сряда, 5 март 2014 г.

Peugeot 308 и камъкът на Сизиф

          Обнадежденият от наградата директор на Peugeot, Максим Пика получи ясна заповед: да се научи да печели от нея



























Едва ли в европейския автомобилен сектор в момента има компания, която се нуждае от добри новини повече от Peugeot-Citroen. Е, получиха ги: със символните 307 точки новият 308 спечели с добра преднина пред останалите в най-престижната класация за кола на годината.

Да, 308 е радикално различна кола на радикално нова за PSA платформа – край на изтърканите технологични и мисловни стереотипи в Сошо. И е с вид, подсказващ отрезвяване в лагера им.

Семейство Пежо току-що получи нови съсобственици-спасители, нов изпълнителен директор-кариерист и нови надежди - 308 е важна част от тях.

Вчера в Женева Карлос Таварес ме слиса с признанието, че на ключовите места в компанията е открил добри професионалисти, но корпоративната им култура не включва печалбата като ценност: „Правенето на пари не е основна ценност тук“ - каза той и насърчи продажбите на „точната цена“.

Абстрахирайки се от дискусията как се оцелява 200 години с такава култура, остава въпросът накъде води пътят на скъпите пежа.

За колегите ми в София Франс Ауто, работещи на беден пазар с погубена покупателна сила и устойчиви нагласи, това сигурно е кошмар. Притиснати между „Дачия“ и германците на тях им остава само пътят на убеждението, че вече не са това, което бяха, поради което и цените им няма да са, каквито бяха. Пазарът обаче не е семинария и аргументите подлежат на доказване - портфейли се отварят само с доверие. И с време, защото трайните стереотипи нямат обръщане за една нощ.

Да изберат твой продукт за кола на годината е един от най-големите комплименти в автомобилната индустрия и 308 заслужава това насърчение. Още повече, че победа над конкуренти като BMW i3 и Mazda 3 действа като подсладител на шампанското.

След последната чаша обаче предстои Сизифово бутане на камъка по склона на очакванията:

- На бедния, недоверчив пазар - към реалните качества на продукта и обслужването му;
 
- На производителя - към цените и пазарния му дял тук;

- На дилърите - към новостите и капацитета на завода;

- На собственика - към максималното усвояване на ползите от мига на слава.

В един от митовете за Сизиф четох, че бил най-хитрият сред хората. В случая с 308 това няма да е достатъчно.

Честито!

понеделник, 3 март 2014 г.

Код R1234yf

Градусите на войната за автомобилното охлаждане
 
 
23 януари 2014 г, пресконференция на Европейската Комисия: обявено е началото на производство срещу Германия за неспазване на директива 2006/40/EC за охладителните агенти в автомобилните климатични инсталации и допускането на употребата на вече забранения R134a в охладителните системи на някои типове автомобили. Особено тези на Mercedes-Benz.
 
Какво става
 
Климатичните инсталации използват компресирани агенти, упражняващи желания охлаждащ ефект при бързо разширяване. Проблемът е, че процесът има разрушаващ озоновия слой ефект, поради което и хлорфлуорвъглеводородите (по-известни като фреони) бяха забранени. Следващото поколение агенти – флуоровъглеродните (R134) елиминираха хлора от формулата си.
 
Единицата за измерване на парниковия ефект на даден химикал се нарича „потенциал за глобално затопляне“ – GWP, а мярката е въздействието на въглеродния двуокис с GWP=1. GWP на старите фреони е над 8000, а R134 го свежда до 1440. Химикалите попадат в атмосферата по три начина: през течове в охладителните системи, при катастрофа и при неподходящо третиране в края на живота на автомобилите.
 
Така ЕК издаде директива 2006/40/EC, влязла в сила през 2011-а, забраняваща употребата на газове с GWP по-висок от 150. Местната бюрокрация обаче забави старта на масовото производство в завода на китайския джойнтвенчър между Honeywell и DuPont, а ЕК отложи началото на процеса за началото на 2013-а.
 
Новият R1234yf, патентован от DuPont и Honeywell, представлява разграждащ се в атмосферата за по-малко от седмица агент с GWP=4. На теория това е подобрение с могъщ фактор от 350 и на хартия всичко е чудесно. Още повече, че новият продукт премина интензивни лабораторни и краш тестове на производители и независими институции, доказвайки безопасността си според законово предписаните лабораторни тестове. Но Daimler провеждат серия от реални изпитания, отиващи отвъд стандартните. И тъкмо резултатите от тях показват, че трудно запалимият в лаборатория охладител е потенциално горим в горещия двигателен отсек. Нещо повече, при гасене от него се отделят токсични и силно разяждащи газове, вредни за всички, намиращи се в близост – от спасителните екипи до пътниците.
 
Какво последва
 
Daimler направиха официално изявление, че отказват да използват химикала и работят по нова, по-безопасна система, базирана на CO2. По-лоша новина за американците не можеше и да има: в момента те са пазарни монополисти, надяващи се да си върнат инвестираните в разработката милиарди през около пет пъти по-високата цена на R1234yf, но нещата се заплетоха – както в работните групи на ЕК, така и в Европейската патентна конвенция. Започна война на изявления и контраизявления, а Daimler поискаха от германските власти разрешение да използват R134а в три модела до въвеждането на новите климатични инсталации през 2016-а. Начинът беше интересен: вратичка в закона им позволява да представят новите B и S клас като модификации на съществуващи модели с типово одобрение, позволяващо им да използват стария агент.
 

