете страни все още работят върху детайлите и не смятат да ги разкриват през следващите седмици и дори месеци по политически съображения, включващи предстоящите президентски избори във Франция на 22 април и 6 май.
PSA и GM планират съюз, който може да включва разработка на двигатели и съвместно производство на автомобили в Европа като част от програмата на американците за възстановяване на хронично губещия Opel. 

"Това показва колко лоша трябва да е ситуацията им." - коментира Ерик Хаусър, аналитик от Crdit Suisse в Лондон. Предлагането на права би обезценило акциите им с около 30% и съчетани с разпродажбата на активи "бъдещите приходи са фундаментално накърнени" - добавя той. Цената на PSA в момента е около 3,6 млрд. евро. 

GM и PSA естествено са отказали коментари.

Мнението на много анализатори в сектора е, че двете компании са принудени да съкращават капацитет и работни места, и гледат на пакта като на шанс за получаване на политическата подкрепа да го направят. Политическа намеса и силни профсъюзи са постоянна пречка пред опитите им за съкращения на работни места и производствен капацитет за да обуздаят разходите си. Франция е известна със своя свръхдокачлив индустриален патриотизъм, а съществуващите договори в Opel забраняват съкращения до 2014 г. 
Според други, GM гледа на банката на PSA като на още един източник за финансиране на продажбите в Европа. 

Очакванията на LMC Automotive от Обединеното кралство са за утилизация на едва 62% от капацитета в PSA и 74% в Opel. Известно е, че производителите на автомобили рискуват загуби при процент по-нисък от 90, според Фердинанд Дуденхьофер от Центъра за автомобилни изследвания в университета Дуйсбург-Есен. 
Peugeot, чийто корени са в началото на XIX век, все още се контролира от семейство Пежо. Сегашният председател на компанията Тиери Пежо е пра-пра внук на Южен, който управлява компанията заедно с братовчед си Арман, когато през 1891 г. произвеждат първия си автомобил. Тиери е придружен в борда от роднините Ролан, Робер и Жан-Филип Пежо, както и от Мари-Хелен Ронкорони. Продажбата на дял на GM ще бъде съпътстван от възпиращо евентуалното враждебно придобиване споразумение.

"Те искат да демонстрират близко партньорство, не просто индивидуален проект като този с BMW, който един ден може да приключи." - казва Юрген Пайпер от базираните във Фарнкфурт Bankhaus Metzler. "Мечтаният партньор BMW явно не е заинтересован, поради което са отишли при GM. Това е съюз на нуждаещи се."
Peugeot си сътрудничи от десетилетие с BMW в разработката на малки бензинови агрегати за Mini и споразумението беше удължено миналата година.

Продажбите на Peugeot и GM през 2011 спаднаха съответно с около 9 и 2%. 
За съжаление, перспективите за промяна не са оптимистични в светлината на пета поредна година на пазарен спад и суверенен дълг, ерозиращ потребителското доверие в Европа.

GM е в процес на преосмисляне на Opel, чийто план за преструктуриране след 12 поредни негативни години отново не се справи със загубите. Резултатът от европейските дейности на американците от Детройт през 2011-а  е минус 747 млн. долара.


Високо въглехидратна диета?