          Френската любов към Mercedes-Benz: шумно изгонени и мълком върнати
„Приятелски“ настроените французи това и чакаха, за да покажат неувяхващата си любов към „съюзниците“: на 12 юни 2013-а забраниха регистрациите на моделите А, В и SL, „докато производителят не приведе продукцията си в съответствие с европейските изисквания“. Решението оцеля само до края на август, когато беше отменено от френски съд, а щетите за Daimler бяха пренебрежими: „Приветстваме положителното решение на съда, отхвърлило ясно решението на френския регистриращ орган да попречи на регистрацията на колите ни“ – каза говорител на производителя.
 
Реакцията на Honeywell
 
Да сте чували монополист да признае публично, че продуктът му е несигурен? Отхвърляйки опасенията на Daimler, Honeywell заявиха, че климатичните системи на Mercedes-Benz се нуждаят от малка модификация, за да използват сигурно новия агент. Не пропуснаха и да напомнят, че е минал успешно всички законово регламентирани тестове и рискът от възпламеняване и токсични изпарения остава милиони пъти по-нисък от риска от пожар във всички останали случаи.
 
Климатиците на въглероден двуокис
 
Въпреки лошата си репутация на парников газ CO2 е стопроцентов природен продукт, много по-безопасен от изкуствено синтезираните химикали. Обслужването на системите, базирани на него, ще е по-евтино и просто от сега и при катастрофа няма да представлява опасност за пътниците и спасителите. Още по-лошата новина за Honeywell е, че не само Daimler, но BMW и VW Group работят по въглеродно решение, тъй като то е единственото „отговарящо на изискванията за сигурност и безопасност“. То ще отнеме време (до 2016-а), а дотогава производителите ще се борят за правото да продължат да използват R134a.
 
Опонентите им твърдят, че CO2-базираните системи са по-скъпи от сегашните и миграцията към новата технология ще е по-скъпа от адаптацията на съществуващата. Контратвърдението е, че ниската цена на газа и обслужването й през пълния жизнен цикъл на автомобилите компенсират ценовата разлика изцяло.
 
Какво ще стане
 
Каквото и да говорим, иде реч за нов епизод от класическа индустриална притча за борбата между глобални колоси – в този случай Honeywell срещу Daimler. И двете компании са въоръжени до зъби и победата ще е въпрос на дълбочина на джобовете и умение за дишане под вода. На този етап американците са наели и добри лобисти пред съдията на ринга – ЕК. Хубавото е, че Комисията предпочете да избере стандарт (GWP<150), отколкото да „предпише“ конкретен продукт, което моментално би я вкарало в спиралата на недоверието и обвиненията в корупция.
 
В крайна сметка най-вероятно ще надделее фундаменталното право на свобода на избора: R1234yf или въглероден двуокис – нека автомобилните производители решат сами.
 
Но ако Daimler се окажат прави, можем да се обзаложим, че още с първите нещастни случаи Honeywell ще имат нужда от най-дълбоките джобове на света за юридически консултанти и исковете на пострадалите.

Сп. "Тема"

четвъртък, 27 февруари 2014 г.

Из чаршията: Гастролът на дебютантите

Положението е ясно - кросоувърите доминират



          Ford Ecosport предстои

Запленен от чара на българския автомобилен пазар си давам сметка, че напоследък напълно занемарих европейския.

2013-а определено не беше скучна, но от гледна точка на нови модели не предложи кой знае какво. В случая под „нови“ разбирам коли без преки предшественици, ефективно разширяващи гамата на производителя.

Източници: Производителите, JATO Dynamics, ААП
Бързият преглед на числата показва, че най-успешен е стартът на Renault Captur с над 84 000 продажби за десет месеца. Втори в класацията на дебютантите без аналог е прекият конкурент Peugeot 2008 с почти 59 000, а трети е Chevrolet Thrax, надскачащ летвата 17 600.

Точно така, малките кросоувъри (Кирил и Методий да не гледат изпод вежди: това са многофункционални возила, родени от кръстоската на ван, хечбек и джип) са автомобилният жанр на сезона. Вижте само: Ford Ecosport чука на вратата на автосалоните, Fiat 500X и Jeep-ът на същата платформа идват през второ полугодие. Нататък през 2015 ще видим базирания на VW Up! Taigun и качения на платформата на Honda Jazz Vezel; 2016-а ще е година на заместника на бавно продаващия се Urban Cruizer на Toyota, а Hyundai/KIA ще си опитат късмета с модели, разположени под iX35/Sportage.

На подиума в другия списък, този на автомобилите, направили първата си пазарна година, е друг кросоувър – Opel/Vauxhall Mokka. През 2013-а той отстъпва само на FIAT 500L и Volvo V40. Като казах 500L се сещам, че суббрандът (първоучителите да ме прощават отново) „500“ прави 40% от продажбите на FIAT в Европа. С добавянето на 500Х процентът ще се качи още, което отново напомня за пробивите в торинската гама.

Източници: Производителите, JATO Dynamics, ААП

В България при новите модели напред е Renault Captur, а в другата класация много убедително води Dacia Dokker. Данните обаче са от ААП, което, както знаете, автоматично добавя едно на ум